Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang..


pippin

Recommended Posts

Ja overskriften sier jo det meste her da... :getlost:

Følger dere reglene med båndtvang?

Ser jo på bilder at det er mange som ikke bryr seg så mye om dem.. :ahappy:

Ikke at jeg dømmer noen som helst her altså.. :wub: Jeg er bare nysgjerrig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 198
  • Created
  • Siste svar

Nei, jeg holder ikke båndtvang.

Går jeg steder det er hester, i boligfelt og der det er stor sjangs for at jeg møter på mer enn to-tre mennesker, har jeg henne i bånd. Samme om det er båndtvang eller ikke. Møter vi på ett menneske eller en hund i bånd, kaller jeg henne inn og tar på bånd, men ikke alltid jeg rekker (de hopper ut av skogen eller kommer bak en sving).

Har kanskje møtt to stykker som har blitt sure med det "systemet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs veldig hvor/når.

Båndtvangen er jo pga av fødseler i skogen, og det ikke skal forstyrres.

Hunder som leker med hverandre i en park/hage, det er greit.

Når vi er ute på tissetur (5-7min) bruker jeg ikke bånd, det er jo ut i min egen hage, ned til elva en tur og opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om båndtvangen.

Selvfølgelig, jeg slipper henne ikke der det bor/oppholder seg mest folk.

Men slipper henne der det er "store" åpne plasser. Er heldig og bor ganske landlig til da.

Tar 5 minutter å gå til skogen fra hver retning her=)

ser jo også at det er mange som går med hundene løse. Tror ikke det er så mange som bryr seg om det. Ikke her ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg, med unntak av på et bestemt sted hvor jeg vet at det ikke er dyreliv. Gamlemor har stor jaktlyst og lukker ørene når hun får ferten av noe. Båndtvangen handler jo ikke om folk, men om dyreliv. Det finner man helst i skog og mark, så litt selvmotsigende at det er nettop der folk driter i båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder folk, så er vel ikke båndtvangen beregnet for dette, men for dyrelivet. (eller tar jeg feil her?)

Selvfølgelig tar man hensyn til folk uansett og gjør nødvendig 'grep' for at hunden ikke er til last for de.

Jeg følger ikke båndvang hvis det å slippe hunden på åkerområder og andre plasser som er helt åpne og man har full oversikt er innenfor tvangen. Etter min mening er loven 'hål i hue' og da må jeg innrømme jeg har en tendens til å drite i de. For meg er alle dyr verdt å ta godt vare på og da også hunden. Den har behov for å få strekke ut og da får lov være lov så lenge det ikke går utover noen. Hverken dyr eller mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ofte slik at mange tenker at når det er på et åpent område midt ute på et øde jordet, og det er minimalt med sjans at man møter på folk, at det da er greit. Og det skjønner jeg jo.. ;P Tenker litt slik selv..

Men det er jo også synd at det ikke følges. For det kan jo skape problemer uansett hvor mye man stoler på hunden sin. Så jeg ville heller latt vær å ta den sjansen jeg da.. :ahappy:

Var ute med hunden jeg passet, og da møtte vi på en rottweiler som gikk løs. Heldigvis så ikke rottweileren oss da vi sto på en parkeringsplass. Men jeg følte jeg ble litt irritert.. veit jo ikke hvordan de hadde reagert på hverandre hvis rottweileren hadde bestemt seg for å hilse litt... :getlost:

Og så er det det med dyrelivet ja.. Ville ikke tatt noen sjans der heller jeg da.. Hvilken som helst hund kan få instinktene sine oppvekt og det er ikke sikkert man kunne fått kontroll på den igjen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder ikke båndtvangen 100%, har hunden løs i egen hage eller går tur i skogen til mamma og pappa uten bånd i ny og ned.. Men i offentligheten har vi alltid bånd;)

Men båndtvangen er to ordnet for at ikke dyrelivet skal blir forstyrret på denne tiden av året.

Da er det vel lurt og holde hunden i bånd i skogen (vis du ikke har ganske god kontroll på den da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma får gå løs hele året på steder hvor det ikke er biltrafikk. Hun er enkel å kalle inn og jeg har kontroll.

