Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Det å gjøre ting enklere for en hunde-eier er vel ikke grunn god nok... er man for lat til å rydde unna alt i hele huset bør man ikke ha hund. Dette har du gitt klart uttrykk for flere ganger tidligere i diskusjonen.

Jeg konkluderer med at hovedårsaken til at man ikke når igjennom med enkle resonnementer, logikk, og forklaringer i denne diskusjonen er at burbrukerne a) enten ikke skjønner hva de leser, eller b) ikke kan lese.

Aldri, på noe tidspunkt, i noen form, underliggende eller i klartekst, har jeg gitt uttrykk for at jeg mener at man for å holde hund må rydde unna enhver løse duppeditt, dings eller greie i hjemmet. Jeg har derimot sagt, og gjentar så gjerne:

Har man ikke evner, ressurser, kunnskaper, vilje, overskudd, lyst eller ork til å ta vare på hunden sin (inklusive å rydde unna tilstrekkelig plass for den til at den skal kunne ha et greit hundeliv), uten å basere seg på burbruk, så burde man ikke ha hund.

Å bruke bur til hverdags fordi man ikke har plass/tid til å lage et trygt og forsvarlig område for hunden å være på, er ren og skjær latskap og/eller kompetanseløshet.

Hundene her har fri tilgang til hele huset, de sover sammen med oss på soverommet og om de skulle tusle etter inn på badet er det også greit.

Men, valpen her sov i bur i 5 netter hjemme (etter den tidligere omtalte ferieturen), etterfulgt av en snau uke i binge. Da var den tilbake til "om natta sover vi i stedet for å plage vettet av Toiwo" og sover igjen løs.

Jeg mener fortsatt at din detaljbeskrevne telttur med nyanskaffet valp var en øvelse i helt absurd prioritering.

På grunn av disse nettene har du, rimelig bombastisk, konkludert med at jeg burde revurdere hundeholdet mitt.

Du har en merkverdig logikk...

Javel.

Nok en gang, her er logiken på trynet. Det jeg burde gjøre disse nettene, i følge deg og resten av überanti-burfolket, var å stenge Toiwo ute av soverommet. Altså vekk fra fellesskapet og muligheten til å "kose seg sammen" med resten av flokken.

I stedet valgte vi å la både Toiwo og valpen få være på soverommet med oss, selv om dette innebar noen netter i bur/valpebinge om/når småen ble for hyper.

Jeg noterer at beskrivelsen av "problematikken" etter valpens debut som burhund er betydelig moderert. Det var ikke grenser for hvor slitsomt og vanskelig dette i utgangspunktet var for stakkars Toiwo og den øvrige familie - ikke minst sambo.

Det er som du sier, vi har ulike måter å holde hund på. Min måte fungerer helt utmerket :P

Du kunne lurt meg med beskrivelsen av det uutholdelige ******* dere gjennomgikk med utallige vansker, skader og stress for både to- og firbente etter ferien...

Fordi jeg ikke ser på Lotta som O`Stor Kan Alt og Vet Aller Best, betyr ikke det at jeg er spes såret serru.... synes bare logikken var/er helt på tryne...enkelt og greit.

Det er ikke så rart at du har problemer med logikken, siden det er du som har konstruert det du protesterer mot - ikke jeg...

Og hvorfor i alle dager MÅ argumentene dere kjører godstog med indikere at ALLE som bruker bur bruker det for evig og bestandig ? Uansett om noen forsøker å si at man bruker det i en periode får man høre at man er ubrukelig som hunde-eier, lat osv. Det er den type argumenter jeg reagerer på. Behøver ikke å være rakettforsker for å skjønne forskjellen ?

Jeg har aldri påstått at dere bruker bur evig og bestandig - jeg har konstatert at det at dere i det hele tatt bruker bur for å løse et reelt eller oppdiktet problem, uansett hvor pyttelite og bagatellmessig det er - er patetisk.

Tja, selv for Lotta burde det være mulig å være ørlite mer nyansert ? Det ER forskjell på om en valp ligger i bur i noen få uker eller bor i bur hele livet.

Lotta er akkurat så nyansert som hun føler for å være. Se forøvrig over...

Ja herremåne - jeg skjønner at når det er vanskelig å se forskjell på et rom og et bur, så blir det vanskelig å se logikken i argumentene også.

:lol:

Forøvrig er det litt merkverdig at det er helt ok at andre (som Siri, Ida, meg selv og flere) "dømmer andre nedenomoghjem", mens Lotta er unyansert og ufin..

