Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Jeg synes det er utrolig trist og nedstemmende å lese om denne typen burbruk:

Imorgen henter jeg valpen min 23 timer til jeg reiser nå

ja så til spørsmålet da

Valpen min skal ligge i bur om natta, når burde jeg vende hun til det?

Eller:

Jeg venner til bur /seng fra dag en. Men den første tiden ligger jeg sammen ved siden av valpen på en madrass, og har soveromsdøren åpen de første månedene, slik at jeg hører om valpen må på do.

Eller:

Vi lot Ari ligge i buret fra dag èn. Men jeg lå ved siden av buret de første dagene, og det fungerte veldig fint. Hørte ikke mye fra han. Nå er han tre mnd og går inn i buret og legger seg selv når det blir leggetid...

Fikk nettop valp selv

Vi la henne i bur fra dag en. Det var en del skriking i begynnelsen (blanding av hjemlengsel og uvant bur).

Eller:

Felix fikk ligge i buret sitt fra dag en, men jeg har buret ved siden av sengen.

Eller:

Vi henter Phoebe i morgen, og hun skal ligge nedenfor sengen til mamma og pappa en stund. Vi skal venne henne til å være i buret gradvis, og når hun er trygg på oss, det nye hjemmet og buret skal hun ligge der

Samtlige hentet fra en tråd i "Valpeprat" og lagt inn av helt nye (?) hundeeiere, enkelte har ikke engang rukket å hente hunden sin...

Man kan ikke være mye til hundevenn når man hisser seg opp over burmotstanderne, og ikke ser at burmisbruk er blitt et gedigent problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Nei det stemmer det Lotta, vi fikk oss hund og lar han ligge i bur om natta bare fordi vi synes det er så moro å plage dyr. Sånn er det nok med alle de andre du siterte fra valpepraten også. På den måten får han ikke gnaget på ledninger og stikkontakter slik at han kan få strøm gjennom hele seg. . Vi går også tur med han i bånd slik at han ikke kan bli påkjørt av biler, har han i bur i bil slik at han ikke slår huet i frontruta om vi skulle bråstoppe. Vi hindrer han også i å spise så mye mat han vil sånn at han ikke skal bli overvektig.

Han har det rett og slett skikkelig ille hos oss. Han får jo ikke gjøre alt som han vil. Stakkars stakkars hund.

Det må nok være som du sier at vi gjør disse tingene fordi vi er "nye" hundeeiere som ikke har peiling på hunder. For det vet jo du alt om. Stå på Lotta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det stemmer det Lotta, vi fikk oss hund og lar han ligge i bur om natta bare fordi vi synes det er så moro å plage dyr. Sånn er det nok med alle de andre du siterte fra valpepraten også. På den måten får han ikke gnaget på ledninger og stikkontakter slik at han kan få strøm gjennom hele seg. . Vi går også tur med han i bånd slik at han ikke kan bli påkjørt av biler, har han i bur i bil slik at han ikke slår huet i frontruta om vi skulle bråstoppe. Vi hindrer han også i å spise så mye mat han vil sånn at han ikke skal bli overvektig.

Han har det rett og slett skikkelig ille hos oss. Han får jo ikke gjøre alt som han vil. Stakkars stakkars hund.

Det må nok være som du sier at vi gjør disse tingene fordi vi er "nye" hundeeiere som ikke har peiling på hunder. For det vet jo du alt om. Stå på Lotta!

Ja, stakkars dyr - en grusom skjebne å bli ovelatt til folk som er så tafatte at de ikke klarer å rydde et rom for ledninger og sko, engang. Hva gjør dere når det virkelig begynner å bli utfordrende, tro?

(Alt var så mye enklere før i verden, for 10-15 år siden, før strømmen ble oppfunnet og vi alle gikk barbente gjennom snøen til skolen, 2 mil hver vei, og sko var en luksus bare de aller rikeste kunne unne seg - da trengte vi ikke bur til hundene våre da, for at de skulle kunne sove trygt om natta... Framskritt heter det visst, og?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du sier noe... vi kommer sikkert aldri til å klare å venne han av med å tygge på ledninger. Og jeg tror vi er de eneste hundeeierne i verden som har dette problemet med valpen vår. Og vi er nok også de eneste som lar valpen vår sove i bur. Alle andre gjør det jo på din måte så da er det nok det som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du sier noe... vi kommer sikkert aldri til å klare å venne han av med å tygge på ledninger. Og jeg tror vi er de eneste hundeeierne i verden som har dette problemet med valpen vår. Og vi er nok også de eneste som lar valpen vår sove i bur. Alle andre gjør det jo på din måte så da er det nok det som er riktig.

