Gå til innhold
Hundesonen.no

Staffe valper


Recommended Posts

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Hvordan var forresten dette med avlsplaner?

Jeg fant et gammelt innlegg på SOL sitt forum der det allerede i slutten av november 2007 står om avlsplanene for den staffen dere skulle hente i februar 08..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg desverre at det kommer til å ta en stund før poletten faller ned... Så får vi bare håpe at framtidige staffe-eiere kommer over denne tråden og vet hvem de ihvertfall ikke bør kjøpe hund ifra,for dette oser useriøst lang vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss spørre direkte da:

1. Hvor gammel er hundene?

2. Er hundene røntget for Hofteleddsdysplasi og albueleddsartrose (HD og AA)?

3. Hvis ja på spørsmål 2 - hva var resultatet og hvorfor er ikke dette registrert i NKK?

Vær obs på at NKK legger ut alle resultater når de foreligger så sant avgiften til NKK er betalt - hverken eier eller andre får noe resultat fra NKK UTEN at det legges ut på DogWeb.

4. Er hundene øyenlyst? Dvs. sjekket for katarakt, PPM, PRA osv.?

Øyenlysning kan bare gjøres hos autorisert øyenlyser

5. Er hundenes patella sjekket? (patella er i tilfelle du lurer hundens kneledd på bakbena)

6. Er hundene stilt ut? Og hvilken premiering fikk de?

7. Hvorfor vil du ha kull, hva mener du dine hunder kan tilføre rasen?

Å avle på en 14 måneder gammel tispe er ikke greit uansett hva slags rase det er snakk om og uansett hvor mange løpetider hun har hatt.

Å avle på en 14 måneder gammel hunder som ikke er helsesjekket er enda mindre bra. Uansett hva du mener om hennes helse og hva alle dommerne og oppdretterne du kjenner måtte si og mene så betyr det ingenting med mindre det kan dokumenteres.

Rasen er av en type som det avles på over en lav sko fordi den ser tøff ut - etter at am.staff ble forbudt har antallet såkalte oppdrettere av rasen eksplodert - og langt fra alle havner i klassen for de seriøse.

For å heve seg litt kvalitetsmessig som oppdretter så trenger du ikke gjøre allverden - men punkt 1 - man avler ikke på valper, punkt to man helsesjekker - DET er minste minimum - alt annet er så dønn useriøst som det kan få blitt - beklageligvis så er markedet for rasen av en slik karakter at det er fullt mulig å avle på den måten og allikevel få solgt valper til blodpris - dessverre.

Jeg lurer bare litt på hvorfor ikke ts svarer på denne posten som skriver veldig tydelige og klare spørsmål som bør være enkle å svare på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått mange henvendelser fra folk som er på utkikk etter staff og vil ha tips og råd i forhold til oppdrettere...råder de (blant annet) alltid til å være opptatt av hundenes helsestatus...sjekke opp oppdretters hunder på dogweb og snakke med andre som har kjøpt valp fra samme oppdretter...og dette er noe jeg kommer til å fortsette med...er slike som TS de bør være obs! på...

Hvorfor kan vi ikke bare få vite hvilke tester som er gjort på hundene dine og hva som er resultatet?? du sier jo hele tiden at du har ditt på det tørre...så hva er problemet????? :blink: kan du ikke bare gi oss svarene vi ønsker???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen er av en type som det avles på over en lav sko fordi den ser tøff ut - etter at am.staff ble forbudt har antallet såkalte oppdrettere av rasen eksplodert - og langt fra alle havner i klassen for de seriøse.

Understatement of the year. :blink:

Det vet vi, samme for meg hvordan fargen til valpene blir.

Mye mere som teller enn det.

Kan du fortelle meg litt om arvegangen til blått pigment på staff? Finnes det noen negative konsekvenser av å doble opp blått?

(Hanna, hold truten på'rei! :wub:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier veldig mye om deg som oppdretter når du kan svare på alle slags useriøse spørsmål om farge og person angrep istedenfor seriøse spørsmål om helseresultater ol. Hadde du lagt ut en seriøs post her med seriøse opplysninger om foreldre, helseresultater, eventuelt resultater fra konkurranser og utstilling hadde du muligens også hatt noen valpekjøpere løpende etter deg. Men nå ser det ut som om alt du har løpende etter deg er sinte forums'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi korsfester TS - nå er det, så vidt jeg kan se, faktisk ikke krav om HD status på staff (om det burde gjøres er en annen sak).

