Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Vanskelig dette, tydeligvis. Jeg mener at dersom man må basere hundeholdet på burbruk så bør man la være å ha hund, uansett hvilken bolig man bor i.

Det er ikke sikkert folk baserer hundeholdet sitt på burbruk fra starten av, Lotta.

Når man kjøper en valp, så kan oppdretter fortelle deg hvordan hunden fungerer sammen med de andre valpene og antatt personlighet, de kan ikke spå hvordan valpen vil bli og hvordan den vil oppføre seg i oppveksten. Valpekjøper kan heller ikke vite hva slags hund de tar i hus, for alle hunder har (som du vet) forskjellig personligheter... Det er ikke sikkert at burbruk er planlagt fra starten av.

Jeg har ingenting til overs for folk som bruker bur som enkleste løsning, men om man ikke har resurser, så har man ikke resurser, og da bruker man det man har, på best mulig måte!

Vi bygget oss hunderom vi, som hundene er på. Jeg husker ikke helt hvor mange kvadratmeter det er nå, men det er et helt ok rom, hvor hundene har senger, leker, tyggeben og trygghet. De elsker det rommet. Ut fra rommet har de tilgang til hagen når vi er hjemme, når vi ikke er hjemme, så er de der, med lukket dører. Altså er de innestengt ii det rommet.... Dette var løsningen vi valgte, fremfor bur :whistle:

Jeg er enig med deg, i at om man baserer hundeholdet på burbruk fra starten av, så bør man tenke seg litt om. Men noen ganger må man gå til verks i perioder, slik er det bare. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.6k
  • Created
  • Siste svar

Du har sikkert ikke skrevet det en plass men det virker på deg som om du mener dette. Og at du er istand til bedømme andres hundehold bare ved å vite at de bruker bur til hunden sin innimellom er ikke helt rettferdig vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bikkja kun er på stua, for eksempel.... Synes du det er likestilt med å stappe dyret inn i et bur og stenge igjen døra?

...og du vet sånne utleninger? De som bare stjeler og voldtar og sånnt. Unytter statskassa på verste måte!

Sorry at jeg trekker inn en annen sak, men det er like mye dybde, kunnskap og refleksjon i begge uttalelsene. Det er ingen i denne diskusjonen som hverken stapper eller stenger med kaldt blikk og skadefro øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert ikke skrevet det en plass men det virker på deg som om du mener dette. Og at du er istand til bedømme andres hundehold bare ved å vite at de bruker bur til hunden sin innimellom er ikke helt rettferdig vel?

Det er nesten utrolig at man etter 3 års burdiskusjon hvor man i DETALJ har forklart NØYAKTIG hva man mener om BURBRUK, skal få tillagt seg meninger om helt andre ting som man ALDRI har gitt uttrykk for på noen som helst måte, i noen som helst form eller fasong.

Jeg bedømmer andres evne til å ta vare på et levende vesen utifra deres egne beskrivelser av viljen/evnen til å bruke energi/krefter/ressurser til å løse bagatellmessige "problemer" - hvorvidt DU mener det er rettferdig eller ikke er meg revnende likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og du vet sånne utleninger? De som bare stjeler og voldtar og sånnt. Unytter statskassa på verste måte!

Sorry at jeg trekker inn en annen sak, men det er like mye dybde, kunnskap og refleksjon i begge uttalelsene. Det er ingen i denne diskusjonen som hverken stapper eller stenger med kaldt blikk og skadefro øyne.

Den er grei, det hender at jeg uttrykker meg helt på trynet. Rettelse ny feil følger som man sier i forsvaret: Det jeg mente.... Viser til det som jeg "quotet" - det som Pippin hadde skrevet. Det virket som om h*n sammenliknet hund i et bur og hund som var avgrenset til å være på ett rom i huset/leiligheten. Og den sammenlikningen mener jeg er "tatt ut av det blå."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten utrolig at man etter 3 års burdiskusjon hvor man i DETALJ har forklart NØYAKTIG hva man mener om BURBRUK, skal få tillagt seg meninger om helt andre ting som man ALDRI har gitt uttrykk for på noen som helst måte, i noen som helst form eller fasong.

Jeg bedømmer andres evne til å ta vare på et levende vesen utifra deres egne beskrivelser av viljen/evnen til å bruke energi/krefter/ressurser til å løse bagatellmessige "problemer" - hvorvidt DU mener det er rettferdig eller ikke er meg revnende likegyldig.