Det er ikke alltid det alle andre gjør som er best vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du sier noe... vi kommer sikkert aldri til å klare å venne han av med å tygge på ledninger. Og jeg tror vi er de eneste hundeeierne i verden som har dette problemet med valpen vår. Og vi er nok også de eneste som lar valpen vår sove i bur. Alle andre gjør det jo på din måte så da er det nok det som er riktig.

Kjære deg, 0 % av svenske valpekjøpere f eks behandler valpene sine slik du og dine likesinnede gjør fordi det er forbudt å ha hund i bur på den måten i vårt naboland. Visste du det?

Visste du at denne praksisen er helt ny her i landet - og at før midten av 1980-tallet så fikk man ikke kjøpt hundebur i butikken i det hele tatt, vet du at bur er helt unødvendig og helt i strid med din hunds behov både fysisk og psykisk? Har du tenkt muligheten av å trekke ut ledningene om natta? Hvor stort bur har du, og hvor høy er hunden din over skuldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik at folk tror at valper kaster seg over ledninger så fort valpen får øye på dem? Etter å ha hatt en del hunder i hus så kan jeg trygt si at ingen av våre hunden har spist på ledninger, når de som valp ligger UTENFOR buret om natten(dvs. de har jo da ikke et bur å ligge i). De ligger stort sett stille og rolig, og jeg har ryddet unna tingene valpen ikke får lov til å tygge på. Aldri har de kastet seg over veggene og revet løs ledningene og tygget dem som om det var pasta. Nei, slutt å overdrive og å rope "ulv! ulv!" Valpen prøver ikke å ta liv av seg selv slik det høres ut her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så fælt han har det i det knøttlille buret sitt..

endelighjemme.jpg

Ja, det er begredelig at man ikke skjønner at en hund er et flokkdyr som trenger å kunne søke til familien sin, flytte seg rundt, se ut vinduet og strekke beina, ligge på ulike underlag, eller ha et "uhell" uten å måtte ligge med snuta oppi det etterpå.

Jeg vet at dere trøster dere med at valpen har myke tepper, "er trygg i hulen sin", at det er så koselig der, og at "alle andre gjør det". Faktum er at din lille valp som nå har mulighet til å stå oppreist i dette buret kommer til å vokse kolossalt mellom 3 og 6 mnd, og at det ikke finnes et eneste standardisert hundebur for salg i en vanlig norsk dyrebutikk som er stort nok til å oppbevare en voksen flatcoated retriver i. Uansett hvor nusselig mønster det er på fleecepleddene.

Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, så er det faktisk mulig å lære selv en liten valp å ikke tygge på ledninger, og å ikke løpe foran biler.

Å det er det ja? Okei! Da må vi prøve det.

Jeg trener med hunden min en time hver dag, og han går på plass og tygger ikke på ledninger lenger. Men i starten gjorde han det.

Vi er veldig glad i hunden vår og hvis vi ikke hadde visst at han hadde det bra i buret sitt hadde han ikke vært der! Så enkelt er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så fælt han har det i det knøttlille buret sitt..

endelighjemme.jpg

Hadde vært fint om du hadde lagt ut et bilde hvor du ser hele buret.

Synes nå ikke at det ser så stort ut jeg...

Valpen min får ha kurv, pledd, vann, osv. OG store rom å bevege seg i han... Han kan dessuten komme bort til me og gi beskjed om at "nå vil jeg på do!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buret vi bruker har ikke tak og er 3-4 kvm stort, så jo, det er god plass til en voksen flat der. Men han skal selvsagt ikke være i buret for alltid. Men at han kan være i bur er viktig i de situasjonen han må det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buret vi bruker har ikke tak og er 3-4 kvm stort, så jo, det er god plass til en voksen flat der. Men han skal selvsagt ikke være i buret for alltid. Men at han kan være i bur er viktig i de situasjonen han det.

