Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem skal på WORLD DOG SHOW 2010?


SaraS

Recommended Posts

Har bestilt plass på MesseCamp'en deres, jeg. 200,- pr natt - tirsdag til fredag. Vi har under en mil å kjøre til der spesialutstillingen skal være på onsdagen, og så skal vi på VV på torsdag.

Finner vel en eller annen koselig camp.plass i DK en time eller tre unna for å overnatte fra mandag til tirsdag, og så fra fredag til lørdag.

Skal stille tre av mine (2 på spesialen og 3 på VV), så selv om jeg tok blodprøve på 4'e mann nå nylig, regner jeg med at han likevel får bli hjemme hos min far og bror.

Det kan jo bli veldig varmt - så man bør jo prøve å unngå å ha med fler enn nødvendig, antar jeg..

Sjekket pris på ferga fra Göteborg-Fr.havn - og når den ble rundt 4000,- bestemte vi oss kjapt for å kjøre via Malmö og over til København. Jada, med ekstra diesel, broene etc er det kanskje ikke mye spart - men det føles i alle fall ikke så dyrt..

Gleder meg, jeg...

Og forresten: totalt 12.843 hunder påmeldt til nå...

Susanne

Må man ha bobil/campingvogn for å få plass på messecampen? Vi kom også oppi den prisen på ferga, men svogern til venninen min jobber på en av båtene fra oslo, hirtshals, så han skulle ordne biletter. Får han ikke til det, så kjører vi også via malmö. Kanskje ikke mye spart som du sier, men da får iallefall hundene luftet seg innimellom, og jeg er sikker på at de får vann og maten sin. Var jo noen av båtene der man ikke fikk gå ned til bilen, å noen båter bruker hele natten over, å så lenge vil ikke jeg gå fra hundene mine hvertfall! 4 av 5 stiller på spesialene og 5 av 5 på ww :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Ferje Helsingborg - Helsingør er vel også en mulighet, eller? Like kjapt å kjøre til Malmø og frese over brua kanskje?

Vi skal campe på messeområdet fra tirsdag til fredag, så drar vi til Hedensted på parson og terrierspesialer. Etterpå skal vi ta oss tid til å kose oss litt i Danmark, dette blir sommerens langtur. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har testet ut de fleste varianter av å komme seg fram til forskjellige utst. i Danmark, og tidsmessig er det stort sett det samme.

Joda - ferge Oslo - Hirtshals er kortere i tid og kjøring, men dyr ferge + at hundene må stå leeeenge uten tilsyn på bildekk. (Man skal visstnok kunne komme ned dit å sjekke dem hvis man spør den rette...)

Gøteborg-Fr.havn er dyrt, ja.. På hurtigbåten får man heller ikke ha med hund (for varmt på bildekk - hunder har dødd der), den andre går på så sære tidspunkter at man må uansett vurdere en ekstra overnatting på reisen.

Helsingborg-Helsingør blir omtrent det samme mht tid, pris som Malmö-København m/broen.

Fordelen med broen er vel at man bruker Autopass - og den trekker en fast pris (uansett om man har med camp.vogn eller ikke), tror jeg...

Liker ikke tanken på ferge, rampe, bil og vogn heller..

Ang. MesseCamp'en så vet jeg ikke om man kan overnatte i telt der.. I egen "vanlig" bil bør jo kunne funke - toaletter og dusj skal de organisere så vi får tilgang til. Eller hva var det du tenkte på IngridM?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke ferjer jeg heller, og iallefall ikke hvis hundene må være alene i bilen hele tiden. Er villig til å kjøre en solid omvei for å slippe det ja.

Har prøvd å finne ut hvordan jeg skal melde på til beardisspesialen i Herning i dag. Det var jaggu ikke lett. Får forske videre i morgen. Påmelding innen 1 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meldt på elektronisk jeg - på samme måte som til VV-utstillingen. Her: http://www.worlddogshow2010.dk/?DK - under Tilmelding.

Fikk bekreftelser og alt. Men sykt dyrt å melde på nå, da - 720 raske!

Dog er det kanskje uinteressant i forhold til hele turens sluttregning, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg får ikke bestemt meg.

I fjor fikk X'en løpetid 12. juli, på utstilling 8. november var pelsen begynt å løsne, og på NV 22. november var hun heeeeelt naken. Altså fire måneder senere.

