Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Susanne L har sagt det meste, og de fleste "begrunnelsene" her inne dreier seg rett og slett om å gjøre hundelivet enklere for MENNESKENE - fordi bur ER rett og slett ikke "nødvendig" for noen normal, god hund.

Nå kan det dessverre virke som det er blitt flere dårligere, mentalt svakere hunder, kan det virke som (eller er det i måten de behandles på det ligger?) - men vi som har hatt endel hunder opp gjennom årene, uten å bruke bur annet enn i en KORT treningsperiode (på én hund, som slet litt da den veldig ung ble "alenehund" etter at gamlehunden døde), ser at de både overlever, føler seg trygge, sover midt på gulvet med stor glede, og hvis de vil krype litt tettere sammen, så finnes det da bord eller hjørner - sånn unntaksvis.

Nettopp fordi det er så mye tvang ellers med hund - bånd som må brukes, innskrenkninger i bevegelsesfrihet etc - så er å unngå burbruk nettopp en måte å minske tvangsbruken. En hund som ikke kan sove om natten uten bur... ja, da har treningen gått galt. Kort sagt. Har hatt fra en til fire-fem hunder om gangen, og no problem... noensinne... om natten.

I bilen hopper de greit inn, de vet at der er buret nødvendig - de gjør ting de MÅ, og vanens makt, og det at hunder er en form for slaver av vane og av tvangen (omtrent som en burfugl jeg engang hadde, som søkte tilbake til buret fordi det var der den var tvunget til å være vanligvis - er ikke glad i burfugl heller lenger, jeg, skulle jeg hatt fugl, skulle de hatt eget ROM!) vi påtvinger dem, gjør det ikke til noen "de liker så godt å være der at de gjør det frivillig".

Hundene mine her kommer strømmende til på tur når jeg sier "nå er det bånd", men de vil heller gå løs - de bare vet at sånn er det, nå MÅ de ta på båndet. Jaja, skjønner man ikke det, og at dette faktisk er en del av hunders måte å lære på, så blir det jo ingen forståelse av det.

I tidligere burdiskusjoner så har man jo blitt enige: NOEN FÅ hunder er så skadd av tidligere opplevelser, som omplasseringshunder, at bur må tas i bruk som treningsredskap - kanskje permanent. Men dere som har normale, friske, sunne hunder - dere skyter dere sjøl i beinet, er min mening. Og mange andres... En ting er hvis man har en haug hunder, driver oppdrett, og SELV vil ha fred og ro i heimen (som sagt hadde vi optil fire hunder hjemme, mens det på sommerhuset på landet kunne være opptil 6-7, og det gikk da glimrende både ute og inne - hauger av tisper, en og annen hann i blant).

At en hund som brukes i hundeSPORT er en såkalt arbeidshund som "trenger" å ligge i bur for ikke å overanstrenge seg? Eldstetispen her var arbeidshund så det suste i årevis, i den grad at hun var en særs aktiv konkurransehund, som følger etter meg UANSETT om jeg bare rører på meg fire meter, men hun orket da å være på trening også - for å si det mildt.

Det minner mer om en konkurranseutøver jeg kjente engang, som begrenset hundens moro utenom trening - "for da ytet den bedre".

Anders Hallgren, den fremste hundetreneren som var tidligst ute, har advart STERKT mot den økende burbruken - og nettopp alle de samme argumentene, som forkjemperne/brukerne også bruker her inne, er det han bekymrer seg om. At det "normale", burfrie hundeholdet er i ferd med å erstattes av oppdrettere som selger nærmest valp i bur, og sier at DET er det NORMALE - og ikke tvert om.

Jeg blir litt skremt når såpass mange unge førstegangseiere tror de MÅ ha bur til hundene sine, og bruker argumentasjonene til oppdrettere som har huset fullt av hunder som "må" stå i bur - og mener det samme gjelder for dem. Det koselig med å ha en hund, er jo å ha noe som kan gå fritt, som sover der den føler seg trygg - nemlig overalt.

