Gå til innhold
Hundesonen.no

Interessante bilder

bardmand

Recommended Posts

At mange raser ikke tok seg veldig mye bedre ut - sånn sunnhetsmessig - tidligere, rettferdiggjør da ikke at de ser helt deformert ut i dag? Er ikke dette en verden i utvikling? Med så mye kunnskaper som vi har i vår tid, burde vi vite bedre enn å sørge for å sette hunder med alvorlige handikap til verden, mener jeg.

At ting faktisk VAR bedre før, kan ha en helt naturlig forklaring det. Hunder som ikke var funksjonelle nok de bukket vel under, regner jeg med. Man drev neppe å opererte og fjernet bløte ganer (med vellykket resultat i alle fall) for hundre år siden?

Og igjen, bedre nå er det vel ikke akkurat:

Gammel versjon og ny versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 94
  • Created
  • Siste svar
Snuppelura mi ligner på den. Hun har bittelitt kraftigere hode og er sannsynligvis litt lavere (vanskelig å si hvor høy den hunden er), men ellers ganske så lik. :lol:

Tja, hvis en finner mange gamle bilder (les: bilder fra samme tidsperiode) av en rase med bilder av forskjellige individer og fra forskjelllige steder i verden, og alle de forskjellige hundene har like trekk er det vel forholdsvis trygt å si at det var sånn majoriteten av rasen så ut før...?

Var inne og så på hunden din. Den er virkelig flott :lol: Synes mange av Schæfrene fra brukslinjer er flottere enn utstillingslinjene. Men det er nå min smak da :lol: De har en kraftfull utstråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Point still stands. Enten har de blitt ekstreme jaktversjoner (gjelder iallefall for labradoren) eller så har de blitt middels til ekstreme utstillingsversjoner.

Ja, det er jeg helt enig i. :lol:

Hvordan vet man at rasen så slik ut før, at man ikke bare har tatt bilde av en hund som skilte seg ut? :lol:

Kanskje fordi veldig mange schæfere på de bildene på den siden der, ser veldig slik ut som den schæferen der, i tillegg til at en schæfer til $2000 på den tiden, må være ganske ettertraktet. :lol: Ellers så hadde de jo et par bilder av noen andre schæfere også som lignet mer på dagens i hodet og fargene også, men de hadde fortsatt litt lettere kropp og rettere rygg, syntes jeg det så ut som. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Point still stands. Enten har de blitt ekstreme jaktversjoner (gjelder iallefall for labradoren) eller så har de blitt middels til ekstreme utstillingsversjoner.

Så det finnes ikke en moderat jaktversjon da? Bare ekstreme? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne og så på hunden din. Den er virkelig flott :D Synes mange av Schæfrene fra brukslinjer er flottere enn utstillingslinjene. Men det er nå min smak da :lol: De har en kraftfull utstråling.

Takk..! :P Jeg syns også at brukslinjene er finere enn utstillingslinjene, men det er selvsagt bare min helt personlige mening. :lol: (Kjenner flere som syns omvendt og det må de jo gjerne få lov til! Smak og behag. :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, får jo vondt langt inn i sjela av den "nye versjonen" :thumbs:

Ja, jeg kan vel si det samme. Og ingen skal fortelle meg at mopsene før i tiden likner for mye på de som representerer rasen i dag :) Jo da, datidens mops ser ut som en mops, men den har da MYE mer å gå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke så mye med hvordan hundene så ut før kanskje, men dette er den Napolitanske Mastiffen jeg så på SOS hundhjelpen i dag (Victoria Stilwell sitt program) Hun er i USA. Denne er 11 måneder og heter Prince

M_ItsMeOrTheDogUSA-ep1.jpg

Så har vi "vår" versjon:

777_neapolmastin_SMR_7058_800x600_2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg reagerte litt på det jeg så på programmet. For jeg syns overhodet det ikke så ut som en nappe! nappe er slik som på bildet under.. Den på programmet så ut som en helt annen rase.. :aww:

Reagerte på det jeg også. Så mer ut som en blandig av Amstaff og Bullmastiff, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins flere versjoner av den "nye" mopsen da.

