Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulv


Carma

Recommended Posts

En annen ting jeg setter store spørsmålstegn ved: Hva når ulvene dreper hunder? Er det like greit? Fleire jakthunder som har blitt drept når dem er på jakt.

Jeg må ærlig innerømme at jeg ikke er 100% inn i ulve debatten, men noe av det jeg har hørt er at en del av ulven er blitt "tam" og derfor går den nærmere bebygd strøk, tar hunder inne på gårdsplasser og sau på innmark. Og det blir feil synes jeg. Ulven skal jo i utgangspunktet være et sky vesen og om den holdt seg i skogen og vi "aldri" så den, så hadde det ikke vært noe problem. For meg blir det et problem når ulven ikke er sky og kommer nærmere og nærmere. Da er den ikke så naturlig heller, som den opprinnelig skulle vært. Se på eks bjørn og jerv, hvor ofte hører man/ser dem ?

Jeg er for ulv så lenge den holder seg unna, akkurat som bjørn, jerv og gaupe.

Ellers trenger vi ikke den for min del ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det hele er tragisk. Det er så mye dobbeltmoral og egofjols at det er til å bli kvalm av.

Bestanden av pandaen i Kina, Tigerene i India, rumpetrolla i polen osv skal norge være med å redde, og man ser ned på alle som skyter utrydningstrua dyrearter, mens vi **** ikke greier å holde liv i de få rovdyra vi har her. Nei for DA er de plutselig farlige.

Bønder får pengeerstatning ved påvist rovdyr's angrep. Og ja det er sikkert noen av de som blir lei seg også, men jeg har fremdeles til gode å møte en. Og bryr man seg virkelig så mye, så slipper du de ikke løs uten tilsyn, så greit er det. Når man slipper tafatte dyr som ikke har evne til å passe på seg selv eller sloss for å overleve (hvor mange sauer har ikke stryki med fordi den har havnet på rygg?), da er man nødt til å regne med at man mister noen, enten det er av skader/fall, bil eller rovdyr.

Dette er bare påstander tatt ut av lufta og er ekstremt lite konstruktivt. Ulvebestande i Norge/Sverige stiger stadig (tellingene kan ha variabelt resultat fordi ulven vandrer mellom Norge og Sverige), selv om de fremdeles regnes som utryddningstruede i Norge. Det er ingen som har ønsket å utrydde ulven totalt. Det er gråulv i mange land, ikke bare Norge. Uansett vil de fleste ha ulv i Norge også. Klagene kommer først når uven har forskynt seg med noen titalls lam iløpet av en natt utenfor det området staten har satt av til ulven.

Noen mener at ulven ikke bør være i Norge, da en stor del arbeidsnæringen og kulturen i Norge bygger på dyrehold. Dette er ikke like utberedt i Nord-Vest Sverige eller andre land med stort ulvebestand.

En litt større del mener at ulven bør vernes i områder der sauehold ikke er en vesentlig del av næringen (derav forvaltningsområder for ulv). Problemet med dette er at ulven vandrer hvis maten er lettere tilgjenglig i et område utenfor der det er begregnet at de skal livnære seg.

Du skriver på en kvalmende og frastøtende måte når du snakker om at bønder generelt ikke blir lei seg av å miste dyr. Hvis du har slikt syn, synes jeg du så raskt som mulig skal ta en hyggelig prat med en hviken som helst bonde i Norge. Hvorfor tror du en bonde driver med dyr? Fordi han vil at de skal lide? Tror du virkelig ikke at en som har valgt å ha en arbeidsdag med dyr på over 10 timer daglig, jobber med dyr fordi han er glad i det?

Dyrene blir ikke sluppet ut uten tilsyn. Tilsynslag er lovpålagt å ha tilsyn flere ganger i løpet av en sommer. Idag er det vanlig å ha tilsyn med sauene hver dag.

Personlig synes jeg vi HAR plass til ulv her i landet.. Sykt med hyling fra bøndene.

Om bøndene bryr seg så mye som de påstår,hvorfor i alle dager slipper de da sauene løs i flere mnd,uten å ta bedre vare på dyra? Hvor mange sauer dør hvert år pga.skader(detter ned fra skrenter,brekker bein osv) vs hvor mange som blir tatt av ulv? Dessuten om jeg har forstått rett,får bøndene klekkelig erstatning fra staten for det ulven har tatt. Ikke at jeg tror at alle sauer som er døde ,bitt ihjel osv er tatt kun av ulven.Vi har ikke nok ulver i Norge for det.Om man også tenker på hvor "mange reinsdyr" ulven tar pr. år .