Vel det blir omtrent som å si det samme som du sier det. Hva du mener om burbruk og hvordan du oppfatter folks holdninger til det, er dem revnende likegyldig. Etter tre års burdiskusjon! hvor du i DETALJ har forklart NØYAKTIG hva du mener og fremdeles blir "ignorert", så viser bare realitetene at folk virklig er revnende likegyldig til hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det blir omtrent som å si det samme som du sier det. Hva du mener om burbruk og hvordan du oppfatter folks holdninger til det, er dem revnende likegyldig. Etter tre års burdiskusjon! hvor du i DETALJ har forklart NØYAKTIG hva du mener og fremdeles blir "ignorert", så viser bare realitetene at folk virklig er revnende likegyldig til hva du mener.

Du har ikke lyst til å komme med dine egne meninger i denne debatten "La oss få en heftig debatt om burbruk," da, istedenfor kun å komme med ditt syn på Lotta og hennes argumentasjon? (Tydeligvis utfra deres tidligere bekjentskaper i andre debatter. :wub: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det blir omtrent som å si det samme som du sier det.

Nei.

Hva du mener om burbruk og hvordan du oppfatter folks holdninger til det, er dem revnende likegyldig. Etter tre års burdiskusjon! hvor du i DETALJ har forklart NØYAKTIG hva du mener og fremdeles blir "ignorert", så viser bare realitetene at folk virklig er revnende likegyldig til hva du mener.

Tja, ikke mer "likegyldig" og "ignorert" enn at enkelte, som du, tydeligvis leser enhver post jeg måtte ha om emnet. :wub:

Forøvrig konstaterer jeg at du sliter med retorikken, det er nemlig vesensforskjell på å "ignorere" og å "forstå".

Hvis man ikke skjønner at det er bruk av HUNDEBUR (ikke f eks avgrensede områder i en bolig) jeg debatterer mot, vel, da er det åpenbart fint lite jeg kan (eller VIL) gjøre med det...

Du har ikke lyst til å komme med dine egne meninger i denne debatten "La oss få en heftig debatt om burbruk," da, istedenfor kun å komme med ditt syn på Lotta og hennes argumentasjon? (Tydeligvis utfra deres tidligere bekjentskaper i andre debatter. :) )

Ingar er for bruk av bur som "trenings"verktøy, han, han tør bare ikke å si det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man aldri bruker bur, hvordan kan man da forvente at hunden skal roe seg i buret om du kun skal bruke det under disse omstendighetene? Mine erfaringer rundt dette er at hunden blir mer stressa inni buret og vil ut "der det skjer" og derfor stresser enda mer en hva den ville gjort utfor buret.

Min erfaring også.... MED egen hund... OG med andres...

Nå kan jeg bare snakke ut ifra egen erfaring, og den tilsier at hunder som er vant til å ligge i bur i bil ikke har noe problem med å ligge i bur andre steder når det behøves.

Men dette gjelder ikke alle, og jeg er nok litt mer av "føre var" prinsippet i en sånn sak. Og jeg må vel da også si at min burtrening på evnt fremtidige hunder, mest sannsynlig ikke vil overstige antall timer i året som hunden vil være i bur, sammenlignet med hunder som sitter i bur på utstilling....

Men igjen er det vel JEG som er lat, som kan bruke de (la oss si 50) timene i året på å ha hunden i bur HJEMME, kontra på en utstilling...

- Hvilket fører oss videre til denne berømmelige "burtreninga"... Normalt skrudde hunder trenger ikke å TRENE for å kunne ligge i bur. Man putter den inni der når det er behov, og stenger døra. Enkelt og greit.

Og eksempelvis hunder som kanskje ikke er helt like normalt skrudd i hodet (etter DIN standard), burde da sikkert selvfølgelig heller aldri vært til, enn at hundeier tilrettelegger litt i oppveksten....

