Gå til innhold
Hundesonen.no

Reservert - hva er egentlig det?


Guest 2ne

Recommended Posts

Jeg må innrømme at jeg hadde ønsket at begrepet reservert ble fjernet fra rasestandardene for hunder. Det er så alt for lett å tolke det "slik man vil" - og dermed henvise til at standarden sier at rasen kan være reservert - når hundene i realiteten er usikre og tenderer til redde for mennesker. Kanskje burde begrepet vært byttet ut med UINTERESSERT/UENGASJERT i fremmede mennesker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Jeg må innrømme at jeg hadde ønsket at begrepet reservert ble fjernet fra rasestandardene for hunder. Det er så alt for lett å tolke det "slik man vil" - og dermed henvise til at standarden sier at rasen kan være reservert - når hundene i realiteten er usikre og tenderer til redde for mennesker. Kanskje burde begrepet vært byttet ut med UINTERESSERT/UENGASJERT i fremmede mennesker ?

Da kan jeg tenke meg flere uttrykk som kunne fjernes/endres i samme slengen:

Livlig: Kan bety alt fra "øyensynlig i live" til "hyper hele dagen (og natten)"

Vennlig: Kan bety alt fra "biter vanligvis ikke (så ofte)" til "overfaller alt og alle i pur glede"

Modig: Kan bety alt fra "dør ikke av skrekk ved synet av en sau" til "angriper alt på fire bein, og det meste på to"

Aktiv: Se "livlig"

Hengiven: Kan bety alt fra "anerkjenner tidvis sine menneskers eksistens" til "klenger konstant"

...for å sette det litt på spissen, liksom. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig tenkt på reservert som usikker, men det virker ikke nødvendigvis riktig.

Litt enig med Martine, man trenger kanskje ikke vite grunnen - men det er en hund som ikke har noe behov for kontakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt at reservert kan ha betydningen trygg og selvsikker før.

Hvorfor ikke? Det er sånn jeg oppfatter reservert også. En hund som skal være litt "suveren", men som ikke har noe behov for særlig kontakt med mennesker utenfor flokken. Det skal på ingen måte bunne i usikkerhet- mener jeg da. Da dreier det seg jo om en mental brist, og ikke en mental egenskap, for å si det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant det. Men man kan vel bli enige om at reservert er et ord med flere betydninger og man må se an hunden. Som du sier kan en hund være reservert fordi den er så selvsikker og ikke gidder osv.. Men kan også være fordi den rett og slett er usikker på andre mennesker. Så tror man må se an hunden og situasjonen og ikke si at det er en enformig betydning på ordet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant det. Men man kan vel bli enige om at reservert er et ord med flere betydninger og man må se an hunden. Som du sier kan en hund være reservert fordi den er så selvsikker og ikke gidder osv.. Men kan også være fordi den rett og slett er usikker på andre mennesker. Så tror man må se an hunden og situasjonen og ikke si at det er en enformig betydning på ordet:)

Det er vel nettopp det vi diskuterer her - hva som er gjengs, og hva forskjellige folk her inne oppfatter "reservert" som. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg definerer "reservert" som uinteressert i fremmede folk, og en hund kan godt være reservert uten å være usikker. Men jeg tar alltid høyde for at folk også bruker begrepet om usikre hunder. Når du møter en reservert hund, vil den ikke nødvendigvis være interessert i å hilse på deg, men den har et selvsikkert kroppsspråk, og den vil som regel akseptere at du går bort til den og klapper den. En usikker hund vil ofte gi inntrykk av å være mer rastløs, kanskje gjemme seg bak eieren og rygge unna, eller kanskje også snappe hvis du forsøker å klappe den.

Men noe jeg lurer på er om raser/hunder som er reserverte har lettere for å bli usikre enn andre? At det er en kortere vei å gå fra å være reservert til å være usikker enn fra å være utadvent til å bli usikker? (Må understreke at dette er spørsmål og ikke påstander.)

På den annen side finnes det jo hunder som er veldig oppsøkende, men likevel nærmest overdrevent underdanige/smiskete.