Hva med å skaffe noen Pyrrer ? Naturlig instinkt for å beskytte flokken mot rovdyr om pyrren får være rundt sauene fra den er liten. Jeg synes at om man bryr seg om dyra,så tar man vare på dem OG beskytter dem..Når de ikke har mulighet til det selv Men da mener jeg ikke at man skyter ulv... det blir helt feil.

Her er det ikke snakk om hylig. De slipper sauene løs for å la de gå på utmarksbeite, der de har tilsyn med sauene flere ganger i uken, i mange tilfeller daglig.

Ang. vokterhund; les tidligere innlegg. Det har vært prøvd av mange, blandt annet 3 forskjellige bønder jeg kjenner (i de tilfellene mot gaupe, som er et stort problem her i området).

Jeg har ikke tall på hvor mange dyr som dør, fordi det kommer helt an på hvilken kilde man ser på. Men jeg vet at når en gaupe hadde kull her oppe, ble 15 lam tatt på en kveld. Dette var på inngjerdet område der bonden hadde tilsyn hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo også regne med at hunden kan skade seg eller bli drept når den løper løst i skogen.. det er en risiko jeger må ta når de bruke hunden i jakt synes jeg.. Ja det er selvfølgelig uheldig når det skjer.. men jeg synes ikke man skal utrydde ulven for det. Hunder blir jo drept av elg også.. Skal vi utrydde den å da?

Ulven beskytter jo territoriet sitt hvis en hund kommer løpende inn i det...

Jeg er ikke likegyldig når det kommer til sauebønder eller jegere.. men jeg synes man må ta ansvar og vite konsekvensene av å slippe dyr løse i skogen.

Kan ikke staten gi penger til bønder slik at de kan bruke det på å bygge gjerder og det som trengs da? Sparer sikkert mer penger på det i lengden enn å erstatte hver eneste sau som blir skada av rovdyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo også regne med at hunden kan skade seg eller bli drept når den løper løst i skogen.. det er en risiko jeger må ta når de bruke hunden i jakt synes jeg.. Ja det er selvfølgelig uheldig når det skjer.. men jeg synes ikke man skal utrydde ulven for det. Hunder blir jo drept av elg også.. Skal vi utrydde den å da?

Ulven beskytter jo territoriet sitt hvis en hund kommer løpende inn i det...

Jeg er ikke likegyldig når det kommer til sauebønder eller jegere.. men jeg synes man må ta ansvar og vite konsekvensene av å slippe dyr løse i skogen.

Kan ikke staten gi penger til bønder slik at de kan bruke det på å bygge gjerder og det som trengs da? Sparer sikkert mer penger på det i lengden enn å erstatte hver eneste sau som blir skada av rovdyr..

Det er da ingen som vil utrydde ulven!

Og ikke vær naiv, er gjerde holder ikke en sulten ulveflokk ute... desverre.. en gjeter ansatt av staten kunne kanskje fungert.

Grunnen til at det blir mye oppstyr, er at det betyr slutten på hele livsgrunnlaget for en familie som lever av sauedrift, hvis de får et ulvekull i nærheten av der de driver med sau. En steifende ulv får jaktinstiktet trigget når han ser en saueflokk. det resulterer i at den kan ta livet av flere titallsdyr, uten at den spiser en eneste en. Det betyr ikke at ulven er slem, men det betyr at de som eier sauene, blir nødt til å verne om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vil ha ulven i Norge så må man jo utryyde den i Norge.. Mente ikke hele verden..

Et ordentlig gjerde holder en ulveflokk ute jo.. Men da må det være et ordentlig ett! Ikke et tregjerde som de fleste sikkert har.. Som er 80 cm høyt.. men et skikkelig ett som er over det ulven klarer å hoppe over.. Og som tåler litt mer enn å bli dyttet på..

Hva er så galt med at de som eier sauene må verne om dem da? Det er da slik alle andre med husdyr gjør?? Passer på at dyra har det bra og at de ikke kan skade andre eller bli skadet selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ordentlig gjerde holder en ulveflokk ute jo.. Men da må det være et ordentlig ett! Ikke et tregjerde som de fleste sikkert har.. Som er 80 cm høyt.. men et skikkelig ett som er over det ulven klarer å hoppe over.. Og som tåler litt mer enn å bli dyttet på..

Hva er så galt med at de som eier sauene må verne om dem da? Det er da slik alle andre med husdyr gjør?? Passer på at dyra har det bra og at de ikke kan skade andre eller bli skadet selv..

