Gå til innhold
Hundesonen.no

Alle syv slagene?

skovly

Recommended Posts

Skrevet

Akkurat nå sitter jeg å lurer på hvor mange som baker alle syv slagene til jul?

Hvor mye baker dere, og hva baker dere eventuelt?

Hva er de vansligste slagene?

Tenkte jeg skulle være flink i år og bake litt, men har ikke helt bestemt meg for hvor mye og hva ennå.

Hilsen en uvitende...:)

Skrevet

De syv slagene er vel i utgangspunktet småkaker og sånne ting og det baker jeg aldri. Ingen i min verden som er spesielt glad i fattigmann og goro så... Isteden baker jeg gjerne kokosboller og sarah bernhart (*sikle*) og andre godistypekaker, litt varierende fra år til år. Noen år har jeg lyst til å bake og da kan det bli mye forskjellig, i fjor lagde jeg absolutt ingenting... :)

Skrevet

Vi baker syv slag ja, men ikke de vanlige slagene. :)

Kakemenn, Pepperkaker, Colakaker, Kromkaker, Smultringer, Peppernøtter og Sirupsnipper. :)

Skrevet

Vi baker aldri noe, bortsett fra krumkaker til dessert(med multekrem) på julaften, men jeg sniker til meg hjortebakkels fra min tante hvert år, det er min favoritt :)

Vi baker syv slag ja, men ikke de vanlige slagene. :)

Kakemenn, Pepperkaker, Colakaker, Kromkaker, Smultringer, Peppernøtter og Sirupsnipper. :)

Hva er colakaker?

Skrevet

Jepp. Hadde det som elevbedrift for noen år siden faktisk... Var en kjempe jobb og kun koselig 1 dag, ikke de 20 neste...!

Vanskeligste er skikkelige smult-deiger. Spesielt goro.

7 slag varierer litt fra ulike kulturer, men vi hadde:

goro, hjortetakk, serinakaker, sirupsnipper, fattigmann, berlinerkranser og en til som jeg tydeligvis har fortrengt... :)

Skrevet

Jeg har i grunn bare et fast "slag" jeg lager, og det er engelske sjokoladekaker. Tror det er et navn moren min må ha funnet opp, for jeg har ikke hørt om det ellers. :) Men det er enkelt og greit små kjekser med kokesjokolade i. Minner litt om safarikjeks, bare at det er myemye bedre, og så er de tynnere og ikke like sprø.

Ellers varierer det, men det er så få småkaker jeg liker så da gidder jeg ikke lage dem heller. :)

Skrevet

Blir nok bare to slag i år, eventuelt tre.Bakte pepperkaker i går, skal lage sjokoladecoockies i dag, og vurderer å lage berlinerkranser, vi får se. Ellers har jeg lags sjokoladekonfekt, og skal lage marsipanfigurer og marsipan med sjokolade i dag eller i morgen.Orker ikke bake så mye når jeg selv reiser bort søndag før jul og kommer tilbake uka etter, og gubben eter ikke kaker når de ikke er satt fram :)

Skrevet

Hmmm.. har nesten problermer med å begrense meg til bare 7 slag jeg altså! :)

"Må" ha:

Pepperkaker

Kokosmakroner

Havreflarn

Sirpusnipper

Berlinerkranser

Sjakkruter

Kolakaker

Kransekake

Skrevet

Baker vel så vidt pepperkaker i dette huset :) Hvis man har mye tid og syns baking er koselig og bra osv så er et bare å bake i vei så mange man vil, mener jeg. Men 2 slag er mere en nok for meg, liker uansett ikke sånne julekaker. Isj! :)

Skrevet

Spiser ikke sånt jeg - eneste jeg har vært glad i er kakemenn, det pleide jeg å lage til jul. I år har jeg en plan om å lage pikekyss og ta med opp i jula (om jeg ikke spiser dem opp før det da *fnis*)

Skrevet

Jeg baker ikke syv slag til jul nei. I år tenker jeg å bake bare en sort, vi skal hjem til mamma og der er det mer enn nok av kaker av alle slag! :) Men om vi er hos oss baker jeg kongelige nøttekaker (denne har blitt et must, og er den eneste jeg baker iår), serinakaker, sjakkruter og en sort som jeg kaller sandkaker, men som ikke er skikkelige sandkaker :) Altså heter de egentlig noe annet, men jeg vet faktisk ikke hva. Ellers blir det ofte pepperkaker av ikea-deig, og kanskje kokosmakroner og risboller.