Da kan jeg tenke meg flere uttrykk som kunne fjernes/endres i samme slengen:

Livlig: Kan bety alt fra "øyensynlig i live" til "hyper hele dagen (og natten)"

Vennlig: Kan bety alt fra "biter vanligvis ikke (så ofte)" til "overfaller alt og alle i pur glede"

Modig: Kan bety alt fra "dør ikke av skrekk ved synet av en sau" til "angriper alt på fire bein, og det meste på to"

Aktiv: Se "livlig"

Hengiven: Kan bety alt fra "anerkjenner tidvis sine menneskers eksistens" til "klenger konstant"

...for å sette det litt på spissen, liksom. ;-)

Jeg syns at vi kan legge 'Stabil' til den lista. Kan bety alt fra "hunden takler enhver situasjon med stoisk ro" til "vil alltid være like aggressiv". (Vet ikke om det er et ord som brukes i rasestandarder, men det er i hvertfall et begrep som blir brukt i hytt og pine.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg definerer "reservert" som uinteressert i fremmede folk, og en hund kan godt være reservert uten å være usikker. Men jeg tar alltid høyde for at folk også bruker begrepet om usikre hunder. Når du møter en reservert hund, vil den ikke nødvendigvis være interessert i å hilse på deg, men den har et selvsikkert kroppsspråk, og den vil som regel akseptere at du går bort til den og klapper den. En usikker hund vil ofte gi inntrykk av å være mer rastløs, kanskje gjemme seg bak eieren og rygge unna, eller kanskje også snappe hvis du forsøker å klappe den.

Men noe jeg lurer på er om raser/hunder som er reserverte har lettere for å bli usikre enn andre? At det er en kortere vei å gå fra å være reservert til å være usikker enn fra å være utadvent til å bli usikker? (Må understreke at dette er spørsmål og ikke påstander.)

På den annen side finnes det jo hunder som er veldig oppsøkende, men likevel nærmest overdrevent underdanige/smiskete.

Jeg syns at vi kan legge 'Stabil' til den lista. Kan bety alt fra "hunden takler enhver situasjon med stoisk ro" til "vil alltid være like aggressiv". (Vet ikke om det er et ord som brukes i rasestandarder, men det er i hvertfall et begrep som blir brukt i hytt og pine.)

Embla er sånn som springer bort til alle folk og hunder, men hvis det blir en presset situasjon med veldig ivrige hunder får hun en liten busst på ryggen og prøver å springe bort. Når hun hilser på mennesker demper hun mye, og halen er mellom bena mens hun logrer... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reservert:Rolig,likegyldig til fremmede,trygg og selvsikker.Det er min tolkning.

Min tolkning også. Men det finnes vel ikke noe rett eller galt svar her. Det er an på øyet som ser. Alle slike upresise beskrivelser gir jo rom for tolkning.

Hvis jeg tenker på individer jeg har møtt av de rasene hvor denne beskrivelsen dukker opp, så bekrefter vel det egentlig min tolkning. De fleste av dem har en selvsikkerhet og verdighet som ikke kan forveksles med nervøsitet eller usikkerhet. Men igjen, det er jo også bare min tolkning av deres språk, noe jeg selvfølgelig som menneske har begrenset kunnskap om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase, pyrren, kan, i følge rasestandarden, være reservert ovenfor fremmede. Legg merke til kan, ikke skal. Reservert kan på ingen måte jamføres med redd eller aggressiv, da min rase IKKE skal vise noen tendenser til det på noen måte. Å være reservert er ikke noe negativt på noen måte, i mitt syn, da jeg foretrekker hunder som er rundt meg og ikke løper og hilser på det som beveger seg.

