Gå til innhold
Hundesonen.no

Forventet levealder på din rase?


ipadda

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar
Det var vist en papillon i statene som ble 30 år. En jeg vet om hadde en papillon som ble 18 værtfal, men gjennomsnittsalderen er vel rundt 13-16.

Sant det! Bestemor til Tinka ble faktisk ihvertfall 18! Så kanskje også hun kommer til å dra på årene. Men verden eldste hun var visst en PapilloN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste tispa jeg kjente skulle blitt 17 denne vinteren (ble avlivet for noen uker siden) :wub:

Oj, ikke dårlig! :wub:

Sjekket forresten dalmatinerklubben sine sider, der står det;

Dalmatinere lever vanligvis til de er 11-13 år gamle, men de kan bli opptill 15-16 (dette er imidlertid sjeldent)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vanskelig (ok, kanskje litt, da), men hva legger man egentlig i "forventet levealder"? Snakker vi gjennomsnittlig oppnådd levealder, eller hva?

Bare som eksempel: I en helseundersøkelse på whippets i Sverige var gjennomsnittlig oppnådd levealder 9,8 år. Samtidig hadde ca. 25 % av hundene blitt over 13 år. Hva kan man forvente da?

Ifølge Agria blir 52 % av alle schäfere over 10 år. Kan man da si at 12-14 år er forventet levealder?

Vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vanskelig (ok, kanskje litt, da), men hva legger man egentlig i "forventet levealder"? Snakker vi gjennomsnittlig oppnådd levealder, eller hva?

Jeg ser ikke på det som det samme. Når man spør om forventet levealder så tenker jeg på levealderen som er forventet om hunden får leve til den blir gammel. Klønete forklart, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være vanskelig (ok, kanskje litt, da), men hva legger man egentlig i "forventet levealder"? Snakker vi gjennomsnittlig oppnådd levealder, eller hva?

Det lurer jeg faktisk litt på også - hva legger man i det ? Og hvordan VET man dette ? Er det noen som fører statistikker over det innen hver rase ? Ja, man kan kjenne til den og den hunden som ble så og så gammel, men hva med alle som faktisk dør før de er 5 år ? Regnes disse inn i "statistikken" ? Chihuahua sies jo å bli utgamle... Mine to døde da de var hhv 4 og 7 år liksom...

Jeg har overhodet ikke noe formening om hva gjennomsnittlig levealder for min rase er, men jeg anser alt over 10-11 år som bonusår - og når hundene begynner å bli 12-13 år synes jeg ikke det ser ut som de har noe spesiell glede av livet lenger (av dem jeg har sett i den alderen). At de da slumper til å bli både 14 og 15 år fordi medisiner holder dem oppe, det synes jeg ikke er spesielt "imponerende" iallefall. Så nei, jeg er ikke spesielt imponert når man skryter av at hunder blir både 15, 16 og 17 år - man må også vurdere hvilken livskvalitet disse hundene har (jeg har personlig aldri sett en så gammel hund som jeg ikke har syntes synd på...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg faktisk litt på også - hva legger man i det ? Og hvordan VET man dette ? Er det noen som fører statistikker over det innen hver rase ?

Det er vel litt mer hva man har fått med seg. Jeg annser ikke at hunder som blir utsatt for ulykker skal taes med i statestikken. Påkjørsel har liksom ikke så mye med sykdom å gjøre..

Jeg har overhodet ikke noe formening om hva gjennomsnittlig levealder for min rase er, men jeg anser alt over 10-11 år som bonusår - og når hundene begynner å bli 12-13 år synes jeg ikke det ser ut som de har noe spesiell glede av livet lenger (av dem jeg har sett i den alderen). At de da slumper til å bli både 14 og 15 år fordi medisiner holder dem oppe, det synes jeg ikke er spesielt "imponerende" iallefall. Så nei, jeg er ikke spesielt imponert når man skryter av at hunder blir både 15, 16 og 17 år - man må også vurdere hvilken livskvalitet disse hundene har (jeg har personlig aldri sett en så gammel hund som jeg ikke har syntes synd på...).

Det må jeg egentlig si meg enig i (og skulle akkurat skrive om det når jeg så du hadde gjort det.)

Dem fleste hunder jeg har kjent som er over 13år hadde jeg personlig avlivet ca 1år før den kom i den alderen. Mest pga tydelige leddsmerter og muskelsvinn. Hunder som viser smerter hvergang den reiser seg, sjangler og rett og slett sover seg igjennom dem siste årene i livet -apatisk, hadde ikke fått leve så lenge hos meg.

Det virker iblandt som det går status i å la hundene leve lengst mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig her. En gammel hund skal ikke holdes i live så lenge som mulig for en hver pris, men samtidig så synes jeg at en hund skal få lov til å bli gammel. Hvis den ikke sliter med smerter så synes jeg det er greit å ha en gammel hund selv om den ikke orker så mye som før. Min setter var med på fjellturer på 6-7 timer og med 1000m stigning uten problemer da hun nærmet seg 13. Hun begynte å bli stiv, og man så jo at hun var blitt eldre og hadde dårligere hørsel, men på det tidspunktet synes jeg at hennes livskvalitet var god nok. Hun døde forøvrig av påkjørsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker iblandt som det går status i å la hundene leve lengst mulig...