Skrevet

I år blir det bare en sort, pluss litt butikksupplement, siden vi er i England. Men vanligvis bakes/lages det kakemenn (vestlandsfenomen, finnes i liten grad på østlandet), berlinerkranser, sirupsnitter, pikekyss/marengs, kransekake (fra mamma), og så hender det at en boks pepperkake kommer inn fra butikken. Neste år skal jeg også prøve meg på bestemors peppernøtter og muligens krumkaker. Det meste jeg lager er hennes oppskrifter som hun fikk av sin bestemor da hun giftet seg. :)

Skrevet

Mamma har en plan om å bake syv slag til jul hvert år, men med 6 medlemmer i familien som hun også vil tilfredstille alle behovene til i samme slengen blir det gjerne nærmere 14...

Vi har alltid pepperkaker, silkekaker, berlinerkanser, kokosmakroner, fruktkake og moms.

I tillegg så må vi jo ha kromkaker til multekremen, goro for tradisjonens skyld, kransekake til dem som liker det(jeg foretrekker den ustekt), havrekjeks til julefrokostene og så har vi karameller og marsipan til godtemomsene. he he, juler kake og kosetid i dette huset ja:)

Skrevet

Dette var en supertråd egentlig, for jeg vil bake masse i år. Har mange julefeiringer bak meg som forsvant i eksamenstress og mas.

Hitil har jeg tenkt:

Pepperkaker (allerede bakt)

Sandnøtter (sånne hvite med potetmel i, kjempegode!)

Peppernøtter

Lussekatter (det teller!)

Sjokoladekjeks ( sånn engelsk sjokolade som noen kalte det over her)

Også kanskje noe kransekakeaktig?

Kanskje lefser?

Kanskje sirrupsnipper?

Og kanskje krumkaker.

Skrevet

HEIA kola-kaker! YUM YUM også nesten ekkelt enkle å lage! heiaheia

Hva smaker de egentlig?

Er det litt lefseaktig eller litt kransekakeaktig?

:)

Skrevet

Juhuuuu, jeg vet plutselig hvem jeg skal gå masse kaffe/kake tur med i julen :)

Ja :)

Bra der minte du meg på at jeg må lage store porsjoner!

Skrevet

Jeg har i grunn bare et fast "slag" jeg lager, og det er engelske sjokoladekaker. Tror det er et navn moren min må ha funnet opp, for jeg har ikke hørt om det ellers. :) Men det er enkelt og greit små kjekser med kokesjokolade i. Minner litt om safarikjeks, bare at det er myemye bedre, og så er de tynnere og ikke like sprø.

De lager vi også og vi kaller de også engelske sjokoladekaker. Det er de beste småkakene som finnes og jeg kan fint spise dobbel porsjon alene :)

Men du må ha hakkede mandler i også, da er de ekstra gode! :)

Ellers lager jeg sandkaker, sara bernhard, hjemmelaget marsipan, risboller og kakemenner og pepperkaker. Mamma lager ekstra mange kromkaker så jeg får en porsjon av henne :)

Skrevet

De lager vi også og vi kaller de også engelske sjokoladekaker. Det er de beste småkakene som finnes og jeg kan fint spise dobbel porsjon alene :)

Ellers lager jeg sandkaker, sara bernhard, hjemmelaget marsipan, risboller og kakemenner og pepperkaker. Mamma lager ekstra mange kromkaker så jeg får en porsjon av henne :D

Oi, tror det er første gang jeg har hørt om flere som lager dem! Alle som har vært innom oss og fått det servert har likt dem knallgodt, men aldri hørt om dem. Gode småkakene. :) Og ja, mandler oppi er kjempegodt. Jeg liker dem igrunn best når de er varme, så pleier å kjøre de noen sekunder i microen. Akkurat nok til at de blir litt myke, og sjokoladen smelter.

Jeg pleier og forresten å lage stenger av kransekakedeig, noen dyppes i smeltet sjokolade i endene, noen blir pyntet med melisglasur og noen begge deler. Virkelige kaloribomber men SÅÅÅ godt. :)

Skrevet

Forresten, så er jeg glad i delfiakake. Men bare den min tante serverer, den er perfekt! Skikkelig god og usunn :)

Ellers lager jeg sandkaker, sara bernhard, hjemmelaget marsipan, risboller og kakemenner og pepperkaker. Mamma lager ekstra mange kromkaker så jeg får en porsjon av henne :)

Var et øyeblikk sikker på at det stod sankt bernard, og begynte å lure hva slags kake det var. Men, vi er jo på et hundeforum, så det er vel ikke så rart at jeg roter litt :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...