PA170828JPG.jpg

Hun står litt teit her da, og hodet ser enormt ut, men hun er da finere enn din "nye versjon". Men åkke som, mopsen har store nok problemer slik det faktisk er, man trenger ikke lete frem de verste bildene og snakke som om alle mopser blir opererte for bløt gane, det er ille nok slik det faktisk er. Blir litt usaklig diskusjon om man skal overdrive alle veier.

Min egen mops for eksempel ville vært overlykkelig over å ha hatt like lange bein og tilsvarende mindre kropp som den på det gamle bildet her. Pusteproblemer har hun ikke, men hun får lett øyeinfeksjoner og har svært sensitiv hud. I tillegg til bein som ikke holder mål når hun vil springe som en vind. Dette er "milde" problemer i forhold til det en mops kan få, men evig nok til at jeg ikke vil ha flere av rasen. I så fall skulle det vært en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva folk sier så ser den gamle mopsen mye bedre ut enn idag da.. Synes jeg!.. Den HAR mye mer og gå på.. Ja det finnes individer idag som er OK i forhold til mange feite mopser.. Lengre føtter og en god del slankere, og litt lengre snute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva folk sier så ser den gamle mopsen mye bedre ut enn idag da.. Synes jeg!.. Den HAR mye mer og gå på.. Ja det finnes individer idag som er OK i forhold til mange feite mopser.. Lengre føtter og en god del slankere, og litt lengre snute..

Enig med deg :aww: Dagens friskeste versjoner er i det lengste ok - men langt fra bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg! Jeg hadde skrevet masse og fått inn bilder, men det får holde med tyske linjer Mistenker nemlig at de vi ser på de bildene er amerikanse linjer, som skiller seg fra de tyske, men dette er altså utgangspunktet for "gründeren" av rasen:

klodo.jpg

Denne ble siegervinner i 1925 (verdensmesterskap i schæfer)

