Gå til innhold
Hundesonen.no

Varmedekken


eple

Recommended Posts

Jeg er usikker på hvilket varmedekken jeg skal kjøpe til min korthårede collie, selv etter å ha lest mange eldre tråder her inne om ulike merker. Jeg skal bruke dekkenet på henne når hun må vente i bilen på vinteren og i pauser på turer når det er kaldt. I tillegg hadde jeg tenkt å bruke dekkenet når hun skal sove i telt. Er det greit å bruke dekken i telt eller bør hun ha pose?

Foreløpig har jeg sett på følgende dekken

Katahdin:

http://www.hundeutstyr.no/katahdin-varmedekken-p-394.html

Hurtta:

http://www.hundeutstyr.no/ny-farge-hurtta-...kken-p-440.html

Felleskjøpet sin dogman, fant ikke link. Noen som har funnet dette på fk sine sider nylig?

Jægerens:

http://www.fk.no/trade/productview/803396/921/

Hvilke erfaringer har folk med de ulike? Noen som har prøvd flere av dem og som kan sammenligne dem? Andre merker jeg bør se på?

Jeg har i tillegg sett på hvileposer/varmeposer. Her har jeg funnet jægerens og jerven, anbefales det ene over det andre?

Håper på svar, finnes alt for mange produkter å velge mellom der ute :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gått for Hurtta eller dogman. Selv skal jeg kjøpe hurtta-dekken til mine, og har 2 dogman dekken til min minste hund på 2kg som fryser veldig lett. Nå har det akkurat bikket under til minusgrader hos oss så de brukes daglig, og holder veldig bra! Virker også som de varmer godt, særlig bryst, frempart og "innvoller" for hun er alltid god og varm å ta på når vi kommer inn fra tur når hun har brukt dekkenet. Kjenner at dekkenet blir varmt i foret også, så det tyder jo på at det fungerer som det skal :lol: (holder på kroppstemperaturen og sender den tilbake til hunden)

Syns det har litt dårlig passform på henne bakpå ved lårene og rumpa, men hadde hun kunnet brukt de strikkene som skal være rundt lårene hadde det sikkert vært grei passform der og. Men hun nekter å gå med de på... :lol: Så da blir dekkenet litt høyt og luftig på rumpa og det ser ut som det slipper inn litt for mye luft. Men det løser jeg ved å bruke en genser på henne under dekkenet hvis det er veldig kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ridgebacken et katahdindekken som hun bruker når det er kaldt/surt ute. Det beskytter magen hennes mot sterk kulde/snø og kroppen mot vind. Det brukes for det meste i aktivitet, det dekker ikke noe godt nedover skuldrene som jeg ønsker når hun skal hvile, og ikke er det tykt nok for å holde varmen når det er kaldt på vinterturene. K-dekkenet brukes kun på vinteren når det er en 10minus eller kaldere, og som nevnt i bevegelse.

Ellers har vi dogman-dekken til hele hurven. Jeg er veldig fornøyd med det. Nå kjøper jeg bestandig dekkenene i noen størrelser for store og syr de litt til i fronten og slikt. Da dekker de godt nok nedover lårene når hunden ligger sammenkrøllet. Jeg synes kvaliteten på det dekkenet jeg kjøpte for 4år siden er bedre enn det vi kjøpte for 1år siden, er noe med innerstoffet som ikke er helt likedan. Men det varmer i alle fall godt. Brukes når det er kaldt og hundene skal hvile. Ikke i aktivitet.

Også har vi helforede hvileposer til alle sammen. De vi har er ganske tynne og lette og ikke helt vanntette, men vi bruker de stort sett bare i telt så det går helt fint. Ned til -5grader ligger aussien min kun med dekken på, da synes han det blir for varmt i posen med dekken på, og han vil helst ligge helt utstrakt, noe han ikke får til i posen. Når det er kaldere enn det har han dekken på i posen. Ridgebacken ligger helst varmest mulig så hun ligger gjerne med dekken i hvileposen når det er nærmere 0 ute. Når det er skikkelig kaldt (-35/-40 som i påska) så hadde hun katahdin innerst, dogman utpå og lå i hvileposen. Skikkelig god og varm.

Har prøvd hurrta sitt på mine, men var ikke noe fornøyd med passformen, syntes ikke det dekket nok til hvile. Men det kommer jo annpå hva man trenger:) Også er ikke jeg noe fan av teddystoff som er inni kennel sine dekken og i jægerens. Det fester seg fort snø i det og blir vått.