I hvilke situasjoner MÅ han være i bur da? (Og da snakker jeg ikke om bil)

Merkelig at jeg aldri har truffet på en slik situasjon med mine hunder. Ikke en eneste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det er det ja? Okei! Da må vi prøve det.

Jeg trener med hunden min en time hver dag, og han går på plass og tygger ikke på ledninger lenger. Men i starten gjorde han det.

Vi er veldig glad i hunden vår og hvis vi ikke hadde visst at han hadde det bra i buret sitt hadde han ikke vært der! Så enkelt er det!

Ååå, beklager, jeg visste ikke at du var tankeleser!

Et slikt bur har jeg aldri sett i noen dyrebutikk, og det er heller ikke det jeg forbinder med bur. Som vi har vært inne på tidligere, må man nesten gå ut fra at alle i en slik diskusjon går ut ifra det som er standardisert. Dette er sannsynligvis det som populært kalles en binge eller en valpegård. Selv mener jeg at det er bedre å ha hunden i en slik binge, enn i et vanlig bur, men jeg foretrekker selvsagt at de er løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å tenke på alle de hundene som overlevde uten bur, gitt. Det er mange, det, og flere av dem har tilhørt oss som har hatt hunder i de gode gamle burfrie dager også - dengang man ALDRI så et hundebur på utstilling, fordi de ikke var "oppfunnet". Tenk det, dere ;)

Og da var til og med strømmen oppfunnet også! Det var dører også, og sunt bondevett!, så alt gikk veldig greit. Blant normale hundeeiere som klarer å ta normale forholdsregler så har jeg faktisk ikke - i alle mine år som hundeeier og i hundemiljøer - hørt om en hund som er blitt strømdrept etter å ha tygget på ledninger. Det finnes kanskje i andre miljøer, der man IKKE klarer å legge løpet - og jeg antar at for eksempel barn også ville gått ganske utrygge tider i møte i en slik heim...

Man er forutseende, tenker "som en valp", og da luker man greit unna alle feller og sørger dessuten for gode og tidstilstrekkelige treningsforhold for hjemme alene-trening etc, så man ikke får en valp/unghund som ødelegger i separasjonsangst, som er noe annet enn valper som gnager litt.

Men nå bruker dere faktisk ikke et bur, men kompostgrinder som dekker et langt større areal enn noen av de største burene som finnes i handelen - og så er det jo heller ikke tak over. Så hva var egentlig vitsen med et varmt forsvar av bur som er for små, når dere ikke selv bruker bur?

Og jeg antar at dere har tenkt å slippe valpen UT av kompostgrinden en dag, siden du tydeligvis trener? Å bruke en stor innhegning som treningsredskap i en begrenset periode ER noe annet enn å stappe hunden inni der fra første dag, og la være å trene på noe som helst.

Man bruker bånd, men er man en god hundeeier så trener man på grundig vis og får en lydig hund som faktisk kan slippes løs fra båndet sitt. Nei, man slipper ikke hunden på midtrabatten på E6 første gang den er løs, nei - men man trener iherdig, så den KAN slippes så raskt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å bruke en stor innhegning som treningsredskap i en begrenset periode ER noe annet enn å stappe hunden inni der fra første dag, og la være å trene på noe som helst."

Hva mente du med det? At alle som bruker mindre bur til hundene sine ikke trener? Er vel ikke særlig logisk?

Buret vi bruker kunne godt vært mindre uten at jeg hadde synes det var ille. Sålenge man venner hunden til det gradvis. Men jeg synes hunden skal kunne bevege seg litt i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å bruke en stor innhegning som treningsredskap i en begrenset periode ER noe annet enn å stappe hunden inni der fra første dag, og la være å trene på noe som helst."

Hva mente du med det? At alle som bruker mindre bur til hundene sine ikke trener? Er vel ikke særlig logisk?

Buret vi bruker kunne godt vært mindre uten at jeg hadde synes det var ille. Sålenge man venner hunden til det gradvis. Men jeg synes hunden skal kunne bevege seg litt i buret.

Så egentlig kan man altså bruke tvangstrøye til bikkja, bare man har startet med litt større bur?

