Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang..


pippin

Recommended Posts

Det er nå så, men det er et alternativ dersom man ikke har inngjerdet område. Langline er jo også et alternativ.

Tja, de fleste raser setter pris på å løpe - og mange av de er vel atskillig mange hakk kjapperene enn dalmisen også. Men hvor kjapp bikkja er spiller faktisk ikke så stor rolle. Båndtvangen er der for å beskytte dyreliv, og med mindre du har strømma dyret for alt som kan tenkes så kan både du og viltet få seg ubehagelige overraskelser. Eller vet du hvordan han reagerer derfom en rev løper over stien foran ham?

Vi bor i kanten på et lite skogholt, som forøvrig ligger midt i et villastrøk. Vi har jevnlig besøk av både elg og rådyr. Gjennom skogholtet går det en tursti hvor jeg registrerer at mange slipper løs hundene sine. Jeg har også registrert at det blir færre og færre rådyr i området..

Nå lurer jeg på om vi er nesten naboer gitt! (er den nevnte skogen Dyrborgskogen?)

Vi slipper iallefall Sita stort sett overalt hvor det passer, men så er vel mopsen en av rasene med minst jaktinstinkt. Det ligger vel kanskje noe urinstinkter der, men de har jo aldri vært brukt til jakt av noe slag. Og ja, vi har møtt rådyr flere ganger med henne i bånd. Ene gangen var rådyret 5 meter unna, stivna og kikka på oss, og spratt avgårde. Sita lot seg ikke affisere på noe slags vis. Jeg har også sett rådyr lengre unna, og Sita har aldri sett ut til å legge merke til de hun ikke ser (men bare får ferten av) heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 198
  • Created
  • Siste svar
Det er nå så, men det er et alternativ dersom man ikke har inngjerdet område. Langline er jo også et alternativ.

Tja, de fleste raser setter pris på å løpe - og mange av de er vel atskillig mange hakk kjapperene enn dalmisen også. Men hvor kjapp bikkja er spiller faktisk ikke så stor rolle. Båndtvangen er der for å beskytte dyreliv, og med mindre du har strømma dyret for alt som kan tenkes så kan både du og viltet få seg ubehagelige overraskelser. Eller vet du hvordan han reagerer derfom en rev løper over stien foran ham?

Vi bor i kanten på et lite skogholt, som forøvrig ligger midt i et villastrøk. Vi har jevnlig besøk av både elg og rådyr. Gjennom skogholtet går det en tursti hvor jeg registrerer at mange slipper løs hundene sine. Jeg har også registrert at det blir færre og færre rådyr i området..

Var ikke noe poeng med at jeg skrev at dalmatinere var raske, var bare en liten parantes. Vet at mange er raskere, og at de aller fleste hunder liker å løpe. Så nei, det med kjappheten har ikke noe med saken å gjøre egentlig.

Jeg kan bare snakke for min hund her, og han elsker virkelig å løpe. Han løper og løper, og får aldri nok egentlig. Så den gleden vil jeg ikke ta fra ham, og langline vil ikke være noen erstattning.

Nei, jeg VET ikke hvordan han vil reagere hvis en rev kommer løpende foran stien. Men jeg kan forestille meg det. Han ville løpt etter den, men når han hadde mistet meg av syne ville han snudd etterhvert, og kommet tilbake. Han jager ja, men han fullfører ikke. Kan såklart ikke garantere for noe som helst, men han er iallefall slik når det kommer til katter.

Jeg kommer ikke til å ha ham mer i bånd nå enn jeg gjør når det ikke er båndtvang. Det å være i forkant synes jeg er viktig, og jeg ser somregel det meste før ham, det være seg mennesker, katter og andre hunder. Og rådyr.

Så svaret mitt er og blir nei, jeg følger ikke båndtvangen og ingenting kan få meg til å gjøre det heller *holde fingrene i ørene og synge lalalalala*:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier hoppende mennesker på fremmede er flaut. Idag fløy Tinka inn i noens hus :getlost: !!

