Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem skal på WORLD DOG SHOW 2010?


SaraS

Recommended Posts

Da har jeg bestillt WCC til Talli og må vente på det innen jeg melder på. Bare jeg gjør det innen 1.februar for da øker prisen.

Jeg kommer til å stille Talli i bruksklasse og Blaze i Champion. Så vil jeg se etter det hvem som ligger best ann eller får CK. (godt mulig jeg ender med å måtte få meg en handler..)

Det er også utsilling fredagen for mange av gruppe 1 rasene som er under KHGK, så da stiller jeg nok hundene samme der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Går alt som planlagt så drar vi med de 3 vi har her hjemme, samt at forvert + hund skal avgårde. Jeg må bare bestemme meg for hvilke klasser de forskjellige hundene skal stille i.

En kan vi velge champion eller veteranklasse på og de to andre mellom åpen klasse og champion klasse :D Jaja, noen som har forslag? Hannen tror jeg uansett vi setter i Veteranklassen... Men tispene?

Edit:

Noen som kan oversette denne?

"minimum tre og maksimum fem eksemplarer af samme race og race-variant". Hva menes med racevariant? Er det f.eks for grand danois som har flere farger og hvor hver konkurrerer om forskjellige cacib? For rasen vår har jo flere farger, men jeg vet jo ikke om det er samme farge på de som kommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går alt som planlagt så drar vi med de 3 vi har her hjemme, samt at forvert + hund skal avgårde. Jeg må bare bestemme meg for hvilke klasser de forskjellige hundene skal stille i.

En kan vi velge champion eller veteranklasse på og de to andre mellom åpen klasse og champion klasse :D Jaja, noen som har forslag? Hannen tror jeg uansett vi setter i Veteranklassen... Men tispene?

Hadde jeg hatt veteran, hadde jeg meldt på i den klassen for å kunne ta den tittelen. Det er jo moro å være med i kampen om titler på slike utstillinger, og det er vel mer sannsynlig å vinne veteranklassen enn å bli beste hannhund med en så gammel hund?

Men er du på CACIB-jakt og han er i flott form og det er normalt at så gamle hoffer kan danke ut rubbet, er jo champion det du må gå for.

På tispene er jeg usikker - en må i åpen klasse for å få dansk cert, men en kan jo eventuelt ta en ny tur for å bli dansk champion senere... I championklassen blir det vel færre, og dermed lettere å få plassering. Men kvaliteten er kanskje gjennomsnittlig høyere i champion enn i åpen? Åpen klasse kan jo også være fylt av championer... Du kan jo melde på en i hver, for å gå for to klasseseire? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt veteran, hadde jeg meldt på i den klassen for å kunne ta den tittelen. Det er jo moro å være med i kampen om titler på slike utstillinger, og det er vel mer sannsynlig å vinne veteranklassen enn å bli beste hannhund med en så gammel hund?

Men er du på CACIB-jakt og han er i flott form og det er normalt at så gamle hoffer kan danke ut rubbet, er jo champion det du må gå for.

Ja, jeg tenker mest på veteranklassen, både på tittelen og på at det er færre konkurrenter :D Cacib er vi ikke på jakt etter for denne hannen, til det har han bare en res.cacib fra tidligere samt at det er brukskrav til rasen for CIB (vet vi kan gå for CIE, men det tror jeg vi har skrinlagt for BlÅndi sin del :D )

På tispene er jeg usikker - en må i åpen klasse for å få dansk cert, men en kan jo eventuelt ta en ny tur for å bli dansk champion senere... I championklassen blir det vel færre, og dermed lettere å få plassering. Men kvaliteten er kanskje gjennomsnittlig høyere i champion enn i åpen? Åpen klasse kan jo også være fylt av championer... Du kan jo melde på en i hver, for å gå for to klasseseire? :P

Mhm, tenkte på certet for den yngste av de (hadde jo vært utrolig moro, men garantert stor konkurranse), men hun er samtidlig hakket bedre enn den andre tispa, så derfor hadde det jo vært veldig dumt å stille henne i championklassen :D Samtidlig så kommer det 2 andre tisper fra oss også som kommer til å gå i åpenklassen (fra b-kullet).

Tror jeg må prate litt med Senior om dette, for vi kommer til å få handlerproblemer om begge våre tisper går i åpen klasse (har jo da en hund som ikke er i ringen samt ungene med, blir en ferietur til Danmark dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nedover med Bambi :D men om det blir uten eller med hundene har jeg ikke heelt 100% bestemt meg for. :P

En eller annen påstod man kunne stille valper?...

Ser ut som det ja, hvis du går inn på worlddogshow2010.dk og ser på "tilmelding" så står det noe om valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nedover med Bambi :D men om det blir uten eller med hundene har jeg ikke heelt 100% bestemt meg for. :P

En eller annen påstod man kunne stille valper?...

Husk at du må ha godkjent blodprøve for rabies for å få valpen med til Norge igjen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skal terrierklubben arrangere TO circuiter for terrierene? Parson står på både lørdag og søndag...skjønner ikke helt jeg? sjå her

Det kan jo se slik ut - men på den andre utstillingen er det veldig mange flere terrierraser enn på den første. Kan det være at de kjører terrierne delt på to dager? Jeg ville sendt en mail og spurt, for det var litt forvirrende...

Tror jeg har funnet ut av det nå. Den ene er rasespesial og den andre er terrierklubbens utstilling med storcertsjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj... Lurer på å melde Rina på og reise nedover. Ikke at jeg tror hun har noen sjanse på tittel, men hadde jo vært gøy å stille. Spesielt siden oppdretter og flere av søskenene hennes skal nedover. Hadde vært så gøy å møte alle sammen, men det kan kanskje gjøres på en billigere måte :D

Noen som vet om det fremdeles er lett å få tak over hodet ikke alt for langt fra utstillingen? Eller begynner det å bli fullt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har funnet ut av det nå. Den ene er rasespesial og den andre er terrierklubbens utstilling med storcertsjanse.