Orry går lite løs i båndtvangsperioden. Han går av og til løs på steder hvor det ikke er vilt eller mye andre hunder, men i skogen går han sjelden løs når det er båndtvang. Han både jager og dreper smådyr, og det er neppe populært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Må bare legge til at jeg selvsagt tar hensyn til folk, og når vi går tur er jeg veldig oppmerksom på om det kommer folk. Da kaller jeg ham alltid til meg, og innkallingen når det kommer til mennesker sitter 99% tror jeg. Hva hunder anngår er en annen sak, da har jeg ikke så mye kontroll. Men jeg er nesten alltid i forkant, og ser ting før ham. Så får jeg heller ta evnt. kjeft fra folk når innkallingen glipper, eller jeg er uoppmerksom. Han trenger å løpe hver dag, og det skal han få gjøre, båndtvang eller ei. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alternative måter å la bikkja få løpe da - f eks med sykkel. Eller bikkja kan få svømme.

Sykkel tør jeg ikke nei, dessuten synes jeg han er for ung til det, det blir for mye belastning etter min mening, da det vil foregå på asvalt. Svømming har jeg ikke mulighet til, er ikke noen tilbud her, dessuten blir det for dyrt. Vannet i elven er for kaldt, dessuten er strømmen sterk.

...også liker jeg å gå tur på fine steder, med hunden løs. Jeg er hensynsfull, og er ikke særlig redd for at hunden min skal drepe noe heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger den ikke så veldig godt jeg da! Med mindre du regner båndet mellom Tinka og meg.. :ahappy::getlost:

Som noen sikkert har lest hadde jeg jo en litt dum konflikt pga av det idag. Men jeg vil nok oppført meg annerledes med jakthunden til mamma, også kommer det litt an på hvor jeg ferdes.

Dessuten er sykling litt vanskelig med en 6 måneder gammel valp, som dessuten er av liten rase og ville hatt litt problemer med å være med på sykkelturer. Men vi skal prøve, får bare ha en kurv å ha henne i (evt. sykkelbag) når det er mye nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo vært ekstraordinær båndtvang her i vinter - og med da liten valp med veldig kort radius, overholdt jeg den ikke - men gikk også kun i boligfeltet der det ikke er noen rådyr uansett. Syntes det var viktig å bruke den første tiden på diverse innkallingsøvelser som er lettest å trene inn med løs valp.

Nå er hun en god del større og har oppdaget at det går ann å løpe etter ting, feks fugler.

Den egentlige båndtvangen har jo også begynt nå. Så nå bruker jeg langline.

Ikke alltid jeg holder i den, men den er alltid så nærme at jeg kan tråkke på den.

Unntaket er i stallen, der løper hun løs på området til hestene, og i den store hagen / gårdsplassen / jordet.

Syntes skogen er det viktigste området å overholde båndtvangen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ofte slik at mange tenker at når det er på et åpent område midt ute på et øde jordet, og det er minimalt med sjans at man møter på folk, at det da er greit. Og det skjønner jeg jo.. ;P Tenker litt slik selv..

Men det er jo også synd at det ikke følges. For det kan jo skape problemer uansett hvor mye man stoler på hunden sin. Så jeg ville heller latt vær å ta den sjansen jeg da.. :ahappy:

Var ute med hunden jeg passet, og da møtte vi på en rottweiler som gikk løs. Heldigvis så ikke rottweileren oss da vi sto på en parkeringsplass. Men jeg følte jeg ble litt irritert.. veit jo ikke hvordan de hadde reagert på hverandre hvis rottweileren hadde bestemt seg for å hilse litt... :getlost:

Og så er det det med dyrelivet ja.. Ville ikke tatt noen sjans der heller jeg da.. Hvilken som helst hund kan få instinktene sine oppvekt og det er ikke sikkert man kunne fått kontroll på den igjen da..

Fordi det er rottweiler, eller fordi hunden din passet er litt nervøs for andre hunder?

