Gå til innhold
Hundesonen.no

Staffe valper


Recommended Posts

Så han er ureg?

trur du det bare er til og hente en valp fra utlandet så er alt ok? samt ønsker og bruke han til parring..

(vist han er frisk og blir\er ett bra eksemmlar av rasestandaren sin)

Og er flere som har lyst til og låne han, men de gjør vel ikke det om han værken er sjekker får det enne og det andre, samt ureg.

Dette her er bare helt bak mål, dere får leke gjette leken videre og spekulere til dere blir grønne.

flere her vet jo tydeligvis alt, og hva som er sjekket og ikke

ikke reg nei må virkelig bare le.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar
Så han er ureg?

trur du det bare er til og hente en valp fra utlandet så er alt ok? samt ønsker og bruke han til parring..

(vist han er frisk og blir\er ett bra eksemmlar av rasestandaren sin)

Og er flere som har lyst til og låne han, men de gjør vel ikke det om han værken er sjekker får det enne og det andre, samt ureg.

Dette her er bare helt bak mål, dere får leke gjette leken videre og spekulere til dere blir grønne.

flere her vet jo tydeligvis alt, og hva som er sjekket og ikke

ikke reg nei må virkelig bare le.

Hvis du mener at du har ditt på det rene, kan du ikke bare svare oss da? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel i bunn og grun svart på det meste, men i og med noen ikke finner det på nkk (dogweb)

ville jo noen ha dokumentasjon på det, så da blir jo uansett hva jeg skriver ikke trudd.

Får noen vet jo tydeligvis noe ikke vi vet.

Og ser ikke noe grunn til og dra dette videre,, får noen har satt seg en mening om dette er useriøst oppdrett

at det er kun farge, at de ikke er testet, at de er for unge, at det skal mere til enn mine øyne og dømme hundene, selvom jeg har sakt at flere oppdrettere har sett utvikligen til hundene og de ser det jeg ser. men her må det dommere til og avgjøre. ja har faktisk to i stk som bruker og være dommere, har flere rundt meg som driver oppdrett av sammme rase pluss andre raser.

men de vet jo best, trur de.

så jeg ville heller satt meg mere inn i rasen og hva som må til før man sier at sånn og sånn skal det være når mye av det er feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel i bunn og grun svart på det meste, men i og med noen ikke finner det på nkk (dogweb)

ville jo noen ha dokumentasjon på det, så da blir jo uansett hva jeg skriver ikke trudd.

Får noen vet jo tydeligvis noe ikke vi vet.

Og ser ikke noe grunn til og dra dette videre,, får noen har satt seg en mening om dette er useriøst oppdrett

at det er kun farge, at de ikke er testet, at de er for unge, at det skal mere til enn mine øyne og dømme hundene, selvom jeg har sakt at flere oppdrettere har sett utvikligen til hundene og de ser det jeg ser. men her må det dommere til og avgjøre. ja har faktisk to i stk som bruker og være dommere, har flere rundt meg som driver oppdrett av sammme rase pluss andre raser.

men de vet jo best, trur de.

så jeg ville heller satt meg mere inn i rasen og hva som må til før man sier at sånn og sånn skal det være når mye av det er feil..

Nei, kan godt være det ikkje ligger der inne. men hadde du brydd deg så hadde du visst alt om helsen deiras og kunne sagt dette helt i starten når folk begynte å spørre..

Blir rett og slett kvalm av at du vil bruke tispen når ho er så ung.

Er egentlig en rolig sjel, men når eg leser slikt, blir eg ganske forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chanell blir jo fulgt opp hele veien, noe man gjør uansett alder.

Men hadde jo ikke gjort dette om jeg ikke synes dette var riktig, og fått negative svar om det fra andre oppdretter.

(er flere som parrer de i den alderen) Selvom noen trur det er "kjøkkenoppdrett" blabla

Jeg har vel i bunn og grun svart på det meste, men i og med noen ikke finner det på nkk (dogweb)

ville jo noen ha dokumentasjon på det, så da blir jo uansett hva jeg skriver ikke trudd.

