Gå til innhold
Hundesonen.no

UKZ Brightly Firefox av Heliomar


Betty

Recommended Posts

I fjor på sensommeren og høsten var det mye snakk om at oppdretterene ved Kennel Heliomar skulle ha valper på Nuch V.I.D Bright Bounty av Heliomar - og da begynte tankene og spinne. Jeg har kjent Bounty i litt over 2 år nå, og sett henne på utstilling, treninger, treff m.m og jeg syns hun er ei fantastisk tispe. Hun har premiering på spor og i jakt bl.a, og er utstillingschampion (noe hun ble på en av de første utstillingene etter at hun fylte to). Hun fikk Ole Brumm-prisen på rasespesialen i fjor bl.a, som gis til den hunden som sammenlagt har gjort det best på utstilling og på tollingprøven de har der (tollingprøve er nesten som en vanlig jaktprøve for retrievere, bortsett fra at hunden og fører skal ha en lokkesekvens i starten av prøven). Jeg syns hun jobber bra i jakta, har en fin balansegang på av og på knappen, rolig og behersket men samtidig rask og effektiv. Dirigerbar, men selvstendig, veldig trygg i skuddsituasjon m.m. Altså, en av de beste tollerene jeg har sett når det kommer til jakt - mye fordi hun har den roen som mange mangler. Nå er jeg nok sløret av at hun har krøpet langt inn i hjerteroten min, og tatt et godt tak. Det er noe med den hunden som jeg bare liker! Og så er det veldig kjekt at jeg kjenner henne såpass godt som jeg nå gjør. Kjenner og moren hennes, samt noen helsøsken og halvsøsken, som jeg også har fått sett i arbeid. Gode OG pene hunder!

Bounty:

IMGP0471-1.jpg

IMGP0455copy.jpg

bovlt.jpg

Jeg var med i leting etter hannhund, da først uten å ha bestemt meg for valp, men jeg syns det var spennende og lærerikt. Tone satte og pris på flere forslag. Valget falt på Sunlit Usack Kess Zephyr, en utrolig vakker hannhund. Dessverre så kjenner jeg ikke så godt til den hunden, men linjene er ganske kjente. Oppdretterene kjenner til han igjennom tollertreff, og har fått sett han sammen med andre hunder og på div. aktiviteter og arrangement. Dessverre så har ikke eierne interesse av konkurranse, så han har ikke fått vist av noe annet enn utstilling offisielt. Der har han 3 x cert, men er ikke utstillingschampion. Men der er det litt utfordrende med tolleren enda, siden den ikke helt har kommet igang på bl.a jakt (men den er på vei!). Anyways, jeg fikk beskrevet hannhunden og har sett på søsken, tidligere avkom, foreldre m.m, og jeg stoler på oppdretterne når de sier det er en bra hannhund. Kjenner jo dem også ganske godt etterhvert. :wub:

Har dessverre ikke tilgjengelig noe bilde av faren i helfigur, men har et hodebilde da:

Bonso_web.jpg

Ellers så er han ganske lik min andre toller i kroppen, bare hakket bedre egentlig (eller, mer "satt" og voksen).

Men, jeg skulle jo ikke ha valp? Jeg var fast bestemt på det, selv om valpesyken var tilstede i stor grad. Det hjalp IKKE å være hjelpeinstruktør på valpekurs heller, med flere retrievervalper. Sent i høst så klarte jeg ikke å dy meg, og spurte litt sånn forsiktig om de var ute etter fôrverter til tispe fra det kullet, og det var de - om vi var interessert. Og DER knakk hele viljestyrken sammen, og jeg bare måtte. :wub:

Bounty dro på hannhundbesøk i romjula, og 1.mars kom det et knippe valper til verden på Sparbu. Det kom 2 tisper og 4 hannhunder, men ene tispa var veldig lita og svak og døde etter knapt 2 dager. Så da ble det ikke så vanskelig valg om hvem som skulle få flytte hit ... Navn ble vi enig om til slutt, etter mye om og men, og den lille blir å hete Vixen til daglig.