Men Norsk terrier klubb, som staffefolket svarer til, har 20 måneders aldersgrense ved parring på tisper, og staffeklubben anbefaler DNA test for L2-HGA.

Mer beskymringsverdig er det hvis hannhunden ikke er registrert i NKK, da eventuelle avkom etter han er som blandingshunder å regne.

Edit: og truten holdes Mari :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som påpekt av andre ikke krav om røntging av staffen.

Men det bør så absolutt gjøres, vi har nemlig en HD-statistikk for rasen som er meget stygg.

42,6% av staffene som røntges har faktisk HD!

Uansett bør man som oppdretter være klar til å svare på spørsmål rundt dette, noe denne "oppdretteren" tydelig at vist at ikke vedkommende kan.

Staffeklubben du nevner finnes ikke, vi har ingen klubb eller gruppe, kun en raserepresentant.

At hannhunden ikke er registrert i NKK er meget bekymringsverdig, det vil faktisk si at avkommet vil kunne betraktes som ulovlig av en tilfeldig polititjenestemann, og kreves avlivet på det grunnlaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som påpekt av andre ikke krav om røntging av staffen.

Men det bør så absolutt gjøres, vi har nemlig en HD-statistikk for rasen som er meget stygg.

42,6% av staffene som røntges har faktisk HD!

Uansett bør man som oppdretter være klar til å svare på spørsmål rundt dette, noe denne "oppdretteren" tydelig at vist at ikke vedkommende kan.

Staffeklubben du nevner finnes ikke, vi har ingen klubb eller gruppe, kun en raserepresentant.

At hannhunden ikke er registrert i NKK er meget bekymringsverdig, det vil faktisk si at avkommet vil kunne betraktes som ulovlig av en tilfeldig polititjenestemann, og kreves avlivet på det grunnlaget!

Kunne ikke sagt det bedre selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffeklubben du nevner finnes ikke, vi har ingen klubb eller gruppe, kun en raserepresentant.

Ja jeg er klar over dette, derfor skrev jeg at de svarer til terrierklubben. Jeg burde ha spesifisert med den uoffesielle staffe"klubben". (De kaller seg selv en klubb på siden http://www.staffordshirebull.no, men det er vel et slags sammarbeid mellom enkelte oppdrettere?)

Edit: Slettet en forhåpentligvis unødvendig beskymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder HD er det lurt og få sjekket i og med det er veldig mange staffer som har fått det, noe som også kommer mer synlig jo eldre de blir.

Leser du hva du selv skriver? Her sier du at det er viktig å sjekke for HD før man avler, og at det blir synlig jo eldre hunden blir. Dermed erkjenner du også at man ikke vet alt om en ung hunds helse.

Hvorfor velger du da å parre to hunder som er 16 mnd gamle, og som dessuten ikke er HD-røntget? Det virker totalt ulogisk på meg - og flere andre her - og derfor hadde det vært veldig fint å få en forklaring på nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på hjemmesiden din :

Nå er dagen her snart da vi endelig skal sette valper på Chanell med Tyson.... Chanell får løpetid en av dagene... Ho er snart halvannet år og Tyson like gammel.

Så da fikk vi jo svaret på hvor gamle de er ihvertfall. Det som skremmer meg når jeg leser denne siden er at desverre finnes det flere useriøse kjøkkenoppdrettere, som blandt annet vil låne hannhunden din til parring.

Jeg håper for rasen sin skyld at du spiller med åpne kort, og at du revurderer å avle på en ureg.Staff.

Jeg forstår at du går med en lstor drøm om å være oppdretter i magen, men dersom du er glad i rasen din så vær så snill å gjør det ordentlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du går med en stor drøm om å være oppdretter i magen, men dersom du er glad i rasen din så vær så snill å gjør det ordentlig ?

Dette synes jeg var en fin måte å få sagt det på. Så jeg signerer denne jeg. Så får jeg heller sitte på fingrene mine med alt det andre jeg hadde lyst å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...