Gå til innhold
Hundesonen.no

Letohallen 7.-8. november


Siri

Recommended Posts

Fineste X'en til Stine var fotomodell i dag :hug:.

2009-11-08-Xen-9929-2.jpg

Grooming - the funnier way!

Kjemepfineste X' en! :P

Ser ut som om hun har litt pels igjen ihvertfall :wub:

Jeg kjørte "ikke ta på hunden min!"-regime inntil vi var ferdig i ringen og Siri hadde fått tatt bilder. Deretter satte jeg meg ned med en kam og dyret, og flådde henne... Behøver jo ikke å ta med all den løse pelsen hjem (jeg ryddet opp etter meg i hallen, altså). Så hun har faktisk betydelig mindre pels nå enn for et døgn siden, og både Siri og Jeanette kan skrive under på at det fløy pels rundt henne bare hun ristet seg...

Morsomme bilder av X'en :P

Tusen takk - og med så flotte bilder av verdens vakreste, hadde det jo vært gøy å rapportere om knallresultat. Men vi fikk en flat rød, uten plassering i åpen klasse (syv i klassen). X'en er en stor, grov, kompakt, massiv tispe - og det er hennes store styrke og hennes store svakhet, alt ettersom hvem som skal vurdere det... Hun skiller seg ut med typen sin, for noen er det helt knall, for andre blir det litt for mye. Og vår dommer syntes det var litt mye, og det er helt greit, jeg vet hvordan hun ser ut og at det er en smakssak. Han kom bort til meg og begrunnet hvorfor det ikke ble en plassering, og han likte henne ellers veldig godt. Det stilte flere noe lettere tisper som ble plassert, så fint at dommeren kjører en linje på hva han vil ha. Kritikken forøvrig var knall - godt skrudd sammen i anatomien, ikke NOE negativt, bortsett fra at hun ble "lite för pampig för mig i dag".

Men, du verden så moro det var å være på utstilling igjen! Det er syv uker siden sist, så jeg hadde jo abstinenser som et ospeløv - veldig gøy å være tilbake i manesjen med en hund som sto flott og løp bra ringen tatt i betraktning. Godt å få opprettholdt rutinene, for ikke å snakke om hvor ufattelig koselig det er å se igjen venner og kjente, skravle hund, hilse på nye folk, kjenne lukten av svette, nerver, glede og pels i hallen, og være på utstilling! Sirkushesten vrinsker lykkelig etter gårsdagen!

Og tusen takk til Siri som fikset nye bilder av dyret!

Fine X'en! Tibra falt jo helt pladask for henne :P Tror de må treffes en gang igjen når det ikke er så viktig å ikke være klissvåt i ansiktet etterpå :icon_redface:

Tibra og X'en er Bestfriends4ever de, for tenk! Synes du var skikkelig overfladisk og ego som ikke ville la X'en ta pels-finishen av Tibra - X'en kommer med innebygget styling-gel, hun! :)

Gratulerer til alle som er fornøyd med helga - ingen nevnt, ingen glemt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Ja - "the funnier way" er nok absolutt alle hunders foretrukne børstebruk!

Grattis til alle som er fornøyde med helgen!

Jeg storkoste meg som tilskuer på søndagen. Merkelig følelse å bare sitte der og se på - men veldig hyggelig likevel!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte forøvrig å nevne at Willys pappa Boss også var i Herning i dag, og ble beste hannhund med CACIB og til slutt BIR :wub:. Han ble med det internasjonal champion :icon_redface:. Vakreste pappa'n det :hug:.

Jeg har bilder fra gruppe ringen :lol:

Gratulerer til alle med gode resultat! X'en ble den lykkelige vinner av gytjebad og skogstur i dag, men heier på lillebror Fredrik! Deres felles far og tante ble forresten BIR og BIM i Herning i dag, så her sitter stratosen løst! :P

Jeg har bilder av han også, i gruppe ringen :hug:

.. og fra Danmark fikk jeg vite at pappa Boss ble beste hannhund og BIM i dag - og fikk vel enda en ny tittel: DKKV-09 (er litt usikker på om det er DKKV-09 det skrives, egentlig). Willys halvsøster Mysti fikk cert og ble med det dansk champion.

Det skrives DKV-09 :)

Også må jeg bare få skryte litt av Baroo her inne (ikke aktiv lengre), hennes basenji ble nemlig BIR begge dager! Og har med seg en fin fin tittel hjem igjen :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye til alle fine sonenhundene, moro at de gjør det så bra. :hug:

Fredrik ble BIM i går også, slått av samme tispa som på lørdag. Han hadde kun en konkurrent denne gangen, en eldre hannvalp på nesten 8 mnd. Fornøyd med debuten hans jeg, synes han var veldig flink. :icon_redface:

bimleto.jpg

Bella fikk kun en flat rød, vet i grunnen ikke hva dommeren trakk henne for, hun fikk en veldig fin kritikk.