Lotta, du graver din egen grav i denne debatten etterhvert. Men underholdende er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bedrevet burtrening (hvordan gjør man det? Gradvis tilvenning al a hjemme alene trening, eller først snuta, så forlabbene og etter en uke et skritt inn, eller hva pokkern er burtrening?). Jeg har aldri systematisk begrenset hundenes tilgang til hele huset. Likevel kan de fint ligge i bur i bil, eller hos dyrlegen eller hvor det nå skulle være nødvendig. De kan også stenges inne på et rom mens rørleggerens forhold til bikkjer blir avklaret og de på anmodning blir sluppet ut for å bli med og reparere kjøkkekran. ikke et pip hører jeg fra dem under slike sporadiske isolasjoner, heller. Ja, jeg har hatt hund siden tidenes morgen. Ja, jeg ser forskjell på mitt familiehundehold og hunder som brukes i tjeneste eller seriøs bruks av ulike slag og dermed får en annen burbruk enn det som er nødvendig hos oss. Samtidig får de brukt hodet og kreftene sine systematisk og på en helt annen måte enn mine og er faktisk på jobb store deler av dagen, noe mine ikke er. Ikke når vi trener heller. Der er forskjell på behovet for burbruk. Det er ikke der det er nødvendig å bruke bur som er vanskelig å fatte. Det er alle de tåpelige unnskyldningene og liksombehovene folk kommer med for å stappe bikkja si i bur istedenfor å gi hunden sin en grunnleggende og allmen oppdragelse i elementære ferdigheter en hund må kunne for å bli en stor og nogenlunde fornuftig bikkje. Ja, jeg mener at en helt normal valp, unghund eller voksen ikke har noen som helst nytte av å ligge i bur i sitt eget hjem. Aldri noensinne, whatsoever. Ei heller i binge, avgrenset hjørne, under ei trepp, i det hele tatt adskilt fra flokken som den skal lære å stole på og opparbeide tilhørighet til. Hva slags flokk er det som putter enkelte av medlemmene i bur, eller stenger et medlem bak ei grind, mens de andre koser seg sammen. Ikke en flokk jeg vil være med i, iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri bedrevet burtrening (hvordan gjør man det? Gradvis tilvenning al a hjemme alene trening, eller først snuta, så forlabbene og etter en uke et skritt inn, eller hva pokkern er burtrening?).

Burtrening er det man bedriver mens valpen enda er så liten at den BÅDE har plass til et deilig mykt fleeceteppe med nusselig mønster, og vannskål og tisseaviser når man går fra den i buret alene hjemme. Når hunden blir større kalles det bare "burbruk" fordi man ikke lenger har plass til avisene og vannskåla...

Jeg har aldri systematisk begrenset hundenes tilgang til hele huset. Likevel kan de fint ligge i bur i bil, eller hos dyrlegen eller hvor det nå skulle være nødvendig. De kan også stenges inne på et rom mens rørleggerens forhold til bikkjer blir avklaret og de på anmodning blir sluppet ut for å bli med og reparere kjøkkekran. Ikke et pip hører jeg fra dem under slike sporadiske isolasjoner, heller. Ja, jeg har hatt hund siden tidenes morgen.

Det er jo nettopp den erfaringen folk har som "fra tidenes morgen" har hatt hund rundt seg uten bruk av bur. Nå er problemet at man putter dyret i bur uten å prøve noe annet.

Ja, jeg ser forskjell på mitt familiehundehold og hunder som brukes i tjeneste eller seriøs bruks av ulike slag og dermed får en annen burbruk enn det som er nødvendig hos oss. Samtidig får de brukt hodet og kreftene sine systematisk og på en helt annen måte enn mine og er faktisk på jobb store deler av dagen, noe mine ikke er. Ikke når vi trener heller. Der er forskjell på behovet for burbruk. Det er ikke der det er nødvendig å bruke bur som er vanskelig å fatte.

Enlighten me. Du har åpenbart skjønt noe som jeg ikke fatter. Når er det NØDVENDIG å bruke bur i hjemmet hvis hunden ikke er sjuk?

Det er alle de tåpelige unnskyldningene og liksombehovene folk kommer med for å stappe bikkja si i bur istedenfor å gi hunden sin en grunnleggende og allmen oppdragelse i elementære ferdigheter en hund må kunne for å bli en stor og nogenlunde fornuftig bikkje, som irriterer og bekymrer meg.

Tiltredes.

Ja, jeg mener at en helt normal valp, unghund eller voksen ikke har noen som helst nytte av å ligge i bur i sitt eget hjem. Aldri noensinne, whatsoever. Ei heller i binge, avgrenset hjørne, under ei trapp, i det hele tatt adskilt fra flokken som den skal lære å stole på og opparbeide tilhørighet til.