Det er vel ikke så merkelig - det er opplest og vedtatt at jeg er unyansert og ufin.... Nå venter jeg bare på de gode eksemplene som viser det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Sånn apropos bur... Søstra mi har en burmeser. Katt altså. Den var helt ram og gnagde over diverse internettkabler, så de måtte pakke inn alle løse ledninger i sånne IKEArør. De måtte gå over til trådløs mus, for den ble trådløs i et eneste kjør, uansett. Katta hylte som en liten unge når den ble alene hjemme og det gjør den i og for seg enda, men nå har de funnet ut at den hyler en liten stund og setter igang igjen når den hører skrittene til søstra mi i oppgangen. Dessuten snur den på døgnet innimellom og går på tåjakt klokka fire om morgenen og andre festligheter. Nå er den vel en tre-fire år, så bortsett fra litt nattestyr inniellom og den nevnte hylinga, er den blitt en harmonisk og kosete katt (ja, kosete har den alltid vært, men nå er det litt mindre klør og tenner med i kosen). Den katten har et transportbur i stua. Aldri noensinne har jeg hørt søstra mi vurdere å stappe katta i buret og stenge døra, annet enn når den skal ut i bil eller på T-banen. Det er jo i og for seg ikke så ofte. Jeg tror hun ville fått slag om jeg hadde fortalt henne om denne tråden og argumentene for bruk av bur i heimen. Særlig da den katten var i ungdommen, ville den jo vært mer i bur en utenfor om hun skulle fulgt enkeltes rutiner for burbruk. Ville dere som har hunden i bur mens dere er på jobb og om natten og når dere har gjester som ikke liker hunder og når dere skal på kino og når hunden ikke er like ren som stuegulvet, men skal bade snart, anbefalt bur til katt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos bur... Søstra mi har en burmeser. Katt altså. Den var helt ram og gnagde over diverse internettkabler, så de måtte pakke inn alle løse ledninger i sånne IKEArør. De måtte gå over til trådløs mus, for den ble trådløs i et eneste kjør, uansett. Katta hylte som en liten unge når den ble alene hjemme og det gjør den i og for seg enda, men nå har de funnet ut at den hyler en liten stund og setter igang igjen når den hører skrittene til søstra mi i oppgangen. Dessuten snur den på døgnet innimellom og går på tåjakt klokka fire om morgenen og andre festligheter. Nå er den vel en tre-fire år, så bortsett fra litt nattestyr inniellom og den nevnte hylinga, er den blitt en harmonisk og kosete katt (ja, kosete har den alltid vært, men nå er det litt mindre klør og tenner med i kosen). Den katten har et transportbur i stua. Aldri noensinne har jeg hørt søstra mi vurdere å stappe katta i buret og stenge døra, annet enn når den skal ut i bil eller på T-banen. Det er jo i og for seg ikke så ofte. Jeg tror hun ville fått slag om jeg hadde fortalt henne om denne tråden og argumentene for bruk av bur i heimen. Særlig da den katten var i ungdommen, ville den jo vært mer i bur en utenfor om hun skulle fulgt enkeltes rutiner for burbruk. Ville dere som har hunden i bur mens dere er på jobb og om natten og når dere har gjester som ikke liker hunder og når dere skal på kino og når hunden ikke er like ren som stuegulvet, men skal bade snart, anbefalt bur til katt også?

:wub::lol::) ser for meg heimen med katter i bur i alle rom :)

Ingen bur her med fem til tider hektiske samboere...kattene reiv tapeten av veggene de...jeg fikk satt opp panel :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, selv ikke en litt satt Indre Enfolding som meg behøver å lese tråden flere ganger for å skjønne at bur er Djevelens verk.... :wub:

(bare ikke i bil, på utstillinger, treninger og kurs,selvsagt. Der er bur nødvendig, for hundens del :aww: )

Veit du, jeg tror ikke engang Djevelen ville vært utspekulert nok til å se hvor utbredt burbruk har utviklet seg til å bli. Det som før såvidt hadde plass og bruksområde i bilen, har nå blitt en "trygg hule" for hunden, et "eget rom" hvor den kan få fred fra resten av familien sin, og/eller et treningsredskap. På visse kurs så MÅ man bruke såkalte "burleker" for å få fullt utbytte av kurset. Det er egentlig merkelig at ingen designer hundebur som passer inn i resten av møblementet, det burde være et marked for sånt nå som man ikke kan gå inn i en dyrebutikk og bestille en basic valpepakke, uten at den inneholder et bur..