Edit: for meg er det viktig at det dekker godt nedover skuldrene,helst til albuen, og nedover lårene, helst til knærne. Det bør også være såpass stort at det dekker hele ryggen når de ligger sammenkrøllet, og det bør være lukking med et skikkelig bryststykke og så det går langt under magen, helst hoftene omtrendt. For meg er dekken noe å hvile i og da skal det være varmt nok. Jeg syr de litt så de kan bevege seg i de, og setter på en ekstra jord bak frambena så de ikke trør seg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Dogman dekkenet og er veldig fornøyd med det. Har kjøpt det på felleskjøpet og det er billigere og så langt bedre enn mange av dem dyre. Flere av mine bekjente har kjøpt det når dyrere dekken ikke har strekt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig fornøyd med dogman sitt.

Har både dette og Jægerens. Blir dogman på nye hunden også.

I telt synes jeg varmedekken er bedre enn hvilepose, om man ikke har begge deler da...

Eni i det. Skal jeg velge en ting til hundene for å ha i teltet så må det bli dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hurtta (før yippie kloret det av seg) og var fornøyd med det. Har både dogman og jægerens nå, og er uten tvil mest fornøyd med jægerens. Det sitter veldig godt og er solid. Det dekker magen veldig godt og det fester seg ikke snø i dekkenet + at snø ikke legger deg under dekkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dogman, katadin, et hjemmelaget og et fleecedekken. Dogman og det hjemmelagedet er jeg desidert mest fornøyd med. Det hjemmelagedet har ull innerst og kamostoff ytterst. Ypperlig. Bare synd Arn er allergisk mot ull... Minuset med det er at det er litt tungt. Katadin brukte vi på vår forrige aussie som var noe tynnpelset i buken. Hadde det på ham under bevegelse på kalde vinterdager. Har også brukt det på Arn under hvile på sene sommer -og høst kvelder. Fleecedekkenet bruker jeg knapt. Jeg er ikke så fan av fleece da det ikke varmer når det blir vått. Jeg liker ull best og ville foretrukket ulldekkenet (det hjemmelagedet), men når kanutten ikke tåler ull, er dogman en veldig god erstatning.

Ja, også kom jeg på at jeg har et til dekken til under bevegelse som dekker brystkassen mest. Det brukes nesten ikke, såe... hehe. Kjære vene, så mange dekken jeg har :whistle: BOT-dekken har jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dogman, katadin, et hjemmelaget og et fleecedekken. Dogman og det hjemmelagedet er jeg desidert mest fornøyd med. Det hjemmelagedet har ull innerst og kamostoff ytterst. Ypperlig. Bare synd Arn er allergisk mot ull... Minuset med det er at det er litt tungt. Katadin brukte vi på vår forrige aussie som var noe tynnpelset i buken. Hadde det på ham under bevegelse på kalde vinterdager. Har også brukt det på Arn under hvile på sene sommer -og høst kvelder. Fleecedekkenet bruker jeg knapt. Jeg er ikke så fan av fleece da det ikke varmer når det blir vått. Jeg liker ull best og ville foretrukket ulldekkenet (det hjemmelagedet), men når kanutten ikke tåler ull, er dogman en veldig god erstatning.

Ja, også kom jeg på at jeg har et til dekken til under bevegelse som dekker brystkassen mest. Det brukes nesten ikke, såe... hehe. Kjære vene, så mange dekken jeg har :whistle: BOT-dekken har jeg også...

Kanskje det ulldekkenet passer noen av våres...?:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det ulldekkenet passer noen av våres...?:whistle:

Ja, det passer nok både aussiene og Zima, men jeg skal spare det til vår neste hund som kan passe det. Tanta mi laget det, så det betyr mye for meg, også står det "Brimi" på det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jægerens varmedekken og er fornøyd med d, dog jeg bare har prøvd det en gang da.. :) Blir vel mer til vinteren. Men det er skikkelig greit med et vannavstøtende ytterlag og godt varm stoff inni.. :wub:

Ulempen med Jægerens er at snøen fester seg i inner foret. Det er synd, for jeg liker nemlig denne passformen mye bedre enn dogman sitt. Nå spiller det kanskje ikke så mye rolle for de som ikke vasser i snøen slik fuglehundene gjør. Så sånn sett synes jeg Dogman sitt er bedre, fordi snøen ikke setter seg fast og gjør hunden kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg joiner med noen spørsmål. Ser nettopp etter det samme som deg, men til en langrygget Phalene? Dvs. hun er 27cm høy og 47cm (dette er målt fra halsbåndet til "inn i" haleroten). Jeg ønsker uansett et langt dekken som hun kan ha på når hun hviler. Da jeg allerede har Hurtta Pro-fleecedekken, det med vanntett fleece som jeg tenker å bruke til aktivitet. Hadde nemlig det dekkenet på telttur forrige helg med ca. 0grader og da frøs hun veldig.

