Gå til innhold
Hundesonen.no

Politihund skutt og drept

Margrete

Recommended Posts

Skrevet

Fikk tårer i øynene jeg.. Er så imonert av så godt trente hunder, og generelt alt det dyr gjør for oss.

Veldig trist at det skulle ende sånn, føler veldig med hundefører oog familien hans.

Skrevet

La oss håpe kjekkasen får en straff som svir. Politihunder er å regne som tjenestemenn, så dette blir jevngodt med å skyte en politimann. Stakkars hundefører. :)

Skrevet
La oss håpe kjekkasen får en straff som svir. Politihunder er å regne som tjenestemenn, så dette blir jevngodt med å skyte en politimann. Stakkars hundefører. :)

I praksis blir det jo ikke samme straff som om man skulle ha skutt en politimann.

Skrevet

Uff så trist :) Utrolig hva disse hundene er trent til og gjør. Jeg må si jeg er imponert over tjenestehundene. Håper den som gjorde dette får en solid straff.

Skrevet
Fikk tårer i øynene jeg.. Er så imonert av så godt trente hunder, og generelt alt det dyr gjør for oss.

Veldig trist at det skulle ende sånn, føler veldig med hundefører oog familien hans.

Helt enig. Trist at det skulle ende slik!

Guest Gråtass
Skrevet

Er det egentlig trist? En tjenstehund har en oppgave som er viktigere enn noen andres, den skal kunne ofres hvis det redder mennesker. Jeg syns det er flott at tjenestemannen i denne situasjonen vurderer hundens liv som mindre verd enn ett menneskes og er villig til å sette hunden sin der. Den dagen man tar på seg en hundefører jobb i en offentlig etat så aksepterer man samtidig at hunden er ett arbeidsredskap. Heldigvis så er ikke dette daglig kost, det skjer svært skjeldent, jeg vet om to hunder som har dødd i tjeneste; en drept og en skadet med dødlig utgang i en ulykke. Men hvis valget står mellom hund og menneske, vil det alltid være riktig å ofre hunden emm.

Skrevet
Er det egentlig trist? En tjenstehund har en oppgave som er viktigere enn noen andres, den skal kunne ofres hvis det redder mennesker. Jeg syns det er flott at tjenestemannen i denne situasjonen vurderer hundens liv som mindre verd enn ett menneskes og er villig til å sette hunden sin der. Den dagen man tar på seg en hundefører jobb i en offentlig etat så aksepterer man samtidig at hunden er ett arbeidsredskap. Heldigvis så er ikke dette daglig kost, det skjer svært skjeldent, jeg vet om to hunder som har dødd i tjeneste; en drept og en skadet med dødlig utgang i en ulykke. Men hvis valget står mellom hund og menneske, vil det alltid være riktig å ofre hunden emm.

Det er trist ja, men det som blir vurdert er om det var det riktige, da sjansen for å få hunden skadet/drept stor. Men jeg også mener at mennesker desverre må komme før hunder/dyr.

Skrevet

Det jeg mente var trist var i allefall at det måtte gå så langt som at hunden ble drept. Er ellers enig med alt det du sier :flowers:

Guest Gråtass
Skrevet
Det er trist ja, men det som blir vurdert er om det var det riktige, da sjansen for å få hunden skadet/drept stor. Men jeg også mener at mennesker desverre må komme før hunder/dyr.

? Mener du at ett menneske og ett dyr er likeverdige? Jeg sier ikke at dyrs liv ikke er dyrebare, men å si at desverre må mennesker kommer før dyr, er for meg en underlig tankegang.

Det er vel ikke tvil om at hundeførerens vurdering var riktig, det var korrekt å sende hunden selv om sannsynligheten var stor for at den ble skadet og i værste fall drept. All min respekt for hundeføreren og hans evne til å handle helt korrekt i en allerede vanskelig situasjon.

Skrevet

Det var trist ja. Trist at en så god tjenestehund skulle være nødt å bøte med livet, og ikke kunne jobbe mer. Og sikkert trist for hundeføreren med familie. Men det var jo godt jobba, da!

Skrevet

Jeg syntes faktisk det er trist at en familie har mistet en god venn. Men selvfølgelig også riktig da denne hunden gjorde det den er trent til. Føreren har helt sikkert selv valgt å ha den boende hos ham (noe jeg syntes er riktig) så han visste jo hele tiden at dette kunne skje.

Men føler jo med fører og familie for det!

Skrevet
? Mener du at ett menneske og ett dyr er likeverdige? Jeg sier ikke at dyrs liv ikke er dyrebare, men å si at desverre må mennesker kommer før dyr, er for meg en underlig tankegang.

Det er vel ikke tvil om at hundeførerens vurdering var riktig, det var korrekt å sende hunden selv om sannsynligheten var stor for at den ble skadet og i værste fall drept. All min respekt for hundeføreren og hans evne til å handle helt korrekt i en allerede vanskelig situasjon.

Jeg er så veldig enig!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...