Gå til innhold
Hundesonen.no

Helt vanlig å betale for omplasseringshunder?


KarpeSkrotum

Recommended Posts

Har allerede snakket om vår neste hund og hva vi da skal gå for med tanke på både rase og om vi skal kjøpe valp, eller omplasseringshund. Da dukket selvfølgelig dette spørsmålet opp.

Ser at endel tar endel for omplasseringshunder og ble litt overasket over det egentlig. (tenker litt slik at om vi skulle omplassert vår, så ville jeg hatt de rette eierne og det har vært det viktige for oss)

Er det ikke slik at de fleste ikke kan ha hunden av ulike årsaker og samme for organisasjoner - de trenger hjelp for å 'bli kvitt' hundene (for å si det sånn) Da syns egentlig jeg det er rart å ta penger for noe de blir hjulpet med.

Normalt å gjøre? (både private og organisasjoner?)

Bare jeg som syns dette er litt rart å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Jeg hadde nok også tatt en symbolsk sum for hunden dersom jeg skulle omplassere den, av den grunn at dem som overtok den skulle vise at dem virkelig ville ha denne hunden, og ikke bare tok den fordi den var gratis liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke enormt mye erfaring med omplassering av hunder, men jeg ble oppringt av ett katte og hundehotell en gang på grunn av en hund av min rase som eieren ikke ønsket å hente... (!)

Denne hunden tok jeg 1000 kr for å omplassere. Dette gjorde jeg for å dekke mine utgifter på hunden (vaksinering, helseattest og forutgifter i 3 mnd) og for å ikke få telefoner fra alle som hadde impulskjøp på hund.

Personlig syns jeg det er ganske stiv pris noen omplasseringsorganisasjoner oppererer med med tanke på at man kan få seg en renraset BC f.eks til 4-6000 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo hvis man har utlegg for å omplassere, men personlig tror jeg ikke jeg er villig til å betale for å hjelpe andre. Syns det er nok at hunden kommer til et hjem der han får deg godt og der h*n får all den trygghet, kjærlighet, frihet osv den har krav på og en god del mer. Altså et familiemedlem.

Så da blir altså ikke vi vurdert som et hjem for en trengende hund - synd hvis det skal være slik syns nå jeg. Alternativet kan jo være avliving muligens og det er i så fall ille og ikke så dyrevennlig akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg har ikke enormt mye erfaring med omplassering av hunder, men jeg ble oppringt av ett katte og hundehotell en gang på grunn av en hund av min rase som eieren ikke ønsket å hente... (!)

Denne hunden tok jeg 1000 kr for å omplassere. Dette gjorde jeg for å dekke mine utgifter på hunden (vaksinering, helseattest og forutgifter i 3 mnd) og for å ikke få telefoner fra alle som hadde impulskjøp på hund.

Personlig syns jeg det er ganske stiv pris noen omplasseringsorganisasjoner oppererer med med tanke på at man kan få seg en renraset BC f.eks til 4-6000 kr...

Nei det får man ikke, man får uregistrerte, blandingshunder av border collie for den prisen, evt eldre valper som useriøse oppdrettere dumper prisen på når de brenner inne med valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det får man ikke, man får uregistrerte, blandingshunder av border collie for den prisen, evt eldre valper som useriøse oppdrettere dumper prisen på når de brenner inne med valper.

Naboen min har BC valper nå, de er registrerte og koster 5000 kr,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omplassert en hund for kjente, og tok da 800 kr for hunden av de som kjøpte den av meg. Hovedsaklig for at den ikke skulle være gratis. Men jeg hadde tatt mer hadde det vært en mer "perfekt" hund. Her tok ny eier også på seg en jobb liksom.

Det er liksom dette med å finne mer seriøse eiere om man aventerer en hund som koster litt kontra gratis.

Meeeeen, når det er sagt. Jeg fikk både Bridie og Ero gratis. Bridie ante jeg ingenting om evnt pris på før jeg hadde møtt oppdretter osv osv. Jeg spurte ikke.