Forøvrig... i vår familie vokste vi opp omgitt av hunder, i leilighet, uten eget "hunderom" eller bur, og gjett om vi fra barnsbein av var oppdratt til å la sovende hund ligge - og det av en mor med sterkt husmorinstinkt, som både vasket opp, gjorde andre ting. Hehe, som aller minst var det VI som satt i lekegrind - mens hundene gikk fritt. Og ble NOENSINNE noen av oss, vi var flere, i nærheten av å bli bitt? Niks og nei, ALDRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror at alle disse hundene som så frivillig legger seg i buret om natta gjør det fordi det har blitt en vane for dem at de skal ligge der. Det er sånn natta er for dem, og da blir det vel automatikk i det etter en stund.

Jo helt sant det ;) Men hadde hunden hatt noe i mot det, hadde man kunnet sett det på hele hundens holdning. Om man kan lese atferd på hund, kan man faktisk se det på akurat det individet man selv har med å gjøre. Om hund og eier synes det er praktisk å kunne lukke døren på buret er vel det helt ok, eller hva? Jeg VET at mange hunder synes det er helt ok å være i bur. Det klarer jeg faktisk å se på atferden. Jeg har også sett hunder som ikke liker seg i bur, DA blir sake en en helt annen. Da må man trene det inn veldig positivt (da snakker jeg om de hundeeiere som av en eller annen merkelig grunn føler for å ha hunden i bur innimellom).

Forresten har jeg ikke lest et eneste innlegg på denne tråden der noen mener at alle MÅ ha bur. De flere bare sier at de synes å bruke bur til hunden kan være veldig praktisk innimellom :P

For min egen del kan jeg like så godt la hunden ha hele huset, som buret. For det meste har jeg ikke hunden inne i huset jeg da... Hun har 2 rom i det andre huset på gården hvor hun har fri tilgang ut til hundegården. Dessuten blir hun vanligvis brukt så mange timer om dagen, at hun bare sover ellers...

Hva mener dere om vi snakker om en valp da? Som vanligvis tygger og styrer fælt om natta... Den kan jo skade seg selv....! Om man tar ut valpen et par ganger om natta slik at den får gjort fra seg, men lar den ligge i buret slik at den ikke skal ødeligge seg selv eller andre ting. Er dette misshandlig?

Amira sov i sengen min når hun var valp da... Hun sov faktisk fra klokka halv elleve om kvelden til halv syv om morgenen allerede første natten hun! . så det var ikke mye valpstyr for oss. Hadde ikke trengt å ha henne i bur, og kan ikke huske at jeg lukket det for noe spesiellt, men lukket det om natten når hun hadde sovnet og slapp henne ut når hun våkenet. For da pep hun og da var jeg sikker på at jeg våknet og at det ikke ville skje noen uhell fordi hun ikke kom til å si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde hunden hatt noe i mot det, hadde man kunnet sett det på hele hundens holdning. Om man kan lese atferd på hund, kan man faktisk se det på akurat det individet man selv har med å gjøre. Om hund og eier synes det er praktisk å kunne lukke døren på buret er vel det helt ok, eller hva? Jeg VET at mange hunder synes det er helt ok å være i bur. Det klarer jeg faktisk å se på atferden.

Jeg har en hund som virkelig ikke liker å kjøre bil, han blir fryktelig bilsyk og peser, sikler og kaster opp.

Vet du hva han gjør når jeg åpner døra? Han hopper inn, helt uanfektet, uten at jeg trenger å be ham om det, faktisk hender det jeg må holde ham igjen hvis jeg skal ha noe ut først. Jeg VET at han ikke liker å kjøre bil, men jeg kan ikke se det når han går inn i den. Han har et meget tydelig språk, og er flink til å si ifra om ting han ikke liker, men her fortrekker han altså ikke en mine, han vet at han må. Så der må du nok tro om igjen, hunden min er neppe et unikum.

