Gå til innhold
Hundesonen.no

For oss som er ferske i spor

Benedicte

Recommended Posts

• Svar 210
  • Created
  • Siste svar

Spør fordi jeg lurer altså; er det? :getlost:

Jeg begynte med 90 graders vinkel, Ellie syntes det var litt vanskelig.

Fikk da tips om å legge en bue istedet- at det skulle være lettere.

Og jeg syntes det fungerte.

Så det jeg egentlig lurer på er teorien bak det du sier her? :ahappy:

Jeg har fått beskjed om det, fordi en bue/sving består av flere mindre vinkler, som da er vanskeligere for hunden også fordi luktbildet sprer seg mer, så med en uerfaren hund skulle visst det være vanskeligere.

90gradern er ofte vanskelig i begynnelsen, men, om man har markert hvor den er og stopper dersom hunden går forbi/evt senker tempoet litt inn i vinkelen, så klarer de aller fleste å lete seg inn igjen på sporet veldig kjapt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ok, ja jeg skjønner jo man skal holde kjeft her om man ikke har erfaring med konkuranser. Hvis du leser hva jeg har skrevet så har vi gått spor før vi begynte med IPO også og det er hele poenget mitt at legger man grunnlaget her fra starten så sparer man seg for utrolig mye hassel noe jeg har erfart så til de grader med en særdeles påvirket hund. Og ja før vi begynte med IPOspor gjorde vi også oppsøk og han gikk aldri feil vei. Jeg må enten ha ei ***** bra bikkje da eller ha hatt utrolig flaks for det kan jo ikke ha noe med meg og gjøre for jeg er jo helt på bærtur :getlost: Hva angår VM så skrev jeg såvidt meg bekjent, takk for oppklaringen og jeg kjøper ikke helt dette med årstiden. Store deler av Norge har ikke lenger mengder med snø og mange kan trene spor stort sett hele året om man bare er litt kreativ. Tjenestehundene går like bra spor året rundt men det visste du vel?

Av og til kan det faktisk være smart å "holde litt tilbake"... Jeg synes ikke du er noen god representant for IPO sporten slik du fremstår her. Og det synes jeg er synd... Det finnes faktisk mange fornuftige mennesker som driver med den sporten også, men dessverre er det "tullinger" som du som skriver i slike fora som dette. Og måten du skriver på skaper ennå flere fordommer og i stede for å reklamere positivt for sporten fører uttalelsene dine til at folk tar avstand.

Når man er så fersk som du så burde man ikke være så batant! Om man lytter kanskje man også lærer noe... Ingen blir verdensmester når man fortsatt driver med ny innlæring :ahappy:

Dette med årstider og FH VM var ETT argument og ikke svaret på alle grunner for at det er få i Norge som driver med FH. Jeg vet ikke hvor mange i Norge som har FH prøver i dag på hundene sine, men jeg er en av dem og kjenner derfor til problematikken ganske godt. En annen grunn er at det nesten ikke arrangeres FH 2 prøver i Norge. Arrangørene har som oftest ikke terreng til mange slike spor og FH 2 prøver SKAL gå over 2 dager som betyr at man må betale dommer for en ekstra dag for kun 1-2 ekvipasjer. De gangene jeg har forsøkt melde på FH 2 prøver har jeg faktisk ikke fått deltatt pga grunnene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Av og til kan det faktisk være smart å "holde litt tilbake"... Jeg synes ikke du er noen god representant for IPO sporten slik du fremstår her. Og det synes jeg er synd... Det finnes faktisk mange fornuftige mennesker som driver med den sporten også, men dessverre er det "tullinger" som du som skriver i slike fora som dette. Og måten du skriver på skaper ennå flere fordommer og i stede for å reklamere positivt for sporten fører uttalelsene dine til at folk tar avstand.

Når man er så fersk som du så burde man ikke være så batant! Om man lytter kanskje man også lærer noe... Ingen blir verdensmester når man fortsatt driver med ny innlæring :wub:

Nå er det vel heller ingen hemmelighet at du ikke liker meg og hvordan du har snakket til meg tidligere er vel ikke særlig representattivt for noen sport spør du meg. Det virker som du trur jeg har lest meg til ting og gjort meg opp meninger utifra luft men vi har faktisk gått spor nå i 3 år men det telles tydeligvis ikke. Hva vet du om hvem jeg trener med og lar meg påvirke innen spor? Jeg tørr vel påstå at spor er den øvelsen vi er genuint mest interessert i og jeg har prøvd å dokumentere for mine påstander med artikler og linker og får bare svar med "pølser pølser og atter pølser" så jeg vet ikke hvem som har fordommer her jeg. Jeg har prøvd gjentatte ganger her å dreie diskusjonen mot spor og benytter anførselstegn for å unngå denne generaliseringen. Jeg benytter ellers enhver anledning til å snakke spor med interesante mennesker og hadde jeg vært uenig med alle de og kjørt mitt eget løp hadde jeg nok ikke vært der vi er i dag , ja jeg er kanskje uerfaren og skriver sikkert ikke like bra som dere profesjonelle men jeg må da vel kunne ha gjort meg opp meninger om hvordan jeg mener det er best å trene spor? :flowers: BTW. Hvordan jeg trener spor nå har ingenverdens ting med IPO å gjøre annet enn at målet er å også kunne gå bra spor i det programmet som alt annet. Det er du som generaliserer her med å hyle om dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers, Snusken & Kennel XO og alle oss andre som diskuterer i vilden sky her, så var vel dette strengt tatt en tråd for dem som ikke er så erfarne i spor, så de kunne spørre og få fornuftige svar.

Skal man diskutere spormetoder/innlæring/tilnærming osv, så burde man kanskje starte en egen tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe du siterer fortsatt ikke noe konkret hvor jeg er superkritisk til NBFspor. Jeg vet alt det du siterer og skriver, jeg er i godt lag. Jeg har aldri tvilt på at en "NBF"hund kan gå spor. Men for å dele det opp så ser jeg på NBF programmmet som har svakheter i den form av at man kan lure seg unna med slurvete hund. *klippe klippe*

Kan du forklare hvordan en kan lure seg unna med en slurvete hund i et NBF-spor?

I alle klassene i NBF (unntatt D) går du jo sporet alene med hunden. Det er basicly antall pinner du får med deg som "bestemmer" hvor mye poeng du får. Mener du da at en kan finne pinnene selv hvis hunden går over dem? Personlig klarer jeg ikke det. Og hvis hunden er for slurvete og går utenfor sporgata vil den heller ikke få ferten av pinnene. Derfor spør jeg, hvordan kan en lure seg unna?

Spør fordi jeg lurer altså; er det? :wub:

Jeg begynte med 90 graders vinkel, Ellie syntes det var litt vanskelig.

Fikk da tips om å legge en bue istedet- at det skulle være lettere.

Og jeg syntes det fungerte.

Så det jeg egentlig lurer på er teorien bak det du sier her? :flowers:

Da vi begynte med innlæring av vinkler fikk jeg tips om å legge noen go' biter ca 1 meter etter vinkelen. Ja, det gjorde at Jaily gikk på overværet av go' bitene i begynnelsen (i vinklene), men hun lærte raskt hva en vinkel ville si. Etterhvert la jeg bare go' biter i noen vinkler, senere bare pinner litt etter vinkelen. Nå går hun vinkler som bare det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om det, fordi en bue/sving består av flere mindre vinkler, som da er vanskeligere for hunden også fordi luktbildet sprer seg mer, så med en uerfaren hund skulle visst det være vanskeligere.

90gradern er ofte vanskelig i begynnelsen, men, om man har markert hvor den er og stopper dersom hunden går forbi/evt senker tempoet litt inn i vinkelen, så klarer de aller fleste å lete seg inn igjen på sporet veldig kjapt. :flowers:

Kan du forklare hvordan en kan lure seg unna med en slurvete hund i et NBF-spor?

I alle klassene i NBF (unntatt D) går du jo sporet alene med hunden. Det er basicly antall pinner du får med deg som "bestemmer" hvor mye poeng du får. Mener du da at en kan finne pinnene selv hvis hunden går over dem? Personlig klarer jeg ikke det. Og hvis hunden er for slurvete og går utenfor sporgata vil den heller ikke få ferten av pinnene. Derfor spør jeg, hvordan kan en lure seg unna?

Da vi begynte med innlæring av vinkler fikk jeg tips om å legge noen go' biter ca 1 meter etter vinkelen. Ja, det gjorde at Jaily gikk på overværet av go' bitene i begynnelsen (i vinklene), men hun lærte raskt hva en vinkel ville si. Etterhvert la jeg bare go' biter i noen vinkler, senere bare pinner litt etter vinkelen. Nå går hun vinkler som bare det. :wub:

Takk for svar begge to!

Skal prøve å markere vinkelen bedre. Legge godbit fikk jeg tips om også, men skal fortsette med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Guest Kåre Lise

Det er blitt nevnte her og andre steder at pytt pytt om hunden går av sporet så er det jo bare å sette den på igjen.. Markering/apportering er jo ikke jo ikke så nøye bare man finner de og går pelsen noen meter over vinkler så shit au.. bare den tar de inn igjen.. Sier ikke at det er sånn og at alle gjør det men muligheten er vel der?

I alle klassene i NBF (unntatt D) går du jo sporet alene med hunden.

