Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Når skulle det bli så forbanna vanskelig å være hundeeier?!

Hvis det er praktisk for noen å stenge hunden i bur, så må da det være greit?! Kanskje veldig mange av dere har en helt normal, kjedelig hund som er bare snill og grei?! Ikke alle har det, og ikke alle ønsker en slik hund. Hunder med ekstremt mye "guts" ville ha kraftige problemer med å forholde seg til allt for store områder.

Jeg blir så forbanna på dere som ikke forstår dere på at det finnes hunder med en del drifter dere aldri vil komme borti og som dere aldri kan klare å takle! Dette er de hundene som når lengst i de hundesportene det kreves ekstremt mye av hunden! Tenk LITT lenger! De fleste av dere har en kjedelig, normal familie hund som blir aktivisert litt for moro. Dere har ikke de hundene som vil nå lengst, de som har de sterkeste driftene i behold!

Det har ikke jeg heller, men har vært borti det, så har i hvertfall litt å prate ut i fra!

Min onkel hadde i sin tid tjenestehunder i politiet. Dise hundene hadde sterke drifter - men aldri så jeg vel noen av dem oppholde seg i bur, annet enn i bilen under transport ? Man må ikke forveksle sterke drifter (som normale hunder greier å ha under kontroll), med total mangel på oppdragelse eller selvbeherskelse hos hunden.

Så jeg sier som deg jeg: når ble det så forbaska vanskelig å være hundeeier - at eneste løsning er å putte bikkja i bur ? Det er godt mulig jeg har kjedelige, normale familiehunder (hva vet vel jeg), men jeg har mange venner og bekjente med sportshunder som jeg vedder hue' mitt på at er vel så aktive som deg - men har de bur ? Nope... Har de behov for bur ? Nope... de har velbalanserte hunder som ikke TRENGER bur fordi hundene greier å kontrollere sine drifter når de ikke trenger å bruke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Hvis en burtilværelse er den eneste måten man kan "nå lengst" i noen som helst hundesport - er jeg sannerlig glad i mine normale og kjedelige familiehunder..

Nå kjenner jeg jo bare personlig til tre hunder som har vært på landslaget i LP - ingen av de bodde i bur heller (verken natt eller dag). Men drifter, guts og arbeidsvilje hadde de fordet, gitt. OG de bodde i normale familier og fungerte som familiehunder.

En gammel-onkel hadde også politihunder - men ikke burtilværelse for dem heller.. Et unikum, kanskje?

Men kanskje det er DER man har bommet - at man har hunder som funker i et familieliv uten bur?

Hvis man hadde puttet dem i bur oftere hadde de kanskje blitt både flinkere, lydigere og greiere å ha? Men DER er vi kanskje inne på noe - hvis jeg hadde stengt hundene vekk fra meg oftere så er det jo fullt mulig at de ville blitt ennå mere villig til å "please" meg når de en gang i blant får være frie og sammen med meg?

Men jeg synes faktisk det er ganske kjekt å ha hunder som kan være med bort til folk, være med på hotell, etc - og likevel både klare å slappe av OG la være med å rasere både folk og dyr bare fordi buret ikke er med... Men det er jo meg...

De hundene som har SÅÅ sterke drifter, mangel på oppdragelse, usiviliserte og umulige å leve sammen KAN det da ikke være mer enn en håndfull mennesker i landet som trenger (eller har)..

Så du, bcAmira, kan vel kanskje være enige i at de 10-20-30.000 andre hundene som står i bur en tredjedel av livet sitt ikke ALLE nødvendigvis er av den kaliber du snakker om?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skulle det bli så forbanna vanskelig å være hundeeier?!

Hvis det er praktisk for noen å stenge hunden i bur, så må da det være greit?! Kanskje veldig mange av dere har en helt normal, kjedelig hund som er bare snill og grei?! Ikke alle har det, og ikke alle ønsker en slik hund. Hunder med ekstremt mye "guts" ville ha kraftige problemer med å forholede seg til allt for store områder.