Og ser ikke noe grunn til og dra dette videre,, får noen har satt seg en mening om dette er useriøst oppdrett

at det er kun farge, at de ikke er testet, at de er for unge, at det skal mere til enn mine øyne og dømme hundene, selvom jeg har sakt at flere oppdrettere har sett utvikligen til hundene og de ser det jeg ser. men her må det dommere til og avgjøre. ja har faktisk to i stk som bruker og være dommere, har flere rundt meg som driver oppdrett av sammme rase pluss andre raser.

men de vet jo best, trur de.

så jeg ville heller satt meg mere inn i rasen og hva som må til før man sier at sånn og sånn skal det være når mye av det er feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel i bunn og grun svart på det meste, men i og med noen ikke finner det på nkk (dogweb)

ville jo noen ha dokumentasjon på det, så da blir jo uansett hva jeg skriver ikke trudd.

Får noen vet jo tydeligvis noe ikke vi vet.

Og ser ikke noe grunn til og dra dette videre,, får noen har satt seg en mening om dette er useriøst oppdrett

at det er kun farge, at de ikke er testet, at de er for unge, at det skal mere til enn mine øyne og dømme hundene, selvom jeg har sakt at flere oppdrettere har sett utvikligen til hundene og de ser det jeg ser. men her må det dommere til og avgjøre. ja har faktisk to i stk som bruker og være dommere, har flere rundt meg som driver oppdrett av sammme rase pluss andre raser.

men de vet jo best, trur de.

så jeg ville heller satt meg mere inn i rasen og hva som må til før man sier at sånn og sånn skal det være når mye av det er feil..

Men du skjønner vel at det er fordi du kan ikke ha motatt resultatet fra NKK (ergo vite om hunden er f.eks HD fri) uten at det står på web??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Leser du hva du selv skriver? Her sier du at det er viktig å sjekke for HD før man avler, og at det blir synlig jo eldre hunden blir. Dermed erkjenner du også at man ikke vet alt om en ung hunds helse.

Hvorfor velger du da å parre to hunder som er 16 mnd gamle, og som dessuten ikke er HD-røntget? Det virker totalt ulogisk på meg - og flere andre her - og derfor hadde det vært veldig fint å få en forklaring på nettopp dette.

Både ja og nei, har snakket med noen i nkk ang parringen,

og der fikk jeg vite at dette gikk bra.

Chanell blir jo fulgt opp hele veien, noe man gjør uansett alder.

Men hadde jo ikke gjort dette om jeg ikke synes dette var riktig, og fått negative svar om det fra andre oppdretter.

(er flere som parrer de i den alderen)

Selvom noen trur det er "kjøkkenoppdrett" blabla

Pisspreik - du har ikke snakket med NKK om å avle på en 14 måneder gammel valp - da hadde du fått beskjed om å vente.

Ut ifra hva du skriver og hvordan du skriver her på forumet så er neppe det at du føler det er riktig å pare henne nå noe kvalitetsstempel i det hele tatt.

Du skriver du har svart på spørsmålene - det har du IKKE

Hva er reg.nummerne i NKK på BEGGE hundene?

Har du ditt på det tørre, dvs. de er sjekket for defekter og hannhunden ER registrert i NKK - så burde du kunne oppgi disse nummerne helt uten noe som helst viss vass.

...men jeg tipper at du ikke tør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du at vi skal leke gjetteleken videre? Om vi har tatt feil fordi navn er skrevet feil eller andre årsaker og du har ditt på det tørre, burde det være i din interesse å oppklare det for oss.

Egentlig bryr ikke jeg meg personlig om hva andre har av hunder, hva de avler på osv, men jeg kjenner jo jeg blir engasjert.. Kall det gjerne nysgjerrig. Jeg vet ikke om du syns det er morsomt å få disse tilbakemeldingene her? Det kan jo virke slik. Enten det eller så forstår du ikke hva vi prøver å fortelle deg.

Det fins så utrolig mange useriøse oppdrettere som avler på populære rasehunder, hvorfor bli en av de? Om du virkelig har lyst å tilføre rasen noe positivt så skynder du deg veldig langsomt.