Selvsagt blir det vanskelig å integrere noen i "flokken" som ikke får ta del i den - dog har ikke jeg noe problem med å hverken forstå eller akseptere at det kan være ønskelig å avgrense hundens tilgang til enkelte rom/områder i huset/leiligheten. Er man bekymret for at dyret skal tygge i seg farlige ting, så er det enklere å rydde bort ledninger og "dingser" i et rom eller to, enn det er i en hel 3-etasjes enebolig. Jeg ser heller ingen grunn for at bikkjene skal ha tilgang til bad og soverom (og joda, jeg har delt softis med hunder jeg, og hatt gode fotvarmere i firbente venner gjennom årene. Dog mener jeg at det er vesens forskjell på å putte en hund i et hundebur og det å stenge av deler av huset, som sagt.

Hva slags flokk er det som putter enkelte av medlemmene i bur, eller stenger et medlem bak ei grind, mens de andre koser seg sammen. Ikke en flokk jeg vil være med i, iallefall.

Vi har ulike måter å holde hund på - men igjen, jeg ser ikke helt at det å valpesikre deler av boligen med en grind, eller dør for den saks skyld, mens man f eks er borte, betyr at hunden ikke kan få "kose seg sammen" med resten av flokken når eieren f eks ikke lenger er på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og eksempelvis hunder som kanskje ikke er helt like normalt skrudd i hodet (etter DIN standard), burde da sikkert selvfølgelig heller aldri vært til, enn at hundeier tilrettelegger litt i oppveksten...

Jeg lurer litt på hva en normalt skrudd hund egentlig er i denne debatten? Min hund hadde ikke holdt standard, hun skriker nemlig når hun er i bur utenom bilen.... jeg ANGRER på at jeg ikke lærte henne at bur er ok fra starten av. Heldigvis forstår hun det på utstillinger, til en viss grad.

Jeg tror forøvrig at bur er en tilvenningssak, hvilke hund vil IKKE være der det skjer? Det er i mitt hode unormalt. Min hund (rase) er flokk dyr, de trives i flokk og ønsker, så lenge det er mulig å være med flokken, om hunden da ikke fra den er liten av er vandt med bur, så blir det hele veldig unaturlig for den.... Men svaret ligger vel egentlig i at hunden min "ikke er normalt skrudd sammen"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med d å kose seg sammen med familien etter jobb osv? Er vel ikke noen som har hunden i bur/grind/avgrenset område når man er hjemme? Hvis d var d du mente..

Vanskelig dette...?

Jeg sier at selv om man f eks valpesikrer huset (med dørgrinder/lukkede dører og derved avgrenser områder i heimen) mens man er borte, så er det ikke dermed sagt at hunden ikke får kose seg med resten av flokken (menneskene sine) når man er hjemme.

Men jo - det finnes faktisk dem som også har hunder på avgrensede områder NÅR de er hjemme - enkelte holder til og med hund i kennel.

Jeg lurer litt på hva en normalt skrudd hund egentlig er i denne debatten? Min hund hadde ikke holdt standard, hun skriker nemlig når hun er i bur utenom bilen.... jeg ANGRER på at jeg ikke lærte henne at bur er ok fra starten av. Heldigvis forstår hun det på utstillinger, til en viss grad.

Jeg tror forøvrig at bur er en tilvenningssak, hvilke hund vil IKKE være der det skjer? Det er i mitt hode unormalt. Min hund (rase) er flokk dyr, de trives i flokk og ønsker, så lenge det er mulig å være med flokken, om hunden da ikke fra den er liten av er vandt med bur, så blir det hele veldig unaturlig for den.... Men svaret ligger vel egentlig i at hunden min "ikke er normalt skrudd sammen"....

Din hund høres relativt spesiell ut, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt blir det vanskelig å integrere noen i "flokken" som ikke får ta del i den - dog har ikke jeg noe problem med å hverken forstå eller akseptere at det kan være ønskelig å avgrense hundens tilgang til enkelte rom/områder i huset/leiligheten. Er man bekymret for at dyret skal tygge i seg farlige ting, så er det enklere å rydde bort ledninger og "dingser" i et rom eller to, enn det er i en hel 3-etasjes enebolig. Jeg ser heller ingen grunn for at bikkjene skal ha tilgang til bad og soverom (og joda, jeg har delt softis med hunder jeg, og hatt gode fotvarmere i firbente venner gjennom årene. Dog mener jeg at det er vesens forskjell på å putte en hund i et hundebur og det å stenge av deler av huset, som sagt.