Ja, forstår hva du mener, men da blir jo all "utmark" i Norge inngjerdet. Det vil skape store problemer for alt annet naturlig vilt i skogen. Ellers hadde det vært en god ide :lol:

Mente ikke at det er noe galt med at sauebønder verner dyra sine, tvert i mot mener jeg at bonden må få lov til å passe på dyra sine og få ulven vekk fra de områdene han har sitt sauehold. Skrev litt uklart :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Men man kan jo velge ut enkelte områder i utmarka og lage en slags nasjonalpark for sau.. :lol: Og at der kan sauen være verna fra alt som kan skade den.. :icon_cry: Sikkert vanskelig å få til men det er bedre enn at de dør av at de ramler ned store klipper eller blir drept av villt...

jeg er fortsatt veldig for gjerder jeg da.. Og mener det hadde hulpet ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett er jeg for ulv i Norge. Den var her før vi kom. Det er et vakkert, majestetisk og flott dyr. Jeg liker ulven rett og slett. Og hvilken moralsk rett har vi mennesker til å ta oss til rette og sette oss over alle andre livsformer på denne planeten?

Det var den ideelle og følelsesmessige reaksjonen min på dilemmaet ulv/sauenæring.

Når jeg skal tenke mer rasjonellt over spørsmålet kommer jeg ikke unna at det virker nesten umulig å kombinere ulv og sau i Norge. Dette er mitt resonement og det jeg selv har kommet fram til etter å ha diskutert med både sauebønder og ulveforkjempere. Så jeg har desverre ingen kilder å oppgi, da dette kun er det inntrykket jeg sitter igjen med.

Bøndene er økonomisk avhengige av å sende sauene på utmarksbeite. Gjetere eller hyrdehunder er dyrt og blir i dag ikke støtta av staten (så vidt jeg vet). Gjerder må i så fall være høye, tette og kraftige strømgjerder. Det sier seg selv at dette ville skape problemer for annet villt i skogen. Og for allemannsretten for den del. Innmarka skal jo, som noen sier over her, skaffe vinterfor til dyra.

Hvis vi skal ha en ulvebestand her i landet som er liten nok til å ikke komme i konflikt med husdyrnæring, vil den også være for liten til å være genetisk bærekraftig. Det vil enten bli innavl, eller streifing til og fra Sverige, Finland og Russland. Og streifing vil jo øke bestanden igjen og da er vil like langt. Streifing er jo noe som forkommer nå også. Det er jo helt naturlig, når maten og partnere er lettere tilgjengelig et annet sted.

Hvis vi utrydder ulven i Norge vil det ikke ha noe å si for ulven som art. Sverige, Finland og Russland har, ettersom jeg har forstått, den samme ulvesorten som vi har, genetisk sett. Så det er jo ikke snakk om å utrydde noen art.

Hvis vi skal ha en ulvebestand som er stor nok til å være bærekraftig og jaktbar (som storviltbestandene) vil det være omtrent umulig å drive sauenæring her i landet. Og legger vi ned sauenæringa, vil mye av bosettingsgrunnlaget i bygdenorge falle bort. Å opprettholde sauenæringa er en viktig del av å opprettholde spredt bosetting i landet. For ikke å snakke om kulturlandskapet som er avhengig av beiting og spredt bosetting. Mange dyrearter trenger dette kulturlandskapet, som for eksempel rådyret.

Det skal jo være mulig å leve av å være sauebonde også. Er vi som forbrukere villig til å betale for mye dyrere mat enn vi gjør i dag?

Skal det være mulig å satse på å ha ulv i Norge tror jeg staten må gå inn med økonomisk støtte til gjeting, hyrdehundprosjekter, gjerdebygging- og vedlikehold, støtte til å gjøre utmark til innmarksbeite osv mye mer enn de gjør i dag. Og det ser ikke ut til å være stor politisk vilje til det..

Det er jo lett for oss som sitter i byene å være for ulv og andre rovdyr i skogene våre. Vi lever ikke med dem inn på livet. Den som ikke tror en stor rovdyrbestand vil påvirke dagliglivet for dem som bor i området, kan ta seg en tur til Lierne i Nord - Trøndelag. Der er bjørnebestanden stor, og folk møter dem stadig vekk. På tunet, på veien, ungene møter bjørnen når de sykler til skolen eller kamerater osv. Det er ikke barebare. Jeg hadde ikke likt å bekymre meg for unger og bikkjer på min egen tomt.