For av personlig erfaring så er rottweilere som regel like greie som andre. Med rett eier og oppdragelse selvfølgelig (som de fleste andre hunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort og greit, nei jeg følger den ikke. Jeg følger samme linje som mange andre her; slipper hunden når jeg har god oversikt, og har henne i bånd der hvor det fort kan komme folk/vilt/andre hunder brått på. Uavhengig av om det er båndtvang eller ikke. Jaktinstinkter er det relativt lite av her, men hun er litt vel sosial og skal hilse på alt og alle hvis hun får velge selv... Jeg var litt mer lovlydig når det ble innført ekstraordinær båndtvang. Men når det ble innført på grunn av store snømengder, og det ikke oppheves til tross for at snøen hadde vært borte en god stund, mistet jeg respekten for det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere så opptatt av å ta hunden i bånd når det kommer folk? De er vel ikke mer utsatt om våren og sommeren enn ellers i året, så vidt jeg vet? :getlost:

Vi holder stort sett båndtvangen. Rundt Østensjøvannet har vi sett både rådyr og rev i vår. Reven lusket over åkeren, så hadde hundene vært løse da, ville det ikke hjulpet stort om det var aldri så oversiktlig. En rødrev syns faktisk ikke så godt i halmstubber. Rådyret traff vi på midt på stien rett rundt en sving. Der sto det og glodde, før det spratt inn bak noen busker og ble usynlig. Det jeg prøver å si er at dyra er gjerne tett innpå oss, uten at vi ser dem.

På Skraperudtjern er det et friområde. Det er lagt på en idiotisk del av området og skal hundene bade der, må de svømme inn i det sivet endene gjemmer seg i. Da faller jo hensynet til viltet og hekkende fugler bort. Derfor bader vi hundene der vi alltid har gjort og bruker hele sletta som treningsarena. Er det noen nede ved brygga, spør vi om det er greit at hundene bader. Ikke fordi det er båndtvang, men fordi det er normal høflighet. Ikke alle syns det er stas med klissvåte hunder som rister seg over dem. Merkelig.

I Frognerparken er hunden løs på AGbanen og på sletta. Selvfølgelig hender det at han leker med en eller annen nyvunnen AGkompis ute på plenen ved banen, men det bryr jeg meg lite om. Det er ikke mange rådyr der.

I morgen skal jeg gå til Mariholtet gjennom skogen. Vi får se hvor flink jeg er. Vet ikke alltid sånt på forhånd, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes alternative måter å la bikkja få løpe da - f eks med sykkel. Eller bikkja kan få svømme.

Joda, hunden får da løpe, men det blir nok ikke det samme for hunden likevel mener nå jeg. Mulig det bare jeg som innbiller meg det, men jeg syns hunder ser lykkelig ut når den løper fritt. Fyker fram, kjappe (til dalmis å være) svinger til høyre og venstre, for å bråstoppe og lukte litt/sjekke noe på bakke, så full fart igjen. Man skal være en mester på sykkel og vel så det for å ha samme friheten og la hunden styre løpet slik tror jeg :getlost: (for ikke å snakke om de store stokkene/pinnene som da hadde gjort eikene på sykkelen til skrap på notime)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja faktisk er jeg rimelig flink, men ikke på de stedene jeg burde vært flink *ler* Her i området MÅ jeg ha han i bånd, han har blitt den sureste hunden i gate og skaffet seg en del fiender. Så flexibåndet er min venn blitt. I parken og i skogen slipper jeg han. Jeg har kontrollen på han der, testet på hytta sist, da det sto ett rådyr og mumlet mat i skogkanten. Z stikker etter, jeg roper han snur og kommer tilbake. På hytta har også grunneier sagt ok til meg :getlost: Så om botblokkmannen kommer så får jeg heller ta den bota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke svare på vegne av de andre her. Men grunnen til at jeg må kalle inn eller ha dyret i bånd når det kommer folk, er at hun er supersosial og helst vil løpe bort og hilse på alle om hun fikk velge.

Hun blir også så glad at hun innimellom hopper, og det vil vi ikke ha noe av! Spesiellt på fremmede mennesker.