Det å gjøre ting enklere for en hunde-eier er vel ikke grunn god nok... er man for lat til å rydde unna alt i hele huset bør man ikke ha hund. Dette har du gitt klart uttrykk for flere ganger tidligere i diskusjonen.

Hundene her har fri tilgang til hele huset, de sover sammen med oss på soverommet og om de skulle tusle etter inn på badet er det også greit.

Men, valpen her sov i bur i 5 netter hjemme (etter den tidligere omtalte ferieturen), etterfulgt av en snau uke i binge. Da var den tilbake til "om natta sover vi i stedet for å plage vettet av Toiwo" og sover igjen løs.

På grunn av disse nettene har du, rimelig bombastisk, konkludert med at jeg burde revurdere hundeholdet mitt.

Du har en merkverdig logikk...

Vi har ulike måter å holde hund på - men igjen, jeg ser ikke helt at det å valpesikre deler av boligen med en grind, eller dør for den saks skyld, mens man f eks er borte, betyr at hunden ikke kan få "kose seg sammen" med resten av flokken når eieren f eks ikke lenger er på jobb?

Nok en gang, her er logiken på trynet. Det jeg burde gjøre disse nettene, i følge deg og resten av überanti-burfolket, var å stenge Toiwo ute av soverommet. Altså vekk fra fellesskapet og muligheten til å "kose seg sammen" med resten av flokken.

I stedet valgte vi å la både Toiwo og valpen få være på soverommet med oss, selv om dette innebar noen netter i bur/valpebinge om/når småen ble for hyper.

Det er som du sier, vi har ulike måter å holde hund på. Min måte fungerer helt utmerket :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip masse "dere sa jeg var slem, dere"-sutring*

Seriøst Landy - prøv å avreagere, eller? Du kan jo lese gjennom tråden en gang til mens du roer ned de stakkars sårede følelsene dine, så får du se hvorfor Lotta mener som hun gjør..?

Det ER flust av folk som har hunder i bur om natta helt fra de henter valpen til den er godt voksen/avgått med døden, fordi de tror/mener/påstår at det er nødvendig - og det er "nødvendig" fordi (jeg nevner i fleng):

- hunden trenger en egen hule

- hunden må beskyttes mot seg selv

- møbler og invetar må beskyttes fra hunden

- den skal jo allikevel sove, så hvorfor ikke i egen "seng"

- fordi at oppdretteren har sagt at det er lurt

- fordi den er vant til det

- fordi den liker buret sitt

- insert en hvilken som helst unnskyldning du ønsker

Dette med å putte hunden i bur har blitt så vanlig at man trenger en tråd på straks 200 sider for å oppklare hvorvidt hunder MÅ sove i bur eller ikke - og bare det at denne tråden har blitt så lang og så gammel bør vel gjøre at det ringer en varselbjelle hos de aller, aller fleste - eller??

Jeg skal slutte å tenke at leiligheten min ikke er så stor, for det er INGEN av rommene her som er på størrelse med et hundebur - og det må jo være flust av hus/leiligheter med så små rom om det er så inni granskauens vanskelig å skjønne hvorfor det er forskjell på å avgrense et område i huset/leiligheten og å putte bikkja i bur. Men for all del - om buret du bruker til hunden din er så stort at den kan:

- reise seg opp i full høyde (kanskje til og med stå på to)

- ligge helt utstrakt

- inneholder seng OG gulvplass

- har plass til at hunden kan gå et par skritt eller fem

- ligge et stykke unna OM den skulle ha et uhell

så værsågod, putt bikkja i bur! Om buret er så stort til hunden din at det blir et slags rom for den, så må du for all del heller ha den i bur enn i et avgrensa rom..

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man blir så såra og vonbråten av hva Lotta mener at man gidder å gnu på det i en halv evighet - om samvittigheten er rein, vel og merke. Eneste grunnen jeg kan se til at folk stadig gnåler på Lotta om hva hun mener om burbruk, er at de innerst inne vet at hun har rett. Men for all del, Lotta tåler nok at dere tar den dårlige samvittigheten deres ut på henne..

Og jo - en hund som trenger å tilvennes burbruk i bøtter og spann, har visse mentale brister! Tatjana, jeg ville jo tro ut fra det du forklarer at din Betty har et lite problem enten med seperasjonsangst eller stress om hun blir så gira av å stå i bur at hun skriker.

