Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops


SD

Recommended Posts

En venninne av meg skal i løpet av fremtiden kjøpe seg en mops, men trenger hjelp til å finne seriøse oppdrettere innenlands. Dette blir hennes første hund, og i utgangspunktet vil hunden først og fremst være en familie/kosehund. Hun lurer og på om det er et av kjønnene som er enklere å ha med gjøre for en førstegangseier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppdretter på mops. :whistle: Kennel Marmelade :) :rolleyes2:

Tangetoppen er veldig flinke jeg kjenner de :D

Ellers så har vi Chrowhill, Pugbully, Ehfi, Blåmandag, Lullubelle, Highesteem, Crystall funnydogs, Snowpug, Soldronningen. Toffeloffe, Jassi og Sundkjerringen. Alle disse er snille oppdrettere ;) Lykke til på letingen.. :whistle::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er ok at jeg "låner" tråden litt - jeg vurderer også å skaffe meg mops, men blir litt skremt av alt dette med øyeproblemer og luftveisproblemer. Vil dere si at dette generelt er fremstilt overdrevet, eller er det mange som får (store) problemer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er ok at jeg "låner" tråden litt - jeg vurderer også å skaffe meg mops, men blir litt skremt av alt dette med øyeproblemer og luftveisproblemer. Vil dere si at dette generelt er fremstilt overdrevet, eller er det mange som får (store) problemer med dette?

De som har rasen selv eller driver oppdrett vil jo si at det er overdrevet. Spørs hva du mener med store problemer, men det er jo ikke til å komme bort fra at de kan ha luftveisproblemer i større eller mindre grad.

Men de klarer seg nok fint likevel, og du kan jo sette hunden et annet sted enn på soverommet ditt hvis du ikke liker snorking :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør ta det opp med eventuelle oppdrettere, eller kanskje Bente-Bent her inne kan fortelle litt? Jeg kjenner for få mopser til å uttrykke meg på generell basis, men dessverre har noen ganske store pusteproblemer (og med store mener jeg ikke at de kollapser av oksygenmangel etter ti meter, som mange later til å tro). Men de aller fleste mopser jeg ser har ikke videre problemer med pusten sin. De er jo slett ikke bygget for fart eller utholdenhet, men for eksempel har ikke tispa vår noe problemer med å være med på et par-tre timers fjelltur. Som jeg har nevnt tidligere er det også alfa og omega å holde mopsen sprek og i sunn vekt.

Det vi legger merke til er at hun tåler mindre aktivitet i varmen. Det blir ikke nødvendigvis så mye pesing, det er heller slik at hun rett og slett ikke orker å springe og leke så mye. Ifjor løste vi det med å dynke henne med jevne mellomrom de varmeste dagene, og da var hun som vanlig med aktivitet etc.

Når det gjelder øyne har jeg egentlig ikke hørt om noen mopser med problemer, men det betyr jo ikke at det ikke fins. Sita har hatt øyeinfeksjon litt flere ganger enn jeg liker (3-4 tror jeg, hun er snart to år), men om det er rasebetinget på noe vis har ikke veterinæren sagt noe om. Han har imidlertid sagt at enkelte hunder plages litt med slike infeksjoner som valper og unge hunder, og utvikler sterkere immunforsvar mot det sånn etterhvert.

Det fins mange fine, friske mopser, men at det er flere helse-issues man absolutt skal være obs på er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppdretter på mops. :) Kennel Marmelade :D:whistle:

Tangetoppen er veldig flinke jeg kjenner de ;)

Ellers så har vi Chrowhill, Pugbully, Ehfi, Blåmandag, Lullubelle, Highesteem, Crystall funnydogs, Snowpug, Soldronningen. Toffeloffe, Jassi og Sundkjerringen. Alle disse er snille oppdrettere :rolleyes2: Lykke til på letingen.. :whistle::)

Blåmandag må du styre unna. De sier de selger kamphunder, men gjør det ikke *ler* Ja, det var en fleip. Jeg så på Hundehjørntet i går, og Geir ville ha en kamphund men det var jo ikke Igor. Så han tok med FBI og dro til kennelen. Han kunne få levere Igor tilbake, men det endte med at han tok med Igor hjem da, for han var jo blitt glad i den.

De hadde en fin gjeng med hunder i alle fall.

Helt OT fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi legger merke til er at hun tåler mindre aktivitet i varmen. Det blir ikke nødvendigvis så mye pesing, det er heller slik at hun rett og slett ikke orker å springe og leke så mye. Ifjor løste vi det med å dynke henne med jevne mellomrom de varmeste dagene, og da var hun som vanlig med aktivitet etc.

