Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpte hjerneskadet valp til 25.000 kroner


Wednesday

Recommended Posts

å HERREGUUD! Man kjøper da vitterlig ikke en valp fra et slikt sted!

- Med tanke på hvilke hunder de drev oppdrett av, hadde jeg sett for meg en flott og velstelt kennel. Men det var det ikke. Jeg ble møtt av rundt 30 skitne hunder, som sprang løs i en hundegård. I tillegg var det et trist rom i kjelleren, der hundene sto i små båser, sier Aakervik.

*himle*

Namsoskvinnen, som ønsket å bruke hunden til utstilling og oppdrett, fikk forklart at hunden var perfekt til dette formålet. Oppdretteren viste henne veterinærattester som viste at hunden var frisk og fin. Han forsikret henne at med tid ville hunden bli helt lik som en hund som hadde kommet fra en norsk kennel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på hunden(e) - men hvis noen betaler 25 000 for en valp som ser sjuk ut og hvor oppdretter ikke driver skikkelig (slik det fremstår av artikkelen) så må de jaggu ta sin del av skylda for hva de ender opp med. Man bråbestemmer seg ikke for å kjøpe hund man skal bruke til avl? h058.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å HERREGUUD! Man kjøper da vitterlig ikke en valp fra et slikt sted!

Tenkte akkurat det samme med tanke på hva du har quotet til. Herregud, så dum. Men desverre er det mange som gjør den tabben, ellers hadde ikke "oppdretter" kunne fortsatt slik... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste jeg ville gjort var å stå fram i avisa hvis jeg hadde vært så komplett idiot å kjøpe en slik valp! Herregud, det er da vitterlig lov å bruke hode og øyne! Syns ikke synd på denne damen en plass. Ho kunne ikke hatt mye peil på rasen gitt! Nei, avliv valpen slik at den slipper å lide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at hun har gått ut media med historien, synes jeg! Har ofte inntrykk av at det er litt hodeløs handel blandt pommer og andre småhunder. Kanskje også at kjøpere av sånne lever i en litt annerledes hundeverden enn vi andre? De følger ikke med på ting som skjer med større hunder (er jo dessverre ikke nytt at en del oppdrettere ikke alltid tenker på dyras beste...) for det har liksom ikke så mye med dem å gjøre. Men dette KAN kanskje få småhundkjøpere til å være litt mer obs også...? Er litt sånn "åh det er vanskelig å få tak i valp, vi tar denne før noen andre gjør det selv om den ikke ser bra ut" tror jeg...

Tenker på hundene som fremdeles er hos oppdretter jeg da. Håper de anmelder denne til svenskenes "mattilsyn"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man kanskje ikke følger med på så mye annet av hunde-nyheter, må man vel nærmest ha bodd under en stein om man ikke har fått med seg alle sakene om useriøs handel med småhunder de siste årene? Jeg blir litt matt, må innrømme det. Samtidig er det jo bra at noen står fram, da, til skrekk og advarsel forhåpentligvis (selv om det tydeligvis ikke fungerer på alle...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man kanskje ikke følger med på så mye annet av hunde-nyheter, må man vel nærmest ha bodd under en stein om man ikke har fått med seg alle sakene om useriøs handel med småhunder de siste årene? Jeg blir litt matt, må innrømme det. Samtidig er det jo bra at noen står fram, da, til skrekk og advarsel forhåpentligvis (selv om det tydeligvis ikke fungerer på alle...).

Ja, tror du ikke det finnes en del steiner rundt omkring med god plass for beboere...?? Man har jo sikkert hørt om disse småhundene i rør over grensa og sånt, men det er jo stort sett chi så da gjelder det ikke pommer vettu... Dessuten gjelder det jo iallefall ikke oppdrettere! Jeg tror jo ikke alle er så blinde, men noen, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama hadde som formål å bruke hunden til utstilling og oppdrett. om du skal starte oppdrett, og i det hele tatt før du skaffer deg en hund, så lærer du deg litt om rasen. Sjekker standarder, sjekker linjer osv. Ikke rart det er mye dårlig avl i landet med slike potensielle oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkars hunder. Det er så grusomt at småhunder blir tynt så grenseløst altså... Sånn går det når enkelte raser blir veldig poppis. Dama burde tenkt seg mye mer om. Hun tenkte vel at det fikk briste eller bære bare hun fikk kjøpt hund umiddelbart da.. Jeg mener at hvis man har tenkt å kjøpe en hund for å bruke den i avl kan man jo gjerne vente et år på den riktige hunden. Det kan man jo forsåvidt om man ikke skal bruke den i avl og, men jeg mener at det er særdeles viktig at man har hodet med seg om man skal drive med avl. Så lurer jeg litt på, hvorfor går hun ut ifra at oppdrettere av Pomeranian er så mye mer proffe enn andre oppdrettere? Hun tok det liksom som en selvfølge siden det var oppdretter av denne rasen, man bør jo vitterlig sjekke det ut før man kjøper hund av den oppdretteren... Uff, det var jo helt idiotisk av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette kun skrevet fra en side, oppdretter har ikke fått uttale seg om saken. Oppdretter har fått tak i kjøper (oppdretter hadde ikke blitt kontaktet) og de har ordnet ting seg i mellom. Oppdretter ble ikke kontaktet vedr noe som helst.

Media har igjen klart å skrive ting fra ett ståsted uten å gjøre noe undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dette kun skrevet fra en side, oppdretter har ikke fått uttale seg om saken. Oppdretter har fått tak i kjøper (oppdretter hadde ikke blitt kontaktet) og de har ordnet ting seg i mellom. Oppdretter ble ikke kontaktet vedr noe som helst.

Media har igjen klart å skrive ting fra ett ståsted uten å gjøre noe undersøkelser.

Men hvis valpekjøperen hadde valgt å ikke si noe, så hadde jo ikke avisa noen sak heller....

Ingen medfølelse for valpekjøper herfra. "Når man beveger seg på dypt vann, er det best å holde munnen lukket" -et av mine yndlingsordtak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er synd at folk ikke legger mer i avl og oppdrett av hund enn at de kjøper det "første og beste" avlsmaterialet de kan få tak i jeg, da. Hva ønsker en slik person å kunne tilføre en rase liksom? Svært lite antar jeg. Det er nok mange som tror det ligger penger i å drive oppdrett av poppisraser, og som går på en smell slik som dama i artikkelen her. Alt som betyr noe er at bikkja kalles for pom eller chi, og at den er liten og kan bæres med seg. Flott og sunn tankegang...

Jeg har ikke medfølelse for kvinnen som kjøpte denne hunden, men synes fryktelig synd på hunden som ikke har en helse verdt å snakke om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...