OM det er så normalt med seperasjonsangst og/eller stress at hver eneste hund i hele den vide verden trenger å tilvennes bur fra de er 8 uker gamle, så er det virkelig grunn til bekymring. Bli for all del fornærma og gå gjerne i forsvarsposisjon, men en normalt sammensatt hund tåler å bli satt i bur nå og da uten å være tilvendt det fra den er knøttliten av.

- Og tenk i såfall om alle brukte like mye tid på å trene sine hunder som de bruker på denne såkalte burtreningen (hver natt og/eller hver arbeidsdag) - da ville det vært mye lydige og veloppdragne hunder rundt omkring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst Landy - prøv å avreagere, eller? Du kan jo lese gjennom tråden en gang til mens du roer ned de stakkars sårede følelsene dine, så får du se hvorfor Lotta mener som hun gjør..?

Fordi jeg ikke ser på Lotta som O`Stor Kan Alt og Vet Aller Best, betyr ikke det at jeg er spes såret serru.... synes bare logikken var/er helt på tryne...enkelt og greit.

Det ER flust av folk som har hunder i bur om natta helt fra de henter valpen til den er godt voksen/avgått med døden, fordi de tror/mener/påstår at det er nødvendig - og det er "nødvendig" fordi (jeg nevner i fleng):

- hunden trenger en egen hule

- hunden må beskyttes mot seg selv

- møbler og invetar må beskyttes fra hunden

- den skal jo allikevel sove, så hvorfor ikke i egen "seng"

- fordi at oppdretteren har sagt at det er lurt

- fordi den er vant til det

- fordi den liker buret sitt

- insert en hvilken som helst unnskyldning du ønsker

Dette med å putte hunden i bur har blitt så vanlig at man trenger en tråd på straks 200 sider for å oppklare hvorvidt hunder MÅ sove i bur eller ikke - og bare det at denne tråden har blitt så lang og så gammel bør vel gjøre at det ringer en varselbjelle hos de aller, aller fleste - eller??

Og hvorfor i alle dager MÅ argumentene dere kjører godstog med indikere at ALLE som bruker bur bruker det for evig og bestandig ? Uansett om noen forsøker å si at man bruker det i en periode får man høre at man er ubrukelig som hunde-eier, lat osv. Det er den type argumenter jeg reagerer på. Behøver ikke å være rakettforsker for å skjønne forskjellen ?

Jeg skal slutte å tenke at leiligheten min ikke er så stor, for det er INGEN av rommene her som er på størrelse med et hundebur - og det må jo være flust av hus/leiligheter med så små rom om det er så inni granskauens vanskelig å skjønne hvorfor det er forskjell på å avgrense et område i huset/leiligheten og å putte bikkja i bur. Men for all del - om buret du bruker til hunden din er så stort at den kan:

- reise seg opp i full høyde (kanskje til og med stå på to)

- ligge helt utstrakt

- inneholder seng OG gulvplass

- har plass til at hunden kan gå et par skritt eller fem

- ligge et stykke unna OM den skulle ha et uhell

så værsågod, putt bikkja i bur! Om buret er så stort til hunden din at det blir et slags rom for den, så må du for all del heller ha den i bur enn i et avgrensa rom..

Er denne egentlig til meg?

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man blir så såra og vonbråten av hva Lotta mener at man gidder å gnu på det i en halv evighet - om samvittigheten er rein, vel og merke. Eneste grunnen jeg kan se til at folk stadig gnåler på Lotta om hva hun mener om burbruk, er at de innerst inne vet at hun har rett. Men for all del, Lotta tåler nok at dere tar den dårlige samvittigheten deres ut på henne..

Og jo - en hund som trenger å tilvennes burbruk i bøtter og spann, har visse mentale brister! Tatjana, jeg ville jo tro ut fra det du forklarer at din Betty har et lite problem enten med seperasjonsangst eller stress om hun blir så gira av å stå i bur at hun skriker.

OM det er så normalt med seperasjonsangst og/eller stress at hver eneste hund i hele den vide verden trenger å tilvennes bur fra de er 8 uker gamle, så er det virkelig grunn til bekymring. Bli for all del fornærma og gå gjerne i forsvarsposisjon, men en normalt sammensatt hund tåler å bli satt i bur nå og da uten å være tilvendt det fra den er knøttliten av.