Jeg blir så forbanna på dere som ikke forstår dere på at det finnes hunder med en del drifter dere aldri vil komme borti og som dere aldri kan klare å takle! Dette er de hundene som når lengst i de hundesportene det kreves ekstremt mye av hunden! Tenk LITT lenger! De fleste av dere har en kjedelig, normal familie hund som blir aktivisert litt for moro. Dere har ikke de hundene som vil nå lengst, de som har de sterkeste driftene i behold!

Det har ikke jeg heller, men har vært borti det, så har i hvertfall litt å prate ut i fra!

Haha, du ga meg i alle fall en god latter, om dette derimot var et godt diskusjonsinnlegg, det kan nok diskuteres. :) :)

Jeg trenger vel ikke repetere Siri og SusanneL's innlegg..

Om konkurranse er så viktig for noen at de trenger å ha en riv ruskende umulig hund, som overhodet ikke er kapabel til å funke utenfor konkurransearenaen, for å hevde seg, så tror jeg sannelig de bør tenke over litt av hvert her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skulle det bli så forbanna vanskelig å være hundeeier?!

Hvis det er praktisk for noen å stenge hunden i bur, så må da det være greit?! Kanskje veldig mange av dere har en helt normal, kjedelig hund som er bare snill og grei?! Ikke alle har det, og ikke alle ønsker en slik hund. Hunder med ekstremt mye "guts" ville ha kraftige problemer med å forholde seg til allt for store områder.

Jeg blir så forbanna på dere som ikke forstår dere på at det finnes hunder med en del drifter dere aldri vil komme borti og som dere aldri kan klare å takle! Dette er de hundene som når lengst i de hundesportene det kreves ekstremt mye av hunden! Tenk LITT lenger! De fleste av dere har en kjedelig, normal familie hund som blir aktivisert litt for moro. Dere har ikke de hundene som vil nå lengst, de som har de sterkeste driftene i behold!

Det har ikke jeg heller, men har vært borti det, så har i hvertfall litt å prate ut i fra!

Vel - nå må jeg innrømme at min kunnskap innen BC'er og lignende er meget begrenset - har hatt noen venner med BC brukt til konkurranser, men har aldri hatt noen selv. Derimot er jeg oppvokst med en far som har drevet med stående fuglhunder av forskjellige raser. Noen av disse har vunnet det som kan vinnes innenfor landegrensene, altså på absolutt toppnivå i Norge. Og jeg tør påstå at jakthunder i toppklasse virkelig har ekstreme drifter som kan sammenlignes med hva det måtte være av andre aktive hunderaser. Ikke er de noe lettere å dressere heller enn andre typer hunder, tvert i mot er det enkelte av rasene stående fuglhund som regnes som "blandt de striere å dressere" (hva nå enn det menes med det). Jeg kan love at man skal lete lenge etter mer "guts" enn i disse typer hunder, og det er absolutt ikke en "vanlig kjedelig hjemmehund" som bare er "snill og grei"

Instinktene er på topp i disse hundene, og det finnes ikke den forsterker som er kraftigere enn muligheten til jakt og fugl. Likevel har vi aldri, jeg gjentar ALDRI, hatt behov for bur til innendørsbruk. Bur i bil - ja, men inne? Aldri har vi lukket noen jakthund inn i ett bur innendørs. De har pleid å ha sitt eget "innebur" stående i en krok, hvor de kan legge seg når de vil være for seg selv, men dette er et åpent bur, det har ingen dør som kan lukke hunden inne.

Hvis dette er mulig med topp jakthunder av den mest aktive typen - hvorfor skal det ikke være mulig med andre raser? Tenk litt lengre selv, sier nå jeg.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at BC og mange fuglehunder er veldig krevende. De er mer krevende enn mange andre hunder, men ikke ekstreme. Tenker mer på maller fra ringsport-linjer o.l.

