Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplasseringshund


Djervekvinnen

Recommended Posts

Vet det er mange som har hatt/har omplasseringshund her, så da trenger jeg deres erfaring.

Jeg skal å se på en hund til omplassering om et par uker, og da har jeg i den forbindelse mange spørsmål om denne hunden.

Viktige ting er jo om speperasjonsproblemer, om den er sosial mot folk og barn, er den mataggressiv, går kloklipp bra osv osv. Ja slike type spørsmål. Men er litt redd for å glemme noen spørsmål, så derfor lurer jeg på om hva dere syns er viktig å spørre om når det kommer til omplasseringshund?

Sett gjerne opp liste over ting som er viktig å spørre om. :rolleyes2:

Hva bør jeg være OBS på? Og hvilke problemer bør jeg styre unna?

Jeg vil spørre om de kan møte oss utenom hjemmet, og uten de andre hundene i familien, er det en bra måte å møtes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med omplasseringshund må du være obs på at den kan ha med seg noen skjulte problemer, men den kan også være en ferdigtrent hund som vet hvordan den skal oppføre seg.

Jeg kan ikke umiddelbart komme på noen viktige spørsmål.

Er det en renraset hund?

Jeg ville tatt med meg Nitro og møt de på et nøytalt sted. Også ville jeg spurt om jeg kunne gå en tur med hunden, slik at du får en følelse av hvordan hunden er, om den kan og i bånd, hvordan den reagerer når den møter andre hunder på tur.

Hvordan omplasserings senter skal dere se på hund fra? Vi omplasserte fra charlottes og der står det en veldig utfyllende info om hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det eierne som omplasserer den privat så du likosm får møte fam. til hunden?

jeg ville sett an fam. å hvordan de er rundt hunden og hvordan hunden er mot eierne. vet du hva grunnen til omplasseringa er? hvis ikke kunne det vært lurt å på en forsiktig måte finne ut den grunnen.

som du skreiv hvordan den reagerer på forskjellige ting?

om det er noe negativt med hunden?

når jeg møtte hunden MIN hilste vi på eierne å på hunden før jeg og mamma fikk ta med hunden på en liten tur alene å det var den turen som avgjorde at jeg tok vidunderet å det har jeg ikke angra på ett sekund.

noen vil vel kalle meg litt godtroen for jeg gjorde ikke noe særlig forsøk på å sjekke opp bakgrunnen til hunden.

å fikk i ettertid vite om en episode som kunne endt opp med en helt annen adferd en den han har. (ble omplassert en gang før men tatt tilbake etter en uke, vil ike gå inn på detaljer her)

du burde også få frem en prøve tid på så å så lang tid så dere har muligheten til at de kan ta den tilbake om det ikke går...

det var det jeg kom på:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Dette er en renraset hund ja, som har kommet tilbake til oppdretter etter at de forrige eierne ikke hadde nok tid pga jobb.

Dette er i sørnorge, så vi må reise med fly, derfor har jeg ikke mulighet til å ha Nitro med.

Oppdretter sier det er en uproblematisk hund, ikke noe problemhund. Eneste var at den kunne være litt bjeffete i bånd mot andre hunder og sykelister, men ikke hvis den var løs. De mente dette var greie ting å trene på pga hundens respons på fører.

Så ja, finnes vel ingen helt perfekte ompasseringshunder, men noen ting er viktigere enn andre å tenke på, jeg vil jo feks ikke ha en hund som er aggressiv eller nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ihvertfall fått lånt med meg hunden på en tur hvor du møter folk,hunder og syklister så du med egne øyne får sett hvordan hunden reagerer. Oppsøk så mange forksjellige situasjoner som du kan. Det trenger jo ikke være et problem,men husk at noen hunder bruker litt tid på å bli skikkelig varme i trøya,så det oppdretter ser nå trenger jo ikke være alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i sørnorge, så vi må reise med fly, derfor har jeg ikke mulighet til å ha Nitro med.

Vi hadde heller ikke den muligheten, vi tok inn i vår kjøpsavtale at vi kunne returnere hunden om den ikke gikk overens med vår opprinnelige (at det følelsesmessig kan være litt problematisk er en annen sak).

