Gå til innhold
Hundesonen.no

En trist dag!

LeneG

Recommended Posts

• Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Huff,dette var forferdelig trist og lese,Jeg føler med deg.

Du gjorde det riktige,og jeg håper som alle andre at du etterhvert vil finne gleden av hund igjen.

Likevel må du først få sørge over tapet ditt av Bonnie.Virkelig vond avgjørelse og ta,men du må ikke føle deg råtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støtten alle sammen. Vet ikke helt hvorfor men trodde nesten alle her skulle synes jeg var slem men det er vel fordi jeg føler det slik selv.

Deilig å høre at dere støtter meg... jeg gråter når jeg leser innleggene deres...

Du satt i den situasjonen ingen hundeeiere noen gang ønsker å være i. Hvordan kan man dømme noe sånt. Føler meg deg og kondolerer <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars, stakkars deg. Det er så tungt og trist å miste sine firbeinte venner. Som Akela sa engang for lenge siden: Man blir spesiellt knyttet til de usikre som trenger ekstra mye oppfølging. (Hun brukte nok ikke akkurat de ordene,da.) Gråter litt her for dere tidlig på morgenen, jeg. Men du, vi har en av hver. En som er usikker og har de merkeligste utfall og en som tar livet med knusende ro. De aller fleste hunder er jo noe liknende livsnyteren vår. Du skal være stolt av alt arbeidet du la i Bonnie og glad for all kunnskapen det har gitt deg, men vær så snill å ikke gi opp å ha hund. Du har jo en kompetanse de færreste får med seg. Trøsteklem fra meg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei å nei, så ufattelig trist! Men som Anette sa, du er en ansvarsfull hundeeier! Så jeg håper at du en gang i fremtiden, når dette har "falmet" litt og hvis du ønsker en hund i livet ditt igjen, så finner du den rette.

*Sende varme tanker til deg og sørgende familie*

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist! Føler med deg! Du gjorde det riktige, selv om det føles feil.. Man kunne ikke ha gått i uvisshet om at dette kunne skje igjen, for det er ikke slik et hundehold skal være..

Det gjør grusomt vondt når det skjer, men med tiden vil du få det på avstand. og da håper jeg du vil få et nytt ønske om å få en hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor klem til deg LeneG. Jeg er helt enig med alle de andre som sier at du ikke skal klandre deg selv, du har opptrådt voksent og ansvarlig. Håper alt det vonde snart går over til gode minner og en fredelig følelse av at du gjorde det du måtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi.... Jeg føler virkelig med deg. Har hatt en utrygg hund selv og det er forferdelig slitsomt. Man er konstant anspent. Hadde aldri orket det nå med unger og alt. Du har definitivt gjort det riktige valget :ahappy:

Håper du en dag får deg hund igjen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig trist å lese dette, Lene. :ahappy: Men ja, som de andre her sier. Du har gjort det rette, det var ingen annen løsning.

Vet jo selv hvor vont det er å ha en hund man ikke kan stole på, selv om vi ikke hadde Ero hos oss så lenge. Men også hunden har det bedre nå.

Håper, når den værste sorgen er over, at du får deg hund igjen For du har virkelig mye å gi til dem!

Stor stor klem til deg og dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen :blink:

Nå er det fryktelig tomt her men må bare prøve å sysselsette meg med noe.

Er bekymret for eldstemann. Han var helt fra seg når han dro på skolen i dag. Håper han har kommet seg greit gjennom dagen.

Tipper Z og Bonnie herjer rundt på andre siden av regnbuebroen, mens de plager alle de andre og gjeter.

Hehe...ja tror du ikke det Margrete. Det hørtes veldig bra ut :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei uff å uff å uff... Ikke noen artig hendelse nei. Men det går jo selvfølgelig ikke ann å gå rundt slik og er nok også det beste for Bonnie til slutt allikevel enn så tungt og vondt det er :ahappy:

Og det er absolutt ingen som vil dømme deg for ett slik valg. stol på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...