Gå til innhold
Hundesonen.no

Staffe valper


Recommended Posts

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar
Er ikke så lett å skjønne det når du bruker himle-smileyen i hytt og pine.

jeg klarer iallfall og se forskjell på :rolleyes: og :D

Og jeg formulerte meg jo ganske ironisk med smilys bak.

(Sykt hvor mye folk har klørna sine ute)

Hvorfor ligger ikke resultatene på dogweb da? :wub:

Det vet jeg ikke, men noen ganger tar det tid før det vises i nkk.

(idette tilfelle kjipt, men jeg har mitt på mitt tørre)

Dobbeltpost mod. Einstein& Charlie BRUK QUOTE FUNKTIONEN!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg klarer iallfall og se forskjell på :rolleyes: og :wub:

Det gjør jeg og. I tillegg klarer jeg å bruke for eksempel " :D " (det kan man stave ved å sette kolon : og parantes ) ved siden av hverandre, forresten), i stedet for " :rolleyes: " når jeg FAKTISK snakker om noe som er seriøst. Som for eksempel dette:

Endelig har tispa mi fått løpetid, så da er det og prøve og parre hu når hu er klar.

Håper alt går som planlagt :rolleyes:

Valper er jo bare så herlige, gleder meg masse :rolleyes:

Det var startinnlegget ditt i denne tråden. Så med mindre startinnlegget ditt er ironi, og du IKKE håper at alt går som planlagt og du IKKE gleder deg masse, burde du kanskje bruke øynene litt du også. :D (Ja, det var ironi, selv om jeg brukte den smileyen - haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg klarer iallfall og se forskjell på :rolleyes: og :wub:

Ok, nå sliter jeg skikkelig med å skjønne hva du mener, så da må jeg bryte det ned i små deler. I mitt hode - og de fleste andres - er " :rolleyes: " en ironisk eller sarkastisk smiley, så dermed kan man anta at budskapet også er ironisk eller sarkastisk - for eksempel vil da: "Det var en SKIKKELIG fin hund, altså :rolleyes: " bety at hunden ikke er fin i det hele tatt. Mens " :D " er bekreftende, så "Det var en SKIKKELIG fin hund, altså :D " vil da være oppriktig og seriøst ment.

Når du da skriver "hun er ikke sjekket :D " vil de fleste da anta at hun faktisk ikke er helsesjekket:

Nei hu er jo ikke sjekket i det hele tatt. :P

Så kommer dette innlegget, hvor det da virker som om du antyder at hundene er helsesjekket.

Og det har værken hu eller han hunden blitt?

fint at andre vet bedre enn oss :rolleyes:

Så til slutt kommer dette innlegget, hvor du - uten smileys i det hele tatt - bekrefter at hundene er helsesjekket:

?

nei det skrev ikke jeg, men andre her påpekte at de ikke var testet.

noe de faktisk er.

Det er i bunn og grunn umulig å skjønne at det første av disse tre innleggene er ironisk ment, men enden på visa er uansett at du sier at hundene er helsesjekket - men du sier ikke hva slags tester det er snakk om eller hva resultatene ble, og det er også umulig å finne helseresultater på hundene på Dogweb (det er jo dessuten kun en av dine tre hunder som er registrert i NKK). Jeg spør derfor om du - uten misledende bruk av smileys - kan bekrefte eller avkrefte at hundene er helsesjekket.

Jeg gjentar også spørsmålene jeg stilte i et tidligere innlegg: Hva slags helseundersøkelser er foretatt, og hvorfor er ikke disse registrert på Dogweb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker veldig godt en diskusjon vi hadde like etter at du hadde vært i England å hentet den blå staffe-jenta di jeg,

du kalte deg selv for oppdretter av Staff allerede når valpen din var 3 mnd gammel og du viste allerede DA at du skulle avle på henne bare hun ble gammel nok.

Jeg husker også veldig godt at du hadde allerede planer den gangen om å importere enn hannhund også fra England, som skulle være far til valpene. Og at han var BLÅ var også veldig viktig.

For å si det slik, ingen seriøs valpekjøper ville ha kjøpt valp fra deg, men det er vel ikke akkuratt seriøse kjøpere du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet pokker ikke hvordan jeg skal reagere her jeg..

Jeg har mest lyst til å le av hele greia, men det klarer jeg ikke.. Det er jo tross alt snakk om en rase jeg har stor kjærlighet for..

Vi kan jo starte med det første.

"Blå" (egentlig grå) staffer er på ingen måte mer verdt enn andre.

De har som regel heller ikke svart snute (som de skal ha!)

At de som regel har gule øyne er heller ikke særlig positivt..

På toppen av dette har jeg observert at det i alt for stor grad avles på farge og ikke andre ting.. Dette fører igjen til hunder som rett og slett ofte ikke er særlig rasetypiske.

Når det gjelder det aktuelle tilfellet her kjenner jeg det ikke veldig godt, men jeg ser helt klart at det er mange spørsmål trådstarter unnlater å svare på..

At resultater ikke ligger ute på DogWeb (Nå kjenner ikke jeg stamtavlenavnet til hundene, så jeg vet ikke om det stemmer) er i beste fall meget betenkelig.. NKK er som regel svært raske til å legge ut slikt, og det meste publiseres der FØR det sendes ut på brev normalt sett..

Min bønn til trådstarter er at du finner på noe annet å drive med foreløpig, og heller forsøker å etablere et godt forhold til en seriøs oppdretter, for så å få råd og vink derfra frem til du en dag har erfaringsgrunnlag nok til å starte eget oppdrett..

OG for all del, gjør det på en voksen hund!