Har dem det slik i Danmark som i Norge at man må ha stor Cert for å bli Dansk champion om man alt er Nuch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Har dem det slik i Danmark som i Norge at man må ha stor Cert for å bli Dansk champion om man alt er Nuch?

Det er jeg usikker på, eneste info jeg finner er denne:

Hunde registreret i et FCI-anerkendt land kan endvidere blive dansk eksteriørchampion, hvis den efter den 1. januar 2008 opnår 1 dansk certifikat (CAC) og forinden har opnået nationalt eksteriør-championat i et FCI-medlemsland.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Tolker den som om det ikke er forsjell på Cert jeg.

Det samme gjør jeg :whistle:

Det er så vidt jeg vet bare Norge som har dette kravet om ett stor-cert for championat.

Har lest noe om det, men husker ikke hvor det var. Vet iallefall at i Sverige er det ingen forskjell på certene ei heller i Finland (men begge de har brukskrav til championatet for min rase). Nederland har "poengsystem" på sine cert (4 poeng for championat, hvorav amsterdamwinner eller cert ved spesialutstilling teller 2 poeng, har man begge teller det ene 2 poeng det andre 1 poeng).

Enn om alle land kunne ha samme system? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selvfølgelig ta Rabies :whistle: hun er åtte mnd og to uker gammel når utstillingen er.

Du har likevel dårlig tid, rabiesprogrammet tar minst fem måneder, og da skal alt klaffe med en gang. Jeg hadde tenkt til å starte rabiesprogrammet da jeg vaksinerte ved tre måneder, men veterinær frarådet å gi så mye forskjellig samtidig, og anbefalte å drøye en måned før jeg startet på rabiesprogrammet. Altså er hunden da fire måneder. Fem måneder gammel kan den få vaksine to. Fire måneder senere kan blodprøve taes, og da er hunden allerede ni måneder.

Men det kan jo hende at andre veterinærer sier noe annet i forhold til når vaksineprogrammet kan startes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har likevel dårlig tid, rabiesprogrammet tar minst fem måneder, og da skal alt klaffe med en gang. Jeg hadde tenkt til å starte rabiesprogrammet da jeg vaksinerte ved tre måneder, men veterinær frarådet å gi så mye forskjellig samtidig, og anbefalte å drøye en måned før jeg startet på rabiesprogrammet. Altså er hunden da fire måneder. Fem måneder gammel kan den få vaksine to. Fire måneder senere kan blodprøve taes, og da er hunden allerede ni måneder.

Men det kan jo hende at andre veterinærer sier noe annet i forhold til når vaksineprogrammet kan startes.

Man må faktisk ikke ta to vaksiner. Det er veldig mange som bare tar en og får godkjent blodprøve på det. Da kutter man ned vaksineprogrammet med ca 30 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må faktisk ikke ta to vaksiner. Det er veldig mange som bare tar en og får godkjent blodprøve på det. Da kutter man ned vaksineprogrammet med ca 30 dager.

Men hunden har likevel dårlig tid - da er den åtte måneder når blodprøve taes, får svaret etter kanskje ti dager, og skal dra dagen etter til Danmark?

Er det ikke også krav om at blodprøven må være tatt for så og så lang tid siden for å få komme inn i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunden har likevel dårlig tid - da er den åtte måneder når blodprøve taes, får svaret etter kanskje ti dager, og skal dra dagen etter til Danmark?

Er det ikke også krav om at blodprøven må være tatt for så og så lang tid siden for å få komme inn i landet?

Nå har jeg ikke telt dager fram til WDS. Så det vet jeg ikke. Men ja det har vel tatt 1-2 uker før jeg har fått blodprøvesvaret.

Inntil Norge er det krav om at blodprøve skal taes tidligst 120 dager etter siste vaksine. Om den er tatt for tidlig så kan du ende med hund i karantene inntil man kan ta ny blodprøve som er over 120 dager gammel og vente på blodprøve svaret. Dvs ca 2 uker på karantenestasjon.

Så vidt jeg vet så har vel ikke Danmark noe krav om rabies vaksine fra Norge.

Litt kjapp hoderegning: Om man tar rabies i dag og satser på at det rekker med antistoffer så kan man tidligst ta blodprøve 31.mars. Om man tar begge vaksinene så blir det tidligst 30.april.

Så det er faktisk ikke sååå dårlig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke telt dager fram til WDS. Så det vet jeg ikke. Men ja det har vel tatt 1-2 uker før jeg har fått blodprøvesvaret.

Inntil Norge er det krav om at blodprøve skal taes tidligst 120 dager etter siste vaksine. Om den er tatt for tidlig så kan du ende med hund i karantene inntil man kan ta ny blodprøve som er over 120 dager gammel og vente på blodprøve svaret. Dvs ca 2 uker på karantenestasjon.

Så vidt jeg vet så har vel ikke Danmark noe krav om rabies vaksine fra Norge.

Synnøve sa at hunden er åtte måneder og to uker når utstillingen er, så da er vel hunden to måneder i disse dager. Det er et drøyt halvår til verdensvinneren, så jeg hadde vært stresset om ikke rabiesvaksineprosessen ikke var påbegynt enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker den som om det ikke er forsjell på Cert jeg.

Jeg tolket det som storcert siden det sto "DTK arranger stor cert. udstilling med flere specialdommere i Hedenstedhallerne" i kalenderen til Dansk terrier klub.

Men har de ikke storcert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...