Dvs. hun gikk rundt løs og så var det noen mennesker i hagen sin (sånn nederste leilighets hage). Og de hilste på henne og lekte litt, så gikk han ene inn.. og Tinka etter! Men de tok det heldigvis med et smil! (og godt det ikke var gjørmete idag).

Men etterpå var det på med båndet. Som er litt synd for jeg er ikke akkurat tilhenger av flexibånd, så det blir et ganske kort vanlig bånd på meg.. dette fordi jeg hater bånd som subber langs bakken og blir slitt, i tillegg til alle gangene båndet fester seg rundt bein og labber.

For dere som ser hvor dårlig kontroll jeg har over bikkja for tiden, er det nok rett og slett fordi hun er understimulert. Noe som er min feil, for det har blitt manko på trening de siste dagene.. fordi min bestefar har forlatt denne jorden, og da har jeg ikke vært så motivert til å trene. Men idag var alt litt bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg overholder ikke båndtvangsreglene, men jeg bruker sunn fornuft (som jeg heldigvis er utstyrt med) og slipper bare løs bikkja når hun ikke er til sjenanse for andre (det være seg husdyr, mennesker, hunder, småvilt eller elger) og jeg har kontroll på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er rottweiler, eller fordi hunden din passet er litt nervøs for andre hunder?

For av personlig erfaring så er rottweilere som regel like greie som andre. Med rett eier og oppdragelse selvfølgelig (som de fleste andre hunder).

Nei nei.. :getlost: jeg tror ikke rottweileren er noe farligere enn andre hunder.. :ahappy: Men man kan aldri vite sånt på forhånd. For alt jeg vet kunne den vært snill som et lam eller den kunne ha vært megaagressiv mot andre hunder.. Jeg dømmer ikke hunder pga et rykte de har fått.. Det var bare det at man aldri kan vite sikkert uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper henne løs, men bruker sunn fornuft.

Siden jeg vet at jeg kanskje ikke får stoppet henne hvis hun ser et annet dyr, så slipper jeg henne ikke der jeg vet det er en hund/katt bak hvert hjørne. Når hun er løs, ser jeg meg bestandig rundt. 9 av 10 ganger ser jeg mennesker/dyr som er i nærheten før hun gjør det og roper henne inn. Jeg tar Maja bestandig inn til meg hvis jeg ser mennesker jeg ikke kjenner, jeg vet jo ikke om de er redde for dyr, eller hvordan de vil reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, jeg holder ikke båndtvangen. Eller, jeg overholder den for det meste med Charlie. Det fordi jeg ikke er 100% sikker på om han kommer på innkalling om han løper mot en annen hund, og siden han kan være kranglete med andre hanner tar jeg ikke den sjansen. Heldigvis er Charlie en latfant som ikke har det store behovet for å være løs. Han får løpe på jordet på landet en gang eller to i uken, og på plasser hvor jeg har kontroll på omgivelsene og det er minimal sjanse for at vi møter på en annen hund.

Da jeg bodde på landet løp han løs hver dag også under båndtvangen. (Dvs, han løp løs i to sek, og loffet resten av turen)

Jeg har innkalling fra dyr, så samvittigheten er ganske ren der.

Med nestemann kommer jeg heller ikke til å overholde båndtvangen. Jeg har fått klar beskjed om at en Alano trenger å få løpe løs hver dag, og det har jeg tenkt å respektere såfremt det er mulig. Innkallingstrening blir derfor førsteprioritet her i hus, den skal sitte fra hund, dyr og folk. Om jeg feiler miserabelt så tar jeg selvsagt konsekvensen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men båndtvangen er to ordnet for at ikke dyrelivet skal blir forstyrret på denne tiden av året.

Da er det vel lurt og holde hunden i bånd i skogen (vis du ikke har ganske god kontroll på den da.)