Når det er sagt vil min persjonlige mening fremdeles være at hvilkesom helst hunder kan plasseres i bur, uten å plages av det, så lenge eierene klarer å lære hunden at buret er et koselig sted å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at BC og mange fuglehunder er veldig krevende. De er mer krevende enn mange andre hunder, men ikke ekstreme. Tenker mer på maller fra ringsport-linjer o.l.

Når det er sagt vil min persjonlige mening fremdeles være at hvilkesom helst hunder kan plasseres i bur, uten å plages av det, så lenge eierene klarer å lære hunden at buret er et koselig sted å være.

Vel - nå skal vi vel neppe begynne en ny diskusjon om hva som er de mest krevende hunderasene, for der blir vi nok aldri enige uansett... :D Og just for the record - jeg sa aldri at BC var veldig krevende, så jeg vet ikke hvem du sier deg uenig med.

Det jeg lurer på, er hvorfor det er et mål i seg selv å lære hunden å trives med å være innesperret? At buret er en koselig plass å være - greit nok, sålenge døra er åpen og hunden har valget til å kunne gå ut og strekke på bena når den ønsker det. Å derimot lære en hund å "like" å være fanget i et bur, ser jeg ikke poenget med. Hvorfor ikke heller bruke tiden på å lære hunden å oppføre seg såpass i hus at man ikke må stenge buret? Jeg har til dags dato ennå ikke hørt om en eneste dyrerase som helst vil være innestengt i bur. Å lære seg å holde ut, ja - det kan mange. Å løse det med apati gjør også mange dyreraser. Hvorfor er det et mål?

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at BC og mange fuglehunder er veldig krevende. De er mer krevende enn mange andre hunder, men ikke ekstreme. Tenker mer på maller fra ringsport-linjer o.l.

Når det er sagt vil min persjonlige mening fremdeles være at hvilkesom helst hunder kan plasseres i bur, uten å plages av det, så lenge eierene klarer å lære hunden at buret er et koselig sted å være.

Underlig nok har jeg aldri hørt noe om at bruksmaller må bo i bur :D

Jeg lurer forresten på om du har vært med på harejakt b.l.a noen gang? Jeg kan love deg at de fleste sportshundene ville bukka under for lengst, der en harabikkje jager til haren stuper. DER kan vi snakke drifter! For ikke å snakke om elghunden som jager i flere døgn, gjerne uten altfor nevneverdig fysisk trening i forkant. Jeg kjenner ikke en eneste harejeger eller elgjeger som bruker bur innendørs jeg. (jeg kjente en som stengte harabikkja på vakserommet når den var innendørs, men det var uansett ikke en særlig heit (eller god) jakthund så det var ingen sammenheng..gubben var bare lat...)

Jeg personlig foretrekker først og fremst å lære min hund å oppføre seg og slappe av uten bur, men jeg lærer de også å være i bur når det er nødvendig...som i bilen...

Den eneste gangen jeg har sett Loke foretrekke bur er på store utstillinger. Da vil han gjerne inn på et sted som er bare hans og slappe av.Hadde han oppført seg sånn hjemme hadde jeg blitt bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på, er hvorfor det er et mål i seg selv å lære hunden å trives med å være innesperret? HeliX

Enig! Det burde ikke være noe mål i seg selv, slik man kan få inntrykk av enkelte ganger.

Tidvis syns jeg at det at brorparten av alle problem-tråder handler om å lære hunden å være i bur :D Hvorfor ikke bruke all denne energien og pågangsmotet på å lære hunden å leve et harmonisk liv utenfor buret?

