Gå til innhold
Hundesonen.no

Staffe valper


Recommended Posts

hvem oppdretter er de to blå dine fra da?? og land??

men bør ikke begge foreldrene røngtes for HD/AD og øyelyses? slik at sjansen for sunde valper er større:S

Som om jeg skulle sagt det selv...og hvis du ikke har stilt de ut er det jo en ide og begynne med det...så har du både rasetypiske og friske hunder...da er jo sannsynligheten for gode valper størst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar
Jeg forstod det slik i en annen tråd at farge var veldig viktig for deg

Farge har da ikke noe med helsen til hunden og gjøre?

Er vel ingen som tenker at fargen går fremfor alt annet?

men om alt er som det skal og man får frem det man vil, så ser faktisk ikke jeg noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bør de ikke røngte, lyse øyer og stille de ut?? slik at du kan hvise valpekjøpere hvilke kriterer foreldrene har??!

tror ikke jeg ville kjøpt valp av noen som ikke har sjekket foreldre for sykdom eller ikke hadde noen premier fra utstilling.

selv skal jeg kunn sette valper på tispa mi hvis ho blir god i ringen og blir røngtet til fri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hu er jo ikke sjekket i det hele tatt. :wub:

Du har nok begynt i veldig feil ende her. Før du planlegger valper er det jo greit å finne ut om hundene er friske, dernest om de er rasetypiske. Så 1 - veterinær og 2 - utstilling. Deretter kan du vel vente til tispa er litt eldre? Jeg har selv ei tispe jeg planlegger ha kull fra - hun er eldre enn Chantal, men jeg tenker ikke parre henne før til neste år DERSOM ikke noe dukker opp som tilsier at jeg bør la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde aldri kjøpt valp der foreldrene hverken var sjekket for sykdommer eller stilt ut...

Mange påstår at man ikke bør HD rønte staffen siden det er en hund med mye muskler som tåler HD godt i forhold til andre raser, men det er jo bare tull...hvorfor føre sykdom videre når man kan avle på sunne og rasetypiske dyr som fører det gode i rasen videre...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bør de ikke røngte, lyse øyer og stille de ut?? slik at du kan hvise valpekjøpere hvilke kriterer foreldrene har??!

tror ikke jeg ville kjøpt valp av noen som ikke har sjekket foreldre for sykdom eller ikke hadde noen premier fra utstilling.

selv skal jeg kunn sette valper på tispa mi hvis ho blir god i ringen og blir røngtet til fri!

Og det har værken hu eller han hunden blitt?

fint at andre vet bedre enn oss :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig, mulig muskla hunder tåler mer HD, mer ser ingen grund til å avle på de når det finnes friske individer.

det er stor andel av de staffene som er røntga som har HD, desverre...synes folk bør være litt mer skeptiske til hva de avler på...ser jo til og med "seriøse" oppdrettere som avler på alvorlig HD...synd men sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har værken hu eller han hunden blitt?

fint at andre vet bedre enn oss :rolleyes:

står jo ikke noe info på dog web om helstilstand var det jo noen som sa.... men hvis de er det, hvorfor står det ikke der da??

eller kan du eventuelt informere oss om at de er fri da=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ts liker å få oppmerksomhet.. alle trådene hun har skrevet har dreiet seg om useriøsitet, og alltid så får hun den oppmerksomheten som ts er ivrig etter å få.. det her blir for dumt for meg..

Dette her er den X ant tråden hvor ts skal parre ditt og datt, og det som bare legger seg som ett teppe rundt er at man vil ha oppmerksomhet, skape litt åh fy **** skal denne personen virkelig gjøre det og det..

Nei vettu hva...

Finnes nok av useriøse der ute, ser ut til at det spierer en til også...

Pri EN for å i det hele tatt parre er å vite om hundene faktisk er friske

Pri TO er å få de kvalitetsvurdert av noen som har lidenskap for rasen, og unnskyld om jeg virker krass, men her ser jeg ingen lidneskap for rasen.. desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før alle tar helt av her, så kan jo kanskje trådstarter bare si hva hundene er sjekket for og hvilke resultater de har å vise til, og hvorfor trådstarter parrer to så unge hunder, før folk spekulerer seg helt ut på viddene? Med mindre trådstarter ønsker å holde dette for seg selv, noe som kanskje ikke er den beste ideen når man starter en tråd på et nettforum? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt generell informasjon.

Klippet fra NKKs retningsregler for avl:

7. Oppdretter må følge god kynologisk skikk i avlsarbeidet.

- Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefalinger. Én av følgende forutsetninger må overholdes: (a) Tispen skal enten ikke væres paret første løpetid eller (b) tispen skal være minst 18 mnd ved paringstidspunket.

