Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Ja, veldig enig i bur-sammenligningen her. Sjelden man ser folk ha kaniner i bur på str. med en skoeske, eller mus i et bur tilsvarende en sigarettpakke... ikke sant?

Susanne

Dette er IKKE ment som noe forsvar for bruk av bur til hund, men de aller fleste burdyr, inkludert kanin, har for små bur.. Ideelt sett skal et kaninbur være minst 2 ganger kaninens lengde (om jeg ikke husker helt feil) og så høyt at kaninen kan stå på to i det.. Det er sjeldent jeg ser så store og høye bur til kaniner.. Ikke engang utebur er så store, ikke de som selges i dyrebutikker ihvertfall..

Jeg tør påstå at de aller fleste burdyr har for små bur, selv om de har større plass enn burhunder.. At dyr som f.eks rotter og marsvin egentlig er flokkdyr, tas det sjeldent hensyn til, det er mye lettere å få de tamme når man har bare en.. Det er det samme med fugl, undulatbur er som regel pittesmå, og der og har man bare en fordi de da er lettere å temme, og det er sjeldent det er noen form for aktiviteter utover et speil eller lignende, så stereotyp atferd er ikke helt uvanlig hverken hos fugl, kanin eller gnagere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Og jeg som nærmest har konstant dårlig samvittighet overfor de to hundene mine fordi vi bor i leilighet, der jeg VET hvordan de hadde kost seg hvis de hadde bodd på gård... minsten elsker å sitte på skinka og glo utover landskapet, han sitter i timesvis og bare myser og ER.

Men men... sånn er ikke livet vårt idag. Derfor prøver jeg å gi dem så mye frihet jeg kan. De er blitt rent eksemplarisk lydige, derfor kan de gå mye løs. Uansett om jeg er aldri så sliten, så er det tur - lang tur. Belønningen er gleden de viser, og hvordan de utfolder seg.

Det samme synes jeg at jeg ser på burdyr. Rotten min fikk være med ut noen ganger, og maken til intelligent utforsking av omgivelser og interesse. Derfor ble han "løsgjenger" innendørs, burdøren hans var aldri igjen. Med ham sluttet min trang til å ha små dyr i bur også. Etter dessuten å ha sett livet til burkaniner hos bekjentes unger - maks en times kosing i døgnet fritt, så var det stapp inn i buret igjen og glemsel.

Jeg liker katter veldig godt, men innekatt? Har veldig blandede følelser. En bekjent overtok en degenerert perser, feit og treig, 11 år gammel, aldri vært et minutt ute - annet enn i bil. Etter et år var han en veltrent muse- og rottejeger med nedklipt pels og aktivt utendørsliv på landet og gjorde alle perserfordommer til skamme. Etter å ha sett en venns aktive pusegutt på landet, så forsvant nok innekattplanene også.

Flokkdyrgreia er også noe - eller flokkfugl. Hehe, jeg fikk så dårlig samvittighet over kanarifuglen jeg hadde, som sang så pent etter selskap, at jeg kjøpte damer til ham = null mer sang. Men stor trivsel i fugleriket!

Skal vi ha dyr på etisk grunnlag, så bør det være litt mer enn at vi synes det er artig å se på dem i buret, eller slippe dem ut i en time eller to i døgnet, eller dømme dem til et langt liv i ensomhet der de er utrolig flokkbundet, mange av dem. Det samme med hund i bur: Jada, det går bra, hunden LEVER jo og får mat og kos, men er det RIKTIG - når gode hundefolk understreker at med litt trening og innsats og kanskje til og med flytting av et utsatt skopar i en periode... så går det enda bedre uten bur?

Dyrene velger ikke oss - vi velger dem, og de kan aldri komme seg unna oss. Og det triste med burdyr er at de til slutt blir avhengige av buret sitt, omtrent som gamle fengselsveteraner som synes det er bedre med fengselsrutinene enn et fritt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det stemmer helt... Det med sommeren ja, men ikke det med vinteren.

Tror ikke det hadde fungert en gang. Dyrene er vant med å stå i oppvarmet fjøs, dem er nedklippet for å holdes rene, så å slippe dem ut på vinteren hadde faktisk vært dyreplageri!

