Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva har fôret du gir gjort for hunden din?

ToneS

Recommended Posts

Har du byttet fôr og blitt veldig fornøyd? Eller er du veldig fornøyd med det fôret du alltid har gitt til hunden? Del dine erfaringer her.

I seks og et halvt år har vi prøvd masse forskjellige fôrtyper til Maja (alle tørrfor). Alle typene har vært populære i to dager, også "sluttet" hun å spise. Til slutt kjøpte vi et spesialfôr med kyllingsmak (husker ikke merke), som hun spiste mer av, men fremdeles syns jeg hun spiste for lite.

Hun ble tynn, dårlig i pelsen - mistet mye pels og pelsen var uten glans, hun var også slapp. Hun virket rett og slett "trist" ( i mangel for et bedre ord).

Så leste jeg om V&H, her inne på sonen for noen måneder siden. Kjøpte en pølse med nr.25, den med alt. Jeg var virkelig spent på om hun bare kom til å spise de første dagene. Men den gikk ned på høykant og etter 5 dager måtte jeg ut å kjøpe mer. Har aldri sett Maja så glad for mat, det tar sekunder så er alt borte. :D

Hun har gått opp i vekt, fått tilbake den pene, glatte pelsen. Fått mer energi, ja, hele hunden virker så mye gladere! Det er så herlig å se, og det skal mye til for at jeg bytter fôr igjen. Hun har forresten også sluttet å spise sin egen bæsj - yay! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd hills, eukanuba (3 ulike typer), proplan, royal canin, sportsmans pride, skyttens og labb. Av disse er det vel egentlig bare hills, labb og royal vi har vært fornøyd med, men den soreklare vinneren er labb.

Labb pluss gir flott pels og en hund som på mindre mat enn med de andre fôrene holder vekten supert. Matlysten er bra og prisen er jo fantastisk når jeg ser hvordan det fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare prøvd labb og V&h og nå fores hun på 50/50. Har flott pels holder vekta lett på dette, potene ble og mykere etter jeg startet med V&H og litt mindre avføring, så viss ikke noe skulle endre seg drastisk blir vi å fortsette på denne kombinasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd noen ulike på Hera, og endte opp med norwegian polar. Dette foret har gjort at Hera er stabil i magen, har knall fin pels og god matlyst. (nesten for god hehe)

På Nitro er vi vel egentlig fortsatt i prøvefasen, men prøver å holde oss fast til en type tørrfor og noe NP. Foreløpig går vi på Appetitt, og det viktigste er egentlig at han vil spise det i det hele tatt. Kun NP er ikke alltid like greit, så han faller oftest tilbake på tørrforet. Virker som at han liker det best. Om vi fortsetter på appetitt, får vi se. Så lenge han tåler det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Eukanuba i mange år, men de siste 5 årene har jeg brukt Pro Plan. Har prøvd Eukanuba etterpå, men synes ikke det fungerte like bra etter at de byttet ut ris med hvete. Så holder meg til Pro Plan som jeg synes fungerer veldig bra. Bruker VH innemellom, men har alltid tørrfor som basis.

Pels, poter, avføring, kondis og alt er bra. Jeg jakter mye om høsten så stiller stort krav til foret i denne perioden og ikke hatt noen problemer med PP. I grunn veldig fornøyd :-)

Merker ikke noe forskjell når jeg bruker VH i tillegg. Kanskje litt mindre avføring. Så synes de to tingene fungerer supert for oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg byttet til råforing (hovedsaklig vogh men også mye bein og rester) så ble Buffy (i sin tid) kvitt alt som het mageproblemer. Vi hadde da forsøkt alle mulige dyre veterinær for før, uten hell. I tilegg ble allergien bedre, og hun tålte å få i seg ting som pizza, godbiter osv uten at det endte i diare.

