Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Din beskrivelse av Taco var ikke av noen stødig hund i balanse med seg selv - det er mulig historien er mer nyansert enn som så, men i utgangspunktet så ga du intet flatterende bilde av hunden din.

Forøvrig mener jeg at det er misbruk av bur å sette hunden der når man gjør det i stedet for å lære hunden å beherske/mestre en situasjon. Om det skjer 1 gang i året, 1 gang i måneden eller 2 ganger i timen spiller ingen rolle, man velger bur fordi det er lettvint og fordi man ikke gidder (eller kan?) løse situasjonen på annen måte.

Det jeg skrev om Taco var følgende:

Brukte også bur om natta sist Tinka hadde løpetid. Og det har ingenting å gjøre med for mange hunder, for liten plass etc. Vi har stor plass ute og inne til hundene. Men etter å ha hørt Taco hyyyyle nede i første etage i en og en halv natt så tok jeg tøyburet og satt i fotenden på dobbetsenga, og puttet han inn i det. Da ble det nattero. Han var tydelig sliten etter stressinga nede og sovnet med en gang.

Altså fortalte jeg om en enkelthendelse, altså Tinka's siste løpetid (for nå er hun jo sterilisert). Og da var han helt tullete etter henne. Muligens fordi han har levd tettere på henne det siste året, eller kanskje han er redd han begynner å bli for gammel og miste teken ;) At en hanne ved en anledning blir litt gær'n i hue pga ei bestemt løpetispe synes jeg er rett og slett for tynt grunnlag til å sin at min hund har alvorlige atferdsproblemer og at det er synd på han. Altså omtrent tre dager i sitt liv har han vært stresset. Og da pga Tinka. Stakkar hund...

Ett lite flatterende bilde, javisst... Det er ikke det jeg forteller om han hvis jeg skal fortelle om Taco på genrelt grunnlag. Men i denne sammenhengen følte jeg det var relevant, og jeg var ærlig, flatterende eller ikke.

Når det gjeølder din mening om hva overdrevent burbruk er vil jeg si meg enig. Og med Frisbee trener vi ofte på å ikke overfalle barn. Og i dag går det helt fint å ha han rundt oss selvom vi har besøk av skeptiske barn. Grunnen til buret de to gangene var at jeg tenkte jeg kunne gjøre vondt verre om jeg forsøkte å tren på rolig hilsing med barn som flakset rundt oppunder taket, ikke var var vandt med hunder, og til og med redde for han. Men, tro meg, vi har trent mye med hundevante barn og rolige barn, og nå har han begynnt å skjønne "fire ben i bakken - regelen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Din beskrivelse av Taco var ikke av noen stødig hund i balanse med seg selv - det er mulig historien er mer nyansert enn som så, men i utgangspunktet så ga du intet flatterende bilde av hunden din.

Forøvrig mener jeg at det er misbruk av bur å sette hunden der når man gjør det i stedet for å lære hunden å beherske/mestre en situasjon. Om det skjer 1 gang i året, 1 gang i måneden eller 2 ganger i timen spiller ingen rolle, man velger bur fordi det er lettvint og fordi man ikke gidder (eller kan?) løse situasjonen på annen måte.

Ærlig talt Lotta - hva slags hunder har du? Utstoppa? Eller fullstendige hjernedøde individer uten vilje eller evne til å hverken tenke eller handle på egenhånd? Er hannhunder av din rase så hjernedøde at når ei tispe har løpetid så ligger de bare der å stirrer ut i lufta uten å reagere? Hva slags hund gjør det da? Ikke en normal, velfungerende hund i alle fall........... uansett oppdragelse liksom..

Nei - takke meg til en hund som er livlig, oppegående og som lar seg rive med og som kanskje blir litt overivrig i tjenesten en gang i blant - ja, takke meg til en hund som har normale reaksjoner faktisk - og som - om den skulle ta helt av i en og annen setting hvert jubelår - roer seg når den blir satt i bur..

Enkelt? Javisst - men ikke bare for eieren, men for hunden også - det er da langt bedre å roe ned i ett bur enn å ha en eier i hælene som må være etter hunden hele tiden.

Ja - for jeg kan forresten også av og til sette mine hunder i bur når jeg har besøk - ikke fordi de ikke kan oppføre seg eller takler besøkende - men fordi besøkende ikke liker hunder eller rett og slett er redd hunder. Ja - for jeg kjenner en del av det slaget også - eller om vi har mange gjester - da synes jeg det er greit at hundene er ett annet sted - og de som da ikke trives i kennelen - de får ligge i bur.

Nå har vi ikke ofte sånne besøk og mengder av besøk - men det hender ........... og det er ikke noe i veien med mine hunders mentale helse eller oppdragelse - men jeg kan ikke tvinge folk til å like hunder - og jeg synes heller ikke det er noe stas med fem hunder virrende rundt når det er mye folk på besøk..

Enkelt? Javisst - men det er en grei løsning for både hundene og meg......... jeg slipper å passe på at de ikke overfaller gjestene, tigger mat, hopper opp, begynner å leke når det ikke passer osv. - og kan istedet konsentrere meg om besøket - så får hundene sitt etterpå.

I min verden så er det å være oppsøkende, sosial og "med" helt normal hundeadferd - og jeg ville blitt alvorlig bekymret om mine hunder sluttet å bry seg om besøkende og lå som slakt fremfor å være nysgjerrige, kjelne og "med" - så takke meg til bikkjer jeg må skuffe unna når det kommer folk fremfor hunder som ikke har reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel mange oppdrettere som har så mye hunder, at hundeholdet deres langt fra kan sammenlignes med et "normalt hundehold" - slik man vel startet med å diskutere, altså hvermansens ene eller to hunder.

En oppdretter som har mange hunder, har hundene i en del tilfeller på endel andre måter enn kanskje de til og med ville kreve av valpekjøperne sine...

Jeg mener... jeg ville ikke solgt hund til en valpekjøper som måtte ha hund i bur når det kom folk på besøk og mente det var helt greit... istedenfor å lære den å omgås. Jeg er ikke helt enig med meg selv om det er bedre eller greit når en oppdretter med fem-seks-sju hunder gjør det, men kanskje mer forståelig over at man ikke rekker helt over - eller at det rett og slett blir for mange hunder til å ha kontroll over?

Men vi hadde da på det meste fire hunder av ikke-belgiske raser hjemme, og det gikk da greit med folk, eller man lukket døren til stuen og det faktisk virket...

Når det gjelder det med løpetid og flere hunder i huset, så er vel dette også noe med både hannhunders vane, hva de er vant til å få lov til, hvor drevne de er med å parre, og husløsninger. "Vanlige" folk har veldig lett for å unnskylde hannhundene sine til den store gullmedalje, at det er "forståelig" at de maser og at de bør få grisemase på tispene som har hatt løpetid for fire uker siden... og har hunder som ikke fungerer fordi en tispe med løpetid har gått gjennom parken og de har luktet etter henne.... da piper og maser de.

Mens oppdrettere vel gjerne har hannhunder som kan bli en smule mer presise, ettersom de vet NÅR det er viktig - ser hvor "blasert" gutta mine har blitt med en viss erfaring. Og de to har vært høyst forskjellige raser, men likevel høyst håndterlige også når det er løpetid i nærheten - bortsett fra akkurat når tispen stiller seg opp. Men det kommer ikke gratis. Samtidig har jo de fleste oppdrettere hanner og tisper, og later til å mindre problemer enn "hvermansen" - som altså har de som har spisevegring hele våren, skal man tro spalter som dette...

Poenget er at du, Belgerpia, ikke er noen hvermansen - verken i hundeantall eller kanskje også innsikten din i hundene - mens det er de atskillig lenger ned på erfaringsstigen, som ikke klarer å komme med mer vettuge argumenter enn "han liker det jo", som det EGENTLIG er snakk om her, ikke sant.

Og det er DE som går til hinsides burbruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt Lotta - hva slags hunder har du? Utstoppa? Eller fullstendige hjernedøde individer uten vilje eller evne til å hverken tenke eller handle på egenhånd? Er hannhunder av din rase så hjernedøde at når ei tispe har løpetid så ligger de bare der å stirrer ut i lufta uten å reagere? Hva slags hund gjør det da? Ikke en normal, velfungerende hund i alle fall........... uansett oppdragelse liksom..

Nei - takke meg til en hund som er livlig, oppegående og som lar seg rive med og som kanskje blir litt overivrig i tjenesten en gang i blant - ja, takke meg til en hund som har normale reaksjoner faktisk - og som - om den skulle ta helt av i en og annen setting hvert jubelår - roer seg når den blir satt i bur..

Enkelt? Javisst - men ikke bare for eieren, men for hunden også - det er da langt bedre å roe ned i ett bur enn å ha en eier i hælene som må være etter hunden hele tiden.