Man kan aldri vite sikkert hva en hund synes er ok, fordi de er vanedyr og sier ingenting, men man kan ofte vite hva den IKKE synes er ok, fordi du ser at den protesterer (og det gjør den jo ikke for ingenting). Negativt svar er null verdt, som de sier i medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting:

I vår korte burperiode nattestid da hun var valp (fikk høre fra gud og hvermann at det måtte vi bruke), la jeg merke til at hunden var tydelig støl da hun kom ut om morgenen.

Joda, buret var ganske stort det, men ikke så stort at hun kunne strekke seg i full lengde med beina bakover og framover og ta et par runder på golvet i løpet av natta. Har aldri sett noe til denne stølheten etter at vi sluttet med bur. Av og til, når jeg legger meg seint og hunden har tatt natta for flere timer siden, er det jo lett å observere hva de gjør. De ligger i en times tid, står opp og strekker på seg og tar en "oppmykningsrunde", for så å gå tilbake og legge seg i en annen stilling. Det blir vel en 6-7 sånne runder i løpet av natta, ting den ikke ville klart i bur.

Har ikke brukt buret siden 6 måneders alder, og kommer neppe til å bruke det på noen hund senere. Når jeg tenker tilbake på hylene de første gangene jeg lukket døra, blekner de senere gangene da hun gikk inn "frivillig" betraktelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om vi snakker om en valp da? Som vanligvis tygger og styrer fælt om natta... Den kan jo skade seg selv....! Om man tar ut valpen et par ganger om natta slik at den får gjort fra seg, men lar den ligge i buret slik at den ikke skal ødeligge seg selv eller andre ting. Er dette misshandlig?

Akela sa det i et innlegg lenger opp, men jeg gjentar så gjerne. Jeg har hatt hvalper og unghunder i alle aldre i mange år. På det meste hadde jeg seks små og mor og en unghund i huset på en gang. Aldri noensinne har noen skadet seg på noe som helst. Hva i all verden er det hvalpene deres driver med om natten? Mine har alltid sovet, de...

Fra hvalper er en seks syv uker, sier de jo fra når de skal ut, hvis de har lært at det er ute man tisser. Sier de ikke fra, får man legge utover aviser og eventuelt tørke opp litt etter dem. Det er da en del av hundeholdet en kort periode! Det må da være dyreplageri å stenge en valp inne så den ikke får gjort fra seg når den skal, eller sagt fra så man kan gå ut! Like ille er det hvis den gjør fra seg i buret og må ligge i sin egen urin hele natten!

Vi har da også et bur stående med døra oppe. Det hender en gang i blandt at en hund går og legger seg der. Når hun ikke vil ligge der lenger, går hun ut igjen. Det er da vel ikke det denne duskusjonen går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har alle tre hundene vi har hatt sovet i bur, uten problemer.

Og jeg har planer om å venne valpen jeg venter på til å sove i bur også.

Hvorfor?

Fordi mannen min og jeg ikke ønsker å ha hunden i senga om natten.

Det er også lettere å få folk til å passe hunden når de vet at de slipper å ha den i senga eller vandrende alene rundt i huset midt på natten..

Ja, det er kanskje egoistisk å putte hunden i bur, men det er jo opp til hver og en.

Så lenge buret er stort nok til at hunden kan snu seg, strekke seg og stå/hoppe/sitte i buret, så ser jeg ikke noe problem med det. Jeg tror ikke hunden lider noen nød av den grunn.

Hundene våre har kun sovet i buret om natten, og i bil. Når de har vært alene hjemme og ellers på dagen, så har de hatt hele huset til rådighet, og de har selvfølgelig hatt en egen kurv hvor de kan være i fred.

Men buret hundene våre har sovet i har alltid stått på soverommet, og denne gangen er inget unntak. Det skal stå på et bord som står helt inntil sengen min, sånn at jeg kan ligge helt inntil buret til hunden og stryke og klappe og kose på den hvis jeg vil.. Så den ligger nesten i senga. :rolleyes:

Er det forresten noe bedre å putte chinchilla/kanin/rotte/degus/hamster/marsvin etc i bur?