Nettopp.. Hva om det hadde vært motsatt at i A ble man bedømt for helheten? I RIK eller IPO om du vil Internasjonal Prøve Ordning blir man bedømt hele veien.. Gjenstandene er med og er 20p av 100p i alle 3 grupper ( 70 for å bestå ) . Fordelinga er vel noe lik videre i FH tar jeg ikke helt feil. Er folk redde for å bli bedømt i sporet eller? Jeg syns det faktisk er kult selvom jeg bare har gjort det engang.. kanskje dommeren sier mye du vet men også stadfester litt hva som må bli bedre?

Det er basicly antall pinner du får med deg som "bestemmer" hvor mye poeng du får. Mener du da at en kan finne pinnene selv hvis hunden går over dem? Personlig klarer jeg ikke det. Og hvis hunden er for slurvete og går utenfor sporgata vil den heller ikke få ferten av pinnene. Derfor spør jeg, hvordan kan en lure seg unna?

Har hunden gått over pinnene er jo løpet kjørt men det er jo blitt antydet her at det er ikke så nøye bare man finner de.. De kan bl.a. taes på overvær og hunden kan fint gå side/paralellspor med vinden og ta gjenstander. Har du da en markering vil du slite med at hunden ikke ligger rett i sporet for den vil ligge/sitte/stå i retningen den da kommer inn i sporet?

Jaja nå lager jeg vel bare leven her igjen men klarer ikke la vær. Her er to fine oppskrifter på hver sin måte å trene inn spor på for de ferske som tråden faktisk handler om:

Spontanspor: http://www.k-nine.no/index.php?option=com_content&view=article&id=147

Firkantsporet, en begynnelse på "pølse/IPOspor"

http://www.k-nine.no/index.php?option=com_content&view=article&id=144

God sporjul :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt nevnte her og andre steder at pytt pytt om hunden går av sporet så er det jo bare å sette den på igjen.. Markering/apportering er jo ikke jo ikke så nøye bare man finner de og går pelsen noen meter over vinkler så shit au.. bare den tar de inn igjen.. Sier ikke at det er sånn og at alle gjør det men muligheten er vel der?

Ja hvis du ønsker å miste pinner så er det pytt-pytt.. Men det er veldig kjekt at en hund faktisk KAN finne sporet sitt igjen når man brått feks har fått en hel barnehage på tur, eller som skjedde på ett NM: En flokk med kyr kom og jaget hund og fører så dem måtte finne sporet sitt på andre siden av flokken..

Nettopp.. Hva om det hadde vært motsatt at i A ble man bedømt for helheten? I RIK eller IPO om du vil Internasjonal Prøve Ordning blir man bedømt hele veien.. Gjenstandene er med og er 20p av 100p i alle 3 grupper ( 70 for å bestå ) . Fordelinga er vel noe lik videre i FH tar jeg ikke helt feil. Er folk redde for å bli bedømt i sporet eller? Jeg syns det faktisk er kult selvom jeg bare har gjort det engang.. kanskje dommeren sier mye du vet men også stadfester litt hva som må bli bedre?

En av grunnene til at det ikke gjøres er rett og slett pga tidsmangel. Til ett A-stevne har man ca 15-20 stk påmeldt. man tar gjerne med imellom 6-15 stk, alt etter terrenget. Med 2 dommere så starter man ca kl.8 og er ferdig til rundt kl.16-17. Da kommer ekvipasjene direkte inn fra sporet og rett i lydiighet eller felt. Når lydighet/felt er halvveis kommer dommeren som bare bedømmer oppsøket inn og begynner med det som står igjen.

Om da dommeren skulle bedømt 2 km spor så hadde dommeren brukt 1 time pr ekvipasje, og hvert spor skal ha lik ligge tid. Det betyr at dommeren vil bruke ca 6-15 timer bare på sporet. Og på samme stevne må den samme dommeren dømme hele sin del.

Hvor lange er Ipo sporene? Og hvor mange ekvipasjer pleier normalt å være påmeldig på ett stevne der? Bare lurer :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvor lange er Ipo sporene? Og hvor mange ekvipasjer pleier normalt å være påmeldig på ett stevne der? Bare lurer :wub:

ok ser probelmatikken i forhold til stevner. Ipo spor hvor lange er de? Hvor langt er ett FH spor og hvor mange dager går det over?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ser det er store diskusjoner her, orker ikke leste meg igjennom den, så jeg spørr ut ifra startsinnlegget jeg nå :wub:

Hvordan er det og gå spor på vinteren? (da tenker jeg på snø). Er det noe spesielt man må ta hensyn til da?

Bare fantasien setter grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ser probelmatikken i forhold til stevner. Ipo spor hvor lange er de? Hvor langt er ett FH spor og hvor mange dager går det over?