"Problemet" oppstår i det øyeblikket da eiere/oppdrettere av rasen "gjemmer" seg bak rasestandarden om hundene viser tegn til redsel, frykt eller aggressivitet. "Rasen skal være sånn", sier de..."det står i standarden!" "My a**!, sier jeg da. Selv om det står i rasestandarden at den kan være reservert betyr det ikke at man skal godta "dårlig mentale" individer, som det dessverre er en del av på rasen. Noen påstår at det er en del av rasen, det å være reservert, og her snakker vi om individer som ikke er tilgjengelig og viser tydelig redsel og usikkerhet. Jeg sier da at jeg har hunder som er mentalt trivelig, eksteriørmessig bra og har masse arbeidskapasitet - hvorfor skal man da godta individer, og henvise til standarden, som er så dårlig mentalt at de knapt klarer jobbe? Så ja, reservert kan tolkes på mange måter, men jeg mener bestemt at reservert ikke må forbindes med redsel eller aggressivitet - da får man, som over, eiere og oppdrettere som "gjemmer" seg bak dårlige mentale individer.

Edit: Eksakt fra rasestandarden: " ofte noe reservert overfor fremmede."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rasestandarden til portugisisk vannhund står det at de skal være reserverte ovenfor fremmede. Slik jeg oppfatter rasen i henhold til den delen av rasebeskrivelsen får meg til å ville definere "reservert" som noe i retning sunn skepsis. Generelt synes jeg individer av rasen ofte "spør" eier/fører før de hilser på folk - de krever på en måte en bekreftelse på at dette er noe det er verdt å hilse på. Jeg opplever dem verken som arrogante, overlegne eller redde. Men det er hunder som tenker før de handler. Å hilse på en fremmed er ikke oe de gjør helt impulsivt uten baktanker - de vurderer den ukjente før de eventuelt hilser. Det er selvsagt ingen regel at dette gjelder for alle hunder av min rase, men den typen adferd er noe jeg ser hos flere individer.

For min egen del har jeg en hund som gledelig er sammen med andre hunder og mennesker, men som sjeldent hopper opp på eller er overivrig på å hilse på fremmede mennesker. Hun blir fort sett på som litt sær av folk som har et ønske om å hilse på henne, men som blir avvist og ikke godkjent. Hun kan rett og slett oppføre seg litt kald ovenfor enkelte. Men jeg har aldri opplevd at dersom vi f.eks. har besøk hjemme, at hun fullstendig overser en gjest. Hun tar alltid kontakt etter en stund, uansett hvor kritisk hun var i utgangspunktet. I utstillingsringen er hun noe skeptisk og knyter seg litt i kroppen når dommeren kjenner på henne. Men det tar jeg på egen kappe - jeg har ikke ttrent nok på håndtering på utstilling. Generelt er hun enkel for andre å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rasestandarden til portugisisk vannhund står det at de skal være reserverte ovenfor fremmede.

Jeg kan ikke finne ett eneste sted i rasestandarden for portis at det står det. Følgende står under adferd/temperament:

"Energisk, sta, modig, fordringsløs og meget utholdende. Uttrykket oppmerksomt, gjennomborende og hardt. Meget

godt syn og utmerket luktesans. Intelligent, rolig, lydig og meget tjenestevillig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, Siri. Jeg kan heller ikke finne det. Se hvem som følger med. :lol: Da er det vel en rasebeskrivelse som nevner dette og som jeg husker som tatt ut av rasestandarden. Lenge siden jeg har sett ordentlig på den nå merker jeg. Takk for at du korrigerer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, Siri. Jeg kan heller ikke finne det. Se hvem som følger med. :lol: Da er det vel en rasebeskrivelse som nevner dette og som jeg husker som tatt ut av rasestandarden. Lenge siden jeg har sett ordentlig på den nå merker jeg. Takk for at du korrigerer meg!

Måtte bare "pirke" litt *ler*.

Jeg har også lest det samme for briard, nemlig - det har stått KAN VÆRE noe reservert, men dette er helt fjernet fra standardbeskrivelsen (hvilket jeg synes er helt på sin plass - vi vil helst ikke ha slike reserverte individer i vår rase - og da legger jeg min egen tolkning av ordet i det.. hehehe).