Ja - for jeg kan forresten også av og til sette mine hunder i bur når jeg har besøk - ikke fordi de ikke kan oppføre seg eller takler besøkende - men fordi besøkende ikke liker hunder eller rett og slett er redd hunder. Ja - for jeg kjenner en del av det slaget også - eller om vi har mange gjester - da synes jeg det er greit at hundene er ett annet sted - og de som da ikke trives i kennelen - de får ligge i bur.

Nå har vi ikke ofte sånne besøk og mengder av besøk - men det hender ........... og det er ikke noe i veien med mine hunders mentale helse eller oppdragelse - men jeg kan ikke tvinge folk til å like hunder - og jeg synes heller ikke det er noe stas med fem hunder virrende rundt når det er mye folk på besøk..

Enkelt? Javisst - men det er en grei løsning for både hundene og meg......... jeg slipper å passe på at de ikke overfaller gjestene, tigger mat, hopper opp, begynner å leke når det ikke passer osv. - og kan istedet konsentrere meg om besøket - så får hundene sitt etterpå.

I min verden så er det å være oppsøkende, sosial og "med" helt normal hundeadferd - og jeg ville blitt alvorlig bekymret om mine hunder sluttet å bry seg om besøkende og lå som slakt fremfor å være nysgjerrige, kjelne og "med" - så takke meg til bikkjer jeg må skuffe unna når det kommer folk fremfor hunder som ikke har reaksjoner.

Jippi! Nå kan vi endelig snakke om meg! Og hundene mine (for det er jo så interessant! - for meg!) Hipp hurra, 06.06.06! jooohooo!

- Belgerpia, for det første så kom "forklaringen" (bortforklaringen) om Tacos oppførsel ganske lenge etter den opprinnelige beskrivelsen av en hund som aldri kunne lukkes bak ei dør for da satt han med kjeften full av dørblad og veggmaterialer i lang tid etterpå.

Om vi nå skal diskutere hannhunder og løpetid, så er jeg for første gang på veldig leeenge uten en kjønnsmoden hanne i hus (guttevalpen er knappe 8 måneder og ingen utfordring i så måte...). Nei, hannene mine har aldri revet ned huset når det har vært løpetid, de har aldri lagt i bur heller... Derimot har de fått beskjed om hvem som er sjefen, og hvem som bestemmer over hvem som skal parre hvem, når og hvor, og vi har aldri hatt problemer med misforståelser over temaet. De få dagene tispene våre står har den siste 4-bente sjefens matlyst vært heller dårlig, og han har vært ganske kaxig i møte med andre gutter på tur, men bur? Nix pus (Kunne han parre, var han hjernedød, ikke akkurat - det siste kullet hans ble født rett før hans 10 årsdag, etter en normal parring...). Den aller første hunden min, en hannhund av heller "sexy" og "hyper-løpetidsfixert" rase fikk etterhvert selskap av flere tisper, vi hadde dører med håndtak på, og aldri problemer med rasert hus, nedpissa vegger eller møbler, eller tjuvparringer for den del - han levde til han ble 11 år gammel.

Hvis det å være "oppsøkende og sosial" for en belger betyr at man ikke på 10 år kan lære "dekk og bli", hils når "mamsen" gir lov, eller "bli på rommet" når de allergiske gjestene kommer, så betakker jeg meg. I min verden er det enorm forskjell på å være både sosial, imøtekommende og blid - og det å rive ned inventaret når man blir lukket inne på et rom i 2. etasje.

Bur er og blir en quick fix - ingen skal fortelle meg at en hund har bedre av å bli puttet i bur enn å lære å beherske situasjoner på en måte som gjør matmor stolt og fornøyd... (at matmor antagelig blir svett mens innlæringa pågår tror jeg så gjerne, men DET er en del av pakka man velger når man bestemmer seg for å bli hundeeier.) Take it or leave it, mener jeg. Det er nytt og inn i tiden at man skal få i "pose og sekk" - jeg mener at slikt aldri forekommer uten at noen betaler prisen, i burløsningenes tilfelle er det alltid hunden som betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest en del diskusjoner der folk river seg i håret over sine hyperstressa hunder som ødelegger for tusener av kroner, har jeg nå konkludert med at jeg antakelig har en hjernedød rase... Jeg er nå på mitt fjerde eksemplar av rasen briard, og har ennå ikke opplevd annet tap enn småting i valpeperioden (sko, sokker, en fjernkontroll og et bordbein - men tigerbalsam gjorde susen der).

De er såpass hjernedøde at de ikke engang forsøker å åpne dører, selv om de står på gløtt ! Jeg husker en hannhund jeg hadde - en kar med nok av motor egentlig, og drifter så det holdt - men åpne en dør fikk han aldri til - dvs han forsøkte aldri heller - og antakelig ga jeg han aldri behov for å drive med slik døråpning ? Selv med løpetid i huset var det liksom aldri noe problem, og bur - det var noe jeg hadde i bilen, ikke inne.

Nå har jeg kanskje ikke helt stemmerett her jeg da - jeg har aldri beveget meg inn i en verden med fler enn to hunder samtidig - og det kommer jeg nok heller aldri til å gjøre, siden jeg kjenner min egen begrensning og VET at jeg ikke kan håndtere flere hunder enn det til daglig. Jeg har heller ingen andre å ta hensyn til - jeg får aldri besøk av folk som IKKE liker hunder for å si det sånn, og skulle jeg nå være så uheldig å pådra meg slike venner, så kan sikkert hundene tilbringe litt tid i bilen ved besøk - jeg antar at vennskapet ikke ville vart så lenge uansett ;).

Jeg synes dog det er forstemmende å se at "alle" skal bruke bur til alt - hele tida... jeg synes det er en skremmende utvikling at det første innkjøpet man gjør er bur til valpen - allerede FØR man har forsøkt uten. Som regel går det helt utmerket uten bur, og jeg ser ikke helt poenget med å venne en valp til bur itilfellehvisomattedersomattedørmatte. En normalt utrusta hund vil takle å settes i bur uten å være "klikket" inn i det dersom behovet dukker opp.

Jeg gjorde forresten en liten test her en gang jeg... jeg har store bilbur (kassebil med plass til kun to hunder) - der kan de strekke seg og stå så mye de vil. Jeg har imidlertid innrettet bilen slik at jeg har seng til meg selv oppå burene. Der ligger jeg når vi er på tur. Jeg ga yngste-tispa mi valget jeg - hvor ville hun sove ? I bilburet eller oppe i senga ? Gjett hva hun valgte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er såpass hjernedøde at de ikke engang forsøker å åpne dører, selv om de står på gløtt ! Jeg husker en hannhund jeg hadde - en kar med nok av motor egentlig, og drifter så det holdt - men åpne en dør fikk han aldri til - dvs han forsøkte aldri heller - og antakelig ga jeg han aldri behov for å drive med slik døråpning ? Selv med løpetid i huset var det liksom aldri noe problem, og bur - det var noe jeg hadde i bilen, ikke inne.

Litt OT

Må bare komentere den :P Gutten jeg har i hus nå åpner dører ..det er ikke engang noe snikete og ulovlig over det - døren er lukket - han legger haken på hanken og åpner den..Med den største selvfølge.. Den minst passende gangen var da han var med meg på toalettet når vi var på besøk hos familie (ja, han er mammadalt), de hadde små barn og derfor ingen nøkkel til låsen.Når Lokeliten syntes vi var ferdige med å være på do, åpnet han døra og spaserte ut..desverre er han ikke nøye på å lukke igjenn dører og døren var akkurat uten for rekkevidde av mine armer når jeg satt på skåla så jeg måtte få hjelp av et vennlig inngiftet mannlig familiemedlem som sto i gangen til å lukke den ;)

Loke får ikke være med på sånne doer lenger og jeg låser de dørene jeg vil ha han på innsiden av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT

Må bare komentere den :P Gutten jeg har i hus nå åpner dører ..det er ikke engang noe snikete og ulovlig over det - døren er lukket - han legger haken på hanken og åpner den..Med den største selvfølge.. Den minst passende gangen var da han var med meg på toalettet når vi var på besøk hos familie (ja, han er mammadalt), de hadde små barn og derfor ingen nøkkel til låsen.Når Lokeliten syntes vi var ferdige med å være på do, åpnet han døra og spaserte ut..desverre er han ikke nøye på å lukke igjenn dører og døren var akkurat uten for rekkevidde av mine armer når jeg satt på skåla så jeg måtte få hjelp av et vennlig inngiftet mannlig familiemedlem som sto i gangen til å lukke den :P

Loke får ikke være med på sånne doer lenger og jeg låser de dørene jeg vil ha han på innsiden av..