Jeg sitter ikke på noen fullstendig informasjon om emnet. Dette er som sagt bare mitt eget resonnement og mitt eget inntrykk av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare påstander tatt ut av lufta og er ekstremt lite konstruktivt. Ulvebestande i Norge/Sverige stiger stadig (tellingene kan ha variabelt resultat fordi ulven vandrer mellom Norge og Sverige), selv om de fremdeles regnes som utryddningstruede i Norge. Det er ingen som har ønsket å utrydde ulven totalt. Det er gråulv i mange land, ikke bare Norge. Uansett vil de fleste ha ulv i Norge også. Klagene kommer først når uven har forskynt seg med noen titalls lam iløpet av en natt utenfor det området staten har satt av til ulven.

Noen mener at ulven ikke bør være i Norge, da en stor del arbeidsnæringen og kulturen i Norge bygger på dyrehold. Dette er ikke like utberedt i Nord-Vest Sverige eller andre land med stort ulvebestand.

En litt større del mener at ulven bør vernes i områder der sauehold ikke er en vesentlig del av næringen (derav forvaltningsområder for ulv). Problemet med dette er at ulven vandrer hvis maten er lettere tilgjenglig i et område utenfor der det er begregnet at de skal livnære seg.

Du skriver på en kvalmende og frastøtende måte når du snakker om at bønder generelt ikke blir lei seg av å miste dyr. Hvis du har slikt syn, synes jeg du så raskt som mulig skal ta en hyggelig prat med en hviken som helst bonde i Norge. Hvorfor tror du en bonde driver med dyr? Fordi han vil at de skal lide? Tror du virkelig ikke at en som har valgt å ha en arbeidsdag med dyr på over 10 timer daglig, jobber med dyr fordi han er glad i det?

Dyrene blir ikke sluppet ut uten tilsyn. Tilsynslag er lovpålagt å ha tilsyn flere ganger i løpet av en sommer. Idag er det vanlig å ha tilsyn med sauene hver dag.

Nå ble ulven mer eller mindre nesten helt borte på midten av 1900tallet noen steder, og jeg kjøper ikke den at det ikke var noen som ville ha den helt bort. Uansett så var poenget at jeg syntes det er tett at vi skal være så edle å redde alle mulige andre dyr, enn de som finnes her til lands.

Selvførgelig kommer klagene da, men som du selv også vet, så fløtter ulvene på seg og da må man vel innse at de ikke holder seg innenfor visse grenser bare fordi staten vil det slik.

Ikke vær nedlatende. Jeg hadde selvførgelig ikke sagt noe slikt hvis jeg aldri hadde snakket med noen bønder. Jeg har gått på landbruksskole, og kjenner flere som driver med både sau, ku og geit. Og ja, det er desverre det intrykket jeg sitter igjen med. Selvførgelig er ikke alle sånn, men JEG har ikke møtt noen. Og det er ikke nok å kikke innom dyra, selv ikke en gang om dagen - for du skal ha rimelig flaks hvis du er der akkurat når det gjelder. Jeg fatter ikke hvorfor de enten kan sørge for skikkelig sikkerhet med inngjæringer, vakthund, gjeter eller whatsoever, ELLER å godta at du må beregne å miste noen dyr - noe man vil gjøre uansett, rovdyr eller ei. Man er nødt til å tilpasse seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt noen stilling til den beste måten å sikre sau fra ulven, men:

Jeg vet ikke hvor dere bor dere som så gjerne ønsker mer ulv i Norge, men har dere tenkt på at noen faktisk kommer til å bo sånn at ulven kommer til å være i nærheten av dem? At de må passe ekstra på barna sine, bekymre seg over ulv i skogen de pleier å gå tur og slike ting? Jeg vet hvertfall at jeg IKKE har noen ønsker om å møte på en ulv ute i skogen, hverken med eller uten hund/barn.

Jada, ulven var her før oss og den har rett til å leve som alle andre dyr. Min mening er uansett at vi trenger ikke innføre mer ulv i Norge eller synes at sauebønder er grusomme fordi de ønsker å skyte en ulv som har raidet flokken deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uhyre sjelden at ulv angriper mennesker. UHYRE sjelden. Det er det siste jeg ville bekymret meg for, virkelig.

Har man sau som er vent til vokterhund på riktig måte er det et ypperlig verktøy. Men her i Norge ville det blitt et problem fordi hunden kunne jo finne på å skremme folk også, og hunder skal jo helst ikke ha tenner engang.

Så lenge man har holdt sau, har ulven tatt noen av dem. Sånn er det bare. Vil man stå bedre rustet mot ulv, bør man velge en sauetype som har naturlige instinkter forsvar, ikke de norske hvite som er vandrende ulldotter og står og ser på når ulven kommer.