Nå fikk hun løpetid 12. februar, altså skal hun begynne å røyte i juni - og være helt naken til WW, om hun følger syklusen som sist. Altså ingen vits i å melde på. Men hva om hun plutselig er forsinket i røytingen? Det gikk fint å stille henne 8. november, så vi snakker om tre uker hvor all pelsen ramlet av. Men hva om hun ikke begynner å røyte samme syklus nå, og hun fortsatt har pels St. Hanshelga, og ikke er meldt på? Skal jeg bare spare de 700 kronene til shopping, siden det trolig blir en ikke møtt? Eller skal jeg melde på? For jeg har LYST til å stille henne om hun har pels, når jeg likevel skal dit og hun utsatte morsoppgavene sine. Men hva er sannsynligheten for at hun har pels, egentlig?

Løpetiden før dette kom rundt 1. desember, og hun begynte da å røyte rett etter Crufts som var i begynnelsen av mars, altså fire måneder etter løpetidsstart - som sist.

Hodepine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg får ikke bestemt meg.

I fjor fikk X'en løpetid 12. juli, på utstilling 8. november var pelsen begynt å løsne, og på NV 22. november var hun heeeeelt naken. Altså fire måneder senere.

Nå fikk hun løpetid 12. februar, altså skal hun begynne å røyte i juni - og være helt naken til WW, om hun følger syklusen som sist. Altså ingen vits i å melde på. Men hva om hun plutselig er forsinket i røytingen? Det gikk fint å stille henne 8. november, så vi snakker om tre uker hvor all pelsen ramlet av. Men hva om hun ikke begynner å røyte samme syklus nå, og hun fortsatt har pels St. Hanshelga, og ikke er meldt på? Skal jeg bare spare de 700 kronene til shopping, siden det trolig blir en ikke møtt? Eller skal jeg melde på? For jeg har LYST til å stille henne om hun har pels, når jeg likevel skal dit og hun utsatte morsoppgavene sine. Men hva er sannsynligheten for at hun har pels, egentlig?

Løpetiden før dette kom rundt 1. desember, og hun begynte da å røyte rett etter Crufts som var i begynnelsen av mars, altså fire måneder etter løpetidsstart - som sist.

Hodepine...

Glad jeg ikke har tispe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg får ikke bestemt meg.

I fjor fikk X'en løpetid 12. juli, på utstilling 8. november var pelsen begynt å løsne, og på NV 22. november var hun heeeeelt naken. Altså fire måneder senere.

Nå fikk hun løpetid 12. februar, altså skal hun begynne å røyte i juni - og være helt naken til WW, om hun følger syklusen som sist. Altså ingen vits i å melde på. Men hva om hun plutselig er forsinket i røytingen? Det gikk fint å stille henne 8. november, så vi snakker om tre uker hvor all pelsen ramlet av. Men hva om hun ikke begynner å røyte samme syklus nå, og hun fortsatt har pels St. Hanshelga, og ikke er meldt på? Skal jeg bare spare de 700 kronene til shopping, siden det trolig blir en ikke møtt? Eller skal jeg melde på? For jeg har LYST til å stille henne om hun har pels, når jeg likevel skal dit og hun utsatte morsoppgavene sine. Men hva er sannsynligheten for at hun har pels, egentlig?

Løpetiden før dette kom rundt 1. desember, og hun begynte da å røyte rett etter Crufts som var i begynnelsen av mars, altså fire måneder etter løpetidsstart - som sist.

Hodepine...

Mine røyter også sånn, og er desverre pinlig nøyaktige på timingen. Dvs. de starter å røyte først 4 mnd. etter startet løpetid. Er det noe slingringsmonn så begynner de heller en uke før enn en uke seinere. Dog holder jeg mine i OK pels selv i og etter røyteperioden HVIS jeg er flink til å bade og føne en gang i uka eller oftere. Saeta ble stilt i hele fjor sommer avrøytet og plasserte seg i BTK stort sett hver gang allikevel, samt flere ganger beste tispe.

Edit: Jeg var forøvrig gal nok til å melde på Saeta da hun akkurat hadde fått valper, dvs. da hun hadde begynt med valperøytingen, og den er IKKE mye kledelig. Dog øyner jeg et håp når jeg ser hvor fort hun kom opp i pels sist gang, for da kom den fort når den først kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg ikke har tispe...

Hehe, hvert kjønn har sin sjarme.

Mine røyter også sånn, og er desverre pinlig nøyaktige på timingen. Dvs. de starter å røyte først 4 mnd. etter startet løpetid. Er det noe slingringsmonn så begynner de heller en uke før enn en uke seinere. Dog holder jeg mine i OK pels selv i og etter røyteperioden HVIS jeg er flink til å bade og føne en gang i uka eller oftere. Saeta ble stilt i hele fjor sommer avrøytet og plasserte seg i BTK stort sett hver gang allikevel, samt flere ganger beste tispe.