"Reell tik med bra kroppsproposjoner. Vakkert hode og uttrykk. Mørke vakre øyne. Bra ører, bra hals, sterk rygg. Lang brystkorg. Utmerket benstame. Sterke mellomhender. Velformede tassar. Rør seg trevligt. Vennlig temp."

Var i ringen med 4 hunder til, blandt annet halvbroren til Bella, Eros, som ble nr. 2 i juniorklasse med hp, og halvbroren til Fredrik, Bentley, som ble nr. 2 i åpenklasse med ck og 3bhk.

Har hatt en kjempefin helg, og det var så deilig å treffe Fredrik igjen, han er en så utrolig herlig valp!

Også må jeg bare fortelle at bernerfolk er de mest fantastiske og gavmilde menneskene som finnes, blir helt rørt jeg!

Menneskene i miljøet er mer en grunn nok til å skaffe seg en berner synes jeg. :)

12154_217663555224_723220224_4484074_7058565_n.jpg

Fredrik og mamma Bella slapper av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en x-tra grattis går til en handler denne gangen.

Hurra for MatheaN, med debut på Afghansk Mynde som endte som BIM. Det syntes jeg var flott jobbet av DEG :icon_redface:

Tusen hjertelig takk :P Prøvde forresten å se etter deg, men regner med at du ikke var der i helgen? :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bella fikk kun en flat rød, vet i grunnen ikke hva dommeren trakk henne for, hun fikk en veldig fin kritikk.

"Reell tik med bra kroppsproposjoner. Vakkert hode og uttrykk. Mørke vakre øyne. Bra ører, bra hals, sterk rygg. Lang brystkorg. Utmerket benstame. Sterke mellomhender. Velformede tassar. Rør seg trevligt. Vennlig temp."

Kanskje hun også ble litt for stor og grov for ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun også ble litt for stor og grov for ham?

Mulig det, selv om jeg ikke ser på Bella som ei spesielt grov tispe :)

Tror også det kan være pga. den bøyen hun har på enden av halen, selv om han ikke nevnte den i kritikken. Han kjente lenge på den da vi var inn til enkeltbedømmingen, snudde seg mot meg og sa at hun hadde en liten krok på halen. Så når vi sto oppstilt med resten av klassen sto han å tittet litt på Bella, kom bort og kjente mere på halen før han gikk videre til neste hund. Helt greit å ikke få ck, men jeg synes det er veldig greit å få vite hvorfor. :)

Her er forøvrig kritikken hennes fra lørdag. Synes ikke den var så ille heller, de største feilene hennes er jo nettopp at hun er lang i kroppen og trang bak, så helt greit å få trekk for det.

"3 years. Quite long in body. Femenine head. Dark eyes. Complete sizzorbite. Well set ears. God neck, shoulder and topline. Well angulated. God bones and feet and pastern. Correct coat. In the movement very very narrow behind."

Og her er Fredrik sine. :)

Lørdag:

"Nearly 5 months. Well balansed. ?? propotions. Masculine head. Dark eyes. Sizzorbite. God neck, shoulderand topline. Correct tail. Well angulated. God bones and feet. In the movement elbows turnig outside, but very promising."

Søndag:

"5 måneder gammel hannvalp. Maskulint hode tross ung alder. Bra ører og øyne. Sterk rygg, bra kors. Herlig benstamme. Rører seg glatt og frimodig, for nåtiden noe tåvid høyre bak. Utmerket labber og mellomhender. Glatt(??) og vennlig temp."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte lørdagen og jah.... Hadde faktisk spart masse med å ikke reise for å være ærlig...

Først stilte jeg en DSG for mitt søskenbarn (les aldri i mitt liv stilt denne rasen). Gikk jo rett ut med blå der gitt.

Så skulle jeg stille greyhound. Fikk jammen en flat grønn gitt...

Mg type, fin størrelse, velf fint hode, korr bitt, litt åpne runde øyne, b plass ører, b hals, tilst vinkl, men kunne ha skulder mer tilbakelagt, b lengde i bryst, bra overl, korr hale, kunne ha fastere mellomhender, halter venstre bakbein, derfor ikke plasseres.

Kan noen vennligst fortelle meg hvordan man kan få grønn av at hunden halter? Er det ikke da KIP man skal få? For ut ifra selve kritikken er det jo en blå/rød. For i mitt hode vil grønn si at det er en forj****** representant for rasen O_o

Så skulle jeg stille dalmisen min.

Tik m/synneligen vakkert hode og uttr, tørr flott hals, kunde være aning lengre i lendpartiet, utm ben og tassor, rør seg flott, velpl flekker, fleckiga øron.

Nr 3 i AK konk.

Som sagt bortkasta helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte lørdagen og jah.... Hadde faktisk spart masse med å ikke reise for å være ærlig...

Først stilte jeg en DSG for mitt søskenbarn (les aldri i mitt liv stilt denne rasen). Gikk jo rett ut med blå der gitt.

Så skulle jeg stille greyhound. Fikk jammen en flat grønn gitt...