...ååå.... fine, fine schäferen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tenker at en hund som er så ukomfortabel med håndtering at den knurrer bør slippe det. Den er uansett da ikke noe godt avlsemne, og bør slippe belastningen det er både å mengdetrene på det og bli tvunget til det i en litt masete situasjon som utstilling er. Det beste dere kan gjøre er å jobbe med tryggheten i ulike situasjoner, generell hverdagslydighet, jobbe i ulike miljøer og jobbe med trygghet rundt mennesker generelt. Hun har enda en god stund igjen av tenåringsfasen og mye som skal formes, og jeg ville utsatt alle eventuelle utstillingsplaner til hun har modnet en del og kanskje blitt tryggere. Hvis hun ikke blir tryggere med alderen og jobbing så ville jeg utelukket avl.
    • 1-årig tispe må stilles ut for å godkjennes ift avl. Mye egne meninger,men snill og god som familiehund. Hun liker IKKE at andre enn familie skal kjenne på kroppen. Se tenner går oftere bedre nå,men helst ikke. Godtar mer hvis folk tar seg litt tid til å bli litt kjent,og gir godbit først. Knurrer ved trening på å kjenne på kroppen/se på tenner,og det begrenser seg noe med mengdetrening på grunn av at knurring skremmer folk. Naturlig nok. Og det har hun erfart også,at da slipper hun,og folk trekker seg. Hvordan få trent på dette slik at hun kan få en vurdering av dommer uten å bli kastet ut?
    • Motviljen mot utgangsstilling uten godbit i venstre hånd vedvarer. Verbalt signal har han sluttet lytte til fordi jeg har tydeligvis begått for mange tillitsbrudd på det. På håndsignal kommer han oftere inn for å utføre, men setter seg demonstrativt ned i en hvilken som helst annen posisjon enn utgangsstilling når han oppdager at hånden er tom. Når det er godbit i hånden fullfører han fint og sitter superivrig helt klint inntil beinet mitt, som belønning for å shape meg til å ha godisen i hånden: — BRA! Fliiiink mams! Situasjonen virker håpløs, men de to siste dagene har han plutselig gjenfunnet gleden i å komme direkte inn og levere fra seg apportbukken igjen. Den hadde jeg gitt opp og degradert til leketøy - så gir ikke opp håpet om verbal cue utgangsstilling uten godbit i hånden helt ennå. ... Sånn i tilfelle jeg plutselig dør, btw, her er en liste over verbale kommandoer han "kan" og utfører om han vil. Han vet hva ordene betyr når han vet det er godbiter within reach: Ost = stå Pølse = sitt Bacon = dekk Ostepølse m/bacon, altså. Work in progress. Pleier komme flere skritt mot meg når han reiser seg til ost fra avstand. Gjør ofte bacon istedenfor ost. Kan pølse og bacon i de fleste situasjoner, også med ryggen til. Ikke god på pølse og ost under marsj. Må gå sakte og bruke hele kroppen som hjelper for å få borrelåsen til å løsne. Ost, både det å innta posisjonen og å holde den er lengst fra mål og krever mest hjelpere av de tre. Hele lista er work in progress. Han har en viss forståelse av hva ordene betyr, jobben videre er med tid og avstand: Bli (på taust håndsignal full forståelse. Ikke testet ordet uten samtidig håndsignal ennå. Bryter dersom avstanden blir for stor, jeg forsvinner helt ut av syne, eller mobiltelefon løftes for å ta bilde.) Ta med = hent  Takk = levere i hånden  På = frem til target på bakken, frempoter på, tar kontakt uten å snu seg fullstendig inntil videre  Slalom = weave Spin/twirl = medsols/motsols  Bamse (sitte bamse) High five  Gi labb Touch = snute i håndflaten, fingrene nedover skiller fra high five. Ikke jobbet med å holde posisjonen 2 og 3 (heelwork posisjoner) Hinter = gå bak Mellom = sving bakparten og rygg inn mellom beina dersom står, gå mellom beina dersom i bevegelse  Bakk = rygge Leave it = leave it (mat) Haka = hake på henvist target  Kom så = casual "innkalling" Kysselyd med leppene = kontakt  Navn = kontakt Æppæppæpp = stopp det der Rectus (utgangsstilling/marsj på høyre side) Link = Jeg er frekk som fy og prøver ydmyke deg til å gjøre nedverdigende sirkustriks uten å betale. Påbegynt, men tviler på at han forstår ordene: (Jeg har) BIFF! = superinnkalling. Ikke gjort mange nok ganger av manko på jackpot treats og toys når jeg har vært sikker på suksess. Rygg = ligge på siden med magen blottlagt, fordi han ikke klarer ligge stabilt på ryggen, men tipper over. Rull rundt = rulle over og ligge på siden. Vært for lat å fullføre fra dekk til dekk ennå. Vil bare når han er i humør til det. Blir veldig frustrert om jeg prøver lure ham over på ryggen når han er energisk og ikke føler for å kewle og slæcke'n. Teppe = gå til anvist "teppe" og bli der. En mer mobil "Gå til plassen sin". Ikke veldig stabil på den ennå. Godis må presenteres først, legger seg ofte halvveis utenfor, ofte bare nær teppet, utålmodig på frekvensen godbitene hagler i, og reiser seg fort om det går for mange sekunder, men han har en viss forståelse av hva ordet betyr: Godbiter kommer flyvende gjennom luften og lander ca her. Krype fremover er en adferd jeg venter på å få mer av, spontant og frivillig, før jeg setter cue på den. Lokking har jeg som nevnt brent meg på. Manerer i avskjeds-situasjoner er fullstendig fraværende. Plutselig bare snur han rumpa til og går, uten å si adjø - virkelig uhøflig - så "vinke farvel" står også på planen i dag.  
    • Støtter Schæfer 😁😁😎😎 Drømmehunden. Hadde aldri orka Malle, sjukt kule hunder men fy for en int3ns rase... 
    • Jeg har bhg barn og har en ungtispe på 9 måneder.  Jeg begynte alene trening hjemme dag 3. Alene mens e går på do, vaskerommet, ut med boss, ect. Noen min i slengen. At en vanlig valp venter i bil i 10 min mens du leverer i bhg kan ikke være noe big deal eller på noe som helst skadelig for valpen.  Ikke alle er uføre og enslige når de skaffer seg valp og kan følge med på alt valpen gjør til enhver stund. De aller fleste er i jobb/skole.  Ta det helt med ro, ikke gjøre noe stor greie utav alene trening. Inn og utav av rom uten valpen, evt valpen i binge/bur og du går å legger ungen/dusjer ect.  Jeg har i hvertfall den holdningen og synes d fungerer fint  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...