Kanskje de også burde gå løse hele livet!? ;)

Kanskje man heller skulle bruke energien sin på å befri alle burdyrene rundt i Norges hjem? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noe bedre å putte chinchilla/kanin/rotte/degus/hamster/marsvin etc i bur?

Kanskje de også burde gå løse hele livet!? ;)

Kanskje man heller skulle bruke energien sin på å befri alle burdyrene rundt i Norges hjem? :P

Ja det var jo et skikkelig bra argument for å bruke bur var det ikke? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med en dyrevernssak for mange år siden oppi en eller annen dal her i Norge sa en distriktsveterinær: Hvis kuer kan stå på bås døgnet rundt uten å gå ut, så kan hunder det også!

Så det, så!

Lurer på om det er slik i katte-hjem også? At man putter kattungen sin i bur sammen med tisse-kassen, og venter til den blir stor før den får gå fritt hjemme?

Det burde jo funke på samme måte, eller hva? Man unngår jo at katten gjør ugang (de kan jo gnage på ledninger de også), og man skulle da også unngå klatring i tapeten/gardiner, kvessing av klør på møbler, etc..

Fordi det funker jo så bra med chinchilla/kanin/rotte/degus/hamster/marsvin, etc ... (ironisk)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss så har vi gått til anskaffelse av bur, med tanke på at valpen skal være i bur når han skal være alene hjemme. Når han blir voksen skal han kunne gå fritt, og buret vil kun bli brukt med åpen dør.

Har aldri vært begeistret for bur, men når jeg ser på hvordan valpen vår biter på ALT mulig, så må det da være mye sikrere for en valp å være i et bur? Kan ikke skjønne hvorfor så mange ser på det som dyremishandling. Er det mer forsvarlig å la hunden gå rundt i en stor leilighet, med ledninger og masse annet rart å bite i?? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så innmari tung å innrømme at man bruker bur til hunden for sin egen del, og ikke for hunden? Jeg putter min yngstemann i bur når han må være hjemme alene, men det er ikke for at han ikke skal kunne skade seg, det er fordi at JEG ikke har lyst at han skal ødelegge mine ting..

Man kan godt bruke den der "hvis h*n tygger over en ledning, hvis h*n setter fast noe i svelget, hvis h*n ditt og hvis h*n datt", men det KAN skje ting med en hund som sitter i bur og, HVIS man først skal være veldig føre var alle mulige skader.. Hva hvis den prøver å tygge seg ut og setter fast tenna i sprinklene? Hva hvis den prøver å bryte seg ut, og blir sittende fast i piggete burvegger? Hva hvis den får døra halvveis opp, og får ut hodet men ikke kroppen? Det HAR skjedd, det KAN skje igjen..

Jeg hadde hund som knapt satt i bur i bilen jeg, når mine barn var små, og det var aldri noe problem med å gi han en egen friplass i fred for ungene uten bur.. Ja, jeg måtte følge med på både barn og hund, men det må du sjøl om bikkja ligger i buret - det er ihvertfall ikke noe bra om bikkja ligger fast et sted og ikke kommer seg unna en unge som skal klappe, sjekke tenner, ta på øyet eller leke på burtak og vegger..? Ingen av mine hunder har vært nødt å sitte i bur for å få fred fra ungene eller familielivets uro - og samtlige hunder klarer fint å slappe av selv om det skjer noe rundt de..

Bur blir fremstilt som det reine lykkemiddelet for hunder, særlig i en sånn tråd som det her, og for min del må folk gjerne bruke bur, men vær så vennlige - ikke si at det er for hundens skyld så lenge det ikke er snakk om hunder som er skadet og MÅ holdes i ro.. Bur gjør livet enklere for FOLK, ikke hundene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var jo et skikkelig bra argument for å bruke bur var det ikke? :rolleyes:

Det var da ikke et argument for å bruke bur!? :rolleyes:

Jeg mener at folk som kaller det mishandling å ha en hund i bur om natten kanskje heller burde rette oppmerksomheten sin mot andre dyr i bur?

