Gå til innhold
Hundesonen.no

Politihund skutt og drept


Margrete

Recommended Posts

Fikk tårer i øynene jeg.. Er så imonert av så godt trente hunder, og generelt alt det dyr gjør for oss.

Veldig trist at det skulle ende sånn, føler veldig med hundefører oog familien hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss håpe kjekkasen får en straff som svir. Politihunder er å regne som tjenestemenn, så dette blir jevngodt med å skyte en politimann. Stakkars hundefører. :)

I praksis blir det jo ikke samme straff som om man skulle ha skutt en politimann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tårer i øynene jeg.. Er så imonert av så godt trente hunder, og generelt alt det dyr gjør for oss.

Veldig trist at det skulle ende sånn, føler veldig med hundefører oog familien hans.

Helt enig. Trist at det skulle ende slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Er det egentlig trist? En tjenstehund har en oppgave som er viktigere enn noen andres, den skal kunne ofres hvis det redder mennesker. Jeg syns det er flott at tjenestemannen i denne situasjonen vurderer hundens liv som mindre verd enn ett menneskes og er villig til å sette hunden sin der. Den dagen man tar på seg en hundefører jobb i en offentlig etat så aksepterer man samtidig at hunden er ett arbeidsredskap. Heldigvis så er ikke dette daglig kost, det skjer svært skjeldent, jeg vet om to hunder som har dødd i tjeneste; en drept og en skadet med dødlig utgang i en ulykke. Men hvis valget står mellom hund og menneske, vil det alltid være riktig å ofre hunden emm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig trist? En tjenstehund har en oppgave som er viktigere enn noen andres, den skal kunne ofres hvis det redder mennesker. Jeg syns det er flott at tjenestemannen i denne situasjonen vurderer hundens liv som mindre verd enn ett menneskes og er villig til å sette hunden sin der. Den dagen man tar på seg en hundefører jobb i en offentlig etat så aksepterer man samtidig at hunden er ett arbeidsredskap. Heldigvis så er ikke dette daglig kost, det skjer svært skjeldent, jeg vet om to hunder som har dødd i tjeneste; en drept og en skadet med dødlig utgang i en ulykke. Men hvis valget står mellom hund og menneske, vil det alltid være riktig å ofre hunden emm.

Det er trist ja, men det som blir vurdert er om det var det riktige, da sjansen for å få hunden skadet/drept stor. Men jeg også mener at mennesker desverre må komme før hunder/dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig trist? En tjenstehund har en oppgave som er viktigere enn noen andres, den skal kunne ofres hvis det redder mennesker. Jeg syns det er flott at tjenestemannen i denne situasjonen vurderer hundens liv som mindre verd enn ett menneskes og er villig til å sette hunden sin der. Den dagen man tar på seg en hundefører jobb i en offentlig etat så aksepterer man samtidig at hunden er ett arbeidsredskap. Heldigvis så er ikke dette daglig kost, det skjer svært skjeldent, jeg vet om to hunder som har dødd i tjeneste; en drept og en skadet med dødlig utgang i en ulykke. Men hvis valget står mellom hund og menneske, vil det alltid være riktig å ofre hunden emm.

Det jeg mente var trist var i allefall at det måtte gå så langt som at hunden ble drept. Er ellers enig med alt det du sier :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det er trist ja, men det som blir vurdert er om det var det riktige, da sjansen for å få hunden skadet/drept stor. Men jeg også mener at mennesker desverre må komme før hunder/dyr.

? Mener du at ett menneske og ett dyr er likeverdige? Jeg sier ikke at dyrs liv ikke er dyrebare, men å si at desverre må mennesker kommer før dyr, er for meg en underlig tankegang.

Det er vel ikke tvil om at hundeførerens vurdering var riktig, det var korrekt å sende hunden selv om sannsynligheten var stor for at den ble skadet og i værste fall drept. All min respekt for hundeføreren og hans evne til å handle helt korrekt i en allerede vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist ja. Trist at en så god tjenestehund skulle være nødt å bøte med livet, og ikke kunne jobbe mer. Og sikkert trist for hundeføreren med familie. Men det var jo godt jobba, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes faktisk det er trist at en familie har mistet en god venn. Men selvfølgelig også riktig da denne hunden gjorde det den er trent til. Føreren har helt sikkert selv valgt å ha den boende hos ham (noe jeg syntes er riktig) så han visste jo hele tiden at dette kunne skje.

Men føler jo med fører og familie for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Mener du at ett menneske og ett dyr er likeverdige? Jeg sier ikke at dyrs liv ikke er dyrebare, men å si at desverre må mennesker kommer før dyr, er for meg en underlig tankegang.

Det er vel ikke tvil om at hundeførerens vurdering var riktig, det var korrekt å sende hunden selv om sannsynligheten var stor for at den ble skadet og i værste fall drept. All min respekt for hundeføreren og hans evne til å handle helt korrekt i en allerede vanskelig situasjon.

Jeg er så veldig enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...