Gå til innhold
Hundesonen.no

10 hunder avlivet pga vannskjøtsel - Nordmøre


Lemen

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia
Oppdretteren(!) har visstnok blitt meldt til mattilsynet flere ganger.. H*n hadde visstnok 40 hunder hjemme hos seg, og skal ha beholdt omsorgen(?) for de resterende hundene...

Kanskje greit å la være å ta helt av?

Glem alle sånne "har visstnok" ditt og datt - med mindre du VET at denne oppdretteren hadde 40 hunder så bør du la være å si noe som helst, og i alle fall om det bare er noe du har hørt fra noen som har hørt om noen som bor femhundremeter borti veien osv.

Kjempetragisk!

Kanskje burde man være forsiktig med å nevne hvilke raser oppdretteren drev med, for ut fra rasene fant jeg ut med et kort søk hvem det var.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så hemlis hva slags raser det er snakk om, hvorfor skal man gjemme det - nei - man bør ikke legge ut kennelnavn osv. - for seriøst, selv om vi vet rasen(e) og googler og finner noe som ligner sånn ca. i det området så vet vi jo ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes andre oppdrettere i området med to av de nevnte rasene, så vær litt forsiktig.

Men alle tre? Så da er det kanskje riktig oppdretter man får opp når man søker? Noen som har skrevet mindre hyggelige meldinger i vedkommendes gjestebok mener i hvertfall det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser om slike saker, kan jeg forstå de som mener det bør være en begrensning på antall hunder i et hushold. Jeg skjønner ikke hva folk skal med så mange hunder, jeg er neppe alene om å mene at ingen greier å ta seg godt nok av 20-40 hunder uten et stort støtteapparat rundt seg og jeg mener at ingen vanlige mennesker (som de fleste oppdrettere jo er) har behov for så mange hunder for å drive "kvalitetsoppdrett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser om slike saker, kan jeg forstå de som mener det bør være en begrensning på antall hunder i et hushold. Jeg skjønner ikke hva folk skal med så mange hunder, jeg er neppe alene om å mene at ingen greier å ta seg godt nok av 20-40 hunder uten et stort støtteapparat rundt seg og jeg mener at ingen vanlige mennesker (som de fleste oppdrettere jo er) har behov for så mange hunder for å drive "kvalitetsoppdrett".

Veldig enig!

Jeg fant også ut hvem det var, men uansett utrolig trist. Alt har jo virket tilsynelatende bra virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser om slike saker, kan jeg forstå de som mener det bør være en begrensning på antall hunder i et hushold. Jeg skjønner ikke hva folk skal med så mange hunder, jeg er neppe alene om å mene at ingen greier å ta seg godt nok av 20-40 hunder uten et stort støtteapparat rundt seg og jeg mener at ingen vanlige mennesker (som de fleste oppdrettere jo er) har behov for så mange hunder for å drive "kvalitetsoppdrett".

Enig med deg. Eller, det bør ihvertfall holden øye med av noen som kan gripe in før det er for sent. Kjenner jeg er litt forbannet på en rekke instanser nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har forstått det hadde h*n 14 hunder, men jeg trodde de fleste var satt ut på for.

Det er mange offere her. Først og fremst hundene selvfølgelig, men jeg tenker også på de som har solgt hunder til denne personen. Det må jo være alle valpeselgeres store skrekk! Det kan heller ikke være lett å oppdage dette om oppdretteren din. (Så vidt jeg vet er det minst to soniser som har personen som oppdretter, dette tror jeg er medlemmer som sjelden er her, men iallefall: trøsteklem til dere!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H*n har fått mange kjipe hilsener i gjesteboken sin. Jeg skrev at man bør være forsiktig med hva man skriver der. Det er tross alt et menneske som sitter å leser det. Hva om denne personen har store psykiske problemer eller problemer vi ikke engang kan forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H*n har fått mange kjipe hilsener i gjesteboken sin. Jeg skrev at man bør være forsiktig med hva man skriver der. Det er tross alt et menneske som sitter å leser det. Hva om denne personen har store psykiske problemer eller problemer vi ikke engang kan forstå.

Nå har h*n visst fjerna gjesteboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg hvem h*n er ja. H*n har jo velstelte og fine hunder på utstilling da.

Det var også Damen fra Åsnes sine hunder.

Hun ble også meldt til mattilsynet gjentatte ganger. At mattilsynet ikke reagerer før det virkelig er krise er jo ikke så ukjent. Det er tragisk at slikt skjer, og det er skremmende at mattilsynet ikke reagerer kjappere. Hadde de gjort det ville man kanskje ha reddet de ti hundene som ble avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk sak for hunder og mennesker. Nå bør mattilsynet og politiet følge saken videre slik at ikke flere hunder lider samme skjebne. Håper NKK går inn stopper denne personen som oppdretter og utstiller. Helsevesenet bør gå inn å hjelpe dette menneske som tydelig må ha personlige problemer når det går sånn over styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også Damen fra Åsnes sine hunder.

Det hadde til en viss grad damen fra sørlandet også.... Iallefall de som ble vist frem..

Tragisk sak for hunder og mennesker. Nå bør mattilsynet og politiet følge saken videre slik at ikke flere hunder lider samme skjebne. Håper NKK går inn stopper denne personen som oppdretter og utstiller.

NKK gjør ingenting før personen er domfelt/et vedtak blir fattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Damen med belgerene? Stemmer det. De var også fine.

Nei, NKK gjør desverre ikke det. Veldig synd, men penger har stor makt.

...eller det kan være så enkelt at man faktisk må følge lover og regler. Både Norges lover og organisasjonens lover - sånn er det bare.

Og man kan si hva man vil om damen med belgere, men hun har alltid presentert hunder som har vært både velstelte og særdeles trivelige. Det er imidlertid lett i saker som denne å ikke forholde seg til hva som har skjedd i akkurat den ene casen, men henge på en masse vrede om tidligere konfrontasjoner osv. i tillegg. Det blir en sånn emosjonell vendetta som en sum av alt istedet for at man ser på den ene saken isolert sett - som man burde.

For ordens skyld så bør man vel si at det i denne saken ikke foreligger noen form for dom, jeg er til og med usikker på om det foreligger noen anmeldelse.

I motsetning til Åsnes saken for å si det sånn.

Jeg tror vi skal være veldig glad for at NKK ikke handler ut ifra affekt - dvs. legger ned forbud, og ekskluderer folk over en lav sko fordi "noen" blir emosjonelt opprørt over enkelte tilstander.

Man burde forstå at man ikke kan drive en organisasjon på den måten, man må for det første følge norsk lov - deretter må man følge vedtektene. At personer rundt om i landet har en lavere terskel for hva de mener burde være lov og ikke bør og kan ikke gjenspeiles i NKK sine avgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...