Gå til innhold
Hundesonen.no

10 hunder avlivet pga vannskjøtsel - Nordmøre


Lemen

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia
Oppdretteren(!) har visstnok blitt meldt til mattilsynet flere ganger.. H*n hadde visstnok 40 hunder hjemme hos seg, og skal ha beholdt omsorgen(?) for de resterende hundene...

Kanskje greit å la være å ta helt av?

Glem alle sånne "har visstnok" ditt og datt - med mindre du VET at denne oppdretteren hadde 40 hunder så bør du la være å si noe som helst, og i alle fall om det bare er noe du har hørt fra noen som har hørt om noen som bor femhundremeter borti veien osv.

Kjempetragisk!

Kanskje burde man være forsiktig med å nevne hvilke raser oppdretteren drev med, for ut fra rasene fant jeg ut med et kort søk hvem det var.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så hemlis hva slags raser det er snakk om, hvorfor skal man gjemme det - nei - man bør ikke legge ut kennelnavn osv. - for seriøst, selv om vi vet rasen(e) og googler og finner noe som ligner sånn ca. i det området så vet vi jo ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes andre oppdrettere i området med to av de nevnte rasene, så vær litt forsiktig.

Men alle tre? Så da er det kanskje riktig oppdretter man får opp når man søker? Noen som har skrevet mindre hyggelige meldinger i vedkommendes gjestebok mener i hvertfall det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser om slike saker, kan jeg forstå de som mener det bør være en begrensning på antall hunder i et hushold. Jeg skjønner ikke hva folk skal med så mange hunder, jeg er neppe alene om å mene at ingen greier å ta seg godt nok av 20-40 hunder uten et stort støtteapparat rundt seg og jeg mener at ingen vanlige mennesker (som de fleste oppdrettere jo er) har behov for så mange hunder for å drive "kvalitetsoppdrett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser om slike saker, kan jeg forstå de som mener det bør være en begrensning på antall hunder i et hushold. Jeg skjønner ikke hva folk skal med så mange hunder, jeg er neppe alene om å mene at ingen greier å ta seg godt nok av 20-40 hunder uten et stort støtteapparat rundt seg og jeg mener at ingen vanlige mennesker (som de fleste oppdrettere jo er) har behov for så mange hunder for å drive "kvalitetsoppdrett".

Veldig enig!

Jeg fant også ut hvem det var, men uansett utrolig trist. Alt har jo virket tilsynelatende bra virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser om slike saker, kan jeg forstå de som mener det bør være en begrensning på antall hunder i et hushold. Jeg skjønner ikke hva folk skal med så mange hunder, jeg er neppe alene om å mene at ingen greier å ta seg godt nok av 20-40 hunder uten et stort støtteapparat rundt seg og jeg mener at ingen vanlige mennesker (som de fleste oppdrettere jo er) har behov for så mange hunder for å drive "kvalitetsoppdrett".

Enig med deg. Eller, det bør ihvertfall holden øye med av noen som kan gripe in før det er for sent. Kjenner jeg er litt forbannet på en rekke instanser nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har forstått det hadde h*n 14 hunder, men jeg trodde de fleste var satt ut på for.

Det er mange offere her. Først og fremst hundene selvfølgelig, men jeg tenker også på de som har solgt hunder til denne personen. Det må jo være alle valpeselgeres store skrekk! Det kan heller ikke være lett å oppdage dette om oppdretteren din. (Så vidt jeg vet er det minst to soniser som har personen som oppdretter, dette tror jeg er medlemmer som sjelden er her, men iallefall: trøsteklem til dere!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H*n har fått mange kjipe hilsener i gjesteboken sin. Jeg skrev at man bør være forsiktig med hva man skriver der. Det er tross alt et menneske som sitter å leser det. Hva om denne personen har store psykiske problemer eller problemer vi ikke engang kan forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H*n har fått mange kjipe hilsener i gjesteboken sin. Jeg skrev at man bør være forsiktig med hva man skriver der. Det er tross alt et menneske som sitter å leser det. Hva om denne personen har store psykiske problemer eller problemer vi ikke engang kan forstå.

Nå har h*n visst fjerna gjesteboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg hvem h*n er ja. H*n har jo velstelte og fine hunder på utstilling da.

Det var også Damen fra Åsnes sine hunder.

Hun ble også meldt til mattilsynet gjentatte ganger. At mattilsynet ikke reagerer før det virkelig er krise er jo ikke så ukjent. Det er tragisk at slikt skjer, og det er skremmende at mattilsynet ikke reagerer kjappere. Hadde de gjort det ville man kanskje ha reddet de ti hundene som ble avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk sak for hunder og mennesker. Nå bør mattilsynet og politiet følge saken videre slik at ikke flere hunder lider samme skjebne. Håper NKK går inn stopper denne personen som oppdretter og utstiller. Helsevesenet bør gå inn å hjelpe dette menneske som tydelig må ha personlige problemer når det går sånn over styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også Damen fra Åsnes sine hunder.

Det hadde til en viss grad damen fra sørlandet også.... Iallefall de som ble vist frem..

Tragisk sak for hunder og mennesker. Nå bør mattilsynet og politiet følge saken videre slik at ikke flere hunder lider samme skjebne. Håper NKK går inn stopper denne personen som oppdretter og utstiller.

NKK gjør ingenting før personen er domfelt/et vedtak blir fattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Damen med belgerene? Stemmer det. De var også fine.

Nei, NKK gjør desverre ikke det. Veldig synd, men penger har stor makt.

...eller det kan være så enkelt at man faktisk må følge lover og regler. Både Norges lover og organisasjonens lover - sånn er det bare.

Og man kan si hva man vil om damen med belgere, men hun har alltid presentert hunder som har vært både velstelte og særdeles trivelige. Det er imidlertid lett i saker som denne å ikke forholde seg til hva som har skjedd i akkurat den ene casen, men henge på en masse vrede om tidligere konfrontasjoner osv. i tillegg. Det blir en sånn emosjonell vendetta som en sum av alt istedet for at man ser på den ene saken isolert sett - som man burde.

For ordens skyld så bør man vel si at det i denne saken ikke foreligger noen form for dom, jeg er til og med usikker på om det foreligger noen anmeldelse.

I motsetning til Åsnes saken for å si det sånn.

Jeg tror vi skal være veldig glad for at NKK ikke handler ut ifra affekt - dvs. legger ned forbud, og ekskluderer folk over en lav sko fordi "noen" blir emosjonelt opprørt over enkelte tilstander.

Man burde forstå at man ikke kan drive en organisasjon på den måten, man må for det første følge norsk lov - deretter må man følge vedtektene. At personer rundt om i landet har en lavere terskel for hva de mener burde være lov og ikke bør og kan ikke gjenspeiles i NKK sine avgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...