Klippet fra Norsk Terrierklubbs retningsregler:

4. Begge foreldre har oppnådd minst 1. premie i JK/AUK/AK.

5. Tisper skal være minst 20 måneder ved paring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene du skal parre er for det første veldig unge. For det andre finner jeg ikke hannen på dogweb. For det tredje står det helseresultater på tispa på hjemmesiden din, men ikke på dogweb.

Hvis du har lyst å fortelle om parringen din her må du jo gjerne gjøre det, men ikke vent stående applaus.

Jeg har slettet hjemmesideadressen til trådstarter etter anmodning fra henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noe om helse på hundene annet enn hva som er testet på foreldrene deres igjen jeg - men mulig jeg er blind på begge øya.

Men siden hannen ikke er registrert i NKK så vil jo dette bli for blandingshunder å regne i den offisielle hundeverdenen - og da er det kanskje ikke så farlig å følge anbefalingene til raseklubben mm?.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene du skal parre er for det første veldig unge. For det andre finner jeg ikke hannen på dogweb. For det tredje står det helseresultater på tispa på hjemmesiden din, men ikke på dogweb.

Hvis du har lyst å fortelle om parringen din her må du jo gjerne gjøre det, men ikke vent stående applaus.

Jeg har slettet hjemmesideadressen til trådstarter etter anmodning fra henne.

riktignok pga etter den blei lakt ut kom det ett utrolig støttende og stygt innlegg i våres gjestebok.

Og så lenge jeg vet at alle er friske og sunne, har alle papirer på det er jeg fornøyd.

og at det ikke står på dogweb, det anner jeg ikke hvorfor. (er flere som ikke finner hundene sine der)

alle fem er også reg i nkk, tayson tok det litt tid med og få reg siden vi ventet på tekstikelprøvene fra far som bor i england.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Du har nok begynt i veldig feil ende her. Før du planlegger valper er det jo greit å finne ut om hundene er friske, dernest om de er rasetypiske. Så 1 - veterinær og 2 - utstilling. Deretter kan du vel vente til tispa er litt eldre? Jeg har selv ei tispe jeg planlegger ha kull fra - hun er eldre enn Chantal, men jeg tenker ikke parre henne før til neste år DERSOM ikke noe dukker opp som tilsier at jeg bør la være.

Jeg ville ha lagt til enda en ting i kriteriene jeg, og i denne prioriterte rekkefølge:

  1. Helse. Herunder, foreldredyr + søsken/halvsøsken og videre bakover i stamtavla. Evt øyelysing (om dette er noe raseklubben krever).
  2. Mentalt. Er hundene bra nok mentalt til å avles på? Er dette noe som raseklubben også krever? Er de i det heletatt gamle nok til å delta på testene (såvidt ifølge tidligere innlegg i tråden), men ikke til den størte testen i Norge.
  3. Utstilling/bruks. Er foreldredyrene gode nok representanter for å kunne brukes i avl.
  4. Har paring av foreldredyrene noe å tilføre rasen. En paring skal faktisk tilføre rasen noe bra (mentalt, bruks eller eksteriørt og aller helst flere av tingene).

Og ett lite spørsmål:

Er de blå så mye mer verdt enn de andre fargene? For da ser jeg for meg at mange andre raser også skulle ha forkjellig priser på valpene (grunnet forskjellig farge, hvorav en ikke er så veldig utbredt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter - hannhunden er ikke registrert i NKK og tispa har ingen helseresultater på Dogweb. Allikevel sier du nedenfor at de er testet (selv om du først sier at hun ikke er sjekket i det hele tatt). Hva slags helseundersøkelser er foretatt, og hvorfor er ikke disse registrert på Dogweb?

Nei hu er jo ikke sjekket i det hele tatt. :wub:

Og det har værken hu eller han hunden blitt?

fint at andre vet bedre enn oss :rolleyes:

?

nei det skrev ikke jeg, men andre her påpekte at de ikke var testet.

noe de faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig ts bare mener at hundene ikke er sjekket ironisk, men ironi har en tendens til å gjøre seg litt dårlig på forum ettersom man ikke kan se ansiktsuttrykk eller høre tonefall - og ts' bruk av himle-smilien varierer jo fra å være oppriktig (etter det jeg har skjønt) til å brukes for å fremheve ironi, så hvorvidt h*n mener at hundene ikke er sjekket er ikke godt å si, egentlig. (Selv om jeg har en følelse av at h*n mener det ironisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...