Jeg er ikke mer fanatisk bur-motstander enn at jeg syns at bur-tilvenning er en grei basis-ting å lære valpen, til en viss grad. Men at burtrening skal bli en alt-oppslukende del av valpetiden, er forkastelig. SÅ nødvendig er det ikke med bur for en vanlig, sunn og normal hund/valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fåretrekker å ha hunden min i bur når den skal sove eller slappe av, dette er nemmelig noe hun ikke gjør av egen fri vilje, så jeg vil heller ha henne i buret slik at hun ikke har noe valg enn å bruke all min tid på å passifisere henne slik at hun kan fungere som inne hund. Hunden min er ikke en hund som gidder å slappe av hvis hun ikke må, uansett, derfor passer dette for oss. Så slipper jeg alle konfliktene. Jeg har nemmelig ikke lyst til å passifisere henne, liker henne akkuratt som hun er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fåretrekker å ha hunden min i bur når den skal sove eller slappe av, dette er nemmelig noe hun ikke gjør av egen fri vilje, så jeg vil heller ha henne i buret slik at hun ikke har noe valg enn å bruke all min tid på å passifisere henne slik at hun kan fungere som inne hund. Hunden min er ikke en hund som gidder å slappe av hvis hun ikke må, uansett, derfor passer dette for oss. Så slipper jeg alle konfliktene. Jeg har nemmelig ikke lyst til å passifisere henne, liker henne akkuratt som hun er...

Om min hund ikke var kapabel til å slappe av/sove uten å bli sperret inne i et bur, ville jeg seriøst revurdert hundeholdet mitt. Om en hund har så store "issues" at den ikke greier dette, da kan den umulig ha det særlig godt med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fåretrekker å ha hunden min i bur når den skal sove eller slappe av, dette er nemmelig noe hun ikke gjør av egen fri vilje, så jeg vil heller ha henne i buret slik at hun ikke har noe valg enn å bruke all min tid på å passifisere henne slik at hun kan fungere som inne hund. Hunden min er ikke en hund som gidder å slappe av hvis hun ikke må, uansett, derfor passer dette for oss. Så slipper jeg alle konfliktene. Jeg har nemmelig ikke lyst til å passifisere henne, liker henne akkuratt som hun er...

Hvis du liker henne akkurat som hun er, hvorfor sperrer du henne inne da? :D jeg har en hund som gir 120 på trening, men som leker gulvteppe inne. En hund uten avknapp er ikke en god arbeidshund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fåretrekker å ha hunden min i bur når den skal sove eller slappe av, dette er nemmelig noe hun ikke gjør av egen fri vilje, så jeg vil heller ha henne i buret slik at hun ikke har noe valg enn å bruke all min tid på å passifisere henne slik at hun kan fungere som inne hund. Hunden min er ikke en hund som gidder å slappe av hvis hun ikke må, uansett, derfor passer dette for oss. Så slipper jeg alle konfliktene. Jeg har nemmelig ikke lyst til å passifisere henne, liker henne akkuratt som hun er...

Dette innlegget forstår jeg ikke. Du må putte hunden din i bur for å få den til å roe seg inne, er det så?

Fordi du ikke gidder å bruke krefter på å lære henne å slappe av utenfor buret?

Hvilke konflikter er det du tenker deg at du slipper unna på den måten?

Også avslutter du med å si at du ikke har lyst til å passifisere henne fordi du liker henne som hun er... Er ikke det å putte bikkja i bur den ultimate passifisering, da?

Jeg tror du tøyser jeg. Du kan da ikke mene at du bruker buret for hunden sin skyld, når du rett ut sier at du ikke gidder å lære hunden ferdighetene den trenger for å slappe av utenfor buret??

For å lære hunden å finne roen, eller trykke på "avknappen", er da noe av det viktigste vi kan lære våre ellers aktive hunder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har også kjent noen av de brukshundene som har vært på topp, og trent med dem, og som flere andre har vært inne på; de trengte ikke bur de, de var godt avlet og visste når det skulle jobbes og når det skulle soves. Det er faktisk samme egenskapen som førerhunder avles for - evnen til å kunne gå fra avslapning til full action på kort tid.