Ero fikk vi for å gi han en sjanse liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg omplasserte en uregistrert Rottweiler tispe for en del år tilbake, og i utgangspunktet gratis. Etter å ha lagt inn en annonse på finn.no fikk jeg etter hvert flere bud på hunden, og endte opp med å selge henne og alt av utstyr jeg hadde til henne for 4000,- kroner.

Naboen min har BC valper nå, de er registrerte og koster 5000 kr,-

Seriøse og anerkjente oppdrettere av BC, som har allsidige bruksmeritter, selger ikke valpene sine for 5000,- kroner. Derimot vil et kjøkkenoppdrett, med umeritterte hunder, fort få problemer ift pris vs målbar kvalitet, og senker prisen til et salgbart nivå. Dersom hundene en bruker i avl ikke bidrar til å bedre rasen, eller tilhører den gode andelen av rasen, bør en strengt tatt ikke avle på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 1000-2000 er greit jeg.

Men litt på siden, når skal dere få enda en hund? Virker jo som det er endel å "ordne opp i" med den dere allrede har, og ta på enda en hund, som i tillegg har en historie blir jo mye arbeid.

Ved å sette en ompl. gebyr luker man kanskje ut veldig useriøse henvendelser med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det får man ikke, man får uregistrerte, blandingshunder av border collie for den prisen, evt eldre valper som useriøse oppdrettere dumper prisen på når de brenner inne med valper.

Jeg skal på ingen måte påberope meg å vite noe som helst om BC, seriøsitet av oppdretter, eller således dumping av pris, det er bare mine observasjoner på f.eks finn.no som er grunnlaget bak min påstand. Det er mange renrasede kull som har gått rundt 4000-6000 kr. Hvor BRA disse kullene er har jeg ingen formening om, men jeg tenker jo mitt når jeg ser at andre oppdrettere (som også gir ett bedre inntrykk på meg via annonsene) tar flere tusen mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt på siden, når skal dere få enda en hund? Virker jo som det er endel å "ordne opp i" med den dere allrede har, og ta på enda en hund, som i tillegg har en historie blir jo mye arbeid.

Helt riktig det og det er lenge til vi ev skal gå til anskaffelse av en til. Den vi har nå skal da i så fall være voksen (over 2 år minst) og utfordringene vi har hatt/har bør være historie før vi vurderer en til. Også få vurdert om det er lurt eller ei å få inn en hund til for han vi allerede har.

Så det blir ev langt fram, men snakker jo sammen og da dukket spørsmålet om pris opp. Derfor spør jeg ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at de fleste ikke kan ha hunden av ulike årsaker og samme for organisasjoner - de trenger hjelp for å 'bli kvitt' hundene (for å si det sånn) Da syns egentlig jeg det er rart å ta penger for noe de blir hjulpet med.

Normalt å gjøre? (både private og organisasjoner?)

Bare jeg som syns dette er litt rart å gjøre?

Vel, du blir jo "hjulpet" du også, du får deg ei ny bikkje! Er ikke det verdt å betale for?

Høres ut som søppla til naboen du får slengt i hendene liksom :P

Spesielt organisasjonene som driver med omplassering må jo få dekt utgiftene de har hatt på disse bikkjene på et eller annet vis, det er vanskelig å drive med omplassering om det ikke finnes penger til for etc i den tiden hunden er hos organisasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig det og det er lenge til vi ev skal gå til anskaffelse av en til. Den vi har nå skal da i så fall være voksen (over 2 år minst) og utfordringene vi har hatt/har bør være historie før vi vurderer en til. Også få vurdert om det er lurt eller ei å få inn en hund til for han vi allerede har.

Så det blir ev langt fram, men snakker jo sammen og da dukket spørsmålet om pris opp. Derfor spør jeg ^^

Ja er jo gjerne sånn når man begynner å tenke på ting :P

Driver selv og fantaserer om nr. to, men når jeg ser hvor mye ekstra slit det er for hun jeg bor med (har to golden), så tenker jeg at det blir maange år til :P (det var skikkelig ot, sorry).