Men for all del, det er sikkert bare oss slemme burmotstanderene som er litt hysteriske.. Det finnes jo ingen hunder i dette landet som ligger i buret hele natta, hele arbeidsdagen, når man har besøk, når man tar helgerengjøringa, når ungene leker osv.. Det er jo heller ingen som tror at hunder trenger en trygg hule for å kunne sove ordentlig heller.. Eller at valper blir raskere husreine av å sitte i bur når vi ikke kan gjete de?

Og skal man være helt ærlig, så mister også aktive hundesport-utøvere noe når bur blir brukt i alle pauser. Norris f.eks er ikke spesielt flink til å slappe av når hun bare er ute av bilen - og nei, Marit, hun er ikke helt riktig skrudd sammen, hun er litt for høy i stress (jeg har ikke helt de store problemene med å prate om de negative sidene ved hundene mine, jeg tar det ikke som en personlig fornærmelse at hun er sånn heller :lol: ).

Hun lærer ikke å slappe av utenfor buret når hun alltid blir satt i buret mellom øvelsene og det alltid skjer noe når hun er ute av bilen - hvilket jeg ser igjen når det ikke skjer noe, da blir hun masete. Jeg burde strengt tatt ta meg tid til å lære henne at det ikke nødvendigvis behøver å være noe action når jeg tar henne ut av bilen, men det er kjedelig.. Og det er mye enklere å bare sette henne i buret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du, jeg tror ikke engang Djevelen ville vært utspekulert nok til å se hvor utbredt burbruk har utviklet seg til å bli. Det som før såvidt hadde plass og bruksområde i bilen, har nå blitt en "trygg hule" for hunden, et "eget rom" hvor den kan få fred fra resten av familien sin, og/eller et treningsredskap. På visse kurs så MÅ man bruke såkalte "burleker" for å få fullt utbytte av kurset. Det er egentlig merkelig at ingen designer hundebur som passer inn i resten av møblementet, det burde være et marked for sånt nå som man ikke kan gå inn i en dyrebutikk og bestille en basic valpepakke, uten at den inneholder et bur..

Ikke?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snipper om katte-bur bruk

Katten min ligger i bur om natten. Hun har gjordt det fra dag en og veldig glad i buret sitt, og det er hennes "hulle". Det er forøvring et slikt tøybur og jeg har aldri i mitt liv lukket åpningen til det buret, står på vidt gap hele tiden.

Gidder ikke helt om utgi meg i denne bur-diskusjonen men jeg måtte bare føye med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min ligger i bur om natten. Hun har gjordt det fra dag en og veldig glad i buret sitt, og det er hennes "hulle". Det er forøvring et slikt tøybur og jeg har aldri i mitt liv lukket åpningen til det buret, står på vidt gap hele tiden.

Gidder ikke helt om utgi meg i denne bur-diskusjonen men jeg måtte bare føye med det.

Kanskje en ide å sette seg inn i det som skrives: bur med åpen dør er ikke et tema for da har dyret muligheten til å gå ut når det føler for det selv. Dette kan ikke sammenlignes med å stenge dyret inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Skremmende... At de burreglene liksom skal "gjøre det umulig for folk med vanlig jobb å ha hund"... For en holdning, liksom. Men nei - ingen ny burdiskusjon!

Kjempeflott at de anmelder tullinger som putter bikkjene sine i bur på verandaen en hel dag!

Eier forklarer jo selv at det ikke var normal måte å ha hundene på dagtid (pleide å være løs) - ergo var de neppe særlig vant til det og siden anmeldelse kom kan man jo mistenke at de kanskje ikke var helt lydløs der de sto heller ?

Og med en/fler hylende og/eller bjeffende hund(er) som holder på i noen timer så skjønner jeg at eier blir anmeldt, jeg.

Selv her i Norge ville det sikkert være brudd på opptil flere lover og regler - om de sto i bur eller ikke.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg blir ikke helt klok på denne artikkelen hos NKK. Når mannen uttaler:

Jeg forstår ikke hvordan vi som bruker hund i jobben skal kunne unngå å bryte disse, noe som gjør meg urolig for hele min yrkesgruppe, sier Källström.
så skjønner jeg heller ikke hva han mener. Iflg regelen så kan de jo bruke bur under jakt men med lufting hver tredje time? Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg har noe som helst kjennskap til jakt- så hvordan de "jobber" aner jeg ikke, men dersom en har en regel og ikke klarer å imøtekomme den med f.ex lufte hundene hver tredje time - så får de vel bare ansette noen til å gjøre dette? Eller, som jeg trodde- er det ikke meningen at hundene skal være med på jakten noe som betyr at en ikke trenger å huske på burregler eller noenting?

