Gå til innhold
Hundesonen.no

Forventet levealder på din rase?


ipadda

Recommended Posts

På greys ligger det rundt 11-13 år. har hørt om mange som har blitt både 12 og 13.

På dobbere er den lavere, og jeg har hørt at gjennomsnitts levealder er 9,5 år. Det er bra hvis de blir 10 og mer. Har inntrykk av at fra 6-7 års alderen er det flere som faller fra. Mange pga sykdom. (ut ifra hva jeg har sett og hørt via andre raseforum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Litt OT, men begynte plutselig å tenke på noe... Er det noen som har en anelse om hva levealderen på ulver ligger på? Det hadde jo vært litt interessant å vite. :)

"Ulver blir opptil 14-17 år i fangenskap, men den gjennomsnittlige levealder i vill tilstand er atskillig lavere pga. høy dødelighet i det første leveåret, hvor 50 prosent av alle individer dør. "

"Dødeligheten hos ulv er selv i dag hele 50% det første leveåret - og gjennomsnittlig levealder bare 4.5 år for de ulvene som er så heldig (les: dyktig) og overleve sine to første leveår."

"I villmarka er vanleg levealder 6–9 år, men ulvar i fangenskap kan nå ein alder på 16 år."

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretterne på den Golden hunden jeg har nå sa at om hunden hold seg frisk og rask frem til 7. års alder, ble hunden som regel gammel. Vet ikke om det stemmer, men hun har i hvertfall drevet med golden i 35-36.år.

Ellers har jeg også hørt om 12-15.år på Golden Retriever.

Men vet at oppdretter har/hatt hunder over 15.ÅR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to tidligere schäferene vi har hatt ble henholdvis 14 og 13 år. 14-åringen var frisk i kroppen, men døv de siste mnd og ble helt plutselig lam (over natten). 13-åringen fikk epilepsi det siste halve leveåret, men var helt frisk før dette.

Marko (schäfer),som vi fremdeles har, blir 13 år i april. Han har helt klart vondt her og der og hinker rundt. Men har er veldig blid og fornøyd, selv om han sover mye. Dagene går opp og ned... Jeg mener han godt kunne sluppet før denne vinteren og kulda, men moren min vil ikke ta han så lenge han ikke blir verre. Han har liksom vært like dårlig det siste året... Det er ikke lett å vite når man skal ta det tunge valget!¨

Alle våre 3 schäfere har vært friske til rundt 12-års alderen, men forventet levealder kan jo diskuteres. Når det er snakk om forventetlevealder er det jo egentlig vanskelig å si, da det er få som dår naturlig!

Border Collie forventer jeg at er frisk til den er 13-15 år. De fleste 11-12-åringene jeg kjenner er like spreke som når de var 4!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ulver blir opptil 14-17 år i fangenskap, men den gjennomsnittlige levealder i vill tilstand er atskillig lavere pga. høy dødelighet i det første leveåret, hvor 50 prosent av alle individer dør. "

"Dødeligheten hos ulv er selv i dag hele 50% det første leveåret - og gjennomsnittlig levealder bare 4.5 år for de ulvene som er så heldig (les: dyktig) og overleve sine to første leveår."

"I villmarka er vanleg levealder 6–9 år, men ulvar i fangenskap kan nå ein alder på 16 år."

:D

Takk for faktaen! :D Det kunne jeg sikkert googlet meg frem til, men mye mer behagelig å bare få det servert slik :)

Litt "skuffende" å lese at ulvene bare blir max 17år, og da i fangenskap. Jeg hadde kanskje et lite håp om at ulvene skulle bli minst 30år og at vi kanskje kunne lært noe (mer) av ulvene og utvikle i hundene våre. Men da er jo ulver enda bare en sunn versjon av alle verdens hunder, og ikke noe supervesen som blir 2 ganger eldre enn en hund. De blir bare like gamle som en sunn og frisk middels stor hund kan bli. *småskuffa*

Nå slutter jeg å bable om svada her tror jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vist en papillon i statene som ble 30 år. En jeg vet om hadde en papillon som ble 18 værtfal, men gjennomsnittsalderen er vel rundt 13-16.

Det samme gjelder jo da Phalene.. der ble faktisk Tinka sin farmor 18 tror jeg.. så forhåpentligvis har hun noen supre gener! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...