- Og tenk i såfall om alle brukte like mye tid på å trene sine hunder som de bruker på denne såkalte burtreningen (hver natt og/eller hver arbeidsdag) - da ville det vært mye lydige og veloppdragne hunder rundt omkring?

Tja, selv for Lotta burde det være mulig å være ørlite mer nyansert ? Det ER forskjell på om en valp ligger i bur i noen få uker eller bor i bur hele livet.

Forøvrig litt merkverdig at det er helt ok at Lotta dømmer andre nedenomoghjem og er direkte ufin, men vi som forsøker å fremme ett litt mer nyansert syn bare sutrer.... Lotta er standhaftig, vi andre er dårlige på å avreagere...eller noe slikt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke ser på Lotta som O`Stor Kan Alt og Vet Aller Best, betyr ikke det at jeg er spes såret serru.... synes bare logikken var/er helt på tryne...enkelt og greit.

Ja herremåne - jeg skjønner at når det er vanskelig å se forskjell på et rom og et bur, så blir det vanskelig å se logikken i argumentene også.

Og hvorfor i alle dager MÅ argumentene dere kjører godstog med indikere at ALLE som bruker bur bruker det for evig og bestandig ? Uansett om noen forsøker å si at man bruker det i en periode får man høre at man er ubrukelig som hunde-eier, lat osv. Det er den type argumenter jeg reagerer på. Behøver ikke å være rakettforsker for å skjønne forskjellen ?

hehe - La meg snu den, Landy.. Om du veit at du bare har tenkt å bruke bur i en periode, hvorfor ta deg nær av argumenter som brukes mot daglig (evt. nattelig) burbruk?

Er denne egentlig til meg?

Er ikke alt i denne tråden egentlig til deg?

Tja, selv for Lotta burde det være mulig å være ørlite mer nyansert ? Det ER forskjell på om en valp ligger i bur i noen få uker eller bor i bur hele livet.

Helt riktig det. Og da gjentar jeg meg selv - om man vet at man bare har tenkt å bruke buret i en periode og ikke resten av hundens liv, hvorfor bli så innmari nærtagen og sår over argumenter mot hverdags-burbruken?

Forøvrig litt merkverdig at det er helt ok at Lotta dømmer andre nedenomoghjem og er direkte ufin, men vi som forsøker å fremme ett litt mer nyansert syn bare sutrer.... Lotta er standhaftig, vi andre er dårlige på å avreagere...eller noe slikt :lol:

Forøvrig er det litt merkverdig at det er helt ok at andre (som Siri, Ida, meg selv og flere) "dømmer andre nedenomoghjem", mens Lotta er unyansert og ufin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med d å kose seg sammen med familien etter jobb osv? Er vel ikke noen som har hunden i bur/grind/avgrenset område når man er hjemme? Hvis d var d du mente..

Å joda, det er nok veldig mange av dem også.. Desverre.

Eller, ja jeg må vel faktisk innrømme at pr nå står bikkja mi ute i bånd, mens jeg sitter inne. PÅ kvelden nå hender det tilogmed hun er stengt på kjøkkenet, vekk fra oss. Fordi jeg har kattunger som prøver å venne seg til digre beistet. (men, det er forhåpentligvis kun en periode i innlæringsfasen, og dette har iallefall folk før her sagt at er greit :P )

Men ja, altfor mange som stenger bikkja si vekk fra flokken også når de er hjemme og bare ser tv eller slapper av på sofaen. DETTE er den delen av burbruk / rombruk jeg ikke liker. Og som ikke praksiseres her. (ikke for det, nå bruker jeg jo ikke bur uansett da, men er ikke i mot det av den grunn).

Jeg lurer litt på hva en normalt skrudd hund egentlig er i denne debatten? Min hund hadde ikke holdt standard, hun skriker nemlig når hun er i bur utenom bilen.... jeg ANGRER på at jeg ikke lærte henne at bur er ok fra starten av. Heldigvis forstår hun det på utstillinger, til en viss grad.

Jeg tror forøvrig at bur er en tilvenningssak, hvilke hund vil IKKE være der det skjer? Det er i mitt hode unormalt. Min hund (rase) er flokk dyr, de trives i flokk og ønsker, så lenge det er mulig å være med flokken, om hunden da ikke fra den er liten av er vandt med bur, så blir det hele veldig unaturlig for den.... Men svaret ligger vel egentlig i at hunden min "ikke er normalt skrudd sammen"....