Uansett, dette såkalte bruddet blir jo ikke imøtekommet av SKK? Når de uttaler:

Forskriftene er rett og slett for detaljerte, de savner virkelighetsforankring og de går verken an å følge eller å håndheve.
så går det jo utpå at de mener at det som foregikk her var ansvarlig men blir rammet av loven?

Artikkelen er uansett mangelfull. Det fremgår ingen steder etter hva jeg kan se som forteller hvor lenge hundene sto i bur. Og hvis det stemmer at hundene ellers alltid var løse- så vil jeg tro at vi har med en sur nabo å gjøre, som kastet seg over muligheten for å hevde seg.

Men Susanne, jeg kan ikke se at det noen steder står at folk med vanlig jobb ikke kan ha hund pga dette? Eller var det noe du bare tilføyde ift tidligere diskusjon rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Susanne, jeg kan ikke se at det noen steder står at folk med vanlig jobb ikke kan ha hund pga dette? Eller var det noe du bare tilføyde ift tidligere diskusjon rundt dette.

- Vi har registrert at svenskene har innført veldig rigide regler for hvordan man skal holde hunder. Med sånne regler vil det nesten være umulig for folk med en normal jobb å kunne ha hunder. En hund lider ikke noen nød om den må være i et bur på dagtid mens eieren er på jobb. Langt de fleste hunden føler det som en trygghet å ha sin faste plass, sier NJFFs jaktkonsulent Bertil Nyheim.

Har noen link til reglene?

Jeg blir usikker på det som står om hund og utstilling - er det lov å benytte bur på utstilling i Sverige, eller kommer det innunder reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen link til reglene?

Jeg blir usikker på det som står om hund og utstilling - er det lov å benytte bur på utstilling i Sverige, eller kommer det innunder reglene?

Man må jo nesten kunne benytte bur på utstilling. Med mindre man skal sette opp en valpegrind for hver hund (da skal det være ganske stort område!) og i tillegg kan man da ikke låse hundene inn i bilen sånn at ingen kan stjele dem.

Selv har jeg aldri vært på utstilling men jeg har inntrykk av at noen stiller opptil flere hunder! Og hvor skal de andre hundene være i mellomtiden? Må man liksom da evt. leie inn noen til å passe på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo nesten kunne benytte bur på utstilling. Med mindre man skal sette opp en valpegrind for hver hund (da skal det være ganske stort område!) og i tillegg kan man da ikke låse hundene inn i bilen sånn at ingen kan stjele dem.

Selv har jeg aldri vært på utstilling men jeg har inntrykk av at noen stiller opptil flere hunder! Og hvor skal de andre hundene være i mellomtiden? Må man liksom da evt. leie inn noen til å passe på dem?

Vel, for 15 år siden så du ikke en brøkdel av de burene du ser i dag, så det er faktisk mulig at en i et regelverk med det formål å forhindre/begrense burbruk mener at vi kan klare det nå også - før holdt vi hundene i lenka, vi bandt de i tjorepinne, vi knyttet lenka til campingstolen og satte en tung sekk oppi i håp om at det holdt, eller vi satte hunden i bilen når vi var ferdig. Og vi hadde alltid en bekjent som kunne holde hund A mens hund B ble stilt, og etterpå holdt vi våre hunder A, B og C selv.

Når det er sagt, ser jeg mange fordeler ved buravlastning på utstilling - for for 15 år siden så en også mer stress, mer sammenstøt mellom hannhunder, hunder som kom seg løs og spradet rundt, også videre. Hundeutstillinger har endret seg.

Mitt spørsmål står fremdeles: Hva forventer svenske myndigheter at en skal gjøre og hva er det rom for på svenske utstillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke loven, men på denne siden står det:

Du får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund kan du hålla den i koppel en stund. Om du behöver begränsa hundens rörlighet en lite längre tid kan du sätta upp galler eller på annat sätt inhägna ett område. Inhägnaden måste vara lika stor som boxutrymmet för den aktuella hunden, se nedan.

Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.

Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

* Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.

* I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygd om de rastas var tredje timme.

* Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finner jeg ikke igjen loven, men såvidt jeg husker er det oppgitt en makstid for hvor lenge en hund kan oppholde seg i bur. Tror det var 6 timer.