Hunder som ligger og stresser og aldri klarer å roe seg, de bruker opp altfor mye energi og blir ikke fokusert nok. Dessverre er det enkelte brukshundoppdrettere, og sikkert også bc-oppdrettere, som forveksler arbeidskapasitet og det såkalte "drifter" (som ikke er noe fagterminologi, men noe som ble popis å snakke om da RIK-greiene begynte) med reinspikka STRESS.

Stressede hunder som ikke klarer å roe seg, er DÅRLIGE hunder - og dårlige avlede hunder skal da ikke være det som legger listen. Bur kan være nødvendig for enkelte dårlige hunder - men er det vel for de "dårlige eierne", som ikke klarer/gidder/vet å trene opp hundene til å eksistere som normalhunder og ikke burhøns.

PS. Og for å gjenta med selv til det kjedsommelige; jeg snakker ikke om bilbur, bur brukt i en begrenset periode som treningsredskap, eller bur som må brukes til hunder med store psykiske problemer, som ekstrem separasjonsangst (selv om jeg tenker mitt; er det bedre for slike hunder å "tvangsroes" i bur, der de ligger med angsten sin, og likevel må være alene?) eller som har fått en mangelfull start på livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Det burde ikke være noe mål i seg selv, slik man kan få inntrykk av enkelte ganger.

Tidvis syns jeg at det at brorparten av alle problem-tråder handler om å lære hunden å være i bur :) Hvorfor ikke bruke all denne energien og pågangsmotet på å lære hunden å leve et harmonisk liv utenfor buret?

Jeg er ikke mer fanatisk bur-motstander enn at jeg syns at bur-tilvenning er en grei basis-ting å lære valpen, til en viss grad. Men at burtrening skal bli en alt-oppslukende del av valpetiden, er forkastelig. SÅ nødvendig er det ikke med bur for en vanlig, sunn og normal hund/valp.

For min egen del vil jeg lære hunden min å trives i bur fordi jeg reiser veldig mye med henne, og er nødt til å ha en hund som slapper av i buret. På stevner er det nødvendig at hunden ikke stresser, men slapper av i buret slik at huner uthvilt når før vi skal konkurrere. Jeg vil ikke ha henne bare å bånd på stevne plassen, fordi jeg liker å være ute i god tid og da er hunden min der i lengere tid, og sjansene er store for å hunden får en negativ opplevelse i forhold til andre hunder (hun kan være litt usikker på andre hunder, og havner da ganske lett i konflikter).

En annen ting er når jeg skal ha med hunden på fly. For at dette skal gå best mulig, burde hun i det minste ikke bli redd fordi hun sitter i lukket bur.

En tredje ting er at på mange hoteller der man kan ha med hund, kreves det at den kan sitte i bur. Jeg vil ikke gjøre at det skal være til noen hindring for meg. Altså vil det da være til min fordel at hunden trives / godtar å være litt i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del vil jeg lære hunden min å trives i bur fordi jeg reiser veldig mye med henne, og er nødt til å ha en hund som slapper av i buret. På stevner er det nødvendig at hunden ikke stresser, men slapper av i buret slik at huner uthvilt når før vi skal konkurrere. Jeg vil ikke ha henne bare å bånd på stevne plassen, fordi jeg liker å være ute i god tid og da er hunden min der i lengere tid, og sjansene er store for å hunden får en negativ opplevelse i forhold til andre hunder (hun kan være litt usikker på andre hunder, og havner da ganske lett i konflikter).

En annen ting er når jeg skal ha med hunden på fly. For at dette skal gå best mulig, burde hun i det minste ikke bli redd fordi hun sitter i lukket bur.

En tredje ting er at på mange hoteller der man kan ha med hund, kreves det at den kan sitte i bur. Jeg vil ikke gjøre at det skal være til noen hindring for meg. Altså vil det da være til min fordel at hunden trives / godtar å være litt i bur.