Bare hundene til O'store burmotstandere som er normalt skrudd sammen vettu Tatji :lol:

Din hund høres relativt spesiell ut, ja.

Mye spesielle hunder i landet skjønner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja herremåne - jeg skjønner at når det er vanskelig å se forskjell på et rom og et bur, så blir det vanskelig å se logikken i argumentene også.

hehe - La meg snu den, Landy.. Om du veit at du bare har tenkt å bruke bur i en periode, hvorfor ta deg nær av argumenter som brukes mot daglig (evt. nattelig) burbruk?

Er ikke alt i denne tråden egentlig til deg?

Helt riktig det. Og da gjentar jeg meg selv - om man vet at man bare har tenkt å bruke buret i en periode og ikke resten av hundens liv, hvorfor bli så innmari nærtagen og sår over argumenter mot hverdags-burbruken?

Forøvrig er det litt merkverdig at det er helt ok at andre (som Siri, Ida, meg selv og flere) "dømmer andre nedenomoghjem", mens Lotta er unyansert og ufin..

La oss se om jeg har skjønt det....

Vi som ikke tror at valper får varige skader av en kortere periode i bur bør egentlig ikke være med på denne diskusjonen ?

Om det er vi som blir quotet er ikke nødvendigvis svara til oss?

At Lotta, Siri, Ida, 2ne med flere, dømmer oss nedenomoghjem som hunde-eiere har heller ikke noe med oss å gjøre, det var fortsatt ikke oss det var beregnet på og om vi tror det og synes det er litt unyansert sagt så sutrer vi.

Got it :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss se om jeg har skjønt det....

Vi som ikke tror at valper får varige skader av en kortere periode i bur bør egentlig ikke være med på denne diskusjonen ?

Om det er vi som blir quotet er ikke nødvendigvis svara til oss?

At Lotta, Siri, Ida, 2ne med flere, dømmer oss nedenomoghjem som hunde-eiere har heller ikke noe med oss å gjøre, det var fortsatt ikke oss det var beregnet på og om vi tror det og synes det er litt unyansert sagt så sutrer vi.

Got it :P

Jeg foreslår nok en gang at du leser tråden en gang til. Det kan lønne seg - du vet, for å få dette litt nyanserte synet du stadig etterlyser selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår nok en gang at du leser tråden en gang til. Det kan lønne seg - du vet, for å få dette litt nyanserte synet du stadig etterlyser selv :lol:

Hehe, selv ikke en litt satt Indre Enfolding som meg behøver å lese tråden flere ganger for å skjønne at bur er Djevelens verk.... :wub:

(bare ikke i bil, på utstillinger, treninger og kurs,selvsagt. Der er bur nødvendig, for hundens del :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enlighten me. Du har åpenbart skjønt noe som jeg ikke fatter. Når er det NØDVENDIG å bruke bur i hjemmet hvis hunden ikke er sjuk?

Ikke hjemme, men bak i hundepolitibilen eller på treningsarenaer rundt om eller på utstillinger litt oftere enn et par ganger i året.

At Lotta, Siri, Ida, 2ne med flere, dømmer oss nedenomoghjem som hunde-eiere har heller ikke noe med oss å gjøre, det var fortsatt ikke oss det var beregnet på og om vi tror det og synes det er litt unyansert sagt så sutrer vi.

Nei, vet du hva. Jeg kjenner deg ikke, ikke hunden din heller og har aldri utalt meg om deg som hundeeier på noen som helst måte. For å være ærlig har ditt medlemskap her på sonen gått meg hus forbi i det store og hele. Men jeg har sterke meninger om burbruk i hverdagen. Føler du deg truffet av noen av mine uttalelser, har de kanskje vært på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva. Jeg kjenner deg ikke, ikke hunden din heller og har aldri utalt meg om deg som hundeeier på noen som helst måte. For å være ærlig har ditt medlemskap her på sonen gått meg hus forbi i det store og hele. Men jeg har sterke meninger om burbruk i hverdagen. Føler du deg truffet av noen av mine uttalelser, har de kanskje vært på sin plass.

Var 2ne som dro frem deg, slett ikke personlig fra min side :lol:

Forøvrig er det litt merkverdig at det er helt ok at andre (som Siri, Ida, meg selv og flere) "dømmer andre nedenomoghjem", mens Lotta er unyansert og ufin..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...