Driver med melkekuer selv. Sa litt feil. Driver økologisk hjemme, og har satt meg mest inn i reglene her. Uansett er i hvertfall slik at hvis man skal legge om, MÅ man bygge løsdrift-fjøs. Om dyra går på binge, er det lovfestet fra 2006, at alle dyrene skal ha tilgang til liggebås. Uansett økologisk og konvensjonellt. I økologisk må i hvertfall dyrene ut hvis de ikke går på løsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke bur til min hund. Og har aldrig brukt det! MEN, jeg har ikke noe imot folk som bruker det.. Uansett om det er i hjemmet eller i bilen.. Det finnes faktisk de hunder som MÅ være i bur når eierene ikke er hjemme.. Som ikke kan dy seg i å ete på møbler eller div. ting..

Eller når man får folk på besøk som foreksempel er redd hunder..

Så lenge hunden har tilgang til rent vann og mat, og at buret ikke er for trangt til at hunden ikke klarer å stå i d så skulle det forsåvidt være greit at man bruker bur..

Men derimot, hvvis hunden sitter inne i buret hele dagen og ikke får komme ut da er det dyreplageri! Synes jeg..

Renate :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre kan hunder få både psykiske og fysiske plager av å stå i bur - av de mest smertefulle er rygg/skjelettproblemer påført voksende hunder og gamle bikkjer som ikke får beveget seg tilstrekkelig. Det finnes rikelig med eksempler på slikt, dessverre.

Et annet stort problem er at en liten valp (men også en voksen hund som får diare, f eks, eller som må være lengre i buret enn tiltenkt kanskje pga uforutsette omstendigheter på din vei hjem fra jobb) blir tvunget til å forsøke å holde seg for lenge med påfølgende problemer med blære/tarm - oftest mest påtagelig i alderdommen, men iblant kan det også gjøre at hunden ikke blir renslig i det hele tatt. Valpen har jo lært å tisse i senga si den, siden den ikke klarer å holde seg en hel arbeidsdag...

- Valpegrinder er flott og praktisk, poenget er at en hund må få nok plass til å bevege seg, reise seg opp, strekke kroppen, bytte liggestilling, finne rett sted med rett temperatur - og JA, ha mulighet til å ha et "uhell" inne uten å måtte ligge i det...

At det er grusomt, og forferdelig for en liten valp som kommer rett fra mor og søsken å bli innestengt i en mørk og liten kasse uten selskap den første natta hjemme, sier seg selv - og at noen tror dyret kan blir TRYGG av slik behandling er for meg en gåte.

Alle dere som er så bevisste, glade i dyr, støtter omplasseringsorganisasjoner kjøper antagelig bare egg fra frittgående høns, men dere unner ikke hunden deres den samme livskvaliteten - merkelig, spør du meg...

Endret av Mod - Dobbeltpost

Ja, men herregud, dersom folk bruker et bur som er FOR LITE for hunden så er jeg helt enig med deg om at det er dyreplageri, men dersom buret er stort nok, slik at hunden kan gå rundt i buret, ligge både mykt og hardt, et bur hvor det er plass til minst 5 av samme rase (for å illustrere størrelsen) så er det da ikke skadelig for hunden!?

Og om en hund skal tisse i løpet av en arbeidsdag, hva gjør du da?

Lar du ytterdøren stå åpen? For den har vel lært å tisse ute?

Hvor vil du den skal tisse ellers?

Eller holder den seg kanskje uansett til du kommer hjem?

Det har i hvertfall mine alltid gjort. (og nei, de har ikke vært i bur på dagtid en arbeidsdag, de har vært løse i huset!)

*fjernet*

Og hvorfor skal en valp være innestengt i en liten kasse alene den første natten hjemme?

Man kan da ha den i øyenhøyde rett ved sengen, slik at man kan ta på valpen og snakke til den, og la den se deg hele natten!?

Enkelte av dere burmotstandere overdriver så ekstremt at det er til å le av..

Selvfølgelig er det dyremishandling dersom en hund blir presset inn i et bur som egentlig er like stort som hunden, og må være der hele natten OG hele dagen! Men det er da ingen her som gjør det!?

Er det det!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men herregud, dersom folk bruker et bur som er FOR LITE for hunden så er jeg helt enig med deg om at det er dyreplageri, men dersom buret er stort nok, slik at hunden kan gå rundt i buret, ligge både mykt og hardt, et bur hvor det er plass til minst 5 av samme rase (for å illustrere størrelsen) så er det da ikke skadelig for hunden!?

Og om en hund skal tisse i løpet av en arbeidsdag, hva gjør du da?

Lar du ytterdøren stå åpen? For den har vel lært å tisse ute?

Hvor vil du den skal tisse ellers?

Eller holder den seg kanskje uansett til du kommer hjem?

Det har i hvertfall mine alltid gjort. (og nei, de har ikke vært i bur på dagtid en arbeidsdag, de har vært løse i huset!)