Hahhahahaa... herlig :P. Den lille blonde jeg har er manisk opptatt av å være med meg på badet både morgen og kveld - og ettermiddag... antakelig fordi jeg brukte det som strategi da hun var valp for å unngå diverse uhell når jeg hadde mine "badlige" gjøremål (for nei - jeg HADDE ikke bur til henne som valp heller... ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur nå vi er på agilitystevner, og en sjelden gang på utstilling. Før brukte jeg det i bilen, men nå har jeg ikke plass, så for tiden bruker vi sele på kjøreturer.

Har vent mine hunder til å være i bur slik at det går problemfritt for seg om så skulle være nødvendig. Frisbee har til og med opplevd å bli stengt i bur pga at vi har fått besøk (to ganger har det skjedd :P ). Og grunnen til den løsningen er at han gnagde seg halveis gjennom døra når jeg prøvde å stenge han i andre etage. Han har hittil gjort det samme med to dører og ett par vegger. Så da fikk han ligge i bur i samme rom med oss. Lettvinnt? Joda absolutt. Og skåntsomt for veggene. Og Frisbee slapp å spytte trefliser i flere timer etterpå.

Brukte også bur om natta sist Tinka hadde løpetid. Og det har ingenting å gjøre med for mange hunder, for liten plass etc. Vi har stor plass ute og inne til hundene. Men etter å ha hørt Taco hyyyyle nede i første etage i en og en halv natt så tok jeg tøyburet og satt i fotenden på dobbetsenga, og puttet han inn i det. Da ble det nattero. Han var tydelig sliten etter stressinga nede og sovnet med en gang. Lettvint for meg? Absolutt. Men også bedre for Taco, å sove i buret akkurat der han pleier å sove (bare uten bur) i stedet for å være nede og stresse og hyle.

Din beskrivelse av Taco var ikke av noen stødig hund i balanse med seg selv - det er mulig historien er mer nyansert enn som så, men i utgangspunktet så ga du intet flatterende bilde av hunden din.

Forøvrig mener jeg at det er misbruk av bur å sette hunden der når man gjør det i stedet for å lære hunden å beherske/mestre en situasjon. Om det skjer 1 gang i året, 1 gang i måneden eller 2 ganger i timen spiller ingen rolle, man velger bur fordi det er lettvint og fordi man ikke gidder (eller kan?) løse situasjonen på annen måte.

Ler litt.. Du ser ikke at hun snakker om 2 hunder? Frisbee og altså 10 år gamle Taco? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler litt.. Du ser ikke at hun snakker om 2 hunder? Frisbee og altså 10 år gamle Taco? :P

He, he - nei, ser ikke ut til at hun har sett det selv engang? (For meg framsto ikke akkurat utredningen særlig krystallklar - uten at det unnskylder meg... :P )

Min største bekymring i denne tråden er faktisk ikke innlegget du viser til over - men trådstarten, hvor selv oppdrettere som burde være spesielt opptatt av hund generelt og sine egnes ve og vel spesielt, synes å mene at det er helt ok at voksne hunder må ligge i sin egen diare fra tid til annen, fordi man velger å ha dem i bur hvor de naturligvis ikke har mulighet til å la magasjauen gå utover gulvene, men faktisk må ligge i dritten når skaden er skjedd.

For meg er det en alldeles ubegripelig attityd, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hahhahahaa... herlig :P. Den lille blonde jeg har er manisk opptatt av å være med meg på badet både morgen og kveld - og ettermiddag... antakelig fordi jeg brukte det som strategi da hun var valp for å unngå diverse uhell når jeg hadde mine "badlige" gjøremål (for nei - jeg HADDE ikke bur til henne som valp heller... :P).

Igjen - jeg er dønn enig i at man ikke behøver å overdrive burbruken, dvs. jeg synes ikke noe om 20 timer i bur i døgnet - men for himmelens skyld - vi kan da for fanden ikke selge valper med utgangspunkt i at alle som kjøper valp er potensielle dyremisshandlere eller?

I så fall bør vi umiddelbart slutte å selge valper i det store og det hele - for det meste kan missbrukes om man ønsker det - bånd, sele, lenker, rom osv. Himmel, de kan jo komme til å slå valper, sparke den osv.

Man kan da ikke tenke sånn - i alle fall gjør ikke jeg det - når jeg selger valper så forsøker jeg å sørge for at de er så godt informert om ting som overhode mulig jeg sånn at de på best mulig måte er rustet til å ta på seg oppgaven det er å ha en liten valp. Som tidligere nevnt så har jeg enda tilgode å selge valper til folk som jobber full tid eller ikke har en god løsning for valpen - og det er liksom en av de tingene jeg er nøye på nettopp for å forhindre at f.eks. bur missbrukes osv.

Forøvrig så har jeg aldri behøvd å putte noen av mine hunder - selv som valper - i bur for å gå på badet liksom - alle mine hunder tror at jeg har en hemmelig dør som går ut av badet og inn i en annen verden - så går jeg på badet så ligger kjøterne i en haug på utsiden alt fra de er bittesmå...........

Men vi har både venner og familie som ikke er særlig begeistret for hunder (les litt redde) - og de er jo i utgangspunktet overbevist om at det feiler oss noe som har så mange hunder (5 + 1/4 er ikke mye) - og de sliter skikkelig med å se humoren i at det kommer en rottweiler i lav høyde over salongbordet med en liten hvit terrier hengende i kjakan, mens terveknotten løper det han er kar om langs ryggstøet på sofaen - tispa ser sitt snitt til å stjele mat fra bordet og det hele akkompagneres av en frustrert gammel gubbe som står på gulvet og gauler av sine lungers fulle kraft fordi noen får mat og kos og ikke han........... - og alt starter fordi de to yngste kanskje ikke enda er så godt oppdratt liksom....... og resten av banden tror da det er greit å henge seg på...

Neida - mine hunder pleier ikke å gå på hverken bord eller øvrige møbler - og hver for seg er de små engler (terrieren er unntatt - vi kaller henne bare Kujo) - og egentlig svært veloppdratt - men det skal bare en eneste urokråke til så henger banden seg på og selv om jeg personlig - og også det vi har av hundevenner - ville le så tårene rant i en slik setting - så skremmer dette vannet av enkelte ..... så her skuffes de unna når det kommer folk på "ordentlig" besøk - og da er det bur for noen, hundegård for andre og soverommet for eldstemann - og det er ingen som protesterer på det.........

Og kjære vene - hadde jeg hatt en hund som hadde konstant diare og bæsja i buret hele natten og konstant var full av dritt ..... - ja - så tror jeg at jeg hadde tatt en tur til veterinæren - og såpass tiltro har jeg til mine valpekjøpere også - at om bikkja er syk så får den behandling - for en frisk hund driter ikke i buret sitt hver natt.... de færreste gjør det noen gang liksom............ - så akkurat den problemstillingen skjønner jeg ikke.

De gangene vi har hatt sånne uhell her så har den utsatte støyet sånn at vi har våknet - og når en hund støyer om natten så vil den noe - og da er det opp og ut - eventuelt vasking av bur og hund - lufting og god natt med vekkerklokken på sånn at man står opp tidligere enn normalt kanskje for å lufte den syke igjen.

Og jeg tar det som en selvfølge at andre også gjør det liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen - jeg er dønn enig i at man ikke behøver å overdrive burbruken, dvs. jeg synes ikke noe om 20 timer i bur i døgnet - men for himmelens skyld - vi kan da for fanden ikke selge valper med utgangspunkt i at alle som kjøper valp er potensielle dyremisshandlere eller?

I så fall bør vi umiddelbart slutte å selge valper i det store og det hele - for det meste kan missbrukes om man ønsker det - bånd, sele, lenker, rom osv. Himmel, de kan jo komme til å slå valper, sparke den osv.

Man kan da ikke tenke sånn - i alle fall gjør ikke jeg det - når jeg selger valper så forsøker jeg å sørge for at de er så godt informert om ting som overhode mulig jeg sånn at de på best mulig måte er rustet til å ta på seg oppgaven det er å ha en liten valp. Som tidligere nevnt så har jeg enda tilgode å selge valper til folk som jobber full tid eller ikke har en god løsning for valpen - og det er liksom en av de tingene jeg er nøye på nettopp for å forhindre at f.eks. bur missbrukes osv.

Forøvrig så har jeg aldri behøvd å putte noen av mine hunder - selv som valper - i bur for å gå på badet liksom - alle mine hunder tror at jeg har en hemmelig dør som går ut av badet og inn i en annen verden - så går jeg på badet så ligger kjøterne i en haug på utsiden alt fra de er bittesmå...........