Edit: Jeg var forøvrig gal nok til å melde på Saeta da hun akkurat hadde fått valper, dvs. da hun hadde begynt med valperøytingen, og den er IKKE mye kledelig. Dog øyner jeg et håp når jeg ser hvor fort hun kom opp i pels sist gang, for da kom den fort når den først kom.

Sist røyting badet jeg henne ukentlig, børstet nesten hver dag for å få av pelsen, hun fikk 3 B-vitaminsprøyter på 15 dager, hun fikk ølgjær, rapsolje og en annen olje jeg ble anbefalt av en med pelsrase i maten, hun lå mye ute i snøen. Det hjalp ingenting - hun mistet all underull, hadde bare døde dekkhår, og var omtrent like pelset som en rikt pelset rottweiler. Hun skulle jo på nordisk og finsk vinner, samt MyDog, og jeg jobbet rumpa av meg for å få henne opp i pels. Ingenting hjalp. Så jeg tror hun rett og slett er en hund som går heeeelt ned og bruker tid på å komme opp igjen. For hun var ikke i full pels før NKK Bø igjen, så jeg regner med at hun mister alle utstillinger i juni, juli og august. Det er jo ingen spennende utstillinger da... Mens en annen tispe vi hadde, med tre løpetider i året, var aldri så nedrøytet at det var dumt å stille henne, hun hadde alltid pels - og hun ble ikke stelt ekstra i pelsen, hun bare var sånn. Så de er forskjellige.

Men jeg har fått tips om en shampoo jeg skal prøve når hun starter røytingen, i håp om at den får opp pelsen igjen til Bjerke, i det minste, for da har vi en veldig spennende dommer den ene dagen...

Du kan jo få se hvor lekker hun er på Sølen, da vil hun være i bruksbernerkondisjon :whistle:

Beklager OT! Jeg konkluderer vel med at jeg kan shoppe mye moro for 700 kroner, og at hun allerede har en verdensvinnertittel, hvem trenger to... :blink::aww::lol::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyting - hva er det? :whistle:

Mine får bare litt "bred midtskill" og that's it, liksom..

Eneste måten jeg merker det på er dog at de blir sånn merkelig flokete på steder som normalt sett ikke floker. Sånn midt oppe på ryggen, nakken, nedover halen og sånn... Men beardiser blir aldri helt sånn avrøytet (bortsett fra endel i unghundstiden når valpepelsen slipper).

Appropos det. Før Crufts var jeg kjempeflink i flere mnd, og badet + børstet mine hver 3 uke, og de var i knallpels da. Lurer på om man ikke skulle satse likedan til VV.

Men huff - det betyr kanskje at man må starte NÅ snart, da! :blink:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meldt på elektronisk jeg - på samme måte som til VV-utstillingen. Her: http://www.worlddogshow2010.dk/?DK - under Tilmelding.

Fikk bekreftelser og alt. Men sykt dyrt å melde på nå, da - 720 raske!

Dog er det kanskje uinteressant i forhold til hele turens sluttregning, da..

Susanne

Jeg finner ikke noe sted der jeg kan velge utstillingen 23-6, altså circuiten. Kommer bare til hovedutstillingen 24, og får beskjed om at hunden allerede er "tilmældt". Kanskje du meldte på via Dansk kennel klubb? Der fikk jeg beskjed om å taste inn medlemsnummer, men er jo ikke medlem. Det er slitsomt å være amatør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett.. Inne på www.hundeweb.dk, var det kanskje...

Jeg er heller ikke medlem, så jeg bruker mailadr. + et passord for å komme inn, og da kan man velge flere forsekjellige utst.steder/datoer.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har testet ut de fleste varianter av å komme seg fram til forskjellige utst. i Danmark, og tidsmessig er det stort sett det samme.

Joda - ferge Oslo - Hirtshals er kortere i tid og kjøring, men dyr ferge + at hundene må stå leeeenge uten tilsyn på bildekk. (Man skal visstnok kunne komme ned dit å sjekke dem hvis man spør den rette...)

Gøteborg-Fr.havn er dyrt, ja.. På hurtigbåten får man heller ikke ha med hund (for varmt på bildekk - hunder har dødd der), den andre går på så sære tidspunkter at man må uansett vurdere en ekstra overnatting på reisen.

Helsingborg-Helsingør blir omtrent det samme mht tid, pris som Malmö-København m/broen.

Fordelen med broen er vel at man bruker Autopass - og den trekker en fast pris (uansett om man har med camp.vogn eller ikke), tror jeg...

Liker ikke tanken på ferge, rampe, bil og vogn heller..

Ang. MesseCamp'en så vet jeg ikke om man kan overnatte i telt der.. I egen "vanlig" bil bør jo kunne funke - toaletter og dusj skal de organisere så vi får tilgang til. Eller hva var det du tenkte på IngridM?

