Gå til innhold
Hundesonen.no

Interessante bilder


bardmand

Recommended Posts

At mange raser ikke tok seg veldig mye bedre ut - sånn sunnhetsmessig - tidligere, rettferdiggjør da ikke at de ser helt deformert ut i dag? Er ikke dette en verden i utvikling? Med så mye kunnskaper som vi har i vår tid, burde vi vite bedre enn å sørge for å sette hunder med alvorlige handikap til verden, mener jeg.

At ting faktisk VAR bedre før, kan ha en helt naturlig forklaring det. Hunder som ikke var funksjonelle nok de bukket vel under, regner jeg med. Man drev neppe å opererte og fjernet bløte ganer (med vellykket resultat i alle fall) for hundre år siden?

Og igjen, bedre nå er det vel ikke akkurat:

Gammel versjon og ny versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar
Snuppelura mi ligner på den. Hun har bittelitt kraftigere hode og er sannsynligvis litt lavere (vanskelig å si hvor høy den hunden er), men ellers ganske så lik. :lol:

Tja, hvis en finner mange gamle bilder (les: bilder fra samme tidsperiode) av en rase med bilder av forskjellige individer og fra forskjelllige steder i verden, og alle de forskjellige hundene har like trekk er det vel forholdsvis trygt å si at det var sånn majoriteten av rasen så ut før...?

Var inne og så på hunden din. Den er virkelig flott :lol: Synes mange av Schæfrene fra brukslinjer er flottere enn utstillingslinjene. Men det er nå min smak da :lol: De har en kraftfull utstråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Point still stands. Enten har de blitt ekstreme jaktversjoner (gjelder iallefall for labradoren) eller så har de blitt middels til ekstreme utstillingsversjoner.

Ja, det er jeg helt enig i. :lol:

Hvordan vet man at rasen så slik ut før, at man ikke bare har tatt bilde av en hund som skilte seg ut? :lol:

Kanskje fordi veldig mange schæfere på de bildene på den siden der, ser veldig slik ut som den schæferen der, i tillegg til at en schæfer til $2000 på den tiden, må være ganske ettertraktet. :lol: Ellers så hadde de jo et par bilder av noen andre schæfere også som lignet mer på dagens i hodet og fargene også, men de hadde fortsatt litt lettere kropp og rettere rygg, syntes jeg det så ut som. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Point still stands. Enten har de blitt ekstreme jaktversjoner (gjelder iallefall for labradoren) eller så har de blitt middels til ekstreme utstillingsversjoner.

Så det finnes ikke en moderat jaktversjon da? Bare ekstreme? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne og så på hunden din. Den er virkelig flott :D Synes mange av Schæfrene fra brukslinjer er flottere enn utstillingslinjene. Men det er nå min smak da :lol: De har en kraftfull utstråling.

Takk..! :P Jeg syns også at brukslinjene er finere enn utstillingslinjene, men det er selvsagt bare min helt personlige mening. :lol: (Kjenner flere som syns omvendt og det må de jo gjerne få lov til! Smak og behag. :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, får jo vondt langt inn i sjela av den "nye versjonen" :thumbs:

Ja, jeg kan vel si det samme. Og ingen skal fortelle meg at mopsene før i tiden likner for mye på de som representerer rasen i dag :) Jo da, datidens mops ser ut som en mops, men den har da MYE mer å gå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke så mye med hvordan hundene så ut før kanskje, men dette er den Napolitanske Mastiffen jeg så på SOS hundhjelpen i dag (Victoria Stilwell sitt program) Hun er i USA. Denne er 11 måneder og heter Prince

M_ItsMeOrTheDogUSA-ep1.jpg

Så har vi "vår" versjon:

777_neapolmastin_SMR_7058_800x600_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg reagerte litt på det jeg så på programmet. For jeg syns overhodet det ikke så ut som en nappe! nappe er slik som på bildet under.. Den på programmet så ut som en helt annen rase.. :aww:

Reagerte på det jeg også. Så mer ut som en blandig av Amstaff og Bullmastiff, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins flere versjoner av den "nye" mopsen da.

PA170828JPG.jpg

Hun står litt teit her da, og hodet ser enormt ut, men hun er da finere enn din "nye versjon". Men åkke som, mopsen har store nok problemer slik det faktisk er, man trenger ikke lete frem de verste bildene og snakke som om alle mopser blir opererte for bløt gane, det er ille nok slik det faktisk er. Blir litt usaklig diskusjon om man skal overdrive alle veier.

Min egen mops for eksempel ville vært overlykkelig over å ha hatt like lange bein og tilsvarende mindre kropp som den på det gamle bildet her. Pusteproblemer har hun ikke, men hun får lett øyeinfeksjoner og har svært sensitiv hud. I tillegg til bein som ikke holder mål når hun vil springe som en vind. Dette er "milde" problemer i forhold til det en mops kan få, men evig nok til at jeg ikke vil ha flere av rasen. I så fall skulle det vært en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva folk sier så ser den gamle mopsen mye bedre ut enn idag da.. Synes jeg!.. Den HAR mye mer og gå på.. Ja det finnes individer idag som er OK i forhold til mange feite mopser.. Lengre føtter og en god del slankere, og litt lengre snute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva folk sier så ser den gamle mopsen mye bedre ut enn idag da.. Synes jeg!.. Den HAR mye mer og gå på.. Ja det finnes individer idag som er OK i forhold til mange feite mopser.. Lengre føtter og en god del slankere, og litt lengre snute..

Enig med deg :aww: Dagens friskeste versjoner er i det lengste ok - men langt fra bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg! Jeg hadde skrevet masse og fått inn bilder, men det får holde med tyske linjer Mistenker nemlig at de vi ser på de bildene er amerikanse linjer, som skiller seg fra de tyske, men dette er altså utgangspunktet for "gründeren" av rasen:

klodo.jpg

Denne ble siegervinner i 1925 (verdensmesterskap i schæfer)

...ååå.... fine, fine schäferen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...