Som du muligens vil finne ut når du har hatt hund en stund så hender det at de blir syke, med diare og oppkast, f eks. Da er jeg av den oppfatning at det er dyreplageri å ha hunden i bur slik at den ikke kan komme seg unna "uhellet" sitt. Vi vet alle her at du har eid en papillonvalp i noen dager, og at en slik hund ikke tar særlig stor plass - men faktum er at mange mennesker eier andre, større hunder som uansett innkjøpt standardbur vil ha FOR LITEN PLASS til å bevege seg på.

OK?

Og hvorfor skal en valp være innestengt i en liten kasse alene den første natten hjemme?

Man kan da ha den i øyenhøyde rett ved sengen, slik at man kan ta på valpen og snakke til den, og la den se deg hele natten!?

Er du så vennlig å forklare meg hvorfor den må ligge i bur for å "se deg hele natten"?

Takk.

Enkelte av dere burmotstandere overdriver så ekstremt at det er til å le av..

Til gjengjeld er burtilhengerne alltid til å grine av.

Selvfølgelig er det dyremishandling dersom en hund blir presset inn i et bur som egentlig er like stort som hunden, og må være der hele natten OG hele dagen! Men det er da ingen her som gjør det!?

Er det det!?

- Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker ikke bur. Vi kunne ikke ha gjort det om vi villet engang fordi det ikke finnes bur som er store nok til henne. Tussie ligger ofte under spisestuebordet og det hender jeg får kometnarer om at hun ville følt seg så mye tryggere i bur. For det første, så er teppet under spise stua veldig godt å mykt :). For det andre så er hun ikke utrygg, så hvorfor slike kommentarer om at huv ville blitt tryggere?. Hvor trygg skal man bli?

Dessuten har jeg en hund som flytter på seg mens hun sover, fra seng til teppe til gulv avhengig av temperaturen. Hun vet best hvordan hun skal regulere sin egentemperatur og sovestilling. Jeg kommer aldri til å tvinge henne til å måtte sove noe som helst sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du muligens vil finne ut når du har hatt hund en stund så hender det at de blir syke, med diare og oppkast, f eks. Da er jeg av den oppfatning at det er dyreplageri å ha hunden i bur slik at den ikke kan komme seg unna "uhellet" sitt. Vi vet alle her at du har eid en papillonvalp i noen dager, og at en slik hund ikke tar særlig stor plass - men faktum er at mange mennesker eier andre, større hunder som uansett innkjøpt standardbur vil ha FOR LITEN PLASS til å bevege seg på.

OK?

Er du så vennlig å forklare meg hvorfor den må ligge i bur for å "se deg hele natten"?

Takk.

Til gjengjeld er burtilhengerne alltid til å grine av.

- Ja.

Hvis du hadde fulgt med litt så hadde du allerede lest at jeg har hatt to hunder før jeg fikk denne papillonvalpen!

Igjen; har man STORT NOK BUR så KAN hunden komme seg unna uhellet sitt.

Og du leste kanskje ikke godt nok, hadde du gjort det så hadde du kanskje forstått at jeg er ENIG i at for lite bur i forhold til hundens rase og størrelse er dyreplageri!

Du kverulerer bare med deg selv her.

Les bedre!

Og jeg siterer deg;

At det er grusomt, og forferdelig for en liten valp som kommer rett fra mor og søsken å bli innestengt i en mørk og liten kasse uten selskap den første natta hjemme, sier seg selv - og at noen tror dyret kan blir TRYGG av slik behandling er for meg en gåte.

Og jeg svarer;

Og hvorfor skal en valp være innestengt i en liten kasse alene den første natten hjemme?

Man kan da ha den i øyenhøyde rett ved sengen, slik at man kan ta på valpen og snakke til den, og la den se deg hele natten!?

Du spør;

OK?

Er du så vennlig å forklare meg hvorfor den må ligge i bur for å "se deg hele natten"?

Det er du som skriver at den må være innestengt i en mørk, liten kasse UTEN SELSKAP den første natten hjemme, og jeg svarer på dette, at den behøver da i det minste ikke være UTEN SELSKAP når den er i denne "lille mørke kassen"!

Hvorfor må den være liten?

En annen sak er jo mørket... Det er da mørkt om natten, er det ikke? :rolleyes:

Bedreviter...

Jeg spør deg;

Selvfølgelig er det dyremishandling dersom en hund blir presset inn i et bur som egentlig er like stort som hunden, og må være der hele natten OG hele dagen! Men det er da ingen her som gjør det!?