Men vi har både venner og familie som ikke er særlig begeistret for hunder (les litt redde) - og de er jo i utgangspunktet overbevist om at det feiler oss noe som har så mange hunder (5 + 1/4 er ikke mye) - og de sliter skikkelig med å se humoren i at det kommer en rottweiler i lav høyde over salongbordet med en liten hvit terrier hengende i kjakan, mens terveknotten løper det han er kar om langs ryggstøet på sofaen - tispa ser sitt snitt til å stjele mat fra bordet og det hele akkompagneres av en frustrert gammel gubbe som står på gulvet og gauler av sine lungers fulle kraft fordi noen får mat og kos og ikke han........... - og alt starter fordi de to yngste kanskje ikke enda er så godt oppdratt liksom....... og resten av banden tror da det er greit å henge seg på...

Neida - mine hunder pleier ikke å gå på hverken bord eller øvrige møbler - og hver for seg er de små engler (terrieren er unntatt - vi kaller henne bare Kujo) - og egentlig svært veloppdratt - men det skal bare en eneste urokråke til så henger banden seg på og selv om jeg personlig - og også det vi har av hundevenner - ville le så tårene rant i en slik setting - så skremmer dette vannet av enkelte ..... så her skuffes de unna når det kommer folk på "ordentlig" besøk - og da er det bur for noen, hundegård for andre og soverommet for eldstemann - og det er ingen som protesterer på det.........

Men er det slik å forstå at disse engstelige vennene og familiemedlemmene pleier å sove hos dere om natta? For hundene dines skyld hadde det kanskje vært en ide om folket fant sin egen overnattingsplass etterhvert, så de kunne slippe ut av burene sine, mener jeg:

Jeg er burbruker, og tilhenger av burbruk - dvs. jeg er tilhenger av at en hund har en fast plass å sove på - den trenger ikke rote rundt i hele huset og den kan like godt lære fra første stund at når det er natta så er det natta. Det tar gjennomsnittlig to dager før nye individer er inne i rutinene - og etter en uke så søker de til burene for å slappe av også utenom nattestid.

Jovisst har det hendt at det både tisses og bæsjes i burene - og joda - det hender de er dårlig i magen også sånn at det er skikkelig ekkelt - mulig de har forsøkt å si ifra også - men jeg har ikke burene på soverommet - ergo så kan det bli vanskelig. Uhell skjer, men det virker ikke som om firfotingene anser det som noe stort traume på noen måte - de er like glad i buret sitt igjen når det er vasket og klargjort etter uhellet........ Faktum er at etter en lang dag så kan de ikke komme fort nok inn i burene sine for natten.

For ikke bare finnes det vaskbare bur, det finnes jo både moteller og hybelhus, også... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så har jeg aldri behøvd å putte noen av mine hunder - selv som valper - i bur for å gå på badet liksom - alle mine hunder tror at jeg har en hemmelig dør som går ut av badet og inn i en annen verden - så går jeg på badet så ligger kjøterne i en haug på utsiden alt fra de er bittesmå...........

Hehehehe... Babs er da innviet i denne hemmelige verden, mens gamlemor Lotta ligger utenfor - hun har ikke skjønt ennå at det går an å be om å få bli med inn.. :P

Men vi har både venner og familie som ikke er særlig begeistret for hunder (les litt redde) - og de er jo i utgangspunktet overbevist om at det feiler oss noe som har så mange hunder (5 + 1/4 er ikke mye) - og de sliter skikkelig med å se humoren i at det kommer en rottweiler i lav høyde over salongbordet med en liten hvit terrier hengende i kjakan, mens terveknotten løper det han er kar om langs ryggstøet på sofaen - tispa ser sitt snitt til å stjele mat fra bordet og det hele akkompagneres av en frustrert gammel gubbe som står på gulvet og gauler av sine lungers fulle kraft fordi noen får mat og kos og ikke han........... - og alt starter fordi de to yngste kanskje ikke enda er så godt oppdratt liksom....... og resten av banden tror da det er greit å henge seg på...

Her fikk jeg straks assosiasjoner til mine dager på besøk hjemme hos mor og far - og med samtidig besøk av bror m/ kone og tre små barn... :P. I starten når hele kostebinderiet var på besøk - bror, kone, barn + meg og to hunder var det et usigelig mas. Ikke egentlig fra hundene og ungene, men de voksne var jo hysteriske mht hunder og unger og mat på bord. Min mor stressa og kjefta og ungene "trodde" de var litt redde fordi DERES mor var litt usikker på hundene som i sin tur var stresset fordi min MOR var stresset - og hundene endte alltid opp på soverommet. Etterhvert har jeg gitt litt beng i å ta hensyn til dette og hundene har fått lov til å være inne sammen med kostebinderiet (for UNGENE og hundene synes jo det er stor stas med hverandre faktisk), og etterhvert har også de voksne lært at jo - det går jo faktisk bra, hundene maser ikke ved bordet så lenge de ikke får noen oppmerksomhet for det, og ungene ER jo ikke redde, og selv om en bolle eller to kan forsvinne fra neven til minste ungen, så synes jo UNGENE det er morsomt :P. Så nå - etter et par år - hersker fred og harmoni i hjemmet selv med hunder og unger og tidligere hysteriske voksne - mulig jeg får kalle det voksenopplæring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he - nei, ser ikke ut til at hun har sett det selv engang? (For meg framsto ikke akkurat utredningen særlig krystallklar - uten at det unnskylder meg... :P )

Høh? Jeg vet at jeg snakket om to hunder, de av mine to som har blitt stengt i bur her hjemme, og de ulike grunnene til det. Prøvde også å oppklare misforståelsen i innlegget etterpå hvor jeg prøvde å forklare at det var ti år gamle Taco og ett år gamle Frisbee.

Men innen den tid virket du så opphengt i Taco's såkalte atferdsvansker at det ikke gikk gjennom. Jeg formulerte meg vel dårlig da, burde laget avsnitt med overskrifter kanskje, for å skille mellom de to.

Men om det er noe som er uklart, så kan du jo spørre? Før du sier at hunden min har alvorlige atferdsvansker og at det er synd på han?

For øvrig synes jeg at man tar litt tak i feil ting, når man begynner å gå på de som har hatt bikkja i bur to ganger det siste året, og jobber med problemet og nå har løst det. (Det mener jeg selvfølgelig fordi jeg personlig ikke synes der er så ille)

Burde man ikke prøve å få til en konstruktiv debatt om de som bruker bur både dag og natt, jevnlig? For det synes jeg er større grunn til bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh? Jeg vet at jeg snakket om to hunder, de av mine to som har blitt stengt i bur her hjemme, og de ulike grunnene til det. Prøvde også å oppklare misforståelsen i innlegget etterpå hvor jeg prøvde å forklare at det var ti år gamle Taco og ett år gamle Frisbee.

Men innen den tid virket du så opphengt i Taco's såkalte atferdsvansker at det ikke gikk gjennom. Jeg formulerte meg vel dårlig da, burde laget avsnitt med overskrifter kanskje, for å skille mellom de to.

Men om det er noe som er uklart, så kan du jo spørre? Før du sier at hunden min har alvorlige atferdsvansker og at det er synd på han?

For øvrig synes jeg at man tar litt tak i feil ting, når man begynner å gå på de som har hatt bikkja i bur to ganger det siste året, og jobber med problemet og nå har løst det. (Det mener jeg selvfølgelig fordi jeg personlig ikke synes der er så ille)

Burde man ikke prøve å få til en konstruktiv debatt om de som bruker bur både dag og natt, jevnlig? For det synes jeg er større grunn til bekymring.

Jo, selvsagt er det det jevne misbruket av bur dag etter dag, natt etter natt som er det store problemet! (Og det har jeg også tatt opp og diskutert "sønder og sammen" i burdiskusjon etter burdiskusjon). Grunnen til at jeg hang meg opp i dine hunder var (misforståelsen?) at den ene ikke kunne legges på et rom alene uten å gå bananas og derfor ble puttet i bur - som da altså bare er en av en mengde situasjoner burbrukere finner den enkleste løsningen på. Man legger hunden i bur heller enn å oppdra/trene den. Jeg beklager hvis jeg misforsto innlegget ditt - jeg har aldri ment, og tror fortsatt ikke, at noen hund har vondt av å ligge i bur noen timer 2 ggr på 10 år, uansett årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle innleggene.

Jeg har ingen ting i mot bur og synes dette er en fin ting når det ikke misbrukes. Med misbruk mener jeg hunder som ligger for mye/lenge i bur.

Selv brukte jeg bur en periode da Toya ikke klarte å være hjemme alene uten å rase hele huset. Da ble et stort bur løsningen og etter noen mnd sluttet hun å herpe hjemme :)

Bruker bur i bilen og merker tydelig at Toya slapper mye mer av når hun får ligge i buret enn løs. Er hun løs så sitter hun og følger med, peser mer og tar lengre tid før hun faller til ro. Er hun i buret så legger hun seg ned og slapper av/sover. Samt at bur i bilen gir økt sikkerthet.