Slike argumenter kjøper ikke jeg, ihvertfall. En normalt oppegående hund som er noenlunde i balanse vil ikke trenge å ligge i bur hjemme til daglig for å ha det greit i bur de relativt få gangene de er på reise eller prøver/stevner?! Hva med alle de andre tingene den bare gjør en gang i blant? Blir stukket i nakkeskinne når den vaksineres, f eks? Trener du på det også hjemme hver dag? Eller "klyper" du i klørne og risper i tannkjøttet daglig? For du skal jo klippe klør og stelle tenner regelmessig - og hvis du gjør det hver dag så "trives den jo mye bedre med det", skal man følge din logikk, eller?

EDIT: Og er det egentlig særlig hundevennlig å "trene en hund til å være i bur" hver eneste dag, hvis den misliker det så intenst at denne treningen er nødvendig for å kunne bruke bur en gang i blan`t? Jeg ville vel heller påstå at det riktige å gjøre var å la hunden SLIPPE slike situasjoner, hvis buret var så pinefullt å være i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stevner er det nødvendig at hunden ikke stresser, men slapper av i buret slik at huner uthvilt når før vi skal konkurrere. Jeg vil ikke ha henne bare å bånd på stevne plassen, fordi jeg liker å være ute i god tid og da er hunden min der i lengere tid, og sjansene er store for å hunden får en negativ opplevelse i forhold til andre hunder (hun kan være litt usikker på andre hunder, og havner da ganske lett i konflikter).

Enig...

Jeg bruker også bur om natten.

Han på 8 går selv å legger seg der med døra åpen....( et fristed fra "lillebror" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stevner er det nødvendig at hunden ikke stresser, men slapper av i buret slik at huner uthvilt når før vi skal konkurrere. Jeg vil ikke ha henne bare å bånd på stevne plassen, fordi jeg liker å være ute i god tid og da er hunden min der i lengere tid, og sjansene er store for å hunden får en negativ opplevelse i forhold til andre hunder (hun kan være litt usikker på andre hunder, og havner da ganske lett i konflikter).

Enig...

Jeg bruker også bur om natten.

Han på 8 går selv å legger seg der med døra åpen....( et fristed fra "lillebror" )

Sorry - det er vel ingen i verden som har noen innvendinger mot at hunder får lov å velge om de vil ligge i et bur med åpen dør? Det er når man bruker bur og lukker døra bak dem det blir problematisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bruker bilbur, ellers trener vi aldri på noen som helst form for burligging... og det går veldig greit når vi da haler ut stoffburet når vi skal bo på hotell, eller jeg en gang i blant bruker det på en innendørsutstilling. Jeg tror at dersom man har normale, stabile hunder som tåler å være hjemme alene, så vil de også tåle å ligge i bur ved spesielle anledninger - uten jevnlig å måtte trene på det, for ikke å snakke om daglig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi en valp som er en av de som hadde trives godt i bur, ja faktisk gått rett inn i det og lagt seg til å sove om han ble tilbudt det. Han liker å sove i kriker og kroker, inntil ting, under ting, mellom ting. Lunt og godt. Dermed hadde han sikkert elsket et bur med både vegger og tak.

Hadde vi vært lure nå, så hadde vi gitt ham et bur, sant?

Feil.

Nei, tvert imot, så oppfordres han til å sove midt på gulvet. Og det gjør han også, når det er enklere enn å lete etter en krok (enkelte rom i huset har ikke sånne kroker, han legger seg likevel rett ned og sovner). Hadde vi lagt ham i bur, og så testet hans evne/lyst til å sove midt på stuegulvet om noen måneders tid, så tror jeg jaggu han hadde sagt nei takk.

Nå skal det sies at dette er en særdeles trygg valp, han gjemmer seg ikke for noe/noen når han legger seg, han bare liker sånne plasser. Men om han fikk velge slike plasser _hver gang_, så er jeg ganske sikker på at han ikke hadde vært komfortabel med å ligge "i åpent terreng" på besøk hos andre. Altså har vi en flott mulighet til å skape en stresset, usikker hund av en flott og stabil en. Jeg tror vi sier nei takk. :)

Kanskje dere skal tenke litt på det, dere som bruker bur fra valpen kommer inn døra.