For det er vel ingen hemmelighet at det finnes dyr som har det VONDT i bur, i motsetning til en hund som lever et perfekt liv hos kjærlige mennesker, men som sover i bur om natten!?

Det vil jo alltid finnes større problemer man kan ta tak i.. men det betyr jo ikke at folk prioriterer de riktige problemene.

Men jeg forstår ikke folk som synes det er mishandling å ha en hund i bur om natten, såfremt buret er mer enn stort nok.

Kanskje du heller kan forklare meg det, i stedet for å være spydig? :P

Bur blir fremstilt som det reine lykkemiddelet for hunder, særlig i en sånn tråd som det her, og for min del må folk gjerne bruke bur, men vær så vennlige - ikke si at det er for hundens skyld så lenge det ikke er snakk om hunder som er skadet og MÅ holdes i ro.. Bur gjør livet enklere for FOLK, ikke hundene..

Her er jeg enig med 2ne.

Hvorfor påstå at det er for hundens skyld?

Men har det egentlig noe å si hvilken grunn man oppgir?

Er det mindre "mishandling" dersom grunnen er egoistisk? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så innmari tung å innrømme at man bruker bur til hunden for sin egen del, og ikke for hunden? Jeg putter min yngstemann i bur når han må være hjemme alene, men det er ikke for at han ikke skal kunne skade seg, det er fordi at JEG ikke har lyst at han skal ødelegge mine ting.

Jeg kommer ikke til å ha hunden i bur for MIN egen del! Men det er del vel vanskelig for folk å tro på... :lol: Sofaen er allerede ødelagt, så må gjerne bite i vei på den for min del, men for en valp som spiser på alt mulig så er vel ikke det i valpens beste interesse?

Man kan godt bruke den der "hvis h*n tygger over en ledning, hvis h*n setter fast noe i svelget, hvis h*n ditt og hvis h*n datt", men det KAN skje ting med en hund som sitter i bur og, HVIS man først skal være veldig føre var alle mulige skader.. Hva hvis den prøver å tygge seg ut og setter fast tenna i sprinklene? Hva hvis den prøver å bryte seg ut, og blir sittende fast i piggete burvegger? Hva hvis den får døra halvveis opp, og får ut hodet men ikke kroppen? Det HAR skjedd, det KAN skje igjen..

Man setter vel ikke en hund i bur som ikke er rolig og komfortabel i buret. Legger man god burtrening til grunn så byr det jo normalt sett ikke på problemer. Man klarer vel å se ann hunden om om kan være en liten stund i bur uten å bli helt rabiat og skal forsøke å komme seg ut gjennom dør eller sprinkler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noe bedre å putte chinchilla/kanin/rotte/degus/hamster/marsvin etc i bur?

Kanskje de også burde gå løse hele livet!? :lol:

Kanskje man heller skulle bruke energien sin på å befri alle burdyrene rundt i Norges hjem? :P

En god ide! Her er våre "burdyr":

IMG_0351.jpg

Hei, jeg er Nemi! Flyr hvor jeg vil hele dagen og sover i bur om natten, med døra oppe!

Jeg foretrekker også åpne fjøs, der kyr og kalver går fritt! Om sommeren skal de være ute med svære enger og skjul for vær og vind når det er nødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god ide! Her er våre "burdyr":

http://i83.photobucket.com/albums/j284/idamin/IMG_0351.jpg

Hei, jeg er Nemi! Flyr hvor jeg vil hele dagen og sover i bur om natten, med døra oppe!

Jeg foretrekker også åpne fjøs, der kyr og kalver går fritt! Om sommeren skal de være ute med svære enger og skjul for vær og vind når det er nødvendig!

:lol:

De dyrene som kan være løse uten å gjøre skade på eiendom burde få være løse så godt det lar seg gjøre!