Men jo, jeg synes det kommer veldig ann på, pris altså. Hvis det er noen man kjenner som skal omplassere en hund til deg, synes jeg det er helt greit at den er gratis. Men som sagt hjelper en sum på å luke ut folk uten hode (ikke bokstavelig talt), og når folk er villige til å betale litt, blir det litt som en garanti for at hunden kommer til noen som har tenkt over det og. Ikke at man noen gang kan få en garanti da men.

Er hunden renraset, ung, og har papirer og alt det der, samt at at alt er iorden fysisk og mentalt, synes jeg det er helt greit at prisen havner opp på 5000, da får man samtidig som en bra hund muligheter til utstilling, avl osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å omplassere en hund er ikke gratis. Så dersom man ikke opererer som en privatperson som skal omplassere sin egen hund, men som organisasjon, så blir det litt vel naivt å tro at det å utføre en tjeneste - uansett hvilken for øvrig - skal være en eller annen form for veldedighet bare fordi det dreier seg om dyr. Det å hjelpe til å omplassere en hund på et profesjonelt nivå koster penger. Det er heller få som kan jobbe gratis, og enda færre som har råd til å koste på seg de utleggene man faktisk har dersom man formidler omplassering av en hund.

Jeg synes det er litt merkelig at folk har så sterke motforestillinger mot folk som tar jeg betalt gjennom en jobb hvor man driver med omplassering av dyr. Mens driver man med dyr på et annet område, for eksempel som veterinær, eller i det hele tatt tar seg betalt for å faktisk utføre en tjeneste - et arbeid - så er det jo klokkeklart at man tar seg betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig at folk har så sterke motforestillinger mot folk som tar jeg betalt gjennom en jobb hvor man driver med omplassering av dyr.

Som sagt, hvis jeg måtte omplassert vår hund, så syns jeg det da har vært utrolig flott hvis jeg hadde klart å få et godt hjem til han og da syns jeg det har vært for ille å ta betalt for noe som ellers kanskje har blitt avliving hvis vi ikke hadde funnet et godt hjem.

Ser på finn.no en masse privatpersoner (ser det ut som) som selger omplasseringshunder.

La oss da ta foreningen for omplassering for dyr. Der er det vel masse dyr som trenger nye hjem. Sikkert mange som ikke har råd til 5000, men som har råd til forsikring og mat til en hund og som kunne vært et flott hjem for det dyret som muligens heller blir avlivet.

Skjønner jo man trenger penger for å drive, men syns det blir litt feil måte jeg da. Mulig det er slik at folk står i kø for å få en omplasseringshund og at det fungerer fint og at de ikke 'sitter inne' med noen som kanskje må avlives og det er i så fall bra. Er det derimot slik at de har for mange dyr og nesten ikke plass til flere, så blir det jo et system som ikke virker og det er da muligens den 'kapitalistiske' biten som er med å ødelegger kanskje?

Vel, du blir jo "hjulpet" du også, du får deg ei ny bikkje! Er ikke det verdt å betale for? Høres ut som søppla til naboen du får slengt i hendene liksom

For f.eks 5k får man jo kjøpt og 'formet' en fra starten av istedet for 'ballasten' en omplasseringshund kan ha med... spesielt negative ting. Det er vel for at jeg sa at hvis vi må omplassere vår hund og ikke ville ta betalt at du danner deg bilde av søppel kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Naboen min har BC valper nå, de er registrerte og koster 5000 kr,-

Se svaret til Kim, så får du forklaringen på hva jeg definerer som useriøse oppdrettere.

Jeg skal på ingen måte påberope meg å vite noe som helst om BC, seriøsitet av oppdretter, eller således dumping av pris, det er bare mine observasjoner på f.eks finn.no som er grunnlaget bak min påstand. Det er mange renrasede kull som har gått rundt 4000-6000 kr. Hvor BRA disse kullene er har jeg ingen formening om, men jeg tenker jo mitt når jeg ser at andre oppdrettere (som også gir ett bedre inntrykk på meg via annonsene) tar flere tusen mer.