Jeg ønsker både bjørn, gaupe og ulv velkommen til mitt "nabolag", selv om det øker risikoen for angrep på mine dyr. Når det gjelder min egen sikkerhet er jeg mer redd for elgen, gitt.

Så lenge vi aldri lar ulvebestanden her til lands være "i fred", men stadig skyter dyr som ikke skulle vært skutt, vil vi heller ikke få en bestand som lever naturlig. Vi forstyrrer flokksammensetningen så mye, at det er ikke rart de streifer.

Personlig mistenker jeg at når ulven ikke kan få skylda lenger, så er det gaupa som står for tur, og så får vi en heksejakt på den og (i realiteten er den en langt større fare for husdyr enn ulven). Og da spør jeg meg om dette egentlig handler om rovdyrpolitikk i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett er jeg for ulv i Norge. Den var her før vi kom. Det er et vakkert, majestetisk og flott dyr. Jeg liker ulven rett og slett. Og hvilken moralsk rett har vi mennesker til å ta oss til rette og sette oss over alle andre livsformer på denne planeten?

Det var den ideelle og følelsesmessige reaksjonen min på dilemmaet ulv/sauenæring.

Når jeg skal tenke mer rasjonellt over spørsmålet kommer jeg ikke unna at det virker nesten umulig å kombinere ulv og sau i Norge. Dette er mitt resonement og det jeg selv har kommet fram til etter å ha diskutert med både sauebønder og ulveforkjempere. Så jeg har desverre ingen kilder å oppgi, da dette kun er det inntrykket jeg sitter igjen med.

Bøndene er økonomisk avhengige av å sende sauene på utmarksbeite. Gjetere eller hyrdehunder er dyrt og blir i dag ikke støtta av staten (så vidt jeg vet). Gjerder må i så fall være høye, tette og kraftige strømgjerder. Det sier seg selv at dette ville skape problemer for annet villt i skogen. Og for allemannsretten for den del. Innmarka skal jo, som noen sier over her, skaffe vinterfor til dyra.

Hvis vi skal ha en ulvebestand her i landet som er liten nok til å ikke komme i konflikt med husdyrnæring, vil den også være for liten til å være genetisk bærekraftig. Det vil enten bli innavl, eller streifing til og fra Sverige, Finland og Russland. Og streifing vil jo øke bestanden igjen og da er vil like langt. Streifing er jo noe som forkommer nå også. Det er jo helt naturlig, når maten og partnere er lettere tilgjengelig et annet sted.

Hvis vi utrydder ulven i Norge vil det ikke ha noe å si for ulven som art. Sverige, Finland og Russland har, ettersom jeg har forstått, den samme ulvesorten som vi har, genetisk sett. Så det er jo ikke snakk om å utrydde noen art.

Hvis vi skal ha en ulvebestand som er stor nok til å være bærekraftig og jaktbar (som storviltbestandene) vil det være omtrent umulig å drive sauenæring her i landet. Og legger vi ned sauenæringa, vil mye av bosettingsgrunnlaget i bygdenorge falle bort. Å opprettholde sauenæringa er en viktig del av å opprettholde spredt bosetting i landet. For ikke å snakke om kulturlandskapet som er avhengig av beiting og spredt bosetting. Mange dyrearter trenger dette kulturlandskapet, som for eksempel rådyret.

Det skal jo være mulig å leve av å være sauebonde også. Er vi som forbrukere villig til å betale for mye dyrere mat enn vi gjør i dag?

Skal det være mulig å satse på å ha ulv i Norge tror jeg staten må gå inn med økonomisk støtte til gjeting, hyrdehundprosjekter, gjerdebygging- og vedlikehold, støtte til å gjøre utmark til innmarksbeite osv mye mer enn de gjør i dag. Og det ser ikke ut til å være stor politisk vilje til det..

Det er jo lett for oss som sitter i byene å være for ulv og andre rovdyr i skogene våre. Vi lever ikke med dem inn på livet. Den som ikke tror en stor rovdyrbestand vil påvirke dagliglivet for dem som bor i området, kan ta seg en tur til Lierne i Nord - Trøndelag. Der er bjørnebestanden stor, og folk møter dem stadig vekk. På tunet, på veien, ungene møter bjørnen når de sykler til skolen eller kamerater osv. Det er ikke barebare. Jeg hadde ikke likt å bekymre meg for unger og bikkjer på min egen tomt.

Jeg sitter ikke på noen fullstendig informasjon om emnet. Dette er som sagt bare mitt eget resonnement og mitt eget inntrykk av saken.

Flott innlegg, er veldig enig i det meste du skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...