Det er en inngjerdet skog så det er ikke andre dyr enn hestene mine der inne og de er vant ti hunden. Hadde ikke sluppet han om d var i en annen skog..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja egentlig men da blir det vel et nei. har henne som regel i bånd fordi innkallingen er litt selektiv fra hennes side. Men her hjemme i inn og utmarken vår går hun løs( eller nå går sauene ute og hun har ikke truffet sauer så mange ganger så da er det langline i utmark for tiden, men interessen for sau er ikke eksisterende foreløpig iallefall) men ellers pleier jeg å være veldig flink med båndtvang, men slipper henne der jeg føler jeg har oversikten, og viss hun er på playdate med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men,tar hensyn og med en fugle gal hund så sier det seg selv hun må være mere i bånd nå enn når det ikke er så mye fugler.Så spørs hvor vi går og om er mye fugler.Da er hun selvfølgelig i bånd.

Må si jeg synes ikke det har kommet så mye fugler enda!Blir vel da;)

Hun bryr seg ikke om folk og får til stoppe henne når kommer hunder og går vi der jeg vet det kan være mye dyreliv/fugler(Ladestien) er hun i bånd.

Synes uansett hun bør få springe løs minst en gang om dagen da og som regel går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret enkelt..

Steder der det blir lagt merke til at man har løs hund har jeg han i bånd, ellers går han løs..

Jeg har 100% stoppkommando inne, mens innkallingen er tilnærmet 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går folk løse med bikkjene midt i sentrum i båndtvangstida og så. Jeg bor ganske landlig med masse skog, jorder og det som er. Ikke er det mye trafikk ellers så er det bare kjent folk som er ute og går, med eller uten hund så nei, følger ikke den her.

Har jo med bånd i tilfelle så klart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar våre hunder få løpe fritt innimellom, med sunn fornuft ser vi ann tid, sted og hvilke hund(er) som får løpe fritt der og da. Eldstemann kan finne på å gå videre selv om han blir kalt inn, så han bruker vi mer langline på. Eldste tispa er meget dyktig på innkalling, mens valpen får være litt løs eller være i langline sånn at vi har mulighet til å trene på det..

Syns det er trist med helårsbåndtvangen som er kommet her...

Så reiser andre steder for å slippe unna noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P JA! Fordi jeg har så stor respekt for andre mennesker og deres mulige redsel for hunder. Lillegull får selvfølgelig gå løs der det er lovlig å gjøre det! Han er jo nå en gammel hund ,og har pr. dags dato aldri kranglet/sloss kommer ALLTID på inkalling- og i tillegg er han totalt uinteressert i andre hunder,mennesker - og jaktlyst aner han ikke hva er...

Det værste jeg vet er å møte løshunder! :P Så jeg oppfordrer andre til å overholde norges lover! Din kjære hund kan være andre menneskers største skrekk! Hundeeiere kan faktisk være ganske UMENNESKELIGE ,med at vi ikke ser lenger enn vår egne hundes snute ,og vi setter "behovene" til egen hund forran andre menneskers LOVPÅLAGTE RETT til å få gå i fred. (Ja,hunder har behov for å løpe løse ,og da må vi dra til steder hvor det er tillatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvangen er innført pga. at dyrene i skogen får unger på denne tiden, ikke fordi vi møter folk eller andre hunder når vi går tur i byen eller tettbebygd strøk. Hvis vi slipper hunden i skogen, på jordet osv. vil den kunne skremme opp ungene til elg, rådyr, fugleunger i gresset eller hva det nå måtte være. De ligger vanligvis skjult i gresset, og vi kan umulig klare å se dem før hunden vår plutselig har teften av dem og jager dem avgårde. Muligheten for at de blir skadet, drept, eller ikke finner tilbake til sine foreldre er svært stor. Jeg tror at de fleste hunder som kommer over "dyrebabyer" vil jage dem, noen vil kanskje også prøve å drepe dem, og det til tross for at vi mener at vi har full kontroll.