Hjemme har jeg en hundeseng som er plassen hennes og det blir jo på samme måte som et bur bare at det ikke har 4 vegger.

Ser fordelen med bur når man eks har barn. At når hunden går inn dit er det hundens fristed og der skal den få være i fred. Benytter man eks hundeseng tror jeg det vil være lettere for barnet å likevel skulle klappe hunden siden den ligger "åpent"

Før hadde jeg buret stående fremme med døren oppe og ofte gikk hun inn dit og la seg, så jeg tror ikke hun plages med det.

Bur er dessuten veldig kjekt når man er på tur. Jeg er aktiv jeger og trener mye med bikkja og da er bur kjekt å ha. Noen hytter er det pålagt med bur. Er vi mange mennesker og hunder på et sted, synes både hunden og jeg det er trygt og godt med bur, hvor hunden kan få slappe av i fred og ikke bli plaget av andre og jeg vet at hun er trygg for andre. Bur er også kjekt når man er på utstillinger osv

Så jeg tror fornuftig bruk av bur er flott :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest alle innleggene.

Jeg har ingen ting i mot bur og synes dette er en fin ting når det ikke misbrukes. Med misbruk mener jeg hunder som ligger for mye/lenge i bur.

Selv brukte jeg bur en periode da Toya ikke klarte å være hjemme alene uten å rase hele huset. Da ble et stort bur løsningen og etter noen mnd sluttet hun å herpe hjemme :)

Bruker bur i bilen og merker tydelig at Toya slapper mye mer av når hun får ligge i buret enn løs. Er hun løs så sitter hun og følger med, peser mer og tar lengre tid før hun faller til ro. Er hun i buret så legger hun seg ned og slapper av/sover. Samt at bur i bilen gir økt sikkerthet.

Hjemme har jeg en hundeseng som er plassen hennes og det blir jo på samme måte som et bur bare at det ikke har 4 vegger.

Ser fordelen med bur når man eks har barn. At når hunden går inn dit er det hundens fristed og der skal den få være i fred. Benytter man eks hundeseng tror jeg det vil være lettere for barnet å likevel skulle klappe hunden siden den ligger "åpent"

Før hadde jeg buret stående fremme med døren oppe og ofte gikk hun inn dit og la seg, så jeg tror ikke hun plages med det.

Bur er dessuten veldig kjekt når man er på tur. Jeg er aktiv jeger og trener mye med bikkja og da er bur kjekt å ha. Noen hytter er det pålagt med bur. Er vi mange mennesker og hunder på et sted, synes både hunden og jeg det er trygt og godt med bur, hvor hunden kan få slappe av i fred og ikke bli plaget av andre og jeg vet at hun er trygg for andre. Bur er også kjekt når man er på utstillinger osv

Så jeg tror fornuftig bruk av bur er flott :P

Nå har jeg fulgt med i denne diskusjonen, og dette er det mest fornuftige innlegget jeg har lest! :P

Meget godt skrevet, og viser at selv om man bruker bur så beholder man vettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<klippe klippe>

Ser fordelen med bur når man eks har barn. At når hunden går inn dit er det hundens fristed og der skal den få være i fred. Benytter man eks hundeseng tror jeg det vil være lettere for barnet å likevel skulle klappe hunden siden den ligger "åpent"

<klippe klippe>

Eh.. Jeg har hatt egne hunder i 2 år mer enn jeg har hatt barn, og har ikke hatt behov for å ha hundene mine i bur fordi at ungene skal la de være når de sover på de 12 årene enda. Eneste hunden som innimellom måtte stå i bur, var en hanne med heller dårlig læring på hvem som sier fra til ungene at nok er nok, han overtok jeg som 14 mnd gammel omplasseringshund. Han putta jeg i buret om jeg måtte en kjapp tur på butikken og barn eller hund ikke skulle være med, og da var han i buret i kanskje ett kvarter.

Ikke engang med dagens "valp" (han er 20 mnd nå) har jeg hatt behov for å bruke bur for at han skal få sove i fred.. Alle hundene (4 stk til nå) har lagt seg utenom de "trafikerte" områdene når de har vært slitne og trøtte, og ungene har fått streng beskjed om å la de være når de sover.. Selvsagt har jeg måtte holde øye med de, unger glemmer fort, men jeg har ikke helt sett at det har vært noe burbehov pga barn i hus.. Ikke hos meg ihvertfall.. Men jeg er kanskje sær og streng med barn i forhold til hundene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Meget godt skrevet, og viser at selv om man bruker bur så beholder man vettet!

DET kommer an på øynene som ser!

På min lille, tynt befolkede planet, er det faktisk ingen unnskyldning at man ikke oppdrar ungene heller - snarere tvert imot. Som andre triste tråder her inne har vist med all mulig tydelighet, så er det ikke alle med barn som skal ha hund.

Klarer man ikke å lære barna respekt for dyra i husholdningen (f eks fordi ungene er for små) så får man vente med hund. At man sikrer bikkja i bilen er en selvfølge, og ingen har noensinne protestert på burbruk på utstillinger/prøver eller når hunden må holdes i absolutt ro. Bur med åpen dør er heller intet tema. Oppdragelse av både to- og firbente burde kanskje bli det etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

DET kommer an på øynene som ser!

På min lille, tynt befolkede planet, er det faktisk ingen unnskyldning at man ikke oppdrar ungene heller - snarere tvert imot. Som andre triste tråder her inne har vist med all mulig tydelighet, så er det ikke alle med barn som skal ha hund.

Klarer man ikke å lære barna respekt for dyra i husholdningen (f eks fordi ungene er for små) så får man vente med hund. At man sikrer bikkja i bilen er en selvfølge, og ingen har noensinne protestert på burbruk på utstillinger/prøver eller når hunden må holdes i absolutt ro. Bur med åpen dør er heller intet tema. Oppdragelse av både to- og firbente burde kanskje bli det etterhvert?

Vet du - nå er jeg egentlig litt lei av at du hele tiden forsøker å påstå at alle som bruker bur ikke oppdrar hundene sine - og jeg lurer på hvorfor. Hva begrunner du det med? Hvor tar du det fra?

Det er jo ikke sånn at folk som bruker bur om natten eller ellers i korte perioder ikke oppdrar hunden sin - sånn jeg ser det så gjør de det faktisk bare enklere for hunden å gjøre riktig - de forhindrer nemlig at hunden får utføre selvforsterkende adferd når den er uten tilsyn - dvs. - de forhindrer at ledninger blir tygd over og sofaer osv. herpet. Og det er nå sånn da at adferd som forsterkes sannsynligvis vil bli gjentatt - ergo så vil læring av at dette er forbudt ta lenger tid dersom hunden stadig lykkes med sine herperaid når den er alene og uten tilsyn.

Og igjen - jeg tror IKKE at alle som har ett bur i huset missbruker buret - dvs. lar valpen/hunden sitte i buret så og si hele døgnet - og jeg tror også at alle som har hund faktisk jobber med å oppdra sine firbente når de er tilstede.

Mine hunder er generelt svært velloppdragne tross det faktum at de er i bur når de er uten tilsyn. Og trening på ikke å tisse og bæsje inne jobber man jo konstant med liksom - de sitter jo ikke i bur for å lære å ikke tisse å bæsje inne......... at de ikke tisser og bæsjer i buret om natten er jo bare ett pluss sånn jeg ser det......... og jeg - som de fleste som bruker bur - jobber akkurat som alle andre på det punktet når man er tilstede og sammen med valpen på dagtid.

Og for å si det sånn - mulig det er synd på den altså - men vi har en liten valp her nå - tross iherdig innsats med uteturer annenhvertime hele dagen så har vi uhell av både det ene og den andre sorten - om natten har hun inntil nå vært løs på soverrommet og også ligget i sengen, hver natt så har vi da mått ut med valpen mellom tre og fire om morgenen - og da vil jo ikke faenskapen sove videre så da må man opp. Vel, i går kveld ville hun ikke sove faktisk - leggetid var partytime - og etter nesten en time med en valp på røvertokt fikk jeg nok og putta utysket inn i buret (som hun bare bruker i bilen) - selvsagt ville ikke den spinnville være der så å ha buret på soverrommet var ikke aktuelt så da ble buret plassert ved siden av rottisen sitt (som er PÅLAGT burhvile grunnet skade) og så gikk jeg å la meg, stille ble det umiddelbart og den som måtte VEKKES klokken syv i dag tidlig var valpen - som da ikke hadde hverken tisset eller bæsjet i buret - og som gjorde begge deler pent og pyntelig utendørs klokken syv.