Når jeg hører ordet reservert, så tenker ikke jeg overhodet på en selvsikker og stødig hund, jeg, men heller en som holder seg bevisst litt unna fordi den ikke helt takler situasjonen eller noe sånt (finner ikke helt ordene for å beskrive hva jeg mener).

I følge bokmålsordboka kan man definere ordet slik: reserve'rt a2 tilbakeholden, kjølig være r- overfor fremmede Det gir kanskje ingen inngående definisjon av ordet dette heller, er man kjølig er man vel mer uinteressert, men er man tilbakeholden er man vel mer det jeg kaller sjenert, usikker etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nylig foretatt endringer i raestandarden til min rase - kanskje fjerning av reservert ovenfor fremmede var en av de? Vet ikke jeg, faktisk. Ellers er jeg enig i at "reservert" i forstanden usikker ikke er noe jeg ville ønsket å ha som en framtredende egenskap hos min rase. Sånn sett synes jeg kanskje ordet reservert ikke er helt passende i en rasestandard, nettopp fordi det gir rom for tolkning i ganske så ulike retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger i ordet reservert at hunden da er litt tilbakeholden.. At den ikke bryr seg om all verden og er litt forsiktig. Som feks å møte nye mennesker eller liknende.. At den da holder seg litt på avstand/ holder seg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker reservert hund tenker jeg litt i samme bane som reservert bord eller reservert kinosete. :yawn: Altså, at en hund er "reservert" til en spesiell gruppe mennesker, vanligvis familien og andre den har mye å gjøre med, som den er glad i og kontaktsøkende med, og at fremmede mennesker ikke er like interessante. En usikker eller redd hund blir ikke det samme etter min definisjon i alle fall, jeg tenker vel heller at hunden ikke har noe behov for å ha kontakt med alt og alle, men at den godtar det og ikke føler noen frykt av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase (dobbisen) kategoriserers som reservert. Syns selv det er at de ikke er så interessert i fremmede, naturlig mistenksom på en måte. Min hund syns jeg er det. Men det kan halle over på usikkerhet i visse situasjoner.

Men går vi på tur med mange mennesker rundt oss, overser hun alle og går rett forbi alle og en hver. Til og med på en tursti, har jeg opplevd å ha hunden i litt lengere bånd foran meg, og hunden går glatt forbi folkene som kommer gående imot. Litt usosilal mot helt fremmede, men samtidig blir hun supersosial med de som hun blir kjent med.

greyhounden er helt motsatt. Supersosial, og overhodet ikke reservert. :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ble overrasket over hvor uvitende folk her er til selve betegnelsen RESERVERT. Faktisk ble jeg ganske sjokkert...

Flere raser har det i rasestandarden at de skal være reservert for fremmede, og pga at uvitende mennesker har tolket dette som ett tegn på skyhet osv, så har det blitt avlet på usikre hunder. Jeg trodde dette var noe rimelig tette folk hadde funnet på, men ser jo nå at det er vanligere enn jeg trodde..

Usikre hunder er farlige! Særlig når raser som f eks store mastiffer skal være reserverte (det betyr rett og slett at de skal gi faan i folk de ikke kjenner. De skal ikke være redde, bare gi blanke i om du står der å prøver få kontakt), blir avlet frem til å være redde/usikre på folk.

En reservert hund skal syns du som fremmed person er like artig som å se maling tørke, eller gresset gro. Ypper du derimot, vil de reserverte vakthundene reagere med å si fra.

En ting er at man ikke kan norsken sin godt nok (skjerpings folkens! Man skal ikke tro, man skal vite!), en annen ting er at dere da tror hunder skal vise skyhet, usikkerhet innen rasestandarden...

Nei og nei.... Ordet RESERVERT brukes i rasestandarder for en grunn, og det betyr det det betyr. Trenger ikke tolkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg ble overrasket over hvor uvitende folk her er til selve betegnelsen RESERVERT. Faktisk ble jeg ganske sjokkert...