Jeg er slett ikke hysterisk hva HD angår, særlig ikke når det ikke engang er et krav om røntging og de færreste plages av en HD-grad. Men omregistrer hannen din til NKK, vent til hundene er blitt ett år eller to eldre så du vet at de er friske, still de ut noen ganger så du får andres bedømmelser av de, og gjennomfør de helsetester som skal gjennomføres.

Da har du et helt annet utgangspunkt og vil kunne gå med hevet hode og slippe å forsvare dine handlinger overfor oss og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvom jeg har sakt at flere oppdrettere har sett utvikligen til hundene og de ser det jeg ser. men her må det dommere til og avgjøre. ja har faktisk to i stk som bruker og være dommere, har flere rundt meg som driver oppdrett av sammme rase pluss andre raser. men de vet jo best, trur de.

så jeg ville heller satt meg mere inn i rasen og hva som må til før man sier at sånn og sånn skal det være når mye av det er feil..

Hvilke oppdrettere er det som bedømmer dine hunder og "bekrefter" for deg at de er så rasetypiske at de er fine å bruke i avl ? Hvor lang erfaring har disse oppdretterne - og hvilken kunnskap har de (ut over at de har greid å parre hundene sine og frembringe valper) ? Jeg kjenner til mange som kaller seg oppdrettere på min rase - og som til og med har holdt på i mange år, men som overhodet ikke er i stand til å bedømme hundene annet enn å se at de har vakre øyne og pen farge liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han er ureg?

Han er ihvertfall ikke registert på DogWeb, altså ikke registrert i NKK.

Men om du mener annet kan du jo bare gi oss regnummeret slik at vi kan søke han opp..

trur du det bare er til og hente en valp fra utlandet så er alt ok? samt ønsker og bruke han til parring..

(vist han er frisk og blir\er ett bra eksemmlar av rasestandaren sin)

Det kan virke som om enkelte andre tror det, blant annet vedkommende jeg her siterer.

Og er flere som har lyst til og låne han, men de gjør vel ikke det om han værken er sjekker får det enne og det andre, samt ureg.

Jeg fikk første forespørsel om å bruke min hannstaff i avl allerede da han var 8 uker og 2 dager gammel, så at andre vil bruke han er ikke noe kvalitetsstempel.

Dette her er bare helt bak mål, dere får leke gjette leken videre og spekulere til dere blir grønne.

flere her vet jo tydeligvis alt, og hva som er sjekket og ikke

ikke reg nei må virkelig bare le.

Vi ser lett i DogWeb hva som er registrert, og dette er en katastrofal parring!

Både ja og nei, har snakket med noen i nkk ang parringen,

og der fikk jeg vite at dette gikk bra.

Det går nok bra som i at de blir registrert, men det er nok ikke noe NKK heller anbefaler.

Har du pratet med raseklubben da, Norsk Terrier Klub..?

Chanell blir jo fulgt opp hele veien, noe man gjør uansett alder.

Så at hun får samme oppfølging som alle andre gjør saken mye bedre?

Men hadde jo ikke gjort dette om jeg ikke synes dette var riktig, og fått negative svar om det fra andre oppdretter.

(er flere som parrer de i den alderen)

Hvilke oppdrettere av SBT i Norge er det som parrer så tidlig, du kan godt ta det på PM.

Selvom noen trur det er "kjøkkenoppdrett" blabla

Det er jo bare kjøkkenoppdretterne som parrer så tidlig, de useriøse, de som ikke kan kalles oppdrettere.

Jeg har vel i bunn og grun svart på det meste, men i og med noen ikke finner det på nkk (dogweb)

ville jo noen ha dokumentasjon på det, så da blir jo uansett hva jeg skriver ikke trudd.

Du kan jo bare komme med registreringsnummerne på hundene da, slik at vi kan se resultatene selv.

Tispa di er det ikke gjort noen helseundersøkelser på i følge DogWeb, (som er det stedet HD og AD-analysene legges inn før de sendes deg vet du..)

Hannhunden din finnes ikke i DogWeb.