Er det det!?

Og du svarer "Ja."

Da spør jeg, HVEM!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest igjennom denne diskusjonen på 7 sider må du vel ha fått med deg at det faktisk er ganske mange som bruker bur til hunden både dag og natt...??

FOR SMÅ bur dag OG natt?

Nei, det har jeg ikke fått med meg.

Sitèr gjerne de innleggene hvor disse menneskene innrømmer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOR SMÅ bur dag OG natt?

Nei, det har jeg ikke fått med meg.

Sitèr gjerne de innleggene hvor disse menneskene innrømmer dette.

Det skulle overraske meg mye hvis noen innrømmet at de bruker FOR små bur, alle mener jo at burene er MER enn store nok... Men i hht til krav om bur i kennel og for flyreise, er jeg sikker på at mange har alt for små bur ja...

Og flere nevner faktisk at hunden ligger i bur om natta OG når den er alene hjemme (for de fleste betyr det om dagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FOR SMÅ bur dag OG natt?

Nei, det har jeg ikke fått med meg.

Sitèr gjerne de innleggene hvor disse menneskene innrømmer dette.

Foreslår at du heller tar tiden til hjelp og forsøker å orientere deg i det virkelige liv en stund, så er det mulig akkurat den poletten ramler ned helt av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bur i bil. Etter min mening er det mye sikrere enn at hunden skal gå løst. Skjer det noe da, så har ikke hunden mye å stille opp med.

Jeg er for bur!

Men ikke at hunder skal "bo" i et bur dagen lang...

Bur i bil er det vel ingen som har sagt noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du heller tar tiden til hjelp og forsøker å orientere deg i det virkelige liv en stund, så er det mulig akkurat den poletten ramler ned helt av seg selv...

Akkurat, der var den velkjente "Lotta er tom for argumenter og har ikke noe bedre å si, så hun ymter frampå at hun synes alle andre debattanter som ikke mener det samme som henne er uintelligente og har mindre livserfaring enn henne, som selvfølgelig er sonens smarteste og mest erfarne hundeeier."

Den tendensen har jeg da sett hos deg før, og det er rett og slett latterlig. :)

Hvis du ikke har noe bedre å komme med så kan du jo la være å svare istedet!?

Denne "poletten" din kjeder meg. :rolleyes:

Tilbake til tema;

Og dette er høyst seriøst!

Fy skamme dere som bruker for små bur til hundene deres, og attpåtil setter dem helt alene i denne mørke, lille kassen både dag og natt og lar dem sitte i timesvis i diarè og spy, uten tilgang til plass å røre seg på eller vann og mat!

Og så påstår dere attpåtil at dette blir hunden trygg av, og at den ikke tar skade av det!?

Er dere helt blottet for empati, sympati, medfølelse og nestekjærlighet!?

Vennligst stå fram med navn og kontaktinformasjon slik at jeg kan sende dyrevernet på dere, slik jeg har sendt mattilsynet til dyrebutikker som misligholder gnagere i butikkene sine!

Jeg blir kvalm av dere!

EDIT:

Altså, kan du vise meg et bur som er så stort at en leonberger(f.eks) kan gå unna oppkastet sitt?

Altså, da får man bygge et selv som er stort nok, da!

Eller la være å bruke bur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, der var den velkjente "Lotta er tom for argumenter og har ikke noe bedre å si, så hun ymter frampå at hun synes alle andre debattanter som ikke mener det samme som henne er uintelligente og har mindre livserfaring enn henne, som selvfølgelig er sonens smarteste og mest erfarne hundeeier."

Udokumentert visvas. Jeg har skrevet side opp og side ned med argumenter MOT burbruk, store bur som små, og har du ikke evnet å få det med deg så foreslår jeg igjen at du tar tiden til hjelp.

Den tendensen har jeg da sett hos deg før, og det er rett og slett latterlig. :)

Hvis du ikke har noe bedre å komme med så kan du jo la være å svare istedet!?

Om jeg hadde trodd det ville nyttet så skulle jeg anbefalt deg å følge ditt eget råd.

Når det gjelder din atferd så er det ikke bare en tendens til usaklighet, ukyndighet og drittslenging, det er rent ut sagt gjennomført.

Denne "poletten" din kjeder meg. :rolleyes:

Det tror jeg så gjerne - man finner ofte ting kjedelige som man ikke forstår.

Tilbake til tema;

Og dette er høyst seriøst!

Jeg var redd for det, ja...