Står i artikkelen at hunder maksimalt har lov til å være i bur i bil 3 timer av gangen, men at det ved utstilling og jakt (type hunden er på jobb kanskje?) er lov med hund i bur i inntil 8 timer, om den luftes hver 3.time.

Så da blir vel svaret til Emma at hunden kan være i bur inntil 8 timer på en utstillingsdag, men den må luftes minst hver 3.time.

Til artikkelen høres det ut for meg som at mannen hadde en spesiell dag. Han ventet på at en person fra offentlig tjeneste skulle gjøre en inspeksjon på ett avløpsrør. Jeg regner med at dette røret kanskje er i hagen/ i tilknyttning til hagen og at løse hunder hadde vært til hinder for at inspeksjonen kunne blitt utført. For meg blir det helt idiotisk å håndheve reglene så strengt om dette er realiteteten. Utover det støtter jeg Vala sin tanke om en mulig tidligere irritert nabo som fikk ett påskudd for å få ut irritasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å hund i bur på jakt, på utstilling og under transport. Jeg liker den svenske loven, jeg. Kanskje alle de som mener de ikke kan ha hund hvis de ikke kan stappe den i bur mens de er på jobb, ikke burde hatt hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm hvis det er som dere sier. Så syntes jeg det er helt greit. Man skal ikke trenge å ha hunden i bur, da får man heller lage et område til den.

Dessverre er Tinka i bur når ingen er hjemme hos foreldrene mine. Dette er fordi hun må bo der midlertidig til styret i sameiet tar seg sammen og lar henne bo her. Grunnen til dette er at de rett og slett ikke har noe område som de kan "Tinka-sikre".

Men nå er hun jo som regel sammen med meg hele dagen. Og søsteren begynner som regel ikke på jobb før 12, og jeg er ferdig 2. Så de få dagene (3 dager i måneden kanskje?) så er hun kun noen timer i bur. Men for meg er det absolutt ikke aktuelt, men dette er løsningene foreldrene mine vil ha. Derimot, med denne burregelen så ville jeg hatt rett til å ha hunden min løs, eller måttet finne et annet sted å ha henne!

Ok, litt rotete innlegg (dårlig tid her!), men poenget mitt er at sånn regele fremstår her, så syntes jeg den er super!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor han skal anmeldes, han tar jo egentlig hensyn. Om vi hadde fått besøk av noen som skulle drive med noe hos oss, så hadde mine blitt satt i bur de også. Ikke alle liker hunder, noen er redd for de også.

Jeg syns den loven egentlig er tåpelig, og håper ikke Norge kommer etter. Hva hadde dere som dro på kurs, treningssamlinger osv osv gjort da? Da er det ganske ofte at det kreves at bikkja må sitte i bilen i løpet av natta, og flere timer på dagen.

Alt med måte, sier jeg :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt med måte" er riktig, ja. Og "med måte" er slett ikke 8-9-10 timer, syns jeg.

Og hvis jeg skulle hatt noen innom her for å gjøre en jobb og jeg ikke var hjemme hadde jeg fremdeles ikke funnet fram burer. Jeg hadde enten satt dem på et rom som ikke vedkommende skulle inn på, kanskje tatt de med meg i bilen/på jobben, eller sette de hos familie eller venner.

For ja, man skal absolutt respektere at ikke alle ønsker å "sloss" med masse hunder, selv om de er "såååå" snille... Men det går faktisk helt utmerket uten bur det også.

Kan ikke skjønne at noen med et fornuftig forhold til bur skal ha noen som helst problemer i hverdagen med senskenes burlover..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt med måte" er riktig, ja. Og "med måte" er slett ikke 8-9-10 timer, syns jeg.

Og hvis jeg skulle hatt noen innom her for å gjøre en jobb og jeg ikke var hjemme hadde jeg fremdeles ikke funnet fram burer. Jeg hadde enten satt dem på et rom som ikke vedkommende skulle inn på, kanskje tatt de med meg i bilen/på jobben, eller sette de hos familie eller venner.

For ja, man skal absolutt respektere at ikke alle ønsker å "sloss" med masse hunder, selv om de er "såååå" snille... Men det går faktisk helt utmerket uten bur det også.

Kan ikke skjønne at noen med et fornuftig forhold til bur skal ha noen som helst problemer i hverdagen med senskenes burlover..