Og ser ikke noe grunn til og dra dette videre,, får noen har satt seg en mening om dette er useriøst oppdrett

at det er kun farge, at de ikke er testet, at de er for unge, at det skal mere til enn mine øyne og dømme hundene, selvom jeg har sakt at flere oppdrettere har sett utvikligen til hundene og de ser det jeg ser. men her må det dommere til og avgjøre. ja har faktisk to i stk som bruker og være dommere, har flere rundt meg som driver oppdrett av sammme rase pluss andre raser.

men de vet jo best, trur de.

Hvilke staffeoppdrettere er det du har rundt deg som støtter oppunder denne typen avl?

Send meg gjerne en PM om det, jeg lurer fælt.

så jeg ville heller satt meg mere inn i rasen og hva som må til før man sier at sånn og sånn skal det være når mye av det er feil..

Kanskje det er akkurat der du har feilet.

For min del har jeg de siste ca 5årene satt meg tildels grundig inn i rasen vår, helseproblemene den er disponert for osv.

Jeg vet at en del bruker unge hunder i avl, men jeg faktisk ikke sett dette særlig utbredt i Norge, mer i enkelte andre land.

Å bruke såpass unge hunder i avl er meget dumt, dette fordi du faktisk ikke vet hvordan en staff blir i en så ung alder..

Hunden er ikke voksen i hodet før den er minst 2 år, og man kan ofte se tildels store forandringer i adferd helt til hunden er rundt 3 år gammel.

I tillegg er ikke kroppen til en halvannet år gammel staff ferdigutviklet, hunden kan forandre seg tildels mye på relativt kort tid i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han er ureg?

trur du det bare er til og hente en valp fra utlandet så er alt ok? samt ønsker og bruke han til parring..

(vist han er frisk og blir\er ett bra eksemmlar av rasestandaren sin)

Når du vet allerede når valpen din er 3 mnd at du vil avle på de, så JA.. noen tror det er bare å kjøpe en hannhund og en tispe og vips så er man en oppdretter.

Jeg kjenner jeg blir irritert av dette, men også trist, du er med på å ødelegge en rase som allerede sliter her til lands.

Og det virker på deg som om det er helt greit, du har absolutt ingen betenkeligheter med det du har tenkt til å gjøre og tar overhodet ingen ansvar mht helsen til de du skal bruke. At du har sjekket de, men det ikke fins bevis på dette er tullpreik og det vet du så godt selv. At du ikke klarer å gi svar på enkle faktaspørsmål bare beviser at historien din lekker som ei sil.

At en annen kjøkkenoppdretter som virker like useriøs som deg vil bruke Tyson på sin tispe er ikke noe kvalitetstempel. Det virker som om du misforstår en god del og ikke vet så mye om avl, bare fordi en tispe får oppfølging når hun er drektig betyr vel ikke at alt er fint og flott ? Oppfølging ? Hva fader mener du, dette er hunder, ikke jenter som er gravide og går til jordmor på sjekk hver 6 uke. Er ikke oppfølging vi mener når vi setter spørsmålstegnet ved å bruke unge foreldredyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ugh,, detta minner meg utruleg mykje om den første oppdrettaren me hadde tenkt å kjøpe hund av, vel og merke puddel.. Kverulerande og unngåande. Svarer ikkje på spørsmål, men kjem kun med motangrep eller går rett i forsvar uten å svare enkelt å greit på spm. Nei det er sånn det er når ein ikkje har reint mel i posen, det seier seg sjølv at det er vanskeleg å svare på spm ein ikkje har svar på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei, har snakket med noen i nkk ang parringen,

og der fikk jeg vite at dette gikk bra.

Chanell blir jo fulgt opp hele veien, noe man gjør uansett alder.

Men hadde jo ikke gjort dette om jeg ikke synes dette var riktig, og fått negative svar om det fra andre oppdretter.

(er flere som parrer de i den alderen)

Selvom noen trur det er "kjøkkenoppdrett" blabla

Hvilken grunn har du til å ikke vente 1 år for å avle på henne feks.? Hvorfor det skje nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...