Aha, skjønner! Og det er jo ikke direkte flust med varme dager i Norge heller.. Takk for fint svar :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :ahappy: Kan nok hende jeg sender deg en PM etterhvert Bente-Bent :wub:

Eller meg, jeg er søsteren hennes. Dog LITT mer aktiv på sonen :P:)

De som har rasen selv eller driver oppdrett vil jo si at det er overdrevet. Spørs hva du mener med store problemer, men det er jo ikke til å komme bort fra at de kan ha luftveisproblemer i større eller mindre grad.

Men de klarer seg nok fint likevel, og du kan jo sette hunden et annet sted enn på soverommet ditt hvis du ikke liker snorking :P

Det er overdrevet, men finnes selvfølgelig de fåtall som er slike pustemaskiner. Øyeproblemer har vi ikke merket mye til på våre, da tenker jeg på at vi går ikke akkurat tur i tettskog og slikt. Men vi er ikke overhysteriske heller. :P

Pustingen derimot er litt anderledes. I gjennomsnittet er helsen bedre på de fawn fargende enn de sorte. Dette er fordi de sorte er tettere avlet på enn de fawne. (som det finnes ett merkbart flertall av). Men en mops er som de fleste andre hunder. De blir ikke bedre trent enn det du fikser selv ;)

Jeg kan endel linjer på rasen, så det er bare å spørre. Men vil ta dette på PM såfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valpekull nå, men alle er nok bortlovet. Må si meg enig med det folk har sagt her, en mops kan være veldig sprek og gå lange turer om du er flink å trene den og mate den riktig, men er det veldig varmt vil den slite. Jeg har aldri hatt noe øyeproblem/infeksjon med tispen min, men har hørt om andre mopser som har sletet med det. Jeg er vel kanskje en av de som synes at helseproblemene til mopser er litt overdrevent, ja de kan bli bedre, men f.eks schæferen har jo mange sykdommer å slite med også. Man kan aldri være sikker, uansett rase. Det som er viktig er å gjøre som du gjør nå, finne en seriøs kennel som ikke avler på hunder med sykdom i genene. Hun blir nok fornøyd med rasen, den er elskverdig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår mops har fått endel skader på øyene. Dette har han fått av å gå med nesa i bakken og snuse, skal ikke så mye til å skrape opp 2 øyer på stilk.

Han har også div alergier. Hva han er alergisk mot vet vi ikke. Vi har tatt for-alergi test, men fikk i ettertid vite at disse ikke er til å stole på. Er nå gjennom ny testing for å finne hva han er alergisk mot for så og utvikle en vaksine kun for ham. Ene dyrlegen kjørte i ham kortison og sa at dette må han leve med resten av livet. Jeg nekta, har prøvt alt, og funnet endel metoder/fortyper som får ham til å fungere i det daglige.

Så det lille jeg kjenner til rasen er jeg langt ifra imponert helsemessig, men får du en frisk mops kan jeg garantere deg at du får en hund du kommer til å trives med.

For det skal rasen ha, tross i mye innavl, sykdommer, pusteproblemer og dårlig rykte så er de tvers igjennom noen HEEERLIGE små vesen. Makan til toleranse, tolmodighet og tillit har aldri jeg sett i en annen hund noen gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har no vertfall en skokk av disse vesnene. Og jeg har ikke hatt noen problemer med mine på noe vis.. Bortsett fra av at Vigdis fikk en kvist i øyet en gang å måtte bruke øyedråper en ukes tid for å ikke på arr og pigmentering på øyet, men det var bare uflaks,

Her i huset er det ikke noe allergi for noe, Har ikke hatt så mye som en øyebetennelse en gang.

Disse klumpene mine tengser seg gjennom hekker å greier på tur, men vi er litt forsiktige av oss å lar de ikke fyke rundt i tette buskevekster hvis vi kan unngå det :blink:

Å snorkingen er jo bare en deilig liten koselig lyd nede med bena. :icon_redface: Så lenge De klarer seg bra i verdagen er ikke pustingen noe å ta på vei for. Mitt forslag er: Ta på de sorte mopsene en hvit t skjorte på de varmeste og mest solfyldte dagene å kjøl den ned med hageslangen om det trengs.

Min fawne mopser digger å sole seg, å ser ikke ut til å slite av den grunn. Men seff høres mopser ut som lokomotiver ved siden av en dachs foreks. Men sånn er det og det kan vi ikke gjøre noe med.. Det er mange andre raser som stiller dårligere en mops når det kommer til helse.. Det er vertfall helt sikkert.. :o

Og jepp folkens.. om jeg ikke svarer på PM så send Synnikken en melding for hun er litt mere nerd her inne en meg :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...