Det er sikkert - ifølge deg - synd på den stakkars valpen som blir fratatt muligheten til å gå på do om natten og å ligge i senga - men sånn får det heller være, nå blir det bur om natten en tid fremover sånn at dyret kan lære seg at natta er faktisk lenger enn tre timer. Jovisst forstår jeg at hun da sikkert har behov for å løpe litt rundt klokken tre om natten - men det er faktisk jeg som bestemmer om det er greit eller ikke.

Og om jeg er slem som setter den grensen, så er alle hundeeiere som setter grenser for hva hunder har lov til å ikke slemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du - nå er jeg egentlig litt lei av at du hele tiden forsøker å påstå at alle som bruker bur ikke oppdrar hundene sine - og jeg lurer på hvorfor. Hva begrunner du det med? Hvor tar du det fra?

Av de tingene som bekymrer meg aller minst her i verden er det om du begynner å bli lei av mine argumenter mot burbruk. I innlegget mitt som du viser til her så snakker jeg heller ikke om manglende hundeoppdragelse - men manglende BARNEoppdragelse. Jeg mener faktisk at folk som ikke kan lære knottene sine å la bikkjene i fred på soveplassen sin burde vente med å skaffe seg hund til ungene har flyttet hjemmefra.

Det er jo ikke sånn at folk som bruker bur om natten eller ellers i korte perioder ikke oppdrar hunden sin - sånn jeg ser det så gjør de det faktisk bare enklere for hunden å gjøre riktig - de forhindrer nemlig at hunden får utføre selvforsterkende adferd når den er uten tilsyn - dvs. - de forhindrer at ledninger blir tygd over og sofaer osv. herpet. Og det er nå sånn da at adferd som forsterkes sannsynligvis vil bli gjentatt - ergo så vil læring av at dette er forbudt ta lenger tid dersom hunden stadig lykkes med sine herperaid når den er alene og uten tilsyn.

Med allverdens forbehold om at akkurat dine raser er helt eksepsjonelle og annerledes enn alle andre hunder i universet (enkelte innlegg i denne debatten tyder på det), så er det normalt slik at hunder "vokser seg til", slutter å spise møbler, tisse inne og "herpe huset". De aller fleste mennesker har inntil for 10-15 år siden klart å legge tilrette for at valper skal kunne vokse opp i heimen uten å ødelegge for mye hverken for seg selv, eller for familien i øvrig. Igjen - det er selvsagt mulig at jeg generaliserer, og at belgere tisser mer og mer inne jo eldre de blir, og at de - når de først har fått smaken på elektriske ledninger og sofaputer - blir mer og mer besatt av dette ettersom tida går. I så fall er det mulig at bur er den eneste løsningen, selv om jeg faktisk spontant vil påstå at selv for en voksen husspiser er det dyremishandling å la hunden måtte sitte i sin egen diare fordi den har vært magesjuk om natta.

Og igjen - jeg tror IKKE at alle som har ett bur i huset missbruker buret - dvs. lar valpen/hunden sitte i buret så og si hele døgnet - og jeg tror også at alle som har hund faktisk jobber med å oppdra sine firbente når de er tilstede.

Jeg gjentar: Det er misbruk av bur når man bruker det for å løse situasjoner som burde vært ordnet med vanlig oppdragelse, det være seg om man ikke vil at hunden skal hoppe på tante Berta på besøk, tisse på gulvet eller det nye, moderne "stresse for mye". Enten får man lære bikkja dekk og bli, eller så får man legge den på et større rom med dørhåndtak og/eller så får man be tante Berta holde seg hjemme og heller besøke henne der hun bor.

Mine hunder er generelt svært velloppdragne tross det faktum at de er i bur når de er uten tilsyn. Og trening på ikke å tisse og bæsje inne jobber man jo konstant med liksom - de sitter jo ikke i bur for å lære å ikke tisse å bæsje inne......... at de ikke tisser og bæsjer i buret om natten er jo bare ett pluss sånn jeg ser det......... og jeg - som de fleste som bruker bur - jobber akkurat som alle andre på det punktet når man er tilstede og sammen med valpen på dagtid.

Ingen av mine 4 hunder tisser eller bæsjer inne om natta heller (ikke om dagen, heller for den saks skyld) - de ligger ikke i bur. Bare flaks tror du, eller kan det tenkes hunder er naturlig renslige hvis de får sjansen? 8 mnd gamle valpen har heller aldri lagt i bur - han har vært 100% renslig på tissefronten siden han var 5,5 mnd gammel - og ikke hatt et bæsjeuhell inne siden han var 4,5 mnd gammel. Ren og skjær flaks, antagelig?

Og for å si det sånn - mulig det er synd på den altså - men vi har en liten valp her nå - tross iherdig innsats med uteturer annenhvertime hele dagen så har vi uhell av både det ene og den andre sorten - om natten har hun inntil nå vært løs på soverrommet og også ligget i sengen, hver natt så har vi da mått ut med valpen mellom tre og fire om morgenen - og da vil jo ikke faenskapen sove videre så da må man opp. Vel, i går kveld ville hun ikke sove faktisk - leggetid var partytime - og etter nesten en time med en valp på røvertokt fikk jeg nok og putta utysket inn i buret (som hun bare bruker i bilen) - selvsagt ville ikke den spinnville være der så å ha buret på soverrommet var ikke aktuelt så da ble buret plassert ved siden av rottisen sitt (som er PÅLAGT burhvile grunnet skade) og så gikk jeg å la meg, stille ble det umiddelbart og den som måtte VEKKES klokken syv i dag tidlig var valpen - som da ikke hadde hverken tisset eller bæsjet i buret - og som gjorde begge deler pent og pyntelig utendørs klokken syv.

Jeg kan ikke annet enn å forundres over at en angivelig erfaren hundeperson som ovenikjøpet driver oppdrett av hund, sliter med at en liten valp tisser inne og har behov for lufting også om natta. Men, jeg må innrømme den høres ganske "fuktig ut" og hadde jeg hatt en 8-10 uker gammel valp som tisset inne hver 2. time og bæsjet på gulvene flere ganger om dagen, så ville jeg blitt bekymret, og muligens startet med en tur til veterinæren...

Hunder som ikke blir normalt renslige i voksen alder vil ikke bli boende her i huset, så enkelt er det.

Det er sikkert - ifølge deg - synd på den stakkars valpen som blir fratatt muligheten til å gå på do om natten og å ligge i senga - men sånn får det heller være, nå blir det bur om natten en tid fremover sånn at dyret kan lære seg at natta er faktisk lenger enn tre timer. Jovisst forstår jeg at hun da sikkert har behov for å løpe litt rundt klokken tre om natten - men det er faktisk jeg som bestemmer om det er greit eller ikke.

Og om jeg er slem som setter den grensen, så er alle hundeeiere som setter grenser for hva hunder har lov til å ikke slemme.

Vel, Belgerpia, om du fortsatt ikke skjønner at jeg nettopp ER tilhenger av grenser og oppdragelse både av små valper, voksne hunder OG barn, så er det antagelig fordi jeg ikke er en god nok kommunikatør til å få informasjonen gjennom til deg. Har jeg fremdeles ikke lykkes med å forklare forskjellen på det å bruke bur - og det å sette grenser, så ligger det nok langt utenfor mine begrensede ressurser å få fram budskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET kommer an på øynene som ser!

På min lille, tynt befolkede planet, er det faktisk ingen unnskyldning at man ikke oppdrar ungene heller - snarere tvert imot. Som andre triste tråder her inne har vist med all mulig tydelighet, så er det ikke alle med barn som skal ha hund.

Det handler heller om egne valg Lotta, og det må du bare finne deg i. Du har din innstilling ang. bur, og andre ser det annerledes enn deg.

Og du mener visst at man hverken oppdrar barn eller hunder om man bruker bur...? :)

Blir litt for dumt spør du meg. (må vel skynde meg å legge til at jeg ikke bruker bur, jeg har eget rom til hundene om natten)

Men er det så forferdelig vanskelig for deg å forstå at folk velger selv hvordan de har hundeholdet, og at man faktisk bestemmer dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

De aller fleste mennesker har inntil for 10-15 år siden klart å legge tilrette for at valper skal kunne vokse opp i heimen uten å ødelegge for mye hverken for seg selv, eller for familien i øvrig. Igjen - det er selvsagt mulig at jeg generaliserer, og at belgere tisser mer og mer inne jo eldre de blir, og at de - når de først har fått smaken på elektriske ledninger og sofaputer - blir mer og mer besatt av dette ettersom tida går. I så fall er det mulig at bur er den eneste løsningen, selv om jeg faktisk spontant vil påstå at selv for en voksen husspiser er det dyremishandling å la hunden måtte sitte i sin egen diare fordi den har vært magesjuk om natta.

Nå snakker vi om valper - og hallo.... denne diskusjonen har aldri handlet om at hunder skal måtte sitte i sin egen diare - den handler om bruk av bur - jeg tar det som en selvfølge at man "hører" om hunden går bananas om natten av en eller annen grunn og faktisk sjekker......