Susanne

Tenkte at om vi reserverer på messecampen, må man da ha bobil/campingvogn? Det er ikke noen hytter der eller noe som leies ut? Tror ikke vi skal satse på å ligge i telt med en golden og 4 andre små samt tre personer, DET kan bli litt for mye av det gode gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at om vi reserverer på messecampen, må man da ha bobil/campingvogn? Det er ikke noen hytter der eller noe som leies ut? Tror ikke vi skal satse på å ligge i telt med en golden og 4 andre små samt tre personer, DET kan bli litt for mye av det gode gitt :)

Det er nok ikke hytter der nei, messeområdet er vel nærmest en svær parkeringsplass. En løsning kunne kanskje være å leie en campingvogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å melde på ja.. men vi har vært litt trege med rabiesblodprøven, men var å tok den hos veterinæren for en uke siden, så venter bare på svaret.. :) Vil ikke melde på før vi har svar resultatet... Vannvittig dyrt å melde på.. Vi har planer om å melde på spesialen også.. Og da er det 1600 kr takk! Kommer til å svi godt i lommeboka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, det er nok ganske "lite" (høres dumt ut - 14.000 er jo mange mange, liksom). Men i St.holm var de vel 23-25.000 stykker. Og der var/er det jo vanskeligere importregler for hundene enn Danmark har. Så man forventet nok vel så mange til Herning som Stockholm, skulle jeg tro...

Men - det var/er jo ganske lettvint å komme fra alle de tidl. "østblokk"landene til Stockholm, da. Og de var godt representert på VV i Sverige.

Snakket de ikke om at de hadde rundt 1000 russiske hunder påmeldt der?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske også fra Stockholm at det "eksploderte" på slutten, og drøsset inn en hel del - at mange venter nærmest mulig siste fristen for å se an pels, løpetid, helse, form, reise, parring, etc.

Men det er jo også mange som har reagert på påmeldingsavgiften, og det faktum at en ikke får en skriftlig kritikk, og av den grunn ønsker å boikotte arrangementet. Facebookgruppa som ønsker skriftlige kritikker på WDS har 3600 medlemmer - om halvparten av de boikotter, vil jo det faktisk synes på påmeldingstallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok ganske "lite" (høres dumt ut - 14.000 er jo mange mange, liksom). Men i St.holm var de vel 23-25.000 stykker. Og der var/er det jo vanskeligere importregler for hundene enn Danmark har. Så man forventet nok vel så mange til Herning som Stockholm, skulle jeg tro...

Men - det var/er jo ganske lettvint å komme fra alle de tidl. "østblokk"landene til Stockholm, da. Og de var godt representert på VV i Sverige.

Snakket de ikke om at de hadde rundt 1000 russiske hunder påmeldt der?

Susanne

Jeg stilte ikke i Stockholm, men jeg var på Mydog i Göteborg. Og der var det mange russere og mange helkuperte hunder. Disse kan jo, så vidt jeg har forstått, ikke stille i Danmark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte ikke i Stockholm, men jeg var på Mydog i Göteborg. Og der var det mange russere og mange helkuperte hunder. Disse kan jo, så vidt jeg har forstått, ikke stille i Danmark..

Stiller mye ørekuppert GD i Danmark ihvertfall :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor WDS blir neste år? Kanskje det ikke blir offentliggjort før etter årets? Har Norge vært foreslått som vertsland i det siste? (Det har vært i Norge en gang før, eller er det jeg som blander med noe annet nå?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor WDS blir neste år? Kanskje det ikke blir offentliggjort før etter årets? Har Norge vært foreslått som vertsland i det siste? (Det har vært i Norge en gang før, eller er det jeg som blander med noe annet nå?).

Det har vært klart lenge hvor og når det blir neste år - Paris, mon cherie! Her er FCIs showkalender. Her er info om WDS 2011.

Verdensvinneren har aldri vært i Norge. Medlemslandene søker selv, men det er jo en fantastisk innsats som kreves, og en må ha store nok lokaler. Det har dog vært snakk om å få Europavinneren til Norge. Norge har ikke hatt noe større mesterskap enn nordisk, hva gjelder eksteriør - men vi har hatt VM i agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stussa litt på det her Ikke lov med kupperte hunder

Siden dette er verdensutstilling og det kommer mange hunder fra andre land, der det er andre regler. Ser jo ikke ut til at det vil bli en eneste kuppert hund omtrent??

Veit det stilles en del GD'er i DK som har kupperte ører...

De du har sett er sikkert født før 1. juli 2009 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...