Har ikke tatt noen bilder her hjemme enda, men tok en rekke bilder hos oppdretter samme dag som jeg hentet henne:

Tjohooo, et menneske!

IMGP6033.jpg

IMGP6037.jpg

De var litt nærgående, og vanskelig å ta bilder av kan man si. Stakkars reima til kameraet:

IMGP6068.jpg

Miin!

IMGP6070.jpg

Hææh? Ikke bite? Skjønner ikke ...:

IMGP6072.jpg

Hva skal jeg finne på nå da? Dumme damen har gjemt både skosnørene sine og morsomme tauleken (reima til kameraet):

IMGP6082.jpg

Buksebeinet! Jeg kan ta buksebeinet!

IMGP6083.jpg

Valper er egentlig litt søte de:

IMGP6085.jpg

IMGP6140.jpg

Lille Vixen skal bli jakthund når hun blir stor. Hun skal også få gå litt blodspor, samt stilles ut. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Takk! :wub: Og jeg er helt enig. Nyyydelig er hun faktisk.

Og ja, jeg syns også hun har et godt utgangspunkt. Håper bare jeg som fører får tatt ut evt. potensiale godt nok. :wub: Gutta boys ble veldig glade de, Decoy ble litt for glad, og Buster akkurat passe. Han er så rolig og fin mot valper. Nei, dette blir bra tror jeg! Det kjennes fryktelig rett ut i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselige kommentarer. :) Og hun skal visst bli en skikkelig nerdevalp ifølge TJ, han har allerede begynt pregingen som dere kan se. Hele kullet fikk navn etter nettlesere på stamtavlen, etter forslag fra TJ. Han maste allerede da vi fikk Decoy, om at han burde hete noe med Mozilla Firefox. Ikke akkurat aktuelt som daglignavn, men nå fikk han altså viljen sin. Bortsett fra Mozilla da, oppdretteren syns det var for stygt til å ha med. :)

Nå begynner Vixen virkelig å bli husvarm, og viser sitt sanne jeg - og hun er nok en skikkelig tollerterrorist ja. Det er bare å passe tær, hender, hår, ører (våknet til at hun satte tennene HARDT i øreflippen min idag. Koselig det ..), poter, haler, pels og lepper. Lyd er også et lite tema hos frøkna, hun kan virkelig å si fra om noe ikke går hennes vei. :) Hun er veldig leken, og er mer ram på drakamp allerede nå enn Decoy var (og nesten er), og mat er visst veldig viktig. Sitter vi og spiser så ser vi bare to små labber som tar tak i bordet, og et lite tollerhode som stikker opp mens nesa vibrerer og øynene holder på å sprette ut. Søta. Hun er og veldig nysgjerrig, og alt må undersøkes og utforskes. :D

imgp6243u1.jpg

imgp6247u.jpg

imgp6265u.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg er helt enig i hvor nydelig vakker hun er. :P Men det er vel det eneste som redder henne når jeg oppdager henne med tenna limt fast i sofaen, eller når hun vekker meg ved å sette hull i ørene på meg. :P

Hvor ligger kennelen hen? Har sett en del tollervalper i trondheim de siste dagene..

En lærer på skolen var og hentet sin på fredagen tror jeg (så han idag, og GUD så søt :)) og moren fortalte hun traff en tollervalp på rosenborg idag :)

Den ligger på Sparbu. Vet at to fra samme kullet som Vixen bor i Trondheim. Men det har også kommet to valper sørfra, som jeg vet om i alle fall. :D

Vidunderbarnet apporterte forresten kaninskinn idag. Ble helt tilfeldig, hun var ute og løp mens jeg ryddet i jaktsekken, og jeg la kaninskinnet på bakken mens jeg holdt på. Og hun plukket det opp og bar det sååå stolt rundt. Tror det er lenge siden jeg har sett en hale som har stått så rakt til værs. :) Og enda bedre, gullet kom til MEG med det! *stolt hønemor*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...