Bridie gikk på tørrfor når jeg fikk henne. Blandt annet labb. Jeg byttet til vom og hundemat og masse annet rått etter kort tid, og hun har etter det klødd MYE mindre, alltid blank og fin i pels, enkel å holde i rett vekt. (Var 5 kg overvektig når hun kom til meg). osv osv. Kommer nok ikke til å gi hunder annet enn rå mat her i huset noengang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aynï har bare fått V&H + annet rått + bein, med unntak av noen dager på Eukanuba valpe-tørrfôr (da vi var tom for valpefôr), noen dager på frysetørket vom og boksemat i forbindelse med reise. Hun har aldri vært dårlig i magen, hun har blank og fin, stri pels, potene er myke og hun er i akkurat passe hold. Jeg ser absolutt ingen grunn til å prøve noe annet, siden hun fungerer så fint som hun gjør.

Tulla har gått på diverse tørrfôr frem til hun var ca 7-8mnd; Pro Plan, Olivers.. Vi byttet til V&H i puberteten, og hun fungerer fint på det. Har en periode måtte begrense matinntaket, men det har nå stabilisert seg slik at hun kan få mer. Muskelbygging og mosjon er viktig når man fôrer på et slikt fôr, spesielt når man har en hund som er glad i mat! :D Hun får også annet rått + bein. En periode gikk hun på Pro Plan laks og ris for å få mer pels ( :) ), noe som ikke fungerte, en annen periode gikk hun på allergifôr siden dyrlegen trodde hun hadde allergi - det var ingen forskjell i noen ting egentlig. Hun fungerer også veldig bra på V&H + rått, så jeg ser ingen grunn til å bytte, dessuten ser jeg hvor glad hun blir for å få mat. Hun er også lite dårlig i magen etter at hun begynte på V&H, og kan spise mye snålt uten å reagere med løs mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

valpeforet var Franks Pro Gold..Så surra vi litt rundt med div.forskjellige inkl. eukanuba,hills,Pro plan og råforing

Ingen av tørrfor variantene gav han bra pels,kun diare og han skeit som en elefant. Æsj

Råfor var ikke vellykka..han hater rått kjøtt osv.Ikke en gang en lekker vom ,kyllingvinger ,kjøttdeig ville han spise .

Snusa og pirka litt borti med leppa som krølla seg elegant oppover så en skulle tru maten var mega sur som en sitron.

Nei dustedyret mitt liker kun Franks Pro Gold og Brit tørrfor.Gudene forby om man legger rått kjøtt el.bein rundt..Det er Faaali!

Fatter ikke bikkja jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleide å fore Garm på royal canine fra til han var, tjaa...rundt året? Husker ikke helt :rolleyes2: Han pleide å være mye dårlig i magen før jeg bytta, men etter jeg gikk over til V&H har han blitt veldig mye bedre. Fått finere pels også. Og det kommer definitivt mye mindre ut igjen enn før, og i fine faste klumper :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Jatzy var veldig liten ble hun fòret på Eukanubas valpefòr for medium store hunder. Men det flasset hun endel av, i tilleg til at hun gikk fort lei og ble altfor tynn. Så byttet vi til et annet valpefòr fra Hills. Det fungerte ikke, det ble mer flass, håravfall og diarè + stinkene ånde.

Så da gikk vi over til Royal Canins valpefòr for medium hunder. Det gikk greit, men hun var ofte plaget med Diarè.

Tilslutt gikk hun lei av fòret og spiste ikke mer enn en nevne (ca 50gram) om dagen.

Da hun fikk diagnosen allergi, byttet vi til V&H nr 25. Dette gikk bra, men når vi skulle begynne å tilsette fiske olje byttet vi til nr 33 (er da måte på hvor mye fisk bikkja skal spise). Det går kjempebra, det tar jo endel plass i fryseren, men det er verdt det. Hun har ikke hatt diarè siden vi begynte (i mars), men avføringen kan være litt bløt noen ganger, da får hun litt biola naturel og da er hun fin igjen. Kløe ser vi mindre av. Generelt lite avføring, små faste klumper rundt 2 ganger for dagen. Null flass og null unormalt håravfall eller nasty ånde.

Kort sagt, Vom og Hundemat har hjulpet min hunde mye! Men sammen med kortison (som hun nå ikke få lenger) ble hun litt for tykk, men vi jobber med slanking nå.

:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund gikk på Royal Canin da jeg fikk han som 2-åring (førerhund) Men han var mye dårlig i magen og jeg begynte å prøve mye forskjellig fòr, men ingenting funket og han var stadig dårlig. Helt til vet mente han hadde allergi siden han også hadde/har omtrent kronisk sopp i ørene + problemene med diare. Etter litt prøving av forskjellig allergifòr, som funka sånn delvis, prøvde vi Eukanuba Dermatosis og etter dette har han fungert kjempefint! Slutt på all diare og oppkast og redusert øreproblemene drastisk. Så min hund har omtrent blitt frisk med dette fòret. Var nokså fortvilet for å finne noe fòr som funket en stund. Han har gått på dette siden november i fjor, så selv om det er svinedyrt er det såklart verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har prøv mange varinanter fra rc og noen fra eukanuba. Men den ellste til meg spiste kun annen vær dag og kanskje ikke det en gang. Var innom dyrlegen og trok prøver av han i frykt for at det var noe galt med han, heldig vis var det ikke det. I desember 07 fikk jeg en pølse med v&h og prøvde det på han. Og til min store overaskelse gikk det ned på høykant. Kunn et halvt år etter kunne jeg se store forandringer på helle hunden, han fikk finere pels, pellsen ble ikke likke fort fett, avføringen ble minnimalisert, hunden hade kommet seg opp i normal vekt, virket lykkeligere, spisser maten sin værdag og viser tydlig at han glederseg til mat. :ahappy: Så jeg tror jeg aldri går over til tørfor på fast basis i gjen. Selv om jeg forer litt med rc ENERGY 4800 innimelom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Her i huset går alle hundene på Royal Canin. Det har de gjort i snart 8 år. Vi er kjempefornøyd med foret, selv om de forskjellige hundene får forskjellige typer tilpasset deres alder og aktivitetsnivå. Alle har fin blank pels, alle har fast avføring, alle har normale mager dvs at de tåler å spise alt mulig fra hestebæsj til middagsrester uten reaskjoner.

Jeg kommer ikke til å fore med v&h på mine hunder fordi det er dyrt, upraktisk og tar opp for mye plass, uansett hvor flott det måtte ha fungert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært tilbake på labb i snaue 3 uker, ved siden av at pelsen endelig har begynt å bli bra igjen var vi på veiing i dag: 24 kg, hvilket er 1 kg mer enn noen gang før. Og det har vi klart på nesten halve rasjonen (1,5 kopp mot 2) sammenlignet med f.eks RC.

Endelig riktig hold har definitivt dette fôret gjort for dyret mitt:)

(måtte bare skryte litt etter de nye oppdalesene:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med Royal Canin valpefor, og hun klødde og flasset som en gal, men hadde fin avføring.

Byttet til Sportsmans Pride valpefor, og det gav henne løs mage.

Neste var Eukanuba, fikk fin avføring men pelsen ble matt og stinka noe helt sinnsykt.

Der igjen ble det Pro Plan sensitive, dårlig mage og dårlig pels.

Deretter Hill's Lam&Ris, kjempefin pels, men myye avføring!

Prøvde igjen Sportsmans Pride voksenfor, men pelsen ble direkte grusom og magen alt for løs.

Nå bruker vi Specific allergifor (omega3 ett eller annet) og det funker veldig bra :whistle: Håper vi kan holde oss til dette foret fremover.. Magen er stabil, lite avføring, fin i pelsen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoey har prøvd RC, hills, eukanuba, Labb, pro plan, precept, NP og V&H + annet rått.. Hills flasset og klødde hun av+ at hun dreit mengder, og spiste lite av det.. Labb fungerer greit,dog, dårlig ånde og litt mye bajs.. RC blir hun slapp og får sart mage av, pro plan og eukanuba og precept er greit. Men tørrfor spiser hun ALT for lite av, og blir veldig tynn.. NP spiste hun fram til hun fik smake V&H, og etter det ville hun ikke ha det lenger :whistle: Nå er det V&H for alle penga+ litt annet ymse drit.. hihi..

V&H gjør så hun holder vekten til tross for at hun spiser lite, fin pels, gode poter og nada avføring.. En mage som tåler ALT, lite promp og fis, god ånde og pene tenner er også ett pluss.. Men det viktigste av alt er at hun spiser det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å fore med v&h på mine hunder fordi det er dyrt, upraktisk og tar opp for mye plass, uansett hvor flott det måtte ha fungert.

