Jump to content
Hundesonen.no

Naturlig steinhalsbånd

MonicaT

Recommended Posts

Link

Hentet fra den andre tråden om flått middel.

Er det flere her inne som har testet dette ? Fungerer det bra ?

Må man ha det på hele tiden ?

Og hvordan er det å ha dette under halsbåndet når man har et trekk monster ? ( tåler båndet et trøkk ? )

Andre erfaringer ?

• Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Fungerer det bra ? Ja. Med båndet er det ca 1 i uken, uten båndet ca 15-30 per dag.

Må man ha det på hele tiden ? Vet ikke hvordan det fungerer, jeg har det på hele tiden

Og hvordan er det å ha dette under halsbåndet når man har et trekk monster ? ( tåler båndet et trøkk ? )Halsbåndet skal sitte veldig løst, så her sitter det under halsbåndet. Har falt av noen steiner under heftig lek, men fugerer like flott fordet. Ødlegges det, har du rett på nytt står det på siden...

Stilig! Men koster det 100,- per cm? Hva betalte du martineH?

Så vidt jeg kan se, så koster de 7 svenske kroner per cm.

Fungerer det like greit om man kun har den på når hunden er ute?

Etter hva jeg har skjønt så er dette helt vanlig stein av typen rav. Tasse til en butikk som selger stein og tre de på en snor og vips så har du halsbånd :icon_redface:

Meeen om de er tilsatt noe mer vet jeg jo ikke da..

Etter hva jeg har skjønt så er dette helt vanlig stein av typen rav. Tasse til en butikk som selger stein og tre de på en snor og vips så har du halsbånd :P

Meeen om de er tilsatt noe mer vet jeg jo ikke da..

Sikker på at det er rav? Isåfall vil jeg også lage et selv :)

Iflg det man kan lese på siden hennes så virker det ikke ut som det er vanlig sten/rav, men jeg er ikke sikker.

Lurer på å bestille et når feriepengene kommer

Jeg har mailet med en angående slike smykker, og hovedpoenget er at steinene (rav/bärnsten) ikke er slipte og behandlet med smykkeoljer. De skal visstnok fungere aller best om de er mest mulig ubehandlet.

Om dere søker etter bärnsten på Tradera finner dere mange treff - bl.a. på en dame som lager slike smykker med brukernavn mias10. Det ligger noen ferdige størrelser ute til auksjon nå, og hun lager også på bestilling for ca. 5,50 pr. cm. Det er nesten halv pris av den linken i første innlegget... :)

Men hun har kortere "prøvetid"...

Vi har prøvd det på en whippet,og det funker veldig bra.. Tok litt tid før vi så effekt, og vi tar det av hunder heftig lek.. Har akkurat bestil et, og gleder meg til å teste det ut.. Og de varer så lenge de lever, men en må av ogtil ta og gni litt på steinene..

:)

Oj - ser at det kunne se ut som jeg var frekk... Mente det ikke sånn, assa! :P

---------------

Edit:

Nå har jeg bestilt et halsband på 53 cm til Ebba. Jeg bestilte fra mias10 - det ble 312,- svenske og 260,- norske inkludert frakt. Blir spennende å se om det funker på ullungen - er lov å håpe på det, i hvertfall - med tanke på alt jeg har lest om dette de siste dagene. :)

mias10 har også flere smykker ute til auksjon - f.eks. dette:

http://www.tradera.com/FASTINGHALSBAND-MED...uktion_94460169

Kan være en del penger å spare her...

Kommer tilbake med rapport når vi har fått testet halsbåndet noen uker. :)

What the .... rav mot flått???? Hm... de hadde i det minste en någelunde vitenskapelig forklaring og det hjalp noe mot min høyt aktiverte skepsis.

Søkt, men nesten så jeg får lyst til å prøve - og uansett er det sikkert lekkert på svart, korthåret hund :aww:

*hopper inn og nerder litt*

Etter litt googling og undersøkelser, hvor jeg fant alt fra ord som "MAGIC" til "triboelectric" har jeg ressonert meg fram til følgende:

Det selgerene av "steinhalsbåndene" påstår, er at raven (altså forsteinet kvae fra bartrær) fungerer på to måter. Den ene er at ravens kjemiske sammensetning har terpentiner som virker "repellant" på flåtten. Det andre er at ravens elektrostatiske egenskaper også skal virke repellant på flåtten.

Om terpentiner fra raven faktisk har noen effekt, tør jeg ikke si noe om. I så fall skjønner jeg hvorfor det må være ubehandlet rav, men .... om en flått setter seg på halen til bikkja har jeg vanskelig for å se hvordan den skal sense "Ånei, ekle lukter flere tusen flåttskritt herfra! Abandon ship, I repeat, abandon ship!".

MEN - at rav har elektrostatiske egenskaper er jeg mer med på. Hvis du gnir pels mot raven vil raven etterhvert få et overskudd av elektroner siden den har lettere for å "stjele" dem. I så tilfelle er det logisk at jo lengre du har på halsbåndet, jo bedre fungerer det. Og man kan jo si at det sliter på pelsen, siden det er den direkte kontakten mellom pels og stein som fører til en negativ ladning hos raven. Dette er tilsvarende med å gnikke en ballong mot håret, eller gre en kam gjennom håret. Begge deler fører til negative laddninger.

Hva skulle man gjort uten nerder??! :) Takk for opplysningen!

Men ang pelsslitasje, så tenkte jeg mest ustillingsmessig; ser for meg at steinsmykker slik bildene viser lett kan slite litt pels. Og da er det jo greit å vite om det gjør det, før man kjøper hokus-pokus til 600kr. :aww:

Dæven, nesten 400 for Cita sitt da. Egentlig vil jeg bare kjøpe fordi det sikkert ser pent ut på en mørk labradorhals, flåtthalsbånd har de fra før av.

Hvordan får du det SÅ dyrt ?? Da må hun da være, 60-65cm rundt halsen... (Zorba er 40..)

Kommer nok til og bestille til Zorba, ble ikke så dyrt, 229,41 NOK.

Hva koster et vanlig flåtthalsbånd da?

Kan forresten legge med "regnestykket"

40cm rundt halsen.

40*7=280 SEK

280 SEK = 229, 41 NOK

Også kan du jo dele det på noen år i tillegg, for det holder jo så lenge båndet ikke er ødelagt. Et Scalibor halsbånd koster ca 400,- og varer en sesong.

Også kan du jo dele det på noen år i tillegg, for det holder jo så lenge båndet ikke er ødelagt. Et Scalibor halsbånd koster ca 400,- og varer en sesong.

Ah! Men det jeg er litt redd for er at det skal bli ødelagt i lek med andre hunder? (Milla driver ofte og biter i nakken på Zorba når hun vill leke...) Men da blir jo dette halsbåndet mye biligere, så da skal dette absolutt bestilles!

Men jeg tenker, skal jeg bestillet det så det er stramt, eller slik at det "henger" rundt halsen?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Create New...