Hun er også ganske slank, og ikke særlig bred over ryggen.

Jeg har vært å prøvd et dekken sånn ala Jægeren's, annet merke. Men for at det skulle bli langt nok så ble det liksom for stort (sånn baggy) og lå absolutt ikke godt nok inntil.

Et must er også at det skal være lett og ta av og på. Ikke sånn glidelås på ryggen osv. Jeg skal med andre ord, kunne dra det enkelt på når vi tar pauser i fjellet på skitur osv.

Hun skal også kunne sitte med meg foran bålet uten å være kald, evt. ligge oppå et saueskinn. Det skal altså ligge godt rundt ryggen og sånn

Er det noen som har en sånn hund? Eller har noen anbefalinger?

PS. Betaler det det koster, så pris er ingen "hindring", men noe mer enn tusen vil jeg helst unngå.

Har kikket litt på BOT-dekken da jeg har god erfaring med denne typen for hest. Men blir det liksom varmt nok?

Hun er forresten klipt, og har lite underull. Så hun har ikke den typiske lange og "kraftige" pelsen til en vanlig papullon/phalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper hunde dekken fra høøks (egentlig heste butikk men de fører nå også hund) de har billige bra dekken. Har kjøpt to stk til min hund, et regndekken med flees for og et tykkere dekken, veldig fornøyd med de begge, ligger godt og sklir ikke rundt.

Billig og bra;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg joiner med noen spørsmål. Ser nettopp etter det samme som deg, men til en langrygget Phalene? Dvs. hun er 27cm høy og 47cm (dette er målt fra halsbåndet til "inn i" haleroten). Jeg ønsker uansett et langt dekken som hun kan ha på når hun hviler. Da jeg allerede har Hurtta Pro-fleecedekken, det med vanntett fleece som jeg tenker å bruke til aktivitet. Hadde nemlig det dekkenet på telttur forrige helg med ca. 0grader og da frøs hun veldig.

Hun er også ganske slank, og ikke særlig bred over ryggen.

Jeg har vært å prøvd et dekken sånn ala Jægeren's, annet merke. Men for at det skulle bli langt nok så ble det liksom for stort (sånn baggy) og lå absolutt ikke godt nok inntil.

Et must er også at det skal være lett og ta av og på. Ikke sånn glidelås på ryggen osv. Jeg skal med andre ord, kunne dra det enkelt på når vi tar pauser i fjellet på skitur osv.

Hun skal også kunne sitte med meg foran bålet uten å være kald, evt. ligge oppå et saueskinn. Det skal altså ligge godt rundt ryggen og sånn

Er det noen som har en sånn hund? Eller har noen anbefalinger?

PS. Betaler det det koster, så pris er ingen "hindring", men noe mer enn tusen vil jeg helst unngå.

Har kikket litt på BOT-dekken da jeg har god erfaring med denne typen for hest. Men blir det liksom varmt nok?

Hun er forresten klipt, og har lite underull. Så hun har ikke den typiske lange og "kraftige" pelsen til en vanlig papullon/phalene.

Det enkleste er ofte det beste; kjøp et som er for stort og som henger litt godt nedover sidene, også syr du det til så det passer henne når hun ligger i ro. Som "løpsdekken" burde du ha et som sitter godt på, men kanskje ikke så dekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er ofte det beste; kjøp et som er for stort og som henger litt godt nedover sidene, også syr du det til så det passer henne når hun ligger i ro. Som "løpsdekken" burde du ha et som sitter godt på, men kanskje ikke så dekkende.

Hmmm.. jeg er dååårlig til å sy. Men kan jo evt. spørre tante eller mor.. Løpsdekkende jeg har er ikke så veldig dekkene men sitter forholdsvis godt, bortsett fra at strikkene gnager, men da har vi de ikke på. Det er vanntett fleece og fungerer nok veldig bra til vinteren. Men uansett så holder hun seg ganske varm, med mindre det blåser kaldt og er gufsete.

Men isåfall hvilke dekken er lette å sy om, eller hvilket er best!?

EDITED:

Da tro jeg innom den lokale hundebutikken! Han hadde et dekken ala Jægeren's som virket altfor stort. Men vi prøvde det på og det satt ganske fint. Ihvertfall til sånn "stille" bruk. Og siden det var noe reklame på siden fikk jeg det til halv pris, pluss mine vanlige 15%. Så dekkenet kom på en litt under 250kr!

Så får vi bare se hvor godt det virker når vi får mulighet. Men til den prisen er det ikke så farlig liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...