Hvis du bruker finn.no som referanse så skal du lese annonsene litt nøyere. Pr i går så var det 87 annonser på border collie valper, av disse så var 5 annonser for valper som blir registrert i NKK, 4 av disse kullene er ca leveringsklare pr i går og var avertert til "normalpris" ca 8000kr, den siste var "dumpingvalper" til 6000kr. Hvis du lurer på hvorfor jeg er så opptatt av dette, så er det fordi ett av de 5 kullene er mitt...

Seriøse og anerkjente oppdrettere av BC, som har allsidige bruksmeritter, selger ikke valpene sine for 5000,- kroner. Derimot vil et kjøkkenoppdrett, med umeritterte hunder, fort få problemer ift pris vs målbar kvalitet, og senker prisen til et salgbart nivå. Dersom hundene en bruker i avl ikke bidrar til å bedre rasen, eller tilhører den gode andelen av rasen, bør en strengt tatt ikke avle på hunden.
:P

Jeg vet at dette er OT ift denne diskusjonen, men jeg har som oppdretter av rasen litt problemer med å akseptere at det er greit at det er sånn..

Å omplassere en hund er ikke gratis. Så dersom man ikke opererer som en privatperson som skal omplassere sin egen hund, men som organisasjon, så blir det litt vel naivt å tro at det å utføre en tjeneste - uansett hvilken for øvrig - skal være en eller annen form for veldedighet bare fordi det dreier seg om dyr. Det å hjelpe til å omplassere en hund på et profesjonelt nivå koster penger. Det er heller få som kan jobbe gratis, og enda færre som har råd til å koste på seg de utleggene man faktisk har dersom man formidler omplassering av en hund.

Jeg synes det er litt merkelig at folk har så sterke motforestillinger mot folk som tar jeg betalt gjennom en jobb hvor man driver med omplassering av dyr. Mens driver man med dyr på et annet område, for eksempel som veterinær, eller i det hele tatt tar seg betalt for å faktisk utføre en tjeneste - et arbeid - så er det jo klokkeklart at man tar seg betalt.

Dette er fordi, Emilie, at i dette landet er det forventet at alt som handler om hund=hobby. Derfor skal alt drives av idealisme og man må for all del ikke tjene penger på hund, det er kanskje ok å gå i 0, men helst skal det være en gigantisk utgiftspost. Uansett hvilken ende av skalaen man er i. Ikke skal instruktører tjene penger, ikke skal omplasseringssentre få inn noe av de utleggene de har. Det er kun en gruppe mennesker i hundeverden som kan (og vet ) å ta seg betalt og det er veterinærstanden.. Husk det til en annen gang.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, hvis jeg måtte omplassert vår hund, så syns jeg det da har vært utrolig flott hvis jeg hadde klart å få et godt hjem til han og da syns jeg det har vært for ille å ta betalt for noe som ellers kanskje har blitt avliving hvis vi ikke hadde funnet et godt hjem.

Å selge en valp bør strengt tatt ikke være annerledes enn å selge en voksen hund, i prinsippet. At folk velger å omplassere betyr ikke at bikkja må dø hvis ingen vil kjøpe den i løpet av ei uke.

Skjønner jo man trenger penger for å drive, men syns det blir litt feil måte jeg da.

Hvordan mener du at de skulle gjort det? Ikke gitt bikkjene mat eller medisinsk tilsyn, så de slapp å ta betalt?

Det at du ikke synes voksne hunder er verdt å betale noe for, at de heller skal være takknemlige for at du forbarmer deg over arme krek, er nettopp grunnen til at man bør ta betalt. Man skal virkelig ønske akkurat den omplasseringshunden like mye som man ønsker akkurat den valpen. Det er mye fortere gjort å handle på impuls når ting er gratis.

Mulig det er slik at folk står i kø for å få en omplasseringshund og at det fungerer fint og at de ikke 'sitter inne' med noen som kanskje må avlives og det er i så fall bra. Er det derimot slik at de har for mange dyr og nesten ikke plass til flere, så blir det jo et system som ikke virker og det er da muligens den 'kapitalistiske' biten som er med å ødelegger kanskje?