Hundens fysiske og psykiske behov er de samme, selv om man "trener" seg ned i burstørrelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dessverre slik at for eksempel hundeeiere som tyr til fleksibånd, ofte synes det er så "greit" at de trener mindre på en trygg innkalling som virkelig sitter.

Jeg snakker med mange folk jeg treffer i ulike sammenhenger som sverger til bur, og som mener det er der hunden bør være når den er hjemme alene eller om natten. Og hvis det er det de mener... hvorfor vil de da trene hunden til å klare seg uten bur? De mener jo den MÅ ha det? At det er "best", og at den "trives med det" - mens det ikke finnes EN ENESTE studie som "beviser" dette, det er bare kvasivitenskap og synsing. Mens solide hundeeksperter som Anders Hallgren er blitt riktig så kvass når det gjelder å være mot bur, og man skulle jo tro han hadde erfaring - ikke bare med hunder, men også eiere.

Du kan jo bare lese endel innlegg i denne diskusjonen, så ser jeg ikke særlige spor hos endel av de ivrigste "i buret er det så bra"-forkjemperne til at de trener hundene sine aktivt for å få dem ut av buret så raskt de bare klarer? Ser du slike tegn til at det brukes som treningsredskap under AKTIV trening?

Mellomveien er at de "oppbevarer" valpen i buret til den er "blitt renslig" eller "slutter å bite på ting"... og så muligens opplever at den ikke egentlig er det, fordi den har aldri lært det. Og så er det kanskje inn i buret igjen, for noen uheldige hunder.

Det gjelder å tenke litt selv, og ikke bare hoppe på denne kvasigreia med burbruk som "anbefales" - og tenke etter HVORFOR man skulle trenge et bur. Bruk litt sunn skepsis, tenk på hvor mange år hunder har hatt det helt glimrende uten bur, og fortsetter å ha det hos heldigvis mange eiere. Så hvorfor skulle egen hund være unntaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel dessverre slik at for eksempel hundeeiere som tyr til fleksibånd, ofte synes det er så "greit" at de trener mindre på en trygg innkalling som virkelig sitter.

Jeg snakker med mange folk jeg treffer i ulike sammenhenger som sverger til bur, og som mener det er der hunden bør være når den er hjemme alene eller om natten. Og hvis det er det de mener... hvorfor vil de da trene hunden til å klare seg uten bur? De mener jo den MÅ ha det? At det er "best", og at den "trives med det" - mens det ikke finnes EN ENESTE studie som "beviser" dette, det er bare kvasivitenskap og synsing. Mens solide hundeeksperter som Anders Hallgren er blitt riktig så kvass når det gjelder å være mot bur, og man skulle jo tro han hadde erfaring - ikke bare med hunder, men også eiere.

Du kan jo bare lese endel innlegg i denne diskusjonen, så ser jeg ikke særlige spor hos endel av de ivrigste "i buret er det så bra"-forkjemperne til at de trener hundene sine aktivt for å få dem ut av buret så raskt de bare klarer? Ser du slike tegn til at det brukes som treningsredskap under AKTIV trening?

Mellomveien er at de "oppbevarer" valpen i buret til den er "blitt renslig" eller "slutter å bite på ting"... og så muligens opplever at den ikke egentlig er det, fordi den har aldri lært det. Og så er det kanskje inn i buret igjen, for noen uheldige hunder.

Det gjelder å tenke litt selv, og ikke bare hoppe på denne kvasigreia med burbruk som "anbefales" - og tenke etter HVORFOR man skulle trenge et bur. Bruk litt sunn skepsis, tenk på hvor mange år hunder har hatt det helt glimrende uten bur, og fortsetter å ha det hos heldigvis mange eiere. Så hvorfor skulle egen hund være unntaket?

Veldig godt sagt Akela, du setter fingeren på de aller fleste av de betenkelige sidene ved burbruken, og jeg håper inderlig at flere virkelig setter seg ned og tenker seg godt om.

HVORFOR har man EGENTLIG satt sin egen valp i bur? Tar vi nok hensyn til hundens behov for bevegelse, og dens naturlige flokkatferd?...

Jeg tror at de som er helt ærlige med seg selv ikke vil bli særlig imponert over svarene de får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...