Jeg lurer på hvor lange IPO sporene er i dem forsjellige klassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada vi skjønner hvor du vil henne.. 600 skitt i 3rn..

Okey, mulig jeg tolker deg litt spydig her. Men det er altså ikke lov til å lure på hvor lange IPO sporene er?

Men når du sier det, for jeg viste ikke hvor lang IPO sporene faktisk var, det er forsjell på 2 km i terreng og 600 skritt på flaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Okey, mulig jeg tolker deg litt spydig her. Men det er altså ikke lov til å lure på hvor lange IPO sporene er?

Men når du sier det, for jeg viste ikke hvor lang IPO sporene faktisk var, det er forsjell på 2 km i terreng og 600 skritt på flaten?

Derfor man har FH.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye spm på egang her..

*ler* Ja men nå er det slik at dette er en tråd for dem som er ferske, og jeg som ikke har/vet hva FH spor er lurer litt mer enn at det er IPOspor for vidergående. Når du skriver at det er det, så regner jeg med at du kan forklare hva det er :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne siden er FH tittelen man får når man konkurrerer i sporhundprøver (SPH):

Sporhundprøver består kun av spor. Vannskelighetsgraden på disse sporene er forholdsvis høy. Lengden på sporet i SPH I er 1000 – 1400 skritt, sporet skal ha terrengskifte og krysses 3 ganger av en annen person enn sporlegger. Sporet består av 6 vinkler og 4 gjennstander. Utførelsen av sporet blir bedømt av en dommer. Tittler: FH I, FH II

Da er reglene sånn omtrent sånn:

Sporet: Et 1000-1400 skritt langt, minst 3 timer gammelt fremmedspor med terrengskifte og en

veipassering. I sporet skal det være 6 stk 90º vinkler og på 3 punkter passe langt fra hverandre krysses sporet vinkelrett av et annet ferskere fremmedspor. I sporet i uregelmessig avstand legges 4 bruksgjenstander, som er godt forsynt med sporleggerens fert. Disse gjenstander skal finnes av hunden og enten påvises eller apporteres. Sporet skal være gjennomført i løpet av 30 min.

Sporunderlag: Eng, landbruksjord, skogbunn og annen naturlig jord. Synlige spor skal om mulig unngås. Det skal forekomme terrengskifter.

Sporgjenstander: Forskjellige typer gjenstander skal benyttes, og fargen skal ikke avvike for mye fra underlaget. Må være av materialet lær, kunstlær, tekstiler og tre. Såkalte sporpakker skal ikke benyttes. Sporlegger skal ha båret gjenstandene i minst 30 min. før sporet legges. Gjenstandene må ikke overskride størrelsen av en lommebok/pengebok.

Sporlegging: D skal ha godkjent gjenstandene samt sporets gjennomføring, før sporet legges. Ved legging av sporet skal både hund og HF være ute av syne. Antallet langsider er bestemt i de enkelte prøver. Vinklene skal gjennomføres i normal gangart, og de skal legges slik at hunden sikres et naturlig søk inn på neste langside.

Avledninger: Avledningene legges 30 min. etter sporet er lagt. De skal legges av en for hunden annen fremmed person og skal krysse sporet vinkelrett 3 steder.

Legging av gjenstander: Gjenstandene skal legges under bevegelse i sporet. Etter legging av siste gjenstand skal sporleggeren fortsette enda noen skritt i sporets retning.

Første gjenstand legges tidligst etter 250 skritt (1.eller 2. Langside), 2. og 3. gjenstand legges på Ds anvisning. Siste gjenstand legges i enden av sporet.

Sporline/sporsele: Sporet kan gjennomføres – med sporlinen i halsbåndet, i sporsele eller ved frisøk.

Med sporlinen i halsbåndet – kan linen føres over ryggen, langs siden av hunden eller inn mellom for og /eller bakben. Halsbåndet skal ikke benyttes som strupehalsbånd.

Med sporlinen i sporsele – som sporsele kan følgende benyttes: Brystsele eller Böttchersele.

Brystsele: Sporlinen skal festes i dertil egnede festepunkt(er), som ikke må ha forbindelse med

halsbåndet. Böttchersele: Det overnevnte gjelder ikke for denne sele, her skal D forsikre seg om at ikke brystspennet er anbrakt slik at det kan sjenere hundens mer følsomme deler.

Sporlinen: Skal være minst 10 m. lang. Flexiliner er ikke tillatt.

Ved Frisøk: Skal avstanden mellom hund og HF være ca. 10 m. og den skal holdes.

D kan etterprøve linens lengde, halsbånd og sporsele før sporets start.

Eller ble dette feil, Snusken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...