Flere raser har det i rasestandarden at de skal være reservert for fremmede, og pga at uvitende mennesker har tolket dette som ett tegn på skyhet osv, så har det blitt avlet på usikre hunder. Jeg trodde dette var noe rimelig tette folk hadde funnet på, men ser jo nå at det er vanligere enn jeg trodde..

Usikre hunder er farlige! Særlig når raser som f eks store mastiffer skal være reserverte (det betyr rett og slett at de skal gi faan i folk de ikke kjenner. De skal ikke være redde, bare gi blanke i om du står der å prøver få kontakt), blir avlet frem til å være redde/usikre på folk.

En reservert hund skal syns du som fremmed person er like artig som å se maling tørke, eller gresset gro. Ypper du derimot, vil de reserverte vakthundene reagere med å si fra.

En ting er at man ikke kan norsken sin godt nok (skjerpings folkens! Man skal ikke tro, man skal vite!), en annen ting er at dere da tror hunder skal vise skyhet, usikkerhet innen rasestandarden...

Nei og nei.... Ordet RESERVERT brukes i rasestandarder for en grunn, og det betyr det det betyr. Trenger ikke tolkes.

Beklager, men rasestandarder TOLKES faktisk over en lav sko, de, og det eneste som IKKE er tolkbart er eksakte mål som høyde og vekt... Hvordan forstår du det når noen snakker om at barnet er litt reservert ? Er ungen uinteressert, eller holder ungen seg litt i bakgrunnen fordi vedkommende er tilbakeholden (som det står i definisjonen av "reservert" - og hvordan tolker man TILBAKEHOLDEN ???).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt en hund som jeg betegnet som "reservert",hun var totalt likegyldig til ukjente helt fra jeg hentet henne 8 uker gammel. Tok kontakt kun hvis det var noe ekstra godt å spise,fremmede kunne godt klappe henne, men hun gadd ikke mer når eventuell godbit var oppspist.

Hun var helt trygg på seg selv,bare ikke interesert liksom...gikk unna og drev med sitt.Ble hun ropt på så kom hun,sjekket litt og gikk vekk igjen.Sånn har jeg tenkt at reservert f.eks. til fremmede var når jeg har lest rasebeskrivelser. Feil det eller??

Interesert som "når maling tørker" var en bra beskrivelse av henne :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Må si jeg ble overrasket over hvor uvitende folk her er til selve betegnelsen RESERVERT. Faktisk ble jeg ganske sjokkert...

Flere raser har det i rasestandarden at de skal være reservert for fremmede, og pga at uvitende mennesker har tolket dette som ett tegn på skyhet osv, så har det blitt avlet på usikre hunder. Jeg trodde dette var noe rimelig tette folk hadde funnet på, men ser jo nå at det er vanligere enn jeg trodde..

Usikre hunder er farlige! Særlig når raser som f eks store mastiffer skal være reserverte (det betyr rett og slett at de skal gi faan i folk de ikke kjenner. De skal ikke være redde, bare gi blanke i om du står der å prøver få kontakt), blir avlet frem til å være redde/usikre på folk.

En reservert hund skal syns du som fremmed person er like artig som å se maling tørke, eller gresset gro. Ypper du derimot, vil de reserverte vakthundene reagere med å si fra.

En ting er at man ikke kan norsken sin godt nok (skjerpings folkens! Man skal ikke tro, man skal vite!), en annen ting er at dere da tror hunder skal vise skyhet, usikkerhet innen rasestandarden...

Nei og nei.... Ordet RESERVERT brukes i rasestandarder for en grunn, og det betyr det det betyr. Trenger ikke tolkes.

Jeg tror at du må lære deg å lese skikkelig før du begynner å rakke ned på andres såkallte uvitenhet.. Så vidt jeg kan se av tre siders diskusjon er det svært få som forfekter at reservert er en usikker hund. De fleste definerer reservert som tilbakeholden og uintressert. Men at man kan oppleve eiere/oppdrettere/utstillere/dommere som setter likhetstegn mellom reservert og usikker.. Så lese litt bedre, så fortelle andre hvilke uvitende ignoranter de er. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...