Og det er jo de fleste hunder også, heldigvis!

Men jeg ser ingen skade på hundene jeg har hatt som har sovet i bur om natten.

Til chinchillaene jeg hadde omplassert bygde vi dette buret før de flyttet fra oss:

http://www.external-beauty.com/aapent.JPG

Når dyr må være i bur så kan man i hvertfall gjøre det beste ut av det!

Igjen, hvis hunden har stort nok bur til at den kan røre seg godt i buret, hva for skade gjør det på hunden at den må sove der om nettene?

Får den skader i ryggen?

Får den kneproblemer?

Hodepine?

Angst?

Måtte editere og legge til at jeg og mannen har snakket om det, og på grunn av diskusjonene her på sonen, og et godt tips, så kommer vi ikke til å sperre hunden inne i et bur, men å gjerde inn et bur, som kommer til å stå åpent. På den måten kan jeg møte alle "kravene" jeg hadde, på best mulig måte for oss og hunden! :P

Jeg er storfornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke buret hjemme, brukte det før når Blondie var valp så lå hun i buret oppe på et bord ved siden av sengen.

Bruker buret i bilen, på utstilling og når jeg går på besøk til folk med hun og skal ligge over slik at dem kan få fre når det blir for vildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg ville ha brukt bur til min hund(som jeg ikke har) Da har den et eget oppholdssted med puter tepper og noen leker... Så kan den være der når den har lyst, men jeg vil alltid ha døren åpen... Også om natten tror jeg, da hører jeg om den blir urolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å ha hunden i bur for MIN egen del! Men det er del vel vanskelig for folk å tro på... :wub: Sofaen er allerede ødelagt, så må gjerne bite i vei på den for min del, men for en valp som spiser på alt mulig så er vel ikke det i valpens beste interesse?

Man setter vel ikke en hund i bur som ikke er rolig og komfortabel i buret. Legger man god burtrening til grunn så byr det jo normalt sett ikke på problemer. Man klarer vel å se ann hunden om om kan være en liten stund i bur uten å bli helt rabiat og skal forsøke å komme seg ut gjennom dør eller sprinkler?

Herreminjeminihatt! Er det fortsatt mulig?! Dersom du ikke gidder å ta det bryderiet det er å ha et levende vesen med de behov en hund har så anbefaler jeg deg å gi f i å hente valpen hos oppdretter og heller bruke pengene dine på en robodog i nærmeste lekebutikk. De har on/off-knapp, batterier og kan skrus av og på ved behov.

HUNDER HAR INGENTING I BUR Å GJØRE - hvis du er så innmari opphengt i å få deg et burdyr så kjøp ei rotte.

Takk.

:o

De dyrene som kan være løse uten å gjøre skade på eiendom burde få være løse så godt det lar seg gjøre!

Og det er jo de fleste hunder også, heldigvis!

Men jeg ser ingen skade på hundene jeg har hatt som har sovet i bur om natten.

Til chinchillaene jeg hadde omplassert bygde vi dette buret før de flyttet fra oss:

http://www.external-beauty.com/aapent.JPG

Når dyr må være i bur så kan man i hvertfall gjøre det beste ut av det!

Igjen, hvis hunden har stort nok bur til at den kan røre seg godt i buret, hva for skade gjør det på hunden at den må sove der om nettene?

Får den skader i ryggen?

Får den kneproblemer?

Hodepine?

Angst?

Måtte editere og legge til at jeg og mannen har snakket om det, og på grunn av diskusjonene her på sonen, og et godt tips, så kommer vi ikke til å sperre hunden inne i et bur, men å gjerde inn et bur, som kommer til å stå åpent. På den måten kan jeg møte alle "kravene" jeg hadde, på best mulig måte for oss og hunden! ;)

Jeg er storfornøyd!