Susanne

For å ta dem med i bilen og la de sitte i bur der hele dagen er så mye bedre(jaja, man lufter de jo innimellom)?! :rolleyes2: Syns det virker som om mange er så utrolig i mot burbruk, men i bilen går det greit å ha bikkja/bikkjene en hel arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mener tydeligvis talsmannen for NJFF: Det blir ikke mulig for folk som har en vanlig jobb å holde hund. En hund har det helt greit i bur hele dagen, men s eieren er på jobb." Kanskje vi trenger en burlov i Norge også...

Jepp :) Så lenge folk ikke tar hensyn til hundens velferd, men behandler den som en hamster, så ser det jo ut til at det blir nødvendig.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor han skal anmeldes, han tar jo egentlig hensyn. Om vi hadde fått besøk av noen som skulle drive med noe hos oss, så hadde mine blitt satt i bur de også. Ikke alle liker hunder, noen er redd for de også.

Jeg syns den loven egentlig er tåpelig, og håper ikke Norge kommer etter. Hva hadde dere som dro på kurs, treningssamlinger osv osv gjort da? Da er det ganske ofte at det kreves at bikkja må sitte i bilen i løpet av natta, og flere timer på dagen.

Alt med måte, sier jeg :rolleyes2:

For det første bør man være hjemme når det kommer håndverkere, eller inspisienter, eller hva det nå var. Du setter da ikke hunden din i et bur på verandaen og reiser fra den hele dagen. Uansett. Du lærer hunden din å la vær å hilse på alt som kommer gjennom døra, eller putt den på et rom til du har avklart med besøkende om de vil at hunden skal komme inn. Det er da det samme om det er tanta di eller en tilfeldig fremmed. Lær hunden å takle besøk.

For å ta dem med i bilen og la de sitte i bur der hele dagen er så mye bedre(jaja, man lufter de jo innimellom)?! :) Syns det virker som om mange er så utrolig i mot burbruk, men i bilen går det greit å ha bikkja/bikkjene en hel arbeidsdag.

Hvor kom det fra? Kjører ikke bil jeg, iallfall og har absolutt ingen erfaring med å ha dem i en bil hele dagen. Men det hender da vi sitter på med Ane. Selv på en toogenhalv times biltur til Lillehammer lufter og vanner vi bikkjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor han skal anmeldes, han tar jo egentlig hensyn. Om vi hadde fått besøk av noen som skulle drive med noe hos oss, så hadde mine blitt satt i bur de også. Ikke alle liker hunder, noen er redd for de også.

Jeg syns den loven egentlig er tåpelig, og håper ikke Norge kommer etter. Hva hadde dere som dro på kurs, treningssamlinger osv osv gjort da? Da er det ganske ofte at det kreves at bikkja må sitte i bilen i løpet av natta, og flere timer på dagen.

Alt med måte, sier jeg :rolleyes2:

What? :) Hvor kreves det? De som arrangerer det kurset kan umulig ha lagt opp kurset for hundefolk! Hvis det er snakk om manglende overnattingsplass for hunder, så er det enten arrangøren sin oppgave å finne passende steder for folk å sove med hund, eller så må eieren selv finne passende sted. Mine hunder ligger i senga mi når vi er på kurs, leier rom, hytte, hotel, osv. Og de har aldri, aldri sovet i bilen. Hva når det er vinter og kaldt, når de ikke kan ligge i bilen? Blir det krevd da også? Dette hørtes helt snålt ut..

Og hvis det kreves at hunden "må" ligge i bilen flere timer om dagen, så kan man som eier legge opp til at man kan lufte hunden ofte, kanskje binde den et passende sted, eller gjøre andre tiltak for å gjøre livet bedre for hunden. Det gjør jeg ofte selv, og det er enkelt.

Vi hadde faktisk besøk av en inspeksjonsfyr for sopp eller noe i den duren i dag. Jeg har ikke bur hjemme, og jeg ante ikke hvor fyren skulle kikke, så hundene var løse. Jeg sa at jeg hadde hunder, det var okei sa han. De hilste mer eller mindre fint, så gikk vi rundt i huset på inspeksjonsrunde. Hundene tuslet etter, stakk hodet i sekken til mannen, lurte fælt på hva lommelykta var til (kanskje var det en leke?), og i det hele tatt var det veldig nysgjerrige på hva han drev med. Men bortsett fra et lite boff idet han kom, og et par pip da de så han ute i hagen (de ville ut og holde han med selskap) var de stille og snille, og jeg vil påstå relativt veloppdragne. :) Og det helt uten bur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...