Kapitalistisk? Nei, nå får du gi deg. De aller færreste tjener penger på å omplassere hunder, de tar betalt for å få dekket løpende utgifter på hundene de tar imot. Det finnes dog enkelte man skal ligge unna.

Jeg kjenner kun til en bedrift som omplasserer hunder og de tilbyr i tillegg privat hundepass. Her er det snakk om levebrød, og personlig synes jeg ikke driften er optimal (man betaler blant annet for kurs på et spesifikt sted, dermed blir det tull om man bor på en annen kant av landet).

For f.eks 5k får man jo kjøpt og 'formet' en fra starten av istedet for 'ballasten' en omplasseringshund kan ha med... spesielt negative ting. Det er vel for at jeg sa at hvis vi må omplassere vår hund og ikke ville ta betalt at du danner deg bilde av søppel kanskje?

Renrasede valper koster som regel mer enn 5000. Blandingsvalper kan du jo få slengt etter deg for en slikk og ingenting, da. I så måte er en 1000-lapp "en slikk og ingenting" for en voksen, renraset hund også.

Det er langt ifra alle omplasseringshunder som er problemhunder, vil du ikke ha ballast, så velger du heller en hund som omplasseres av andre grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss da ta foreningen for omplassering for dyr. Der er det vel masse dyr som trenger nye hjem. Sikkert mange som ikke har råd til 5000, men som har råd til forsikring og mat til en hund og som kunne vært et flott hjem for det dyret som muligens heller blir avlivet.

Skjønner jo man trenger penger for å drive, men syns det blir litt feil måte jeg da. Mulig det er slik at folk står i kø for å få en omplasseringshund og at det fungerer fint og at de ikke 'sitter inne' med noen som kanskje må avlives og det er i så fall bra. Er det derimot slik at de har for mange dyr og nesten ikke plass til flere, så blir det jo et system som ikke virker og det er da muligens den 'kapitalistiske' biten som er med å ødelegger kanskje?

Men hvis de som driver med omplassering ikke kunne tatt betalt for hunden så hadde de jo ikke kunne drevet med omplassering.

De koster tross alt veldig mye å ha hundene også. Tror de heller taper en tjener penger på det med de prisene de tar.

Vi kjøpte vår forrige hund Bessie for 2500kr og hvis folk ikke klarer å betale det så har de ikke nok lyst på en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Med den holdningen du fremviser for at folk tar penger for omplasseringshunder så vil jeg anbefale deg å ta en tur på ikea å kjøpe deg en biollig kosebamse eller finne en "seriøs" oppdretter som kaster valpene sine etter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, noen tar ting vel personlig her.

Nå jobber en av mine nærmeste slektninger i foreningen for omplassering for dyr og vet da de sliter med å skaffe hjem til tider, eller kanskje man skal si alltid. Vurderer forøvrig å bli med selv aktivt.

Må da få lov å stille spørsmål ved dette og da ved praksisen å ta betalt.

Jeg betaler forøvrig penger til denne organisasjonen på fast basis uten at jeg har hatt noe annet med de å gjøre forøvrig.

@BDD Girl: Sender deg en single i posten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er omplassering da? Er det så fort hunden slutter å være valp, liksom?

I min verden er det omplassering så fort man ikke kjøper den av oppdretteren til hunden. Altså når hunden har hatt flere hjem. Alder er uvesentlig. Jeg kalte det omplassering da jeg valgte å selge Luna videre etter å ha hatt henne i 3 uker.

Men jeg kaller det ikke omplassering om oppdretter ikke får solgt en hund de har hatt fra hunden var valp, før den er eks 9 mnd :P

MIN definisjon da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er omplassering da? Er det så fort hunden slutter å være valp, liksom?

Tydligvis. Var innom et rottisforum og der ville ingen betale full valpepris for en hund over 8 uker. Også har jeg en kompis som har hatt labradorkull og folk ringer og pruter på prisen fordi valpene er over 8 uker.

TS: greit å stille spm men du er jo helt negativ til at folk tar penger for hunder som de ikke kan eller vil ha lenger.

At fod sliter med å skaffe gode hjem er ikke direkte sjokkerende da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...