Ja, det er vel det inntrykket jeg også har fått. Det er litt status å kunne si at bikkjedyret varte til det ble 15 år liksom, uten å si så mye om hvilken livskvalitet den hadde de siste 3-4 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si jeg har det inntrykket jeg da.. Men jeg syns det er like koselig å lese om aussier som blir gamle (15++) hver gang :( Jeg tror ikke folk sier slikt for å skryte eller for å få noe slags "status" - men for å poengtere at hunder KAN bli gamle, uten at det betyr at det er medisiner som holder de i live...

Ta f.eks aussien som Mailin skriver om; han jobbet til siste stund på gården, og når de så at det ble tungt for han å jobbe med dyra dems så fikk han sovne inn, over 17 år gammel. Det tror jeg var en lykkelig hund :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ikke unormalt at hoffer blir 10-12 år gamle, det er noe man bør forvente om hunden er frisk ellers. Hadde en oversikt på rasen i Nederland fra 2008, den viste at hunder som ikke ble påkjørt (og avlivet pga det) levde til de var 13-14 år.

Selv er vi medeiere i "gamlefar" som veldig snart er 13 år. Eneste man kan merke på han er at han har dårlig hørsel. Ikke har han vært syk heller. I sommer hoppet han inn og ut av bilen vår som en unghund :wub:

Den eldste som jeg vet om ble 17 år og 4 mnd, og hun var frisk og rask til hjertet begynte å svikte. Da bestemte eieren seg for å ikke medisinere men å avlive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg vet ikke hva forventet levealder er på schäfer, men jeg personlig kjenner ingen av rasen som har blitt over 12 år og det var en hund som ble 11.5 år. De fleste syns jeg er veldig gamle når de er rundt 10 år. Jeg er enig med Bardmand, Siri og Jeanette jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den er på ca 13-14 år. Jeg synes det er så rart når folk omtaler hundene sine som gamle når de er 7-8. For min del forventer jeg egentlig ikke at hunder av mine rase skal vise særlig tegn på aldring før de bikker 10 år og vel så det. Vet om flere settere som har blitt 15-17 år.

Enig. Fikk høre at romeo var gammel da han var 8 år. Da så jeg rart på dem og sa at, nei han er ikke gammel. Bare godt voksen :) Romeo er nå 10 år, og han begynner å bli gammel. Ikke pga alderen, men fordi han begynner å bli sti og ser litt gammel ut. You're only as young as you feel :)

Forventet levealder på storpuddel er vel 13 år, tror jeg. For mudi er det vel litt lenger. 13-15, tror jeg. Aner ikke hvor gammel den eldste ble. Så god kontrll har jeg ikke :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vanligste er 12-15 år for tibben, uten at jeg har noen solid dokumentasjon på det. Noen blir eldre også, opptil 18 år tror jeg. Jeg vil jo selvfølgelig at Kaizer skal bli minst 10 år gammel, gjerne eldre også, men ikke på bekostning av helse og livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva forventet levealder er på schäfer, men jeg personlig kjenner ingen av rasen som har blitt over 12 år og det var en hund som ble 11.5 år. De fleste syns jeg er veldig gamle når de er rundt 10 år. Jeg er enig med Bardmand, Siri og Jeanette jeg..

Gamlegutten vår ble vel 11, og han fikk en sykdom som ødela ham, han var ikke "gammel" egentlig. Hadde han ikke fått den, hadde han nok vart betydelig lenger. Det hadde nok mange andre schäfere gjort også, om de ikke fikk alskens rask. Men det er beside the point, forventet levealder er jeg enig i - en schäfer på ti år er gammel, i mine øyne.

Forventet levealder på KO er det litt vanskelig å si noe om føler jeg, men de begynner i mine øyne å bli gamle ved 7-8år. Vet om flere som har levd til å bli 14-15, men det bør man ikke forvente. 8-11, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Finske Lapphunder har ganske høy forventet levetid 13-15 år. Flere jeg vet om som har blitt godt over 13 år og fremdeles er i knall form. Mormoren til Marco er 15 nå og i stor form, mammaen hans er 9 og sprek som bare det, morfaren hans ble 13 år. Også er det jo såklart en 10-20 stk som har blitt 16-17-18 år. Den eldste som er registrert ble 21 mener jeg å huske, men det kan man ikke si er forventet levetid akkurat! Det viktigste er uansett hvordan de årene de lever er. Om en hund hadde 10 lykkelige og friske år så er vel det bedre enn en hund på 15 som man har ventet på skal dø hver eneste dag fra den var 10...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva forventet levealder er på schäfer, men jeg personlig kjenner ingen av rasen som har blitt over 12 år og det var en hund som ble 11.5 år. De fleste syns jeg er veldig gamle når de er rundt 10 år. Jeg er enig med Bardmand, Siri og Jeanette jeg..

Jeg vet ikke jeg heller hva som er forventet levealder på schäfer, men det er nok de ferreste som passerer 10 -11 år. Men jeg har kjent flere som har blitt 12-14 år gamle. Gamleste schäferhunden jeg vet om ble 15,5. I dag kjenner jeg to gamle schäfer damer på 12 og 13 som fortsatt er spreke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...