For min del driter jeg egentlig en lang marsj i hva det koster å fore hunden min, han spiser uansett begrensede mengder mat om dagen.

Men det er ikke etter min erfaring korrekt at Vom og hundemat er dyrere enn tørrfor.

Jeg sparer faktisk littegrann på å bruke Vom og hundemat, veldig små summer, men noen øre til et par kroner om dagen.

Det veies fint opp av hvordan hunden faktisk fungerer mye bedre på den maten..

Og jeg bruker faktisk halvkilospølser, jeg gidder ikke bruke de store blokkene, hadde jeg gjort det hadde prisen blitt redusert til det halve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en blandingsrase av labrador og fårehund, og en gatemix delux med mye terrier i seg. Navn Conny (labrador) og Cherrie (terrier).

Cherrie er 5 år, men forholdsvis ny i vår flokk. Hun er en matlei type, og spiser helst ikke annet enn fersk fisk og kjøtt (Fikk mest sånt av tidligere eier). Naturlig nok så er ikke vi intr. i å følge denne matingen. Vi forsøkte Eukanuba Adult, men dette falt dårlig i smak. I en lenger periode blandet vi ut med litt bløtfòr (i saus) som hun spiste glatt. Etter hvert begynnte vi med Royal Canin Mature 25. Noe som glir glatt ned, og holder Cherrie i fin form.

Conny har vi hatt siden hun var valp, og har vært igjennom Sportman's Pride, Breeder's Choise, Pedigree og Eukanuba. Til slutt Royal Canin Mature 25 på henne også. De 2 første gav dårlig pels, men grei avføring. Pedigree var et billigfor vi brukte i 6mnd-12mnd perioden for at hun skulle spise (Normalt halv-valp-syndrom). Hunden likte det, mens vi ikke gjorde det. Eukanuba derimot spiste hun helt greit. Helt grei pels og avføring. Gikk for et par måneder siden over til Royal på henne også, og her har det skjedd underverker. Pels bra, Avføring OK, Hun setter seg ved matboksen og venter på mat, Hun har blitt mye mer aktiv.

Så nå går begge mine hunder på Royal Canin Mature 25. Et fòr både jeg og hundene er fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
For min del driter jeg egentlig en lang marsj i hva det koster å fore hunden min, han spiser uansett begrensede mengder mat om dagen.

Men det er ikke etter min erfaring korrekt at Vom og hundemat er dyrere enn tørrfor.

Jeg sparer faktisk littegrann på å bruke Vom og hundemat, veldig små summer, men noen øre til et par kroner om dagen.

Og jeg bruker faktisk halvkilospølser, jeg gidder ikke bruke de store blokkene, hadde jeg gjort det hadde prisen blitt redusert til det halve!

Jeg har ikke en hund, jeg har flere jeg forer på. Ikke er de hverken småspiste eller kresne matveien heller. Jeg må kjøre 15 mil en vei for å kjøpe v&h, da er det ikke snakk om at det er billigere uansett kilopris, når transport etappen er 30 mil. I tillegg så tar det opp utrolig mye plass i form av frysekapasitet. Jeg driter ikke penger, så for meg er det ett økonomisk aspekt i det også, mine hunder fungerer utmerket på det de får, så da ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært trofast mot Royal Canin siden jeg fikk Chessea, dvs. at hun aldri har fått noe annet tørrfôr enn dette (med unntak av de gangene vi har vunnet fôr som jeg har blandet med RC). Vi har hele tiden gitt 40/60 med tørrfôr og enten NP eller V&H. Nå bruker vi V&H pga. at det er det jeg har på jobben. Greit å bruke det som er lettest tilgjengelig.