Fy skamme dere som bruker for små bur til hundene deres, og attpåtil setter dem helt alene i denne mørke, lille kassen både dag og natt og lar dem sitte i timesvis i diarè og spy, uten tilgang til plass å røre seg på eller vann og mat!

Hvor store bur mener du hundene skal ha før eierne skal skamme seg? "Litt mindre enn det din kjære, lille valp får gleden av å tilbringe natta i (og antagelig dagen, når han er alene hjemme... Bare tipper altså...)?"

Og så påstår dere attpåtil at dette blir hunden trygg av, og at den ikke tar skade av det!?

Er dere helt blottet for empati, sympati, medfølelse og nestekjærlighet!?

Vennligst stå fram med navn og kontaktinformasjon slik at jeg kan sende dyrevernet på dere, slik jeg har sendt mattilsynet til dyrebutikker som misligholder gnagere i butikkene sine!

Jeg blir kvalm av dere!

Det var det der med splinten i sin nestes øye og bjelken i sitt eget... Hva er det som får deg til å tro at din burbruk er akseptabel?... Ikke kast bort verdifull energi på et svar, det er et rent retorisk spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at det gleder meg stort at det endelig er noen som er imot burbruk. Jeg har vært med i mang en slik diskusjon og følt meg ofte ganske så alene. Men nå har kanskje andre også fått opp øynene for dette helt unødvendige "redskapet".

Et spørsmål jeg alltid stiller i disse diskusjonene er om dere burbrukere faktisk vet hva dyrevernloven sier om kravene på størrelse på burene. Veldig sjelden at noen kan svare meg på det...

Har dere som "bare" bruker bur om natten, observert en hund som IKKE ligger i bur om natten? I tillfelle ikke, kan jeg fortelle dere om min hund. Hun VANDRER. Dette fordi det enten blir for kaldt eller for varmt. Eller kanskje av helt andre grunner. Ikke vet jeg, og egentlig er det ikke så viktig heller. Poenget er at hun har den friheten til å ligge hvor hun vil.

Jeg har også tatt fram min egen hund som eksempel på "hvor høyt hun elsker buret sitt"-argumentasjonen. Da vi fikk henne var hun 3,5 år. Vant til å ligge i bur, dette fikk vi med fordi hun "elsket det jo". Satte buret framme med døren åpen. IKKE EN ENESTE GANG GIKK HUN INN I DET BURET! Hos oss fikk hun et valg, noe jeg med 100% sikkerhet vet at hun setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Udokumentert visvas. Jeg har skrevet side opp og side ned med argumenter MOT burbruk, store bur som små, og har du ikke evnet å få det med deg så foreslår jeg igjen at du tar tiden til hjelp.

Om jeg hadde trodd det ville nyttet så skulle jeg anbefalt deg å følge ditt eget råd.

Når det gjelder din atferd så er det ikke bare en tendens til usaklighet, ukyndighet og drittslenging, det er rent ut sagt gjennomført.

Det tror jeg så gjerne - man finner ofte ting kjedelige som man ikke forstår.

Jeg var redd for det, ja...

Hvor store bur mener du hundene skal ha før eierne skal skamme seg? "Litt mindre enn det din kjære, lille valp får gleden av å tilbringe natta i (og antagelig dagen, når han er alene hjemme... Bare tipper altså...)?"

Det var det der med splinten i sin nestes øye og bjelken i sitt eget... Hva er det som får deg til å tro at din burbruk er akseptabel?... Ikke kast bort verdifull energi på et svar, det er et rent retorisk spørsmål.

Så du mener at å henvise til at "poletten snart vil falle ned" er så veldig mye mer saklig, kyndig og hyggelig?

Det er ikke bare meg du har brukt den fantastiske kommetaren på..

Hadde du i det hele tatt visst noe som helst om mitt "polettsystem"... !

Dersom man skal ha en hund i bur om dagen OG om natten, så synes jeg buret burde være som et lite rom!

Tja, omtrent 4 kvadrat for små raser og 20 kvadrat for store raser.

Min valp er ikke alene hjemme og kommer heller ikke til å være i bur når den begynner å være alene hjemme. Den får selvfølgelig vandre fritt i hele huset!

Heldig som jeg er er jeg selvstendig næringsdrivende og kan bestemme selv når jeg vil jobbe.

Og før du spør om min burbruk er akseptabel bør du kanskje spørre om jeg bruker bur!? :rolleyes:

Og de dyrene jeg har hatt som har sittet i bur har hatt det som i himmelen i burene sine!

Fordi jeg sørger for at burene er store nok, ved å bygge dem selv slik som jeg vil ha dem.