Mg type, fin størrelse, velf fint hode, korr bitt, litt åpne runde øyne, b plass ører, b hals, tilst vinkl, men kunne ha skulder mer tilbakelagt, b lengde i bryst, bra overl, korr hale, kunne ha fastere mellomhender, halter venstre bakbein, derfor ikke plasseres.

Kan noen vennligst fortelle meg hvordan man kan få grønn av at hunden halter? Er det ikke da KIP man skal få? For ut ifra selve kritikken er det jo en blå/rød. For i mitt hode vil grønn si at det er en forj****** representant for rasen O_o

Så skulle jeg stille dalmisen min.

Tik m/synneligen vakkert hode og uttr, tørr flott hals, kunde være aning lengre i lendpartiet, utm ben og tassor, rør seg flott, velpl flekker, fleckiga øron.

Nr 3 i AK konk.

Som sagt bortkasta helg.

Det er ingen kvalitetspremiering som er grønn, så jeg er ikke helt sikker på hva du mener med flat grønn - fikk du en grønn sløyfe? Mulig ringsekretær trodde det var for KIP, for grønn deles KUN ut ved plassering.

Halting pleier å gi KIP - hva er markert i kritikken din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen kvalitetspremiering som er grønn, så jeg er ikke helt sikker på hva du mener med flat grønn - fikk du en grønn sløyfe? Mulig ringsekretær trodde det var for KIP, for grønn deles KUN ut ved plassering.

Halting pleier å gi KIP - hva er markert i kritikken din?

Hilda fikk ingen rød kun grønn, og dommeren sa at det ble en fjerde ikke noe KIP. Så ja jeg fikk en grønn sløyve i kval.

Eneste hun fikk den grønne for var at hun haltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilda fikk ingen rød kun grønn, og dommeren sa at det ble en fjerde ikke noe KIP. Så ja jeg fikk en grønn sløyve i kval.

Eneste hun fikk den grønne for var at hun haltet.

Det der skjønner jeg ingenting av, for det er ingen benevnelse i norske regler om at en får "en grønn" eller en fjerdepremie. Du får første (rød), andre (blå), tredje (gul), KIP eller null.

Riktignok skal KIP føres med et firetall i kvalitetsruta på premielistene, for punchingen i NKK sin del. Men det er en teknisk kodesak, uavhengig av reglene.

Her har noen misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der skjønner jeg ingenting av, for det er ingen benevnelse i norske regler om at en får "en grønn" eller en fjerdepremie. Du får første (rød), andre (blå), tredje (gul), KIP eller null.

Riktignok skal KIP føres med et firetall i kvalitetsruta på premielistene, for punchingen i NKK sin del. Men det er en teknisk kodesak, uavhengig av reglene.

Her har noen misforstått.

Vel jeg kan ikke ha misforstått: "Beklager. Du får en 4. fordi hunden din halter." Men tror forøvrig jeg vet grunnen uten at jeg skal nevne det i offentligheten her. La oss si det var rått parti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe resultater fra søndag anyone?

Gruppe 1:

1. Shetland sheepdog

2. Bearded collie

3. Briard

4. Lancashire heeler

Gruppe 2:

1. Dobermann

2. Sankt bernhardshund langhåret

3. Rottweiler

4. ?

Gruppe 3:

1. Cairn terrier

2. Staffordshire Bull Terrier

3. Norwich Terrier

4. Parson Russel Terrier

Gruppe 6/4:

1. Rhodesian Ridgeback

2. Dalmatiner

Gruppe 5:

1. Japansk Spisshund

2. American Aktita

3. Samojed

4. Chow chow

Gruppe 9:

1. Dvergpuddel

2. Tibetansk spaniel

3. Chihuahua langhår

4. Bichon Frisé

Gruppe 10:

1. Greyhound

2. Borzoi

3. Skotsk Hjortehund

4. Whippet

BIS:

1. Japansk Spisshund

2. Cairn Terrier

3. Greyhound

4. Dvergpuddel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe 1:

1. Shetland sheepdog

2. Bearded collie

3. Briard

4. Lancashire heeler

Gruppe 2:

1. Dobermann

2. Sankt bernhardshund langhåret

3. Rottweiler

4. ?

Gruppe 3:

1. Cairn terrier

2. Staffordshire Bull Terrier

3. Norwich Terrier

4. Parson Russel Terrier

Gruppe 6/4:

1. Rhodesian Ridgeback

2. Dalmatiner

Gruppe 5:

1. Japansk Spisshund

2. American Aktita

3. Samojed

4. Chow chow

Gruppe 9:

1. Dvergpuddel

2. Tibetansk spaniel

3. Chihuahua langhår

4. Bichon Frisé

Gruppe 10:

1. Greyhound

2. Borzoi

3. Skotsk Hjortehund

4. Whippet

BIS:

1. Japansk Spisshund

2. Cairn Terrier

3. Greyhound

4. Dvergpuddel

Den du mangler i gruppe 2 er GD=) den blei N uch den dagen også=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...