Gå til innhold
Hundesonen.no

Letohallen 7.-8. november


Siri

Recommended Posts

Hah, jeg skrev visst for deg, jeg! :) Men jeg visste ikke at det var deg, da. :P

Akkurat kommet hjem nå, og i dag ble Kee-Kee (Doberguard's Master Key To Kingwana, basenji) BIM, og fikk sitt første Cert! *kjempestolt* :hug: Kritikken kommer nok når Yodel får kommet seg hjem og får tid til å sette seg på pcen. :)

Lundii (Biscotti's Babetta, etnahund) har fått masse sosialisering, har fått trent på å løpe i ringen, og er helt herlig å jobbe med. Og veldig mange har spurt om hvilken rase det er, og det nærmeste de har kommet til hvis de har prøvd å tippe, er dvergpincher eller noe slags terrier. *flire* Unntatt noen svært få som visste at det var etnahund.

Vet også at Yodel var veldig fornøyd med gårsdagen, men hun skal få fortelle selv. :)

Og masse grattis til Willy i går, sa det vel da også, men kan lett gjentas, krysser fingre for at det går bra videre i dag! :lol: Og selvsagt gratulerer så mye til alle andre som er fornøyd med resultatene sine!

(Og Mathea, jeg så deg i afghaner-ringen i dag, syns du var kjempeflink, jeg, så ut som om hunden bare ikke ville løpe noe fortere, i tillegg til at det var en liten ring, hadde vært mye bedre med en stor ring så de hadde fått strekke ut skikkelig.)

Også så jeg 2 azawakher i dag, fine hunder! :)

Jada det var det vettu :) Han ble bir og big 2 i dag!

I dag ble Bajaz bir! 16 stk påmeldt så veldig stolt over godgutten :lol:

Gratulerer, og takk for gratulasjoner! :yes:

I går ble nemlig Dennis -Int* Nord (N Fin S) Dk U ch NV-08 Kingwanas Dinari BIR; BEST I GRUPPEN og BEST IN SHOW-2! Det kom til og med en dommer opp til meg etter BIS'en og sa at "dersom hun hadde dømt hadde Dennis blitt BEST IN SHOW! ÅÅÅH, så gøy!

Cirka 1500 hunder var det påmeldt på Lørdagen.

Han oppførte seg eksemplarisk, mye takket være Astrid (Nowisclee) sine hjemmelagde kjøttkaker trur eg :hug:

Kee-Kee vant JK og ble 2 BTK.

I dag ville ikke Dennis vise seg, da han fikk litt liten plass til å løpe i raseringen (Dennis viser seg best i store ringer der han kan lange ut) så han vant ch. klassen med Ck og endte på 3 BHK.

Men vesle Kee-kee slo til og vant ikke bare junior klassen med Ck, men gikk helt til BIM foran noen veldig gode tisper! Det var gøy! Grattis Astrid!

kjempefornøyd med Kita :P HP i går og i dag blei ho 4BTK med CK :lol: Veldig morro :) synes det er bra til å bare ha vært junior på 3 utstillinger :P

gleder oss til lillestrøm :P

I dag fikk Willy cert og ble BIR i knallhard konkurranse med seg se selv (men et sånt BIR hang rimelig høyt, det, for dommerdamen ga ikke ved dørene akkurat, og sendte ut hunder med blått og flate rødsløyfer over en lav sko). Han plasserte seg også som 3. BIG :).

Kritikk (dommer Rita Reyniers): 17 months. Excellent type, size and proportions. Very beautyful, masculine head. Correct bite. Excellent topline and forechest. Good coat texture. Perfect double dewclaws. Good tailset, good feet. Moves well, slightly close in hocks.

.. og fra Danmark fikk jeg vite at pappa Boss ble beste hannhund og BIM i dag - og fikk vel enda en ny tittel: DKKV-09 (er litt usikker på om det er DKKV-09 det skrives, egentlig). Willys halvsøster Mysti fikk cert og ble med det dansk champion.

Gratulerer :):icon_redface:

Kjempefine bilder :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar
Fineste X'en til Stine var fotomodell i dag :P.

:hug: Fine X'en :icon_redface:

Gratulerer til Yodel, Caroline, Siri og resten av gjengen :P

Synes Villa det var kos å komme hjem Caroline?

Jeg gikk automatisk bak i bagasjen for å slippe henne ut når jeg kom hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle som har gjort det så bra! Jeg blir alltid like overrasket over hvor bra sonenhunder gjør det!

OT til Siri: Fikk litt bakoversveis da jeg så bilde av deg nå! Jeg var på viltseminar sammen med Asplan Viak forrige uke - så jeg deg der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til alle flotte, flinke, pene, vakre og rasetypiske hunder med deres flotte resultater :hug:

No name, but all fame.

Men en x-tra grattis går til en handler denne gangen.

Hurra for MatheaN, med debut på Afghansk Mynde som endte som BIM. Det syntes jeg var flott jobbet av DEG :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, alle sammen :icon_redface:

Med Tibra gikk det så som så, hun har mistet noen premolarer etter hun fikk voksentenner, men det er jo ikke så lett å se forskjell på det og om de aldri har vært der, så det trakk nok litt ned idag.