For det er ikke alltid mulig å skaffe bur store nok til enkelte raser, men da er det ikke noe problem å lage det selv, er det vel? (eller enda enklere, la være å bruke bur?)

Det handler om å kunne gi av seg selv, bruke litt ekstra tid og penger og energi på å gjøre ting best mulig for dyrene!

Om man har en diger leonberger så er det selvfølgelig bedre å bruke et større rom som "bur" til hunden, enn et lite atlas-bur? Men for meg er jo dette normalt folkevett! Man putter da ikke en stor hund i et bur hvor hunden ikke kan gå rundt, uten å gå i ring?

Man må jo se an rase, størrelse og situasjon!

Men det er dette som gjør slike diskusjoner så håpløse. Det finnes alltid mennesker som mener at de som ikke mener det samme er mindre intelligente og mindre erfarne, og det er så utrolig forhåndsdømmende, nedlatende og trangsynt at man kan miste helt lysten til å diskutere saklig..

Jeg er imot burbruk både dag OG natt.

Jeg er imot burbruk som straff.

Jeg er imot for små bur.

Men jeg har ikke noe imot vettugt (betyr stort nok, rent nok, under oppsyn etc) burbruk kun om natten.

Det går an å ikke skjære alle over en kam..!

Ikke ALLE burbrukere mishandler burbruk!

Ikke ALLE burbrukere er mindre intelligente!

Ikke ALLE burbrukere er late, kunnskapsløse og egoistiske!

Ikke ALT du mener er rett!

Hadde det vært det så hadde det da vært en regel som forbød burbruk?

Og hvorfor ikke bruke litt energi på å få igjennom en slik regel istedet for å be alle som bruker bur om å "ta tiden til hjelp, orientere seg i det virkelige liv og vente til poletten ramler ned av seg selv?"

Er det ikke bedre for hundene du kjemper for om du forsøker å få igjennom en slik regel i Norge, enn å sitte her å preke for døve ører? (for du tror vel ikke det hjelper om du klarer å overbevise 3 hundeeiere her inne?)

Skriv et brev, sett igang i en stortingsdebatt, vær like engasjert og aktiv der som du er her i denne tråden, så kanskje de viktige mennene får respekt for deg!

Eller kanskje de hiver deg på hue ut når du ber dem ta tiden til hjelp og vente til poletten faller ned! :)

Det gjelder flere av dere burmotstandere.. hvis dere virkelig brenner så fælt for denne saken, hvorfor gjør dere ikke noe med det!? :wallbash:

De har jo klart det i Sverige!? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel mennesker her i verden er naive nok til å tro at dersom man presenterer sitt syn med gode argumenter, så kanskje man en gang treffer på noen som man kan overbevise om hva som er rett og galt.

Endel mener kanskje også at det ikke nødvendigvis MÅ finnes lover som regulerer alt ifra når man skal sove, når man skal få handle på Rimi, kjøre bil, eller kanskje hvordan man skal behandle medmennesker og dyr. Å ende argumentasjonen sin med "hvis du ikke liker det - få myndighetene til å forby det, da!" er vel kanskje ikke det mest konstruktive?

Og hvis så Lotta bare greier å overbevise 3 folk å la være, så er det tre hundeliv som slipper ca 35.000 timer av sine 12-årige liv i et bur (uansett størrelse). Jeg synes ikke DET er noe dårlig mål?

Sunt bondevett er nok på like rask tilbakegang som bondegårdene - men det er kanskje nyttig å se 10-15 år tilbake i tid av og til også?

Dagens oppfinnelser er ikke nødvendigvis verken bedre eller nødvendige bare fordi alle bruker dem.. (TENK at man faktisk overlevde uten mobiltelefon også - og det var ikke så mange år siden det heller - men det har du kanskje aldri opplevd Shortybebeh..)

For oss som har holdt på med hunder litt lenger tid enn du har levd Shortyb. så har vi fått med oss litt av hvert i "bagasjen". Endel har sikkert også gjort akkurat det samme, prøvd det, "been there - done that".

Og det er kanskje her "poletten" kommer til sin rett - når man oppdager alternativer til det man tror er det eneste rette. Alternativer som kanskje også funker bedre enn det man selv har vedtatt som det eneste riktige.

Jeg tror ikke det i denne, snart 150 innlegg lange, diskusjonen blir overbevist om at man burde bruke bur til sin hund - men kanskje er det noen som skjønner at det GÅR AN å la være ?

