Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder ved levering!


turbogutten

Recommended Posts

Valpene bør være minimum 8 uker, men jeg har lest litt om at den kanskje bør være en uke eller to til gammel, fordi dette kan vise seg å være en viktig sosialiseringstid, men det er vanskelig å si altså. Jeg ville i allefall ikke tatt i mot en valp som var under 8 uker! :) Seneste henting må vel være en 11-12 uker kanskje? Hehe.. Man vil jo helst ha det lille nøstet så fort som mulig, men om det skulle være noe spesielt hadde jeg ikke hatt noe i mot å måtte vente en liten periode ekstra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har alltid før ønsket å hente valpene når de var 8 uker, men etter å ha sett mine valper her nå, så vil jeg nok vente til valpen er 9 uker neste gang det blir aktuellt. Jeg vil uansett ha hentet valpen før den var 12 uker pga sosialiserings fasen som er så kort (inntil 16 uker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-9uker mener jeg.

Moren min fikk jo lettere sjokk når jeg sa valper er leveringsklare når de er 2mnd, men er fast bestemt på at det er 3mnd'er og er 100% sikker på at Zorba var 3måneder når vi hentet ham. Noen som vet om 3måneder var vanlig før? (for ca 10 år siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9-10 uker er vel bra, selvom 8 uker er den allment aksepterte nedre grense. Blir noen av valpene værende lengre hos oppdretter, vil jo denne få ansvar for å sosialisere og miljøtrene. Kattunger bør derimot bli hos moren sin til de er 10 - 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil veldig gjerne hente valpen min når den er 8 uker, ikke før det :) synes den tiden fra 8 til 12 uker er viktig både for å få et bånd med valpen og få sosialisert den som du vil...

jeg ville nok ikke tatt en valp som var 11-12uker jeg heller. er kanskje litt sær, men da venter jeg heller på en annen anledning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om 3måneder var vanlig før? (for ca 10 år siden)

Nei, vanlig leveringsalder har "alltid" vært 8 uker, men både schäfer og fuglehunder tror jeg har vært vanlig å levere ved 7 ukers alder tidligere.

Jeg vet ikke helt hva jeg mener om dette med leveringsalder, jeg... Jeg tror det har mer å si hvor mentalt utviklet valpene er enn direkte alderen. Min første briard hentet jeg 9 uker gammel - hun var en utrygg og utilpass valp, og ble vel aldri noen "hit" som voksen heller. Min andre briard fikk jeg 6 mnd gammel - han ble avlivet knapt 3 år gammel pga lumskhet. Tredje briard ble hentet 12 uker gammel - hun var langt tryggere av seg enn de andre hadde vært, og ble en langt bedre hund enn de andre (men her tror jeg vel min erfaring og forholdene i valpekassen teller langt mer enn at hun ble hentet 12 uker gammel). Fjerde briard vokste opp her - og har vel vært en veltilpasset hund men med dårlig bitehemming.... Sist ankomne hund var nøyaktig 8 uker da jeg hentet ham, og har vel vært den briarden jeg har hatt som har vært desidert tryggest som valp.

JEG tror disse forskjellene har vært mer pga linjer og oppvekst i valpekassen enn direkte alder. Da min Willy møtte igjen sine til da usolgte søsken tre-fire uker etter at jeg hadde hentet ham, hadde han utvilsomt "vokst" langt mer enn sine søsken (som også ble trent med og sosialisert, men det er jo begrenset hvor mye man greier å sosialisere mange valper på en gang også). Han hadde nok opplevd mye mer av verden enn søskenene og jeg er veldig glad for at jeg hentet ham ved den alderen.

Nå tror jeg også at det er forskjeller mellom raser og fra kull til kull også mht optimal leveringsalder. Noen er tidlig modne og kan leveres tidligere enn andre som er litt seinere i utviklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hentet før 8 uker( 7 uker og seks dager er ok).. Men hvor langt opp jeg ville gått kommer helt ann på rasen, oppdretter, hvor mye sosialisert de blir der, hvor stort kullet er osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 uker er vel vanlig hentetid nå. Å hente før det anbefales ikke, da valpen trenger den perioden med mor og kullsøsken for å lære å være hund, lære å innordne seg i flokken, identitetsdannelse etc.

Eldste whippetgutten vår hentet vi da han var 11 uker. Han var da en trygg og glad og godt sosialisert kar fra oppdretter sin side. Tillitsfull og fin, knyttet han seg fort til oss, og fant sin plass i familien. Da vi var på besøk hos oppdretter for noen uker siden, var han 9 mnd gammel. Han var absolutt glad for å hilse på oppdretter igjen, men viste veldig tydelig at JEG var "mammaen" hans nå. Vi har altså ingen negative opplevelser med å hente valp såpass sent, men tenker jo at det er utrolig viktig at oppdretter da har gjort en god jobb med valpen fram til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9- 10 uker er den alderen jeg selv synes er best. Jeg tenkte 8 uker før fordi det er det som er vanlig, men etter å ha sett den enorme forskjellen som skjer på bare de to ukene ekstra med mor og søsken er jeg ikke i tvil om at hunden blir en bedre hund av litt lengre tid med søsken og mamma:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også 8uker er rette tiden.