Har dere en valp (eller hund i hvilken som helst alder, for den del) som leter og leter etter gode soveplasser, er det noe feil, og løsningen er ikke å servere soveplassen i et uforstyrret hjørne, løsningen er å fjerne behovet.

Man skal behandle sykdommen, ikke symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike argumenter kjøper ikke jeg, ihvertfall. En normalt oppegående hund som er noenlunde i balanse vil ikke trenge å ligge i bur hjemme til daglig for å ha det greit i bur de relativt få gangene de er på reise eller prøver/stevner?! Hva med alle de andre tingene den bare gjør en gang i blant? Blir stukket i nakkeskinne når den vaksineres, f eks? Trener du på det også hjemme hver dag? Eller "klyper" du i klørne og risper i tannkjøttet daglig? For du skal jo klippe klør og stelle tenner regelmessig - og hvis du gjør det hver dag så "trives den jo mye bedre med det", skal man følge din logikk, eller?

EDIT: Og er det egentlig særlig hundevennlig å "trene en hund til å være i bur" hver eneste dag, hvis den misliker det så intenst at denne treningen er nødvendig for å kunne bruke bur en gang i blan`t? Jeg ville vel heller påstå at det riktige å gjøre var å la hunden SLIPPE slike situasjoner, hvis buret var så pinefullt å være i...

Jeg har støttet opp folk her som bruker bur til daglig. For min egen del har jeg et sammenleggbart tekstil-bur som ligger klar til bruk. Altså ligger ikke hunden min i bur til daglig. MEN ikke alle er så stabile i hodet at de takler fint å bli satt i et bur. Derfor vil argumenterer jeg som jeg gjør. Prater ikke om meg selv og min egen hund. Klarer nemlig å sette meg inn i andres situasjoner, i motsetning til veldig mange her... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har støttet opp folk her som bruker bur til daglig. For min egen del har jeg et sammenleggbart tekstil-bur som ligger klar til bruk. Altså ligger ikke hunden min i bur til daglig. MEN ikke alle er så stabile i hodet at de takler fint å bli satt i et bur. Derfor vil argumenterer jeg som jeg gjør. Prater ikke om meg selv og min egen hund. Klarer nemlig å sette meg inn i andres situasjoner, i motsetning til veldig mange her... :)

Ingen som har hundene sine innestengt i bur (eller aksepterer at ANDRE gjør det) hver dag og hele natta (uansett "unnskyldning") kan være i stand til å sette seg inn i hvordan den stakkars burhunden har det, ihvertfall - JEG er mer opptatt av at bikkja har det greit, jeg - enn at livet skal være enkelt for eieren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har hundene sine innestengt i bur (eller aksepterer at ANDRE gjør det) hver dag og hele natta (uansett "unnskyldning") kan være i stand til å sette seg inn i hvordan den stakkars burhunden har det, ihvertfall - JEG er mer opptatt av at bikkja har det greit, jeg - enn at livet skal være enkelt for eieren...

Javel... Noen mennesker kommer aldri seg noe videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har hundene sine innestengt i bur (eller aksepterer at ANDRE gjør det) hver dag og hele natta (uansett "unnskyldning") kan være i stand til å sette seg inn i hvordan den stakkars burhunden har det, ihvertfall - JEG er mer opptatt av at bikkja har det greit, jeg - enn at livet skal være enkelt for eieren...

Buret vårt står oppe dag og natt. Hundene velger selv om de vil ligge der eller ikke. Boxeren vår ligger inni der med døren igjen om natten og frivillig om dagen når hun slapper av. Det gjør også BC'n, så lenge ikke boxeren er der.

Vil påstå at jeg er i stand til å sette meg inn i hvordan hunden min har det. For den har der BRA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...