Jeg er veldig fornøyd med det vi bruker av fôr. Hele sitt liv har Chessea hatt fin hud uten flass, veldig rene tenner og ikke-luktende ånde, fin avføring (minimalt) og blank pels i hårfestet. Pelsen er jo tidvis tørr og matt i tuppene, men det har mer med selve pelsen og slitasje fra sol/annet å gjøre. Hun har også alltid hatt god helse, aldri problemer med f.eks. analkjertlene (som jeg synes å se at er et problem en del vannhunder har). Hun er også i veldig fint hold og regulerer tørrfôropptaket selv. Hun supplementerer ettersom hvor mye energi hun trenger den respektive dagen helt på egenhånd (fri tilgang) - veldig deilig for meg, siden hun da alltid er så mett hun selv vil være. Hvis det ga noen mening...

Så lenge det vi bruker fungerer så godt som det gjør kommer jeg ikke til å bytte fôr til snuppa mi. Hun spiser både den rå maten og tørrfôret til tross for at hun i utgangspunktet er ganske småspist. Jeg er mer fornøyd med V&H enn NP med tanke på at førstnevnte alltid glir ned på høykant. Tidvis var ikke NP like spennende for særingen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en hund, jeg har flere jeg forer på. Ikke er de hverken småspiste eller kresne matveien heller. Jeg må kjøre 15 mil en vei for å kjøpe v&h, da er det ikke snakk om at det er billigere uansett kilopris, når transport etappen er 30 mil. I tillegg så tar det opp utrolig mye plass i form av frysekapasitet. Jeg driter ikke penger, så for meg er det ett økonomisk aspekt i det også, mine hunder fungerer utmerket på det de får, så da ser jeg ikke problemet.

Ved flere hunder er det jo ikke mindre å spare på å bruke Vom og Hundemat, store innkjøp er nemlig langt rimeligere enn små innkjøp.

Med en brukbar fryser (som koster en hundrings eller noe brukt via finn) kan man greit lagre et par hundre kg..

To slike så har du 400kg hundemat lagret, hvilken pris du får vet jeg ikke, men det bør bli ganske rimelig, sannsynligvis også om du regner med de 30 milene med kjøring.

Men klart, jobben med å dele det opp er ikke veldig morsom, og det er grunnen til at jeg kjøper i form av pølser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg nokså enig i at det er billigere å fôre på V&H enn på tørrfôr. Men som Gråtass nevner i et senere innlegg, så har hun rimelig lang reisevei for å få tak i fôret, og jeg skjønner det blir litt slitsomt i lengden.

For min del, som har halvannen hund (en stor og en liten, hehe), pluss kun noen få km for å hente fôr (som jeg får ferdig oppdelt for 1 kr/kg ekstra), så lønner det seg veldig fôr meg å fôre på dette. Jeg bruker ca 1500 kr på fôr i ÅRET på mine hunder!! Dette er jo tilsvarende den summen mange andre bruker på en måned eller tre, alt ettersom hvor mange hunder de har. Hvis en sekk tørrfôr koster 300 (det er ganske billig), og hundene spiser en sekk i mnd, så er jeg oppe i 3600kr. Koster fôret 400, er vi oppe i 4800, og koster det 500kr/sekken er utgiftene på 6000. Noen fôrer jo med enda dyrere fôr, og bare fordi det er morsomt å regne på det, ville en sekk til 800kr gitt fôringsutgifter på 9600kr. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bc'en min får V&H med litt tørrfôr ved siden av. Tørrfôret får han fordi han får for hard avføring med bare V&H og fordi jeg opplevde han han faktisk ble tørr i pelsen og flasset litt også. V&H begynte jeg med ved en tilfeldighet da han var 1 år. Da var han så tynn pga spisevegring at veterinæren ville kastrere han som siste utvei for å få han til å øke i vekt. Etter overgangen til V&H la han sakte, men sikkert på seg og er i dag en fin hund i passe hold og med blank og fin pels.

Flat'en er jo bare valpen, 3,5 mnd og får derfor valpefôr enda. Han får en blanding av Bozita Robur som vi kjøpte av oppdretter, Royal Canin og V&H. Han får mest tørrfôr så langt. Dette er mest av praktiske årsaker da han er med på jobben og det er lettest å drasse med seg tørrfôr. Om det er RC eller V&H skal jeg ikke si, men når han ikke lenger fikk bare Robur så sluttet han å fise så mye som han gjorde den første tiden. Det kan jo like gjerne være alderen også som har gjort det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...