Ja, dessverre kan hunder få både psykiske og fysiske plager av å stå i bur - av de mest smertefulle er rygg/skjelettproblemer påført voksende hunder og gamle bikkjer som ikke får beveget seg tilstrekkelig. Det finnes rikelig med eksempler på slikt, dessverre.

Et annet stort problem er at en liten valp (men også en voksen hund som får diare, f eks, eller som må være lengre i buret enn tiltenkt kanskje pga uforutsette omstendigheter på din vei hjem fra jobb) blir tvunget til å forsøke å holde seg for lenge med påfølgende problemer med blære/tarm - oftest mest påtagelig i alderdommen, men iblant kan det også gjøre at hunden ikke blir renslig i det hele tatt. Valpen har jo lært å tisse i senga si den, siden den ikke klarer å holde seg en hel arbeidsdag...

- Valpegrinder er flott og praktisk, poenget er at en hund må få nok plass til å bevege seg, reise seg opp, strekke kroppen, bytte liggestilling, finne rett sted med rett temperatur - og JA, ha mulighet til å ha et "uhell" inne uten å måtte ligge i det...

At det er grusomt, og forferdelig for en liten valp som kommer rett fra mor og søsken å bli innestengt i en mørk og liten kasse uten selskap den første natta hjemme, sier seg selv - og at noen tror dyret kan blir TRYGG av slik behandling er for meg en gåte.

Alle dere som er så bevisste, glade i dyr, støtter omplasseringsorganisasjoner kjøper antagelig bare egg fra frittgående høns, men dere unner ikke hunden deres den samme livskvaliteten - merkelig, spør du meg...

Endret av Mod - Dobbeltpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med en dyrevernssak for mange år siden oppi en eller annen dal her i Norge sa en distriktsveterinær: Hvis kuer kan stå på bås døgnet rundt uten å gå ut, så kan hunder det også!

Så det, så!

Nå har ikke kuer lov til å stå på bås døgnet rundt. Om sommeren skal alle storfe og småfe ha tilgang til uteareale (som skal ha et visst antall mål i forhld til antall dyr). Om vinteren skal alle storfe og småfe som står fastbundet i bås, slippes ut hver dag. Om de står på løsdriftsfjøs, trenger de ikke gå ut, for da kan de gå rundt som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke kuer lov til å stå på bås døgnet rundt. Om sommeren skal alle storfe og småfe ha tilgang til uteareale (som skal ha et visst antall mål i forhld til antall dyr). Om vinteren skal alle storfe og småfe som står fastbundet i bås, slippes ut hver dag. Om de står på løsdriftsfjøs, trenger de ikke gå ut, for da kan de gå rundt som de vil.

Tror ikke det stemmer helt... Det med sommeren ja, men ikke det med vinteren.

Tror ikke det hadde fungert en gang. Dyrene er vant med å stå i oppvarmet fjøs, dem er nedklippet for å holdes rene, så å slippe dem ut på vinteren hadde faktisk vært dyreplageri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke kuer lov til å stå på bås døgnet rundt. Om sommeren skal alle storfe og småfe ha tilgang til uteareale (som skal ha et visst antall mål i forhld til antall dyr). Om vinteren skal alle storfe og småfe som står fastbundet i bås, slippes ut hver dag. Om de står på løsdriftsfjøs, trenger de ikke gå ut, for da kan de gå rundt som de vil.

Er virkelig ikke slik det fungerer. Det er et FÅTALL bønder som har dyrene ute om vinteren! Noen jeg kjenner hadde et åpnet fjøs hvor kyrene kunne gå ut og inn som de ville om vinteren, og da var det noen som kontaktet mattilsynet(?) fordi de mente at det var dyreplageri. De kom på inspeksjon og konkluderte med at forholdene var helt topp.

Det er lovfestet at dyrene skal på sommerbeite, men har ikke bøndene et område å slippe dem på, så er det mulig å få dispensasjon til å la være å slippe ut dyrene. Grusomt spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noe bedre å putte chinchilla/kanin/rotte/degus/hamster/marsvin etc i bur?

