Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem skal på WORLD DOG SHOW 2010?

SaraS

Recommended Posts

• Svar 202
  • Created
  • Siste svar
Er det alltid i Danmark? Dette virket ihvertfall fristende. Vi får se vi får se :whistle: Om jeg har råd og lov til den tid.

Nei, Verdensvinnerutstillingen arrangeres rundt om i verden - kennelklubber søker FCI om å få arrangere, samtidig som det skal være spredning i verden, for eksempel ikke i Europa for mange år på rad. I fjor var det i Sverige, året før (?) var det i Mexico. Det er altså ikke så ofte en får det så nærme som vi får neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeey, hvis du har en junior så har vel jeg også det! :whistle: Og hun skal jo bli missedronning også! :)

Edit: Når/hvor er det? Finnes det en hjemmeside med mer info eller noe?

Roadtrip Carina?

Vet ikke om jeg orker draske med meg mann og barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har store planer om det ja :whistle: Blaze må jo klare det en gang til! Selvsagt!

Det er jo dobbeltkult med dobbeltverdenvinner *ler*.

Joda, man skal vel nedover (og henge på Jeanette). Dommeren dømte den svenske briardspesialen i år, der Willy ble beste hannhund, men det er jo ikke dermed sagt at han er like bra om et år. Han er vel i verste perioden før han blir ordentlig voksen antar jeg, med ufullstendig pels og grønnjæklig farge, men vi får vel gjøre et forsøk likevel :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo gjerne kunne tenkt meg en dk tur. Jubi fyller 16 mnd den dagen utstillingen starter, og går vel da i juniorklasse. Ser at det også skal være circuit utstilling for dalmatiner både lørdag og søndag i tillegg til fredag på WDS. Så kikker jeg inn på prisene.. Der står det 70€ som billigste alternativ på WDS, de andre to har jeg ikke sjekket ut. Er det så dyrt og stille på slike store utstillinger, jeg har aldri vært utenfor trøndelag før jeg..

Tviler på at mannen er særlig intressert i en langhelg i danmark bare for hundene sin del, så jeg blir nok å dra alene og sove i telt eller i bilen tenker jeg. Men så kommer det jo båtpenger og drivstoff utgifter i tillegg.. Dette må planlegges ja skjønner jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal, selvfølgelig. :whistle:

Er det noen som vet om man får ta med hunder som ikke er påmeldt inn i hallen? Fant ikke noe informasjon om det på siden deres.

Tror ikke jeg skal stille noen av mine egne, i alle fall ikke Albin. Fredrik derimot skal bli jww-10 :)

Vi har ikke ordnet med overnatting enda, begynner kanskje å haste litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært moro! Men det er vel umulig å finne overnatting i strøket?

Eller google "Sommerhuse" "sommerhus" e.l. så får du masse der.. og husk å kikke flere steder.. det er høyeprissvingninger! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal, selvfølgelig. :P

Er det noen som vet om man får ta med hunder som ikke er påmeldt inn i hallen? Fant ikke noe informasjon om det på siden deres.

Det er jeg rimelig sikker på at ikke er lov. Det er jo ikke lov¨på "vanlige" DKK utstillinger en gang.

VI SKAL! Tror jaggu jeg skal bestille plass til vogna nå, jeg :whistle:

Hvem vi tar med er enda noe usikkert. Tar sikkert med Mille & Dennis. Kee-Kee også antar jeg. Kee-Kee er 6 dager for gammel til å delta i jr. klasse da :)

Valpene som planlegges til vintern er noen uker for unge- Men de kan jo være med i valpeklassen "Just for fun" da! (De hadde visst klasse 6-9 mnd der så jeg :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at Dinamor har noe å gjøre for den dommeren som dømmer groenendael, og Norris er fortsatt såpass ung og uferdig at jeg ikke helt satser på at hun har noe på WDS å gjøre - ikke enda ihvertfall, mye kan jo skje på et års tid.. Håper jeg *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo lyst da.... Vurderer det sterkt.... Og så har man jo to juniorer man kan ta med ... :whistle:

Hadde jo vært moro... Men vi får se hva det blir til... Er de hengslete, pelsløs og ekkel, gidder jeg ikke... Men jeg ville jo gjerne fått det med meg, siden jeg gikk glipp av WW i Stockholm i fjor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal.

Sommerhuset er alt bestilt.

Og så tar vi Trippelen i Jönköping på tur nedover, samt en utstilling til i Sverige på tur hjem.

Eneste minuset er at vi går glipp av NKK trondheim som vi liker veldig godt.

Men noe må man kunne forsake, WDS kommer neppe så nærme igjen etter 2 år i Norden.

Skal vel godt gjøres å gjenta fjorårets suksess for Hampus, men vi skal da prøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte skal rabiez vaksinen ta om man reiser flere ganger til utlandet? Eller hvor lenge før avreise er vell mer rett å spørre? Og har noen link til dommerlistene?

En rabiesvaksine for hund er tidkrevende.

Skal du reise neste sommer, start nå i høst.

Først taes to vaksiner med noen ukers mellomrom.

Deretter må man vente 120 dager etter siste vaksine før det taes en blodprøve.

Denne gir svar på om hunden har nok antistoffer i blodet.

Er alt ok, føres dette inn i passet, og hunden er reiseklar.

Deretter tar man en årlig vaksine, og det må IKKE gå over et år mellom de, for da må man ta alt på nytt igjen.

På denne siden finner du info om rabiesvaksinen, og ormekuren hunden skal ha etter ankomst i Danmark og etter hjemkomst.

http://www.drammenvet.no/?side=EU-regler

Her finner du alt av info om WDS 2010.

http://www.worlddogshow2010.dk/?DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge herr Waltersen skal.

Var inne og tittet på dommeren, en Jens Martin Hansen, dk. Har ikke møtt/hørt om han før, men ser at han har vært leder for spanielklubben i Danmark, og da er det sikkert en kjekk kar :lol:

Moro med tur uansett!

Det er nemlig det det er! Jeg tror ikke akkurat at Symra får noen tittel, men opplevelsen blir liksom ikke mindre av det. Bare det å møte beardisfolket fra hele norden, se alle de fine hundene, utstyrsmessen etc ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg å starte med vaksiner snart. Ringte nettopp til den vetrinæren jeg bruker og hørte om priser.

1. vaksine 380,-

2. vaksine 422,- (Tas ca 4 uker etter den første)

Blodprøve: 930,- (Tas 120 dager etter siste vaksine)

Pass: 120,-

Høres prisene greie ut eller? Blir sikkert litt dyrere, for man må vel ha ormekur også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg å starte med vaksiner snart. Ringte nettopp til den vetrinæren jeg bruker og hørte om priser.

1. vaksine 380,-

2. vaksine 422,- (Tas ca 4 uker etter den første)

Blodprøve: 930,- (Tas 120 dager etter siste vaksine)

Pass: 120,-

Høres prisene greie ut eller? Blir sikkert litt dyrere, for man må vel ha ormekur også.

Ja, prisene høres greie ut.

Ormekur trenger du ikke nå, det skal tas i Danmark og kjapt etter at du er tilbake i Norge igjen, så den utgiften kan du ta på 2010-budsjettet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...