Nå har jeg hatt valper som har vært 8uker, 12uker og 16uker når vi har fått dem.

De er jo ikke samme rase eller fra samme sted så det har jo selvfølgelig noe å si det også, men jeg syns de vi har fått ved 8ukers alder har vært lettere å forme og oppdra slik vi ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet Joy da han var 8 uker, og tror det var en veldig riktig tid - ettersom jeg la opp til 24 timers samvær i døgnet de første ukene, og gradvis sosialisering med egen bolig, nær område, andre mennesker og andre hunder. Han var veldig "formbar", og jeg følte at jeg hadde et veldig stort ansvar når det gjaldt å gjøre ham trygg. Hadde jeg ikke kunnet være sammen med ham hele tiden, ville jeg nok tenkt at det hadde vært bedre om jeg hadde ventet litt til.

Sol var drøye 12 uker, da han kom til meg. Det var en stor forskjell - men så var det jo også en annen hund.

Den største forskjellen var vel at Sol var mye mer aktiv og utforskende enn Joy. Mens Joy (på 8 uker) likte å ligge i fanget og kose, likte Sol (på drøye 12 uker) å løpe rundt og utforske. På den måten var det mye lettere å "forme" Joy, selv styre når og hva han skulle møte. Sol derimot måtte roes og bremses litt, så han ikke skulle få alt for mye motgang i starten.

Hvor mye av det som "skyldtes" personlighet og/eller alder vet jeg imidlertid ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden min(Engelsk Setter) som jeg bare "kom over" og tror ikke oppdreteren var nå særlig flink med sosialiseringen akkorat hentet jeg 3 dager før var 12 uker.Sikkert pga ikke ble solgt før det da.Ble ingen problemer med hun alt gikk så fint at :) Var nok verdens tryggeste hund!hihi.

Lille pingle som jeg har nå var 9 uker og var gjort kjempe bra jobb hos de som hadde hun.Det er jo forskjell på hunder så hun er en en smule pysete av seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Normal" leveringstid for valper er rundt 8 ukers alder. Så kan en i enkelte tilfeller akseptere at valpen hentes noen dager tidligere, selv om dette ikke er det en ønsker :icon_redface:

For valpen sin del, ville det nok vert best om den ble hentet rundt 12 ukers alder, da er selve grunnmuren i sosialiserings prosessen over, men det er igjen avhengig av at oppdretter har gjort en god jobb :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimum 8 uker, men jeg synes man må se etter fra valp til valp. Noen trenger lenger tid. Hørt om enkelte som helst vil ha valpen fra den er 6 uker, for da blir den mer avhengig *snøft*.

Shandy var 9 uker da vi hentet henne, hun kunne nok vært hos moren sin litt til. Chira var nesten 10 uker, hun var ferdig med moren sin for mange uker siden. Var ikke et pip fra Chira første natta engang, hun la seg pent på plassen jeg viste henne. Men jeg syntes hun var så søt at jeg tok henne opp i senga mi *host*. Shandy holdt et sant helv*** mange netter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å hente valpen min når den er 8 uker ca. Noe før er for tidlig, og så sant ikke oppdretteren er et supermenneske som rekker å sosialisere og prege alle valpene i kullet individuelt, så ser jeg ikke at det er udelt positivt at de blir gående sammen med mor og søsken til de er 10-16 uker gamle. Sosialiseringsperioden er så viktig i følge alle artikler jeg har lest om valpepreging og sosialisering, at jeg gjerne skulle sett noen artikler som forklarte hvorfor det skal være så innmari positivt at de blir gående hos oppdretteren til de er over den alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest marhold

Til informasjon har NKK utarbeidet Etiske grunnregler for avl og oppdrett og her står det at valpene ikke skal leveres før de er 7-8 uker gamle (punkt 8). Så det er iallefall deres standpunkt.

I de samme grunnreglene står det for øvrig endel viktige punkter som er nyttige for enhver valpekjøper å være klar over uavhengig av om man skal kjøpe en registrerte rasehund eller ikke.

Du finner de etiske grunnreglene her: NKKs Etiske grunnregler for avl og oppdrett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tispa mi når hun var 8,5 uke gammel, og det gikk kjempefint, tror ikke det ville gått like bra om jeg hadde fått henne senere. Har ikke så mye å sammenligne med da, men fremtidige valper vil jeg nok ønske å få rundt 8-9 ukers alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...