Ellers er jeg enig i det KarpeSkrotum sier. Vi aktiviserer på mange andre måter også, så det er egentlig ikke snakk om hverken mosjonering eller aktivisering. Men jeg tror eller eventuellt innbiller meg at hun virker ekstra lykkelig når hun får virre litt rundt fritt mens hun snuser, utforsker og ser seg rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere så opptatt av å ta hunden i bånd når det kommer folk? De er vel ikke mer utsatt om våren og sommeren enn ellers i året, så vidt jeg vet? :getlost:

Sjekk Bullit sitt svar. :wub: Hoppende hund på fremmende mennesker er driiitflaut.

Joda, hunden får da løpe, men det blir nok ikke det samme for hunden likevel mener nå jeg. Mulig det bare jeg som innbiller meg det, men jeg syns hunder ser lykkelig ut når den løper fritt. Fyker fram, kjappe (til dalmis å være) svinger til høyre og venstre, for å bråstoppe og lukte litt/sjekke noe på bakke, så full fart igjen. Man skal være en mester på sykkel og vel så det for å ha samme friheten og la hunden styre løpet slik tror jeg :wub: (for ikke å snakke om de store stokkene/pinnene som da hadde gjort eikene på sykkelen til skrap på notime)

Helt enig. (dalmiser ER jo superskjappe :ahappy:) løping er det min hund liker mest her i verden tror jeg (kanskje såvidt slått av mat), så det kan jeg ikke ta fra ham. En dalmatiner som ikke får løpe er triste, triste greier.

Skal ikke svare på vegne av de andre her. Men grunnen til at jeg må kalle inn eller ha dyret i bånd når det kommer folk, er at hun er supersosial og helst vil løpe bort og hilse på alle om hun fikk velge.

Hun blir også så glad at hun innimellom hopper, og det vil vi ikke ha noe av! Spesiellt på fremmede mennesker.

Ellers er jeg enig i det KarpeSkrotum sier. Vi aktiviserer på mange andre måter også, så det er egentlig ikke snakk om hverken mosjonering eller aktivisering. Men jeg tror eller eventuellt innbiller meg at hun virker ekstra lykkelig når hun får virre litt rundt fritt mens hun snuser, utforsker og ser seg rundt.

Signeres, alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hunden får da løpe, men det blir nok ikke det samme for hunden likevel mener nå jeg. Mulig det bare jeg som innbiller meg det, men jeg syns hunder ser lykkelig ut når den løper fritt. Fyker fram, kjappe (til dalmis å være) svinger til høyre og venstre, for å bråstoppe og lukte litt/sjekke noe på bakke, så full fart igjen. Man skal være en mester på sykkel og vel så det for å ha samme friheten og la hunden styre løpet slik tror jeg :getlost: (for ikke å snakke om de store stokkene/pinnene som da hadde gjort eikene på sykkelen til skrap på notime)

Det er nå så, men det er et alternativ dersom man ikke har inngjerdet område. Langline er jo også et alternativ.

Helt enig. (dalmiser ER jo superskjappe :ahappy:) løping er det min hund liker mest her i verden tror jeg (kanskje såvidt slått av mat), så det kan jeg ikke ta fra ham. En dalmatiner som ikke får løpe er triste, triste greier.

Tja, de fleste raser setter pris på å løpe - og mange av de er vel atskillig mange hakk kjapperene enn dalmisen også. Men hvor kjapp bikkja er spiller faktisk ikke så stor rolle. Båndtvangen er der for å beskytte dyreliv, og med mindre du har strømma dyret for alt som kan tenkes så kan både du og viltet få seg ubehagelige overraskelser. Eller vet du hvordan han reagerer derfom en rev løper over stien foran ham?

Vi bor i kanten på et lite skogholt, som forøvrig ligger midt i et villastrøk. Vi har jevnlig besøk av både elg og rådyr. Gjennom skogholtet går det en tursti hvor jeg registrerer at mange slipper løs hundene sine. Jeg har også registrert at det blir færre og færre rådyr i området..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...