Jeg gjentar: Det er misbruk av bur når man bruker det for å løse situasjoner som burde vært ordnet med vanlig oppdragelse, det være seg om man ikke vil at hunden skal hoppe på tante Berta på besøk, tisse på gulvet eller det nye, moderne "stresse for mye". Enten får man lære bikkja dekk og bli, eller så får man legge den på et større rom med dørhåndtak og/eller så får man be tante Berta holde seg hjemme og heller besøke henne der hun bor.

Tja...... jeg er nok en dårlig hundeeier, men mine valper på 3, 9 og 12 måneder kan ikke dekk - i alle fall ikke generalisert - og jeg håper generelt sett at folk ikke faktisk har valper som kan dekk å bli i en alder av 3 måneder........

Ingen av mine 4 hunder tisser eller bæsjer inne om natta heller (ikke om dagen, heller for den saks skyld) - de ligger ikke i bur. Bare flaks tror du, eller kan det tenkes hunder er naturlig renslige hvis de får sjansen? 8 mnd gamle valpen har heller aldri lagt i bur - han har vært 100% renslig på tissefronten siden han var 5,5 mnd gammel - og ikke hatt et bæsjeuhell inne siden han var 4,5 mnd gammel. Ren og skjær flaks, antagelig?

Tja....... jeg bruker ikke bur ene og alene for å forhindre tisse og bæsjedammer jeg da - og for å si det sånn, jeg har siden min første groenendael (som var en smule sen på renslighetsområdet) ikke hatt valper som har tisset eller bæsjet inne etter 12 ukers alder - de fleste har vært 100% renslige og sagt fra når de må ut fra 10 ukers alder....... Unntaket er sistnevnte ankelgnager av ett terrierdyr - og nei, hun er ikke syk - hun har det bar fryktelig travel og med mindre man er lynvingen eller noe sånt så har man ikke sjans til å få henne ut når hun sier pip, for når pipet kommer og man rekker å snu seg for å lokalisere knøttet så har den tissa liksom............ Men vi får nok orden på henne også - for syk er hun neppe - hun holder seg nemlig fint i bilen på 4 timers kjøretur - hun holdt seg fint i buret på vei fra oppdretter også - det var 6,5 time på tog 8 uker gammel - så det går nok............. men så langt så er hun den seineste valper jeg har hatt.

Forøvrig så hverken tisser eller bæsjer noen av de andre inne - minsteterven har ALDRI hatt ett uhell innendørs - og han flyttet hit 12 uker gammel og hadde da vært kennelhund........

Jeg kan ikke annet enn å forundres over at en angivelig erfaren hundeperson som ovenikjøpet driver oppdrett av hund, sliter med at en liten valp tisser inne og har behov for lufting også om natta. Men, jeg må innrømme den høres ganske "fuktig ut" og hadde jeg hatt en 8-10 uker gammel valp som tisset inne hver 2. time og bæsjet på gulvene flere ganger om dagen, så ville jeg blitt bekymret, og muligens startet med en tur til veterinæren...

Hunder som ikke blir normalt renslige i voksen alder vil ikke bli boende her i huset, så enkelt er det.

Jepp, hun er dønn lekk....... men holder seg som sagt fint i buret natten igjennom............. så syk er hun ikke. 2. hver time er kanskje litt å ta i - men har hun en aktiv dag så kan det komme mange dammer med mindre jeg er mer enn gjennomsnittlig påpasselig .............. men den er jo ingen belger..........

Og ad hunder som ikke blir normalt renslige i voksen alder - opplevde det med første belgeren faktisk - hun gjorde fra seg når det passet inne som ute inntil hun ble to år - da tok jeg henne på fersken utenfor badet - tre meter fra en ÅPEN utgangsdør - og etter den gangen så gjorde hun ingenting inne....... Men enig - hunder som ikke blir renslig har ikke noe i hus å gjøre .....

Vel, Belgerpia, om du fortsatt ikke skjønner at jeg nettopp ER tilhenger av grenser og oppdragelse både av små valper, voksne hunder OG barn, så er det antagelig fordi jeg ikke er en god nok kommunikatør til å få informasjonen gjennom til deg. Har jeg fremdeles ikke lykkes med å forklare forskjellen på det å bruke bur - og det å sette grenser, så ligger det nok langt utenfor mine begrensede ressurser å få fram budskapet...

Joda, jeg skjønner at du er for grensesetting - jeg skjønner bare ikke hva som er så feil med å forhindre at hunden "lærer" feil i utgangspunktet.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi om valper - og hallo.... denne diskusjonen har aldri handlet om at hunder skal måtte sitte i sin egen diare - den handler om bruk av bur - jeg tar det som en selvfølge at man "hører" om hunden går bananas om natten av en eller annen grunn og faktisk sjekker......

Alvorlig talt - det skulle bare mangle - saken er bare at du i startinnlegget i denne tråden helt frivillig fortalte oss alle følgende:

Jovisst har det hendt at det både tisses og bæsjes i burene - og joda - det hender de er dårlig i magen også sånn at det er skikkelig ekkelt - mulig de har forsøkt å si ifra også - men jeg har ikke burene på soverommet - ergo så kan det bli vanskelig.

Det finnes ikke unnskyldning for sånt.

Ingen hund skal måtte drite i senga si uten å ha muligheter til å gå og legge seg et annet sted etterpå.

Tja...... jeg er nok en dårlig hundeeier, men mine valper på 3, 9 og 12 måneder kan ikke dekk - i alle fall ikke generalisert - og jeg håper generelt sett at folk ikke faktisk har valper som kan dekk å bli i en alder av 3 måneder........

Vel, du har ihvertfall anskaffet deg mange hunder på veldig kort tid, og da vet jo alle at det er vanskelig å lære valpene både det ene og det andre. Som oppdretter anbefaler jeg ikke mine valpekjøpere å få seg en til valp før den første er godt voksen, gjerne både 1 og 2 år gammel, nettopp fordi de lærer unoter av hverandre, med to (eller flere) unge valper i hus tett på hverandre kan renslighetstreninga få noen reale skudd for baugen, og fordi man jo VET at det tar tid å sosialisere, oppdra og forme en valp, så ønsker vel de fleste av oss at den enkelte hund skal få den tiden den trenger for å lære hva man forventer av den i det daglige FØR man går i gang med nummer 2....

Jeg tror knapt noen av dem jeg har i heimen idag kan "DEKK" i det hele tatt, hverken den på 8 måneder eller gamla på 7 - men de kan være hjemme når vi får besøk, (og jeg KAN lukke dem bak ei dør, i fall gjestene har hundefobi, uten å risikere at hus eller inventar blir herpa) og de trenger ikke å ligge i bur om natta.

Tja....... jeg bruker ikke bur ene og alene for å forhindre tisse og bæsjedammer jeg da - og for å si det sånn, jeg har siden min første groenendael (som var en smule sen på renslighetsområdet) ikke hatt valper som har tisset eller bæsjet inne etter 12 ukers alder - de fleste har vært 100% renslige og sagt fra når de må ut fra 10 ukers alder....... Unntaket er sistnevnte ankelgnager av ett terrierdyr - og nei, hun er ikke syk - hun har det bar fryktelig travel og med mindre man er lynvingen eller noe sånt så har man ikke sjans til å få henne ut når hun sier pip, for når pipet kommer og man rekker å snu seg for å lokalisere knøttet så har den tissa liksom............ Men vi får nok orden på henne også - for syk er hun neppe - hun holder seg nemlig fint i bilen på 4 timers kjøretur - hun holdt seg fint i buret på vei fra oppdretter også - det var 6,5 time på tog 8 uker gammel - så det går nok............. men så langt så er hun den seineste valper jeg har hatt.

Ja, og så? Det er store forskjeller på hunder, men at en er senere enn du er vant med kan umulig være en god nok unnskyldning for å putte den i bur (småbikkjer kan være noe herk å få renslige - det kom vel ikke som noen bombe på deg?)

Joda, jeg skjønner at du er for grensesetting - jeg skjønner bare ikke hva som er så feil med å forhindre at hunden "lærer" feil i utgangspunktet.........

Det er ingenting galt i å forhindre at hunden lærer feil i utgangspunktet - det som er feil er å tro at man "lærer den" noenting som helst ved å være i bur - det eneste man gjør da er å passifisere den og gjøre livet enkelt for seg selv. Hva er galt med god gammeldags rydding, f eks? Og gulvbøtte med grønnsåpevann?

Ricco:

Det handler heller om egne valg Lotta, og det må du bare finne deg i. Du har din innstilling ang. bur, og andre ser det annerledes enn deg.

