Gå til innhold
Hundesonen.no

Drikker du melk?

Wilma

Drikker du egentlig melk?  

106 stemmer

1. 1.

• Hver dag
      31
    • Noen ganger i uka
      18
    • Av og til
      19
    • Aldri
      38
  2. 2.

• Ja
      53
    • Litt
      17
    • Ikke så veldig
      13
    • Nei
      23

Recommended Posts

Skrevet

Har alltid elsket melk. Husket jeg kunne drikke opptil en pakke når jeg kom hjem etter skolen da jeg gikk på ungdomsskola :) Da var det å lage seg 2 brødskiver med nugatti og ta med seg en pakke melk nedi stua og se passions, home and away, osv... *ler*

Jeg drikker enda melk så å si hver dag, ofte drikker jeg nok opptil 1 liter om dagen. Har aldri hatt inntrykk av melk som feitende, jeg er tynn som en strek uansett.

Oboy i melka er deiiiilig :)

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Drikker aldri melk, kan ikke huske at jeg noen gang har likt det (men vet jeg drakk det da jeg var to/tre). Jeg kaster opp, avskyr smaken. Kan bruke litt melk i kaffe, men ikke så mye at man smaker det. Liker heller ikke krem i store mengder (smaker melk), rømme (smaker melk), hvitost (smaker melk), brunost (smaker bare fælt), fløte (smaker selvsagt melk), rømmegrøt (smaker melk) og så videre ... Hehehe.

Skrevet
Melk er spedbarnsdrikk og ikke noe voksne individer (verken folk eller dyr) trenger... Sånn er det med den saken *ler*.

Helt enig. Men jeg må ha en skvett i kaffen av en eller annen merkelig grunn.

Skrevet

Jeg drikker aldri melk og hater smaken. Skulle igrunn ønske jeg likte det, da det er bra for kroppen min. Sammen med gulost, æsj!

Skrevet
Har alltid elsket melk. Husket jeg kunne drikke opptil en pakke når jeg kom hjem etter skolen da jeg gikk på ungdomsskola :) Da var det å lage seg 2 brødskiver med nugatti og ta med seg en pakke melk nedi stua og se passions, home and away, osv... *ler*

ÅååååååååÅÅå Passions! For noen minner jeg har om Tabitha, fluffy the cat og hele gjengen :) Men ungdomsskolen, jeg mener det gikk da jeg gikk på barneskolen når jeg så Passions? (og vi er jo født samme år iflg. profilen din).

Jeg drikker enda melk så å si hver dag, ofte drikker jeg nok opptil 1 liter om dagen. Har aldri hatt inntrykk av melk som feitende, jeg er tynn som en strek uansett.

Blir absolutt ikke tjukk av melk nei, hadde det bare vært så vel! Tynn som en strek enda her også... Får iallefall litt muskler. Liker jeg å tro :)

Skrevet

Altså det der med melk og beinskjørhet er bare tuill tror jeg. Norge er det landet med aller størst forekomst av beinskjørhet!! Og det er vel kun et eller annet indianerfolk i Canada som drikker melk slik vi gjør.. Faktisk er det sånn at det hadde vært nærliggende å få nordmenn til å droppe melkedrikkingen for kanskje det er den som gir overhyppighet av beinskjørhet??? (Neida, jeg tror ikke beinskjørheten skyldes melkedrikkingen men jeg tror heller ikke at den gjør noe for beinskjørhet..)

Jeg liker ikke melk, men kan ha melk i kaffe og må ha det i te for å greie å drikke teen (nei, liker ikke så godt te heller jeg..)

Skrevet

Drikker bare sjokolademelk, jeg (ganske sjelden dette også). Milkshake, og andre ting med melk i liker jeg. Men ikke ren melk. :)

edit: Altså, melk smaker ikke godt - og jeg drikker aldri ren melk!

Skrevet

Jeg ønsker ikke å støtte melkeproduksjonen slik den er idag, selv om mange av dyrene heldigvis har det bedre enn før :)

Så nei jeg drikker ikke melk, klarer desverre ikke å holde meg unna alle melkeprodukter men.

Skrevet
Liker ikke "kjøpe-melk" så godt, da jeg er vant til melk som verken er pastarisert eller homogenisert og som kommer helt fersk fra tanken i melkerommet! Den melken elsker jeg!

Pasteurisert. :) Jeg har prøvd sånn melk, det var pjuk.

