Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem kommer? NKK Bjerke!

Isabel

Recommended Posts

I fjor holdt det å vinne juniorklassen, altså at junior i begge kjønn ble kvalifisert - lurer på om det er endret, eller om det er dårlig formulert...

Hadde også vært interessant å vite om det holder med flat rød, siden juniorvinnertitler krever mer enn det.

En av mine ble NordJV på Hamar i 2006. Hun vant klassen med rødt og fikk hverken HP eller CK, men det behøvde hun heller ikke. I norge, i allefall i de senere årene, har det holdt med å være klassevinner. I andre land har det ikke vært tilstrekkelig, og exellent/CK/tilsvarende må ha vært oppnådd for å kvalifisere til tittel. Vanvittig forvirrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 136
  • Created
  • Siste svar
Jeg er enig i at excellent på kontinentet er cirka det samme som rød i Norge - men norsk CK og dansk excellent mener jeg er det samme..

Njææææ.... jeg er jammen ikke sikker på det heller jeg, men siden de jo har fjernet sånt plunder og heft som CK, så er det jo vanskelig å si noe om det - man kommer ikke til beste tispeklasse med bare excellent heller, man må jo bli nummer en eller to i klassen også... Så helt sammenlignbart blir liksom ikke systemet uansett :P.

Men spørsmålet består: Må en på Bjerke få HP eller CK for å få Cruftskvalifisering? Når jeg tenker meg om er det et ekstra interessant spørsmål sammenlignet med titler, siden England jo ikke har kvalitetsbedømmelse overhode - kan de da stille krav til det i andre land? Eller er det NKK som stiller krav til oppnådd resultat for å få dra? I England vinner du vel klassen om du er den eneste påmeldte, i Norge gjør du det ikke.

Det står vel bare at man må vinne juniorklassen, ergo holder det med rødsløyfe (kopi fra NKK: BIR og BIM samt beste junior blir kvalifisert til Crufts 2010).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine ble NordJV på Hamar i 2006. Hun vant klassen med rødt og fikk hverken HP eller CK, men det behøvde hun heller ikke. I norge, i allefall i de senere årene, har det holdt med å være klassevinner. I andre land har det ikke vært tilstrekkelig, og exellent/CK/tilsvarende må ha vært oppnådd for å kvalifisere til tittel. Vanvittig forvirrende...

Da må NKK ha ombestemt seg i ettertid, for jeg husker veldig godt at det var diskusjon på fredagskvelden om hva vi ringsekretærer skulle gjøre, og de fant ut at HP var minstekrav - en blir jo ikke Nordisk Vinner uten å ha oppnådd CK, altså skulle en kreve litt av de unge også. Mulig de ikke kunne gjøre det uten at det var annonsert på forhånd, i Herning i fjor sto det veldig eksplisitt i annonsen at tittel forutsatte excellent.

Nok et eksempel på at Nordisk Kennel Union ikke har samkjørt seg på alle punkter. I 2002 var det jo også Nordisk Unghundvinner på Hamar, ikke Juniorvinner (og jeg vet om flere med junior som var sure for det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel bare at man må vinne juniorklassen, ergo holder det med rødsløyfe (kopi fra NKK: BIR og BIM samt beste junior blir kvalifisert til Crufts 2010).

Men mitt opprinnelige spørsmål står fremdeles ubesvart:

Er det beste junior i rasen, eller beste junior i hvert kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mitt opprinnelige spørsmål står fremdeles ubesvart:

Er det beste junior i rasen, eller beste junior i hvert kjønn?

Du damen - ikke gjør deg vanskelig nå - det er selvsagt i hvert kjønn - NKK arrangerer jo ikke BIR- og BIM-junior :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må NKK ha ombestemt seg i ettertid, for jeg husker veldig godt at det var diskusjon på fredagskvelden om hva vi ringsekretærer skulle gjøre, og de fant ut at HP var minstekrav - en blir jo ikke Nordisk Vinner uten å ha oppnådd CK, altså skulle en kreve litt av de unge også. Mulig de ikke kunne gjøre det uten at det var annonsert på forhånd, i Herning i fjor sto det veldig eksplisitt i annonsen at tittel forutsatte excellent.

Nok et eksempel på at Nordisk Kennel Union ikke har samkjørt seg på alle punkter. I 2002 var det jo også Nordisk Unghundvinner på Hamar, ikke Juniorvinner (og jeg vet om flere med junior som var sure for det).

Er det rart at folk blir forvirret... :P

Da min tispe ble juniorvinner, så trodde jeg at hun gikk glipp av tittelen pga at hun ikke fikk HP/Ck. Det var nemlig det som ble sagt rundt ringen. Dermed gikk jeg heller aldri til sekretariatet, så om det var en egen premie til juniorvinnerne den gangen så ble den i allefall ikke med oss hjem. Gleden, og overraskelsen, var derfor stor da bekreftelsen kom per brev fra NKK noen uker senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart at folk blir forvirret... :P

Da min tispe ble juniorvinner, så trodde jeg at hun gikk glipp av tittelen pga at hun ikke fikk HP/Ck. Det var nemlig det som ble sagt rundt ringen. Dermed gikk jeg heller aldri til sekretariatet, så om det var en egen premie til juniorvinnerne den gangen så ble den i allefall ikke med oss hjem. Gleden, og overraskelsen, var derfor stor da bekreftelsen kom per brev fra NKK noen uker senere.

Jeg mener å huske at jeg delte ut egne tittelrosetter i ringen, i hvert fall. Om det var premier vet jeg ikke. Hehe, kanskje de har noe på lageret sitt enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange basenjier?

vil ha yodel til crufts! Tenk det.. :aww:

Så kan jeg og Bono kvalifiseres til neste år...

Vi må bare bygge litt mer muskler først, og jeg må trene kondisjon.. :)

(Jeg som slltid klager på små ringer. da.. Men jeg greier jo å løpe ganske mange runder i ringen, egentlig. )

Vi var faktisk å jogga i går...

Det er 16 Basenjier påmeldt. Det kommer nok endel svensker. Jeg har bare meldt på Dennis til denne utstillingen. Jeg har faktisk blitt kvalifisert flere ganger før- med flere hunder, men har fortysatt ikke tatt meg tid/ råd til å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor ble i hvert fall klassevinnere i junior kvalifisert til Crufts uten HP/CK, og ut i fra reglementet ser det jo ut til at det samme gjelder i år? Om de skulle kreve mer utover rødt/klassevinner burde det være spesifisert, men ja, jeg er enig i at det er forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal stille golden og boxer, men ingen egne hunder! Første gang på NKK uten egne hunder.. Har aldri fått noen bra resultater på Bjerke før, så har heller ingen forventninger i år :|

*Gleder seg uansett*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal stille golden og boxer, men ingen egne hunder! Første gang på NKK uten egne hunder.. Har aldri fått noen bra resultater på Bjerke før, så har heller ingen forventninger i år :)

*Gleder seg uansett*

Vi kan trenge hjelp i BHK, så hvis du føler deg kallet er du gjerne ønsket som ekstrahandler på sheltie altså :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meldt på 4 hunder, 3 egne og en sameid.

Litt i tvil om de 2 hannene har pels "nok", men de blir vel med innover, så får man se hvordan alle andre ser ut ;-)

Noen fler groenendael som skal dit ? (som leser dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...