Når jeg leser innleggene i denne tråden så ser jeg at de aller fleste bryr seg lite eller ingenting om denne loven. Det er jo litt dumt synes jeg! Vi hundefolk er jo ikke akkurat elsket av folk uten hunder, og en slik innstilling vil jo ikke akkuret gjøre saken bedre vil jeg tro.

Vi har heller ingenting vi skulle ha sakt hvis hunden vår forvolder skade på andre dyr osv. i båndtvangtiden, og vi har den løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P JA! Fordi jeg har så stor respekt for andre mennesker og deres mulige redsel for hunder. Lillegull får selvfølgelig gå løs der det er lovlig å gjøre det! Han er jo nå en gammel hund ,og har pr. dags dato aldri kranglet/sloss kommer ALLTID på inkalling- og i tillegg er han totalt uinteressert i andre hunder,mennesker - og jaktlyst aner han ikke hva er...

Det værste jeg vet er å møte løshunder! :P Så jeg oppfordrer andre til å overholde norges lover! Din kjære hund kan være andre menneskers største skrekk! Hundeeiere kan faktisk være ganske UMENNESKELIGE ,med at vi ikke ser lenger enn vår egne hundes snute ,og vi setter "behovene" til egen hund forran andre menneskers LOVPÅLAGTE RETT til å få gå i fred. (Ja,hunder har behov for å løpe løse ,og da må vi dra til steder hvor det er tillatt!

Nå har vel ikke båndtvang noe å gjøre med andre menneskers rett til å gå i fred. Isåfall er det jo litt snodig at de bare har rett til å gå i fred halve året de fleste steder. Nei, her bruker vi sunn fornuft og tar hensyn til omgivelsene hele året, uavhengig av båndtvang eller ikke.

Og jeg ser endel mennesker som bruker bånd under båndvangen. Men utenfor båndtvang gir de tydelig f*** i hva hunden foretar seg.. De følger loven, men jeg syns faktisk det er et mye mindre hensynsfullt ovenfor andre mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag gikk jeg en superlang tur i skogen. Et stykke av veien går vi langs "hovedveien" rundt Nøklevann. Der går en million av søndagsturister med barnevogn, tursyklister, kondomsyklister, stavgjengere og bikkjefolk. Vi møtte fem hunder på en kilometers strekning og ikke èn av dem var i bånd. De fleste ble kalt inn da de så oss og gikk fot forbi og da er det ikke noe problem. En hvit BC vimet femti meter foran eierne og spurta mot oss uten at noen prøvde å kalle henne inn. Jeg løser slikt ved å slippe Scilos, for han er jo vennligheten selv. Fibi hadde jeg i sitt ved siden av meg. Det er vel et tydelig "ikke hilse" signal? Da dama som gikk med hunden endelig kom forbi, minnet jeg henne på at det var båndtvang og at det hadde vært fint om hun tok litt hensyn, selvom båndtvangen ikke var for vår skyld. Hun så ikke på meg engang, men gikk forbi som om verken vi eller hennes egen hund angikk henne. Da kalte jeg inn Scilos, som kom som ei kule, mens hennes hund vimet bort til en barnevognfamilie. De ble sikkert overlykkelige for det. Kan man ikke ta hensyn, uansett båndtvang, da? Jeg har faktisk en hund som ikke skal hilse når hun går i bånd og jeg blir sur når jeg plutselig må styre med fremmede hunder i tillegg til mine egne.

Inne i skogen møtte vi vel tre mennesker tilsammen på ei mil, men der hadde jeg hundene i bånd, likevel. Det er en sårbar tid nå og det burde vært unødvendig å lage lover for å beskytte viltet. De fleste av oss forstår dette og ønsker ikke å være ansvarlige for et ihjelrevet rådyr. Skrekk og gru. Når jeg skal ned bratte skrenter eller slikt, slipper jeg dem for å ikke bli dratt over ende. Det er ikke så lurt om jeg brekker bein eller nakken langt til skogs. De står og venter på meg i bånn, uansett. Flinke hunder, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...