Skrevet

Melk rett fra kyra er jo ikke så værst det! Oppvokst på gård som jeg er, ble en melkeskvett rett fra jura obligatorisk :)

Skrevet

Jeg drikker vann jeg! :)

Drakk mye melk før, men siden jeg drikker generelt mye (drikker alltid ei flaske, 0,7l, vann til hvert måltid) fikk jeg for meg at det ikke var bra å drikke melk (og 3 måltider (alltid vann til middag) med over en halvliter melk hver dag er neppe det heller...) så da byttet jeg ut melk med vann. Etter det tåler jeg ikke melk i større mengder lengre... Akkurat det går greit, men tåler ikke å spise is flere dager på rad lengre heller og det er verre! :)

Skrevet
Jeg ønsker ikke å støtte melkeproduksjonen slik den er idag, selv om mange av dyrene heldigvis har det bedre enn før :)

Så nei jeg drikker ikke melk, klarer desverre ikke å holde meg unna alle melkeprodukter men.

Hva med økologisk melk?

Selv drikker jeg konsekvent økologisk, kun i nødstilfeller jeg kjøper noe annet om de ikke har. Nå synes jeg også det smaker forskjell på den økologiske og vanlige. Øko smaker rett og slett best. På alle mulige måter :)

Skrevet

Overrasket over hvor mange som ikke liker eller ikke drikker melk - trodde det var normal vare...

Anyway, jeg drikker et glass melk til frokost og også tilkveldsmaten hvis den er brødmat. Også er det få ting som smaker bedre enn fersk gjærbakst eller varm sjokoladekake og et glass kald melk til!

Men jeg får kun i meg skummet melk, alt annet smaker tjukt og fett og ekkelt.

Har ofte dårlig samvittighet for hvor lite melk jeg drikker, mens det virker som om jeg drikker mye til Sonendame å være...

Skrevet
jeg er veldig glad i melk, men magen min er ikke enig(magevondt og kvalm og det blir for mye)så drikker den bare en sjelden gang.

Det hun sa. Er egentlig kjempeglad i melk, kan godt drikke bare melk sånn alene uten at det er til noe, så godt synes jeg det er. Men får problemer med magen av det, så da lar jeg det være.

Skrevet

Før drakk jeg nesten aldri ren melk, men nå kan jeg lett drikke en liter på en dag.

Edit: drikker bare lett eller ekstra lett melk

Skrevet
Liker ikke "kjøpe-melk" så godt, da jeg er vant til melk som verken er pastarisert eller homogenisert og som kommer helt fersk fra tanken i melkerommet! Den melken elsker jeg!

Enig! Sånn melk kan jeg bare drikke og drikke og drikke :)

Skrevet
Hva med økologisk melk?

Selv drikker jeg konsekvent økologisk, kun i nødstilfeller jeg kjøper noe annet om de ikke har. Nå synes jeg også det smaker forskjell på den økologiske og vanlige. Øko smaker rett og slett best. På alle mulige måter :)

langt de fleste økologiske brukene jeg har besøkt og/eller jobbet på, har vært mye verre innen dyrevelferd enn de tradisjonelle brukene. Gamle, mørke, fuktige og trekkfulle fjøs, dårlig for osv. Jeg er for økologisk mat, men ikke slik det gjøres pr i dag...

Skrevet

Ja, jeg drikker melk, masse kald og lettmelk går rett ned. Noen ting må bare ha melk ved siden av, jeg greier f.eks ikke å få ned brødskiver med peanuttsmør uten melk, og så må jeg har en safari kjeks dyppet i melk hver dag :) sunt eller ei :)

Skrevet
langt de fleste økologiske brukene jeg har besøkt og/eller jobbet på, har vært mye verre innen dyrevelferd enn de tradisjonelle brukene. Gamle, mørke, fuktige og trekkfulle fjøs, dårlig for osv. Jeg er for økologisk mat, men ikke slik det gjøres pr i dag...

Da vil jo dette kun være snakk om tilfeldigheter. Det er like strenge regler ift renhold og behandling av dyrene, men strengere krav der dyrene skal få være mer ute, gå fritt hver eneste dag året rundt, ha større inneareal osv. I tillegg får de selvfølgelig spise mat uten sprøytemidler.

Vårt øko-fjøs er nytt i år 2000, rent, så og si lukt-fritt (lukter litt ku, men ikke møkk) og tørt og fint i liggebåsene som har myke madrasser med masse sagflis på. Jeg har faktisk sovet der selv, to netter i sommer (en ku var syk), og det var behagelig og koselig.

Jeg har sett flere øko-fjøs som er minst like fine. Har også sett konvensjonelle fjøs som er like fine. Det om kuene er øko-kuer eller ikke har nok ingen direkte forbindelse med hvor fint fjøset er.

Skrevet

Drikker melk hver eneste dag! Melk er godt og passer så og si til alt etter min smak :lol: Drikker ikke kultur eller hel melk, det blir for fettete etter min smak. Varm melk med honning eller sjokoladepulver og sjokoladepulver i kald melk smaker også veldig godt :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...