Og, jeg sier det igjen - 35.000 timer (8 timer i døgnet - 12 år), eller er det mere "romsrent" å si 4 år? Hånden på hjertet - har hunden det SÅÅÅ fint der at den fortjener det?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man skal ha en hund i bur om dagen OG om natten, så synes jeg buret burde være som et lite rom!

Tja, omtrent 4 kvadrat for små raser og 20 kvadrat for store raser.

Her beskriver du bur (?) som ikke er å få kjøpt engang.... Ikke mange burbrukere som har sånne bur.

Og de dyrene jeg har hatt som har sittet i bur har hatt det som i himmelen i burene sine!

Fordi jeg sørger for at burene er store nok, ved å bygge dem selv slik som jeg vil ha dem.

For det er ikke alltid mulig å skaffe bur store nok til enkelte raser, men da er det ikke noe problem å lage det selv, er det vel? (eller enda enklere, la være å bruke bur?)

Det handler om å kunne gi av seg selv, bruke litt ekstra tid og penger og energi på å gjøre ting best mulig for dyrene!

Om man har en diger leonberger så er det selvfølgelig bedre å bruke et større rom som "bur" til hunden, enn et lite atlas-bur? Men for meg er jo dette normalt folkevett! Man putter da ikke en stor hund i et bur hvor hunden ikke kan gå rundt, uten å gå i ring?

Tar man hensyn til alt dette, og gjør som du skriver stiller jo selvfølgelig saken seg helt annerledes, men hvor mange gjør det???? Jeg kjenner INGEN som har bygd et bur på str med et rom inne. Og hvis man skal legge så mye tid og penger i det, kan man ikke da heller investere like mye tid og engasjement i å lære bikkja å leve uten bur?

Man må jo se an rase, størrelse og situasjon!

Men det er dette som gjør slike diskusjoner så håpløse. Det finnes alltid mennesker som mener at de som ikke mener det samme er mindre intelligente og mindre erfarne, og det er så utrolig forhåndsdømmende, nedlatende og trangsynt at man kan miste helt lysten til å diskutere saklig..

Jeg er imot burbruk både dag OG natt.

Jeg er imot burbruk som straff.

Jeg er imot for små bur.

Men jeg har ikke noe imot vettugt (betyr stort nok, rent nok, under oppsyn etc) burbruk kun om natten.

Burene du beskriver finnes ikke engang!! Hvordan kan du da være for?? Og burbruk om natten?? Men ikke når den er alene hjemme?? Ser over hodet ikke poenget jeg, skal ikke hunden sove om natten da?

Det går an å ikke skjære alle over en kam..!

Ikke ALLE burbrukere mishandler burbruk!

Ikke ALLE burbrukere er mindre intelligente!

Ikke ALLE burbrukere er late, kunnskapsløse og egoistiske!

Ikke ALT du mener er rett!

Hadde det vært det så hadde det da vært en regel som forbød burbruk?

Kanskje det kommer snart.... Se over til Sverige... :icon_redface:

Og hvorfor ikke bruke litt energi på å få igjennom en slik regel istedet for å be alle som bruker bur om å "ta tiden til hjelp, orientere seg i det virkelige liv og vente til poletten ramler ned av seg selv?"

Er det ikke bedre for hundene du kjemper for om du forsøker å få igjennom en slik regel i Norge, enn å sitte her å preke for døve ører? (for du tror vel ikke det hjelper om du klarer å overbevise 3 hundeeiere her inne?)

Skriv et brev, sett igang i en stortingsdebatt, vær like engasjert og aktiv der som du er her i denne tråden, så kanskje de viktige mennene får respekt for deg!

Eller kanskje de hiver deg på hue ut når du ber dem ta tiden til hjelp og vente til poletten faller ned! ;)

Det gjelder flere av dere burmotstandere.. hvis dere virkelig brenner så fælt for denne saken, hvorfor gjør dere ikke noe med det!? :wallbash:

De har jo klart det i Sverige!? :D

Ja nettopp, burde ikke det si litt om at det kanskje er kommet frem ting som tyder på at burhunder ikke har det særlig bra...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at å henvise til at "poletten snart vil falle ned" er så veldig mye mer saklig, kyndig og hyggelig?

Det er ikke bare meg du har brukt den fantastiske kommetaren på..

Hadde du i det hele tatt visst noe som helst om mitt "polettsystem"... !

Du har da gitt en grei beskrivelse av deg selv på hjemmesiden din, synes jeg...

Dersom man skal ha en hund i bur om dagen OG om natten, så synes jeg buret burde være som et lite rom!