Kanskje de også burde gå løse hele livet!? :)

Kanskje man heller skulle bruke energien sin på å befri alle burdyrene rundt i Norges hjem? :)

Vet dette innlegget er noe gammelt, men da ingen andre så ut til å reagere på sammenligningen, måtte jeg bare skrive noen ord... :)

En rotte (feks) har som oftest endel ting i buret sitt, feks:

Et løpehjul

En "matestasjon" med drikkeplass og spiseplass

En "toalettstasjon" - selv om de stort sett gjør både det ene og det andre i hele buret

Et hus eller lignende gjemmeplass/"roligplass"

Et klatreområde, trerot, eller lignende for rekreasjon

Endel plass mellom samtlige områder.

Skulle man hatt et hundebur til feks schäfer som i forhold til kroppsstørrelse rommet like mye, ville det bli et bur på endel kvadrat - sikkert minst 30-40 kvadratmeter. Lengden på buret er gjerne 10 ganger kroppslengden på rotten. Høyden er gjerne 10 ganger "mankehøyde" på rotta, og med muligheter for rotta å komme seg opp i høyere områder, gjennom enten klatrestasjon, hus eller lignende. .Jeg tror ikke noen av burmotstanderne her inne hadde reagert om man hadde hunden sin i et bur som var to-tre etasjer høyt (10 meter), 15 meter langt og ca 10 meter bredt, inneholdende alle disse aspektene som rotteburet har for rotta. Vi må da sammenligne med en ganske stor hundegård, med mange aktivitetsmuligheter og med matstasjoner og mulighet for både bommelom og bimmelim...

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel en kjent sak at ALTFOR mange burdyr har altfor SMÅ bur også - da hos menigmann som ikke ser poenget, slik det later til å være tilfelle med hund i bur også.

Jeg har knapt samvittighet sjøl til å ha et levende vesen i et bur, fordi jeg ikke er hjemme så mye at jeg ville ha tid til å ha det nok ute. Hadde hetterotte, og den fikk løpe rundt på gulvet - og hadde ellers sin egen del av kjøkkenbenken (hadde to benker, og den ene brukte jeg knapt, så da ble det rottetreningsplass - det var for høyt til at den turde hoppe ned).

Et ideelt bur for smådyr er STORT - slik Helix beskriver det, med ting som skjer. På den annen side skal et burdyr leve hele livet sitt der. Men det blir jo en stor del av en hunds liv også, hvis den ligger der om dagen når eier er på skole/jobb OG om natten, når eier skal sove i fred...

Derfor vil jeg heller ikke gjøre hundene mine til burdyr, slik flere tydeligvis her inne synes er helt greit og klarer å finne på nok unnskyldninger for til å nekte å innse realiteten: At normale hunder lever normale liv helt greit uten å være i bur, og at bur kun er for eiers egen ro og makelighet.

(og med "normal" gjør jeg da klart at jeg ikke snakker om hunder som har grusomme forhistorier, har store problemer bla bla bla, men de er unntakene - og ikke regelen, og med "normalt liv" mener jeg da ikke bur brukt i en overgangsperiode, som et treningsredskap, i en kort periode hvor målet er at hunden skal fikse livet UTEN bur)

Har drevet endel med hest, og etter å ha sett noen bekjentes hesters drømmeliv - med egne, store beiter der de gikk hele sommerhalvåret døgnet rundt, og også fikk være ute hele vinterdagen og inn om natten i hver sine store bokser, så minnes jeg med gru endel hesters liv, stående i boks mesteparten av døgnet, bare tatt ut for å ris en time eller to, og med knapt med utemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig enig i bur-sammenligningen her. Sjelden man ser folk ha kaniner i bur på str. med en skoeske, eller mus i et bur tilsvarende en sigarettpakke... ikke sant?

Susanne

Susanne, da - du må ikke gi dem gode ideer, vet du! (Tenk så trygg en kanin ville følt seg i en skoeske!!) :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...