Hva er egentlig forskjellen på å aldri hatt de og å ha mista de, sånn egentlig? De burde jo være der, uansett? :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT til Siri: Fikk litt bakoversveis da jeg så bilde av deg nå! Jeg var på viltseminar sammen med Asplan Viak forrige uke - så jeg deg der da?

Jepp - du så meg der da, og jeg burde jo selvsagt ha kobla navnet ditt til Sonen *ler enda litt til*. Det er liksom så rart når man treffer folk utenom den "vanlige" settingen - det er ofte jeg lurer på HVOR jeg har det mennesket fra og ikke aner om det er fra jobbsammenheng, hundesammenheng eller om man har truffet vedkommende i andre sammenhenger :icon_redface:. Men jepp - det VAR altså meg begge steder *flir*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine X'en! Tibra falt jo helt pladask for henne :) Tror de må treffes en gang igjen når det ikke er så viktig å ikke være klissvåt i ansiktet etterpå :hug:

:icon_redface: Fine X'en :P

Gratulerer til Yodel, Caroline, Siri og resten av gjengen :P

Synes Villa det var kos å komme hjem Caroline?

Jeg gikk automatisk bak i bagasjen for å slippe henne ut når jeg kom hjem :P

Jaada, hun skle rett tilbake, og hun og Saeta var glade for å se hverandre igjen :wub:

Hva er egentlig forskjellen på å aldri hatt de og å ha mista de, sånn egentlig? De burde jo være der, uansett? :hug:

For meg er det en vesentlig forskjell, da de faktisk har hatt anlegg for å ha dem når de faktisk har vært der. Jeg har opplevd en sjelden gang også på sheltie at de har mistet spesielt premolarer som voksne, men hva det kommer av vet jeg ikke. Men opprinnelig har de jo hatt fullt tannsett liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant tema - dette med tenner. Mener dere at hun (som et eksempel) faktisk har rukket å få alle tennene sine - og så miste noen av dem etterpå?

Er hun ikke sånn 9-10 mndr gammel, da? På min rase er man fremdeles i tvil om de heletatt får P1-P2'ere i den unge alderen (hvis de ikke har kommet fram såklart)..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om hunden ikke bilder voksentenner, eller bilder voksentenner som er så degenerert at de bare løsner uten grunn - så er det tannmangel.

Tannmangel er jo dessverre ikke helt uvanlig i rasen, veldig synd at det er så mange dommere som ikke gjør jobben sin og premierer likevel :icon_redface:

Meget interessant tema - dette med tenner. Mener dere at hun (som et eksempel) faktisk har rukket å få alle tennene sine - og så miste noen av dem etterpå?

Ser at du skriver "dere" - det er jo eieren som mener at hun faktisk har sett dem som voksentenner og at de har løsnet etterpå.

Interessant det du skriver om beardiser. Jeg har selv ikke hørt at det skulle være normalt at ikke alle tenner hadde vokset opp i juniorklasse. Vet du om man mener at det har blitt vanligere at tennene kommer sent på bearded collie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om hunden ikke bilder voksentenner, eller bilder voksentenner som er så degenerert at de bare løsner uten grunn - så er det tannmangel.

Tannmangel er jo dessverre ikke helt uvanlig i rasen, veldig synd at det er så mange dommere som ikke gjør jobben sin og premierer likevel :icon_redface:

Kan ikke annet enn å si meg enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte Peaches 'N Cream (Lotta) i dag, første gang jeg stilte Afghaner noen gang. Det var kjempegøy, men gulvet var alt for glatt til å løpe. Lotta sklei masse og ble bundet. Men oppstillingen min gikk bedre en

Lotta trente i samme hundeklubb som meg tidligere, vi har gått både LP og spor med dem:D Koselig å se nye(re) bilder av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant tema - dette med tenner. Mener dere at hun (som et eksempel) faktisk har rukket å få alle tennene sine - og så miste noen av dem etterpå?

Er hun ikke sånn 9-10 mndr gammel, da? På min rase er man fremdeles i tvil om de heletatt får P1-P2'ere i den unge alderen (hvis de ikke har kommet fram såklart)..

Susanne

Ja, det rakk hun fint, hun hadde alle voksentenner da hun var 5 mnd. faktisk. Vi stilte for Wera Hübenthal da hun var 7 mnd, og hun oppdaget da at det manglet én, og siden har det falt ut fler, og dermed forventer jeg ikke akkurat at de skal dukke opp på nytt, nei.

Jeg mener fortsatt at hunden har anlegg for alle voksnetenner dersom disse har kommet opp og falt ut senere, noe det kan være flere grunner til. De skal jo f.eks. ikke straffes dersom de mister eller skader tenner under arbeid, og hvordan skal de da skille dét og at tenner har falt ut? Og hvordan skal man definere "under arbeid"? Teller det dersom de falt ut under har lek ved belønning eller ved innlæring av metallapport, eller MÅ de ha blitt sparket i ansiktet slik at de falt ut pga. dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...