Tja, omtrent 4 kvadrat for små raser og 20 kvadrat for store raser.

Du kan jo synes hva du vil om det - faktum (interessant konsept, forresten) er at slike bur ikke finnes, heller ikke brukes, og langt mindre er hva folk forstår med begrepet "bur".

Min valp er ikke alene hjemme og kommer heller ikke til å være i bur når den begynner å være alene hjemme. Den får selvfølgelig vandre fritt i hele huset!

Men om natta må den ligge i bur?

Og de dyrene jeg har hatt som har sittet i bur har hatt det som i himmelen i burene sine!

Jeg tar nok ikke munnen for full om jeg påstår at din definisjon av "himmel" må være ganske forskjellig fra min... (Men så har ikke jeg så gedigent ego heller, dah...)

Fordi jeg sørger for at burene er store nok, ved å bygge dem selv slik som jeg vil ha dem.

For det er ikke alltid mulig å skaffe bur store nok til enkelte raser, men da er det ikke noe problem å lage det selv, er det vel? (eller enda enklere, la være å bruke bur?)

Du henvender deg til en person som avviklet undulatoppdrettet sitt fordi h*n skjønte at det faktisk ikke finnes det bur i verden som kan bygges stort nok for å tilfredsstille en fugls innbodde instinkter til å trekke tusenvis av kilometer uansett hvor mye man "gir av seg selv"... (Det var det der med poletten, vet du...)

Det handler om å kunne gi av seg selv, bruke litt ekstra tid og penger og energi på å gjøre ting best mulig for dyrene!

Om man har en diger leonberger så er det selvfølgelig bedre å bruke et større rom som "bur" til hunden, enn et lite atlas-bur? Men for meg er jo dette normalt folkevett! Man putter da ikke en stor hund i et bur hvor hunden ikke kan gå rundt, uten å gå i ring?

Kanskje du burde sjekket i en dyrebutikk hva et "bur" er for noe før du kastet deg inn i denne debatten?

Men det er dette som gjør slike diskusjoner så håpløse. Det finnes alltid mennesker som mener at de som ikke mener det samme er mindre intelligente og mindre erfarne (...)

Det som virkelig gjør slike diskusjoner håpløse er at disse menneskene en gang i blant har rett i nettopp det...

Men jeg har ikke noe imot vettugt (betyr stort nok, rent nok, under oppsyn etc) burbruk kun om natten.

Nei, og dermed avdekker du den totale mangel på konsekvens og logikk. Hvorfor skal en hund som aldri må ligge i bur om dagen, være nødt til å gjøre det om natten?

Det går an å ikke skjære alle over en kam..!

Ikke ALLE burbrukere mishandler burbruk!

Ikke ALLE burbrukere er mindre intelligente!

Ikke ALLE burbrukere er late, kunnskapsløse og egoistiske!

Har jeg sagt det?

Ikke ALT du mener er rett!

Vel, hvis jeg mente at det jeg mente var feil så ville jeg jo skiftet mening til det jeg mente var rett... (Og det skulle jammen ikke forundre meg om du ville gjort det samme ;) )

Hadde det vært det så hadde det da vært en regel som forbød burbruk?

Og hvorfor ikke bruke litt energi på å få igjennom en slik regel istedet for å be alle som bruker bur om å "ta tiden til hjelp, orientere seg i det virkelige liv og vente til poletten ramler ned av seg selv?"

Er det ikke bedre for hundene du kjemper for om du forsøker å få igjennom en slik regel i Norge, enn å sitte her å preke for døve ører? (for du tror vel ikke det hjelper om du klarer å overbevise 3 hundeeiere her inne?)

Skriv et brev, sett igang i en stortingsdebatt, vær like engasjert og aktiv der som du er her i denne tråden, så kanskje de viktige mennene får respekt for deg!

Hva vet du om hva jeg gjør andre steder? Nada, nix, nothing, og ingenting. (Surprise!)

Eller kanskje de hiver deg på hue ut når du ber dem ta tiden til hjelp og vente til poletten faller ned! :D

Det er sjelden aktuelt å be folk på et slikt nivå om å vente til poletten ramler ned...

Det gjelder flere av dere burmotstandere.. hvis dere virkelig brenner så fælt for denne saken, hvorfor gjør dere ikke noe med det!? :wallbash:

Jeg skrev senest en henvendelse til NKK om dette i juni - hva har du gjort for hundesaken i det siste?

De har jo klart det i Sverige!? :icon_redface:

Ja, Sverige ligger milevis foran oss i hundesammenheng, på nesten alle plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...