Gå til innhold
Hundesonen.no

Leela og Ramos


jma

Recommended Posts

Dette er våre hunder. :whistle:

Leela er en dogo canario tispe på 3 år, med masse fart i. Hun liker å jobbe, og vi trener litt lydighet, trekk og litt agility.

Har planer om å ta grunnkurs i RIK med henne, men har nylig funnet ut at hun har forkalkninger i ryggen. så vi får se hva det blir til. :lol:

wp-trening

180370-5-1241986697112-n500.jpg

180370-3-1247058980066-n500.jpg

180370-5-1248126690317-n400.jpg

Ramos er en Presa Canario på snart 10 mnd. han er en rolig og trygg type. Liker å ta livet med ro.

Han er feilpelsa da, skal jo egentlig være helt korthåra :P

som liten valp

180370-4-1236596927233-n1000.jpg

180370-1-1247921431622-n500.jpg

180370-5-1248126520110-n400.jpg

Ramos liker å bade

180370-4-1246353491906-n600.jpg

Begge to, for et par mnd siden :P

180370-1-1239439571349-n500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ulike de er til å være basicly samme rase. Tispa er veldig "amstaff" i hodet mens han har et mildere uttrykk. Men kan være det hvite i ansiktet hennes som gir henne det uttrykket hun har, litt "strammere" enn han.

Får håpe forkalkningen ikke hindrer dere i å trene da.

Flotte hunder. Likte badebildet av gutten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, leela har ca 50% av de samme linjene som ramos har faktisk.

Det er mye surr med disse to rasene pga presa canario har blitt solgt som dogo canario til norge.

så leela er etter rene presalinjer selv om hun er registrert som dogo.

Rasen gikk i to rettninger da den skulle rekonstrueres ( er jo en utdødd rase som ble rekosntruert på midten av 1900 tallet ca.), så idag har vi presa godkjent i ukc og dogo godkjent i fci.

mange tror det er akkurat de samme hundene, men det ligger litt forkjellige raser bak, som har blitt brukt i rekonstruksjonen.

Ramos er jo en "throwback" etter majoeroen (spansk gjeter/vakthund) eller spansk mastiff, som har blitt mye brukt i rekonstruksjonen av presaen (det ser man på hans lange pels og smale snute/hode).

og det hvite hos leela kommer fra engelsk bulldog, så det er nok mye bulldog i henne ja, og hun er litt som en forvokst amstaff :whistle:

men ser man en typisk dogo og en typisk presa så er forskjellen der, men de er ganske små ja.

dogoen har litt mer heng og er litt tyngre. presaen er litt mer "spentsig" i kroppen og har ofte hvite tegninger.

typisk dogo

http://www.riocha.org/krom8.jpg-for-web-NORMAL.jpg

typisk presa

http://www.k9madness.com/images/stories/firo1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har postet bilder her før ja. Men de er jo ikke mindre flotte fordi! :whistle:

Titter litt på forskjellige raser, og har skummet forbi disse et par ganger. Jeg liker de godt, men er litt skeptisk, litt på grunn av fordommer. :lol:

De er hovedsaklig vakt/kveghunder, er de ikke?

Evt, for å si det på denne måten:

Vi skal ha en litt større hund (har nå en dsg) som blir "avansert familiehund", som jeg kaller det. Kos, lek, trekk og kløv. Lydighetstrening en til to ganger i uken. Rallylydighet og kanskje litt agility kun på hobbybasis. Lang tur (2t +) minst en gang i uken, kortere turer på rundt en time ellers. En til to fridager i uken (den må ihvertfall tåle det).

Selv har jeg sansen for vakthunder, og litt varsling gjør ingenting. Jaktinstinkt vil vi helst ikke ha noe særlig av. Heller ikke pelsstell.

Ridgeback står på lista, men utgår antagelig pga. jaktinstinktet.

Pinscheren er med, men er litt for liten, og litt for lite værbestandig ift. pelsen.

Appenzeller sennenhund har vi sett på (grosseren er muligens litt for stor), men da må vi importere fra Sveits eller Tyskland...

Tror du en kanarifugl, uh, hund, kunne passe oss? Krever de mye aktivisering fysisk? Mentalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før ble dem brukt som vakthund og kvegdriver på gårdene på canariøyene.

nå blir dem brukt mest som vakt og forsvarshunder.

hvis dere er god forberedt på en dominant, stor og sterk hund så tror jeg absolutt det kan være noe for dere ja :whistle:

det er en del jobb med sosialisering og miljøtrening, samt at man må være konsekvent med dem.

men de er utrolig gode familiehunder, og veldig gode vakthunder.

hvor mye vakt det er i dem, og hvor aktive de er kommer nok litt ann på linjene, og hva oppdretter fokuserer på.

presaen er nok skarpere og litt mer aktive enn dogoen. Men når man motivert begge raser, så kan de brukes til nesten hva som helst.

jeg bruker jo som sagt tispa mi i lydighet, trekk og agility. vi har også trent litt freestyle. jeg vet også om flere dogoer som har gjort det veldig bra i spor.

og i utlandet blir dem brukt i forsvartrening.

det som er deilig med dem er at de har en god av og på knapp. de er rolige inne og aktive ute. så de krever ikke kjempemye aktivisering, men noen av dem krever nok litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere er god forberedt på en dominant, stor og sterk hund så tror jeg absolutt det kan være noe for dere ja :)

Sosialiseringsbiten er nok ikke noe stort problem, men jeg er ikke sikker på om en dominant og sterk hund er det rette for oss. Og så er den fysisk større enn jeg trodde. Men kommer nok til å titte på den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det skal jo i utgangspunktet være en middels stor molosse.

men det blir jo fort litt størrelse på dem forde. tispa mi er ca 62 cm høy, og veier ca 53 kg. hun er en cm for høy.

Men tispene ligger vel på ca 45-50+ kg, og hannhundene på ca 50-60 kg. :)

på dogoen har dem jo tatt vekk maks vekta av en eller annen grunn.. :)

så der er det minimum 40 kg på tisper og minimum 50 på hannbikkjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest de er fine jeg :)

Men for de som er intr i dogo, er det bare å stikke innom hurumsletta 02.08.09, da er det rasespesial der. Mange fine hunder og kjekke folk å snakke med. Får et annet inntrykk når man ser de "live". :) kommer nok noen presaer der og forhåpentligvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

ja jeg gleder meg til helga. jeg skal iallefall prøve å få med meg både dogoen og presaen :)

kan legge ut en rasebeskrivelse av presaen under rasetråden jeg, men litt bilder. ser det ligger en dogo tråd der fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Jeg må legge inn noen treningsvideoer av vovvene våre. er jo ikke denne type rase som blir forbundet med lydighetstrening feks, men de er faktisk ganske flinke :lol: Ramos lærer fortsatt de basic tinga, og Leela kan ganske mye, men trenger litt korrigeringer innimellom. Hun har veldig godt fokus iallefall.

http://www.youtube.com/user/jaymaa85#p/a/u/0/d0cOvHkOqDg

http://www.youtube.com/user/jaymaa85#p/a/u/1/WS2i40Ibt1E

http://www.youtube.com/user/jaymaa85#p/a/u/2/pXELnbU9UgM

http://www.youtube.com/user/jaymaa85#p/u/3/iLO31HP-HbE

åsså litt freestyle/surr med leela. haha

http://www.youtube.com/user/jaymaa85#p/u/5/cX_UJBEFno0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...