Min erfaring er at du kan spørre om hva som helst, og så er det ikke nødvendigvis den hunden som blir beskrevet du får hjem til deg, og grunnen er ikke nødvendigvis at selger lyver heller. Hunder oppfører seg ulikt med forskjellige førere, hunder som er vant til å være alene oppfører seg ulikt i en familie med flere hunder, og man definerer ting ulikt. Litt bjeffing kan f.eks. bety mye rart avhengig av hvem som snakker.

Om du skal ha helseattest, kan det være lurt å være tydelig på hva den skal inneholde. Ta gjerne kontakt på pm om du ønsker mer info om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært interessert i sykdomshistorie. En ting er om den er røntget, øyelyst og andre undersøkelser en gjør på rasen og det er lett å sjekke - og hvis den ikke er røntget, men er gammel nok til å være det er det kanskje aktuelt å få det gjort først? Hvis dere ønsket en aktiv hund dere skal bruke er det greit å utelukke de alvorligste gradene.

En annen ting er generell helse - kanskje en journal? Har den vært inne til veterinær stadig vekk med ørebetennelser, udefinerbar kløe, halting dann og vann, osv? Får den urinveisinfeksjon hver gang snøen smelter, sprekker snute og poter når sola skinner, og renner øynene med en gang vinden viser seg?

Når en først skal kjøpe seg en voksen hund, er det jo greit å få en som har et bra utgangspunkt.

Som andre sier, oppsøk ulike miljøer og settinger. Gå tur, forsøk å trene/leke med den - hvordan reagerer den på kommandoer, belønninger, irettesettelser?

Og vær våken ved første kontakt - hvordan møter den deg, som fremmed person?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Med omplasseringshund må du være obs på at den kan ha med seg noen skjulte problemer, men den kan også være en ferdigtrent hund som vet hvordan den skal oppføre seg.

"Skjulte" problemer kan også dukke opp ved eierskifte, og trenger ikke nødvendigvis å ha vært et tema hos tidligere eier.

Også ville jeg spurt om jeg kunne gå en tur med hunden, slik at du får en følelse av hvordan hunden er, om den kan og i bånd, hvordan den reagerer når den møter andre hunder på tur.

Første turen med en ukjent hund skaper ofte et feilaktig inntrykk, hva gjelder begge parter. Så jeg ville vært forsiktig med å trekke konklusjoner ut i fra en "testrunde" rundt kvartalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende at du at du ser på en hund nr 2. :wub:

Jeg vet jeg ville spurt nåværende eiere om hvordan hunden er på nyttårsaften, med fyrverkeri osv. Er hunden skuddfast f.eks. Min forrige hund var redd for fyrverkeri og den redselen utviklet seg til en lydfobi som bare økte i omfang - jeg er derfor opptatt av hundens forhold til lyd. Som Emma sier så er helse viktig - går det ann at du ringer hundens veterinær og spør om å få en epikrise - eller er det overtramp?

Jeg tror også jeg ville blitt med på en luftetur hvor nåværende eier/familien styrer "showet", helst til et sted med masse hunder slik at du selv kan se hvordan hunden reagerer på andre hunder og hva den kanskje har lært av de nåværende eierene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå blitt eiere av vår første omplasseringshund :icon_cry:

Førsteinntrykket var bra, og fikk sett hunden i hjemmemiljø, og ute. Så vi tok besluttningen og sa ja.

Den ultimate testen kom idag, da det først ble 1,5 time med bil, så rett i flybur og 2,5 time flyreise (inkl venting) så bil igjen og kjørte til to ulike hus og hilste på 6 nye mennesker, før vi tok turen ned på kaia og tok hurtigbåt i 1 time, så inn i bil igjen og kjørte 30 min. Så ble det første møte med Nitro og litt lek i hagen (det ble litt bråk i begynnelsen, men så snart hun ble sluppet løs ble hun leken. er litt skeptisk i bånd så det må trenes på ) og nå ligger hun her sliten.

Hun taklet alt dette utrolig bra. Halen til værs hele veien. ivrig selv med helt nye ledere. Masse bråk og mennesker uten at hun brydde seg, og hun er veldig sosial mot folk. Selvfølgelig litt stresset pga alt det nye.

Må bli mye bedre kjent med henne, men det virker lovende. trenger litt mer sosialisering iforhold til andre hunder, og litt småtterier. Hun kan ingenting fra før, så kan fra skratch begynne med lydighet, uten mange innlærte feil.

Så vi får håpe natten går bra og at alle sover søtt. er ganske trøtt selv :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...