Og du mener visst at man hverken oppdrar barn eller hunder om man bruker bur...?

Blir litt for dumt spør du meg. (må vel skynde meg å legge til at jeg ikke bruker bur, jeg har eget rom til hundene om natten)

Men er det så forferdelig vanskelig for deg å forstå at folk velger selv hvordan de har hundeholdet, og at man faktisk bestemmer dette selv?

Den aller første tingen jeg ville ha gjort hvis jeg var Gud var å ta fra folk den "frie viljen" og retten til å "velge selv". Mange er ikke kapable til å ta anstendige, gode og empatiske valg og handler deretter. Enkelte er rett og slett for kunnskapsløse, mange er for late og andre har ikke sjelsevner utviklet godt nok til å se at de gjør vondt mot sine omgivelser.

Forøvrig synes jeg ditt innlegg er det dårligste hittil i denne debatten - da det umulig kan være slik at man ikke kan diskutere ting man er uenig i fordi folk må få velge hva de vil - hvis det var tilfellet så burde all debatt forstummet, for DET argumentet gjelder ALLE ting i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ricco:

Den aller første tingen jeg ville ha gjort hvis jeg var Gud var å ta fra folk den "frie viljen" og retten til å "velge selv". Mange er ikke kapable til å ta anstendige, gode og empatiske valg og handler deretter. Enkelte er rett og slett for kunnskapsløse, mange er for late og andre har ikke sjelsevner utviklet godt nok til å se at de gjør vondt mot sine omgivelser.

Forøvrig synes jeg ditt innlegg er det dårligste hittil i denne debatten - da det umulig kan være slik at man ikke kan diskutere ting man er uenig i fordi folk må få velge hva de vil - hvis det var tilfellet så burde all debatt forstummet, for DET argumentet gjelder ALLE ting i verden.

Den første setningen din forblir nok bare ønsketenkning...

Og om du synes mitt innlegg er det dårligeste så langt kan jeg ikke si at jeg bryr meg så veldig mye om.

For visst kan man diskutere, og visst kan man velge selv hvordan man vil ha sitt eget hundehold.Men det blir feil når en person skal sitte i en diskusjon å fordømme alle som er for bruk av bur til hund.

Man kan jo i samme slengen begynne å rakke ned på de som har hundene sine i luftegård hele dagen uten tilsyn og da, bare for å sette det på spissen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Belgerpia - har du fått en "heftig" nok diskusjon nå, eller..?

Resten av svaret er ikke til deg, men sånne rent generelle iaktakelser..

Som JEG ser det hele så har mange av de som diskuterer her litt rett hver for seg..

Jada -veldig "politisk korrekt" sagt kanskje, men jeg håper og tror at vi kan være enige om at det er forskjell på bruk og MISbruk. Men, og det store clou'et, er jo hva hver enkelt av oss faktisk kaller MISbruk.

Noen av oss mener at det også gjelder nattestid (7-8 timer av døgnet), noen mener at det kun gjelder på dagtid (8-9 timer, mens man jobber), og noen mener at det er kun når man selv er hjemme, som straff, etc..

Jada - ALLE kan plage hundene sine, men hvis man skal utgå ifra dette så må vi slutte å ha hunder i samfunnet i dag - og ikke minst de av oss som også sørger for at flere hunder kommer til verden (oppdrettere)!

Personlig ser jeg også at det kanskje engang i livet, for enkelte hunder, kanskje, muligens, eventuelt er "greit" å bruke strømhalsbånd (i mangel på noe som funker bedre) på en hund også - men det er derved ikke sagt at det er noe jeg anbefaler åpent og villig til mine valpekjøpere. (Som så mange gjør ang. bur)

Og ennå mere "jada" - vi må alle få ha våre egne meninger om hvordan VÅRE hunder skal leve sitt liv. Men det betyr selvsagt ikke at når man utbretter dette på en offentlig diskusjonsgruppe så MÅ alle værig enige og ingen kan komme med motforestillinger!

Vi har alle lov til å synes hva vi vil, og om noen føler at det er "fordømmende" eller ikke er jo helt uinteressant. Det er jo akkurat andre folks mening man faktisk ber om når man skriver inn her! (Eller?)

Noe annet blir jo bare dumt - og gjør jo hele diskusjonsgruppe-prinsippet helt unødvendig.

JEG synes at et bur kan godt brukes som "oppbevaring" for en hund, men BARE når det trengs - for så si det veldig enkelt og greit.

På lik linje med at noen stenger hunden inn på et annet rom, i bilen, hundegården eller hvasomhelst - HVIS det er nødvendig. Hvis dette hjelpemidlet "trengs" mange timer hver dag OG regelmessig - så MÅ man være hundeeier nok til å kunne se på hunden sin, eller sitt eget hundehold, og vurdere om dette er en tilstand man synes er tilfredsstillende for hunden!

Og JA, hunden i seg selv kan godt vennes til å bo i et bur - 24 timer i døgnet - OG faktisk være fornøyd nok med det! Jeg har sett endel hundesjebner gjennom et langt hunde-liv, og hunder venner seg til det mest utrolige. Men er det da "et godt liv" fordet?

Er det helt greit at en alenehund i en familie MÅ ha et bur for å kunne sove på dagtid, skal eieren bestemme NÅ skal du sove i tre timer, nå får vi gjester så nå må du i buret, nå skal vi spise..

Hunder er og SKAL være familiemedlemmer helt til man flytter seg over i rekken av "kenneleier" og hvis skaffer seg så mange hunder at de ikke lenger kan være familiemedlemmer, javel - DA er selvsagt både bur, kennelbygg og hundegårder et alternativ. Tilsvarende de som har kuer, hester, sauer, høns etc - som faktisk MÅ ha en egnet stall, love, etc til disse dyrene.

Men for den vanlige, normale, og rimelige "oppegående" en-hunds-eier verken MÅ eller SKAL bur være et alternativ - under noen omstendighet. I alle fall ikke før alle andre muligheter er overveid.

Hunder SKAL kunne falle sammen i sovende stilling midt på stuegulvet (selv om folk er i nærheten) og den SKAL få fred og ro når den sover (uansett unger/folk/gjester) - og hvis slike ting ikke er mulig i hjemmet man har så MÅ man faktisk vurdere om tidspunktet for å skaffe en hund kanskje ikke er det beste.

Jeg synes ikke dette er så vanskelig å verken forstå eller forklare til evt. valpekjøpere.

Like lite som forklaring om hvor enkelt det er å putte valpen i bur, synes jeg det er vits å forklare om verken pigg/strøm/sitronhalsbånd, snutebind eller andre "kjekke" redskap for å få hunden til å oppføre seg slik de ønsker. DET er slikt man kan "hinte" om hvis'atte om'atte det er siste mulighet for de stakkars eierne for å beholde den hunden de har.

Men, ærlig talt, hadde et bur vært grunnen til at en hund skulle få bli boende hos denne valpekjøperen - så hadde jeg da virkelig heller sett at den ble omplassert til noen som hadde både tid og erfaring nok til å hadenne hunden UTEN å la den leve en tredjedel av sitt liv i et bur...

Og JA - jeg har forsåvidt gjort det også.

En hannhund fra mitt oppdrett hadde tydeligvis en eller annen form for separasjonsangst, så eierenes eneste mulighet hvar å sette han i et bur når de jobbet på dagtid.

På natten var han helt grei, da han lå på soverommet og var fullstendig klar over at "folket" var hjemme, men på dagtid (alene) gnagde han på dører, dørkarmer og det meste..

Denne hunden flyttet tilbake til meg når han var drøyt 5 år gammel, og heldigvis hadde tilstrekkelig selskap her hjemme av de andre hundene, så han aldri brydde seg aldri noe om at jeg gikk på jobb.

Med en SLIK hund så kan man faktisk også vurdere om det er "greit nok" om han skal være i bur 8-9 timer på dagtid, og ha et supert hjem ellers.. Eller om man skal være fornuftig nok å gi han vekk til noen som har selskap til han på dagtid - slik at han fungerer 100% døgnet rundt.

Men, sånn helt til slutt - bur er "lettvint" for oss, som så mange her har sagt. Og visst f...n er det greit å ha et bur eller flere å "putte pelsene" inni av og til!

Men derifra til å fremme bur som et godt redskap til oppdragelse er et gigantisk steg! DET blir som å si at en saks er et BRA redskap for en flokete utstillingshund av pelsrase som ikke skal klippes...

(At vi "proffe" bruker det er noe helt annet)

Så summa-summarium - "Gjør som jeg sier - ikke som jeg gjør" kanskje er på sin plass?

Eller, kanskje spørsmålet som gjorde slutt på den forrige store burdiskusjonen på nett - "hvis hunden ikke gjør noe galt, ikke oppfører seg ille osv - hvorfor stenge (låse) burdøren?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...