Å avle på en staff under ca 2 års alder anses som meget useriøst, hunden er ikke voksen nok til det kun 14mnd gammel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalte vel meg aldri enn oppdretter, men sa at det er kanskje noe vi kan drive med på sikt.

Alle begynner ett sted, eller hva?

Og hvist man har enn sunn og frisk hund, så hva er da i veien og avle på hu? Må kanskje bli enn champion først?

Alder har jo en stor rolle, men det er vel noe alle vet. (er forskjell på liten rase, middels rase og stor rase)

men så man kan ikke avle på tredje løpetid altså.. hmmm

Nå vet ikke jeg hva du annser som enn seriøs oppdretter, en som tar godt vare på hundene, helsesjekker, utstillinger..?

Og har jeg nevnt fargen blå som en viktig del nå? nei.

Kanskje finne frem ting du skrev får to år siden og begynne og hakke på det..

Blir for dumt, heldigvis er det noen som ser fremover og ikke bakover...

Det hjelper svært lite at hunden har sin tredje løpetid når hun bare er 14mnd. At du ikke selv skjønner den synes jeg er betenkelig. Hunden din er ikke voksen i verken hode eller kropp ennå.

Kjempefint at du helsesjekker,men du sier ingenting om resultatene? Eller er ikke de så nøye,så lenge du kan si at hunden ER helsesjekket?

Dessuten hadde det jo vært en fordel at hunden var champion faktisk,da har du jo ihvertfall fått bekreftet at hun er rasetypisk fysisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalte vel meg aldri enn oppdretter, men sa at det er kanskje noe vi kan drive med på sikt.

Alle begynner ett sted, eller hva?

Alle begynner et sted, men de færreste sier vel rett ut at de har tenkt til å få valper på tispa si når hun er tre måneder gammel.

Og hvist man har enn sunn og frisk hund, så hva er da i veien og avle på hu?

Hvordan vet du at hunden er sunn og frisk når hun ikke har noen registrerte helseresultater på Dogweb? Generell "allmennhelse" kan man egentlig ikke si så mye om på en 16 måneder ung hund. En så ung hund bør ikke ha vært utsatt for så mye belastning at den har fått slitasjeskader allerede, for eksempel.

Må kanskje bli enn champion først?

Vel, nå er jo ikke tispa di gammel nok til å bli champion uansett... Men på raser som i bunn og grunn ikke brukes til så mye annet enn utstilling (utenom turer, selskap, "småtrening" også videre, selvfølgelig) bør man ha stilt noen ganger så man kan stadfeste at hunden faktisk er en god representant for rasen, og dermed vil ha noe å tilføre rasen - utover en sjelden farge... Du kan godt si selv at hunden er rasetypisk, men det hjelper lite om du ikke kan bevise at flere dommere er enige med deg.

Alder har jo en stor rolle, men det er vel noe alle vet. (er forskjell på liten rase, middels rase og stor rase)

men så man kan ikke avle på tredje løpetid altså.. hmmm

Hvis alder spiller en stor rolle, hvorfor velger du da å parre en hund som er bare 16 måneder gammel?

I mitt hode handler det ikke bare om hvor mange løpetide tispa har hatt, men også at den har fått litt erfaring på baken - modnet mentalt, med andre ord. En 16 mnd gammel hund er på mange måter fremdeles veldig ung i hodet, og å skulle gi en så ung tispe ansvaret det er å ha et valpekull syns jeg rett og slett er dårlig gjort, jeg.

Nå vet ikke jeg hva du annser som enn seriøs oppdretter, en som tar godt vare på hundene, helsesjekker, utstillinger..?

En seriøs oppdretter tar selvfølgelig godt vare på hundene. Men en seriøs oppdretter setter heller ikke kull på tispa si uten å ha satt seg inn i om kombinasjon av tispe og hannhund kan føre til et kull som tilfører rasen noe positivt - både i forhold til helse, eksteriør, gemytt og bruksegenskaper. For å få bekreftet at hundene er gode når det gjelder disse fire punktene, er det naturlig å gjennomføre ulike helsetester (hvilke er avhengig av hva som er aktuelt for rasen, men for eksempel HD- og AA-røntging, øyelysing og sjekke om hunden har patella luxasjon), stille hunden på utstilling (og da mer enn én gang - gjerne oppnå championat om hunden er en "showrase"), foreta mentaltester, stille i lp/agility/bruks/jaktprøver/viltsporprøver også videre.

En seriøs oppdretter undersøker dessuten linjene på begge sider, for å forsikre seg om at de er sunne og at det ikke ligger arvelige sykdommer "på lur".

En seriøs oppdretter er ute etter å tilføre rasen noe positivt, ikke bare avle for å få valper av en sjelden farge.

Og har jeg nevnt fargen blå som en viktig del nå? nei.

Neivel? Hva er da dette:

Vi skal bruke vår egen hanne, enn blå staff.

I england og andre land er blå mye dyrer enn de andre..

Har to blå staffer, men trur ikke jeg skal gå så mye opp i pris pga enn farge.

Har faktisk ikke tenkt så mye på pris enda..

Nå er det heller ikke mange blå i Norge enda heller, husker når jeg hentet min første blå og hvor mye refs jeg fikk.. sikkert får at det var så nytt enda men nå vil flere og flere ha de

jeg sa da at de var kommet får og bli og jeg hadde rett, ler

Ganske enig med deg at helsen til hunden er jo det viktigste :rolleyes: , men dessverre er det sånn at vist etterspørslen på ting som er vanskelig og få settes pris opp. (generelt på alt)

Og i dette tilfelle er blå "sjeldent" iallfall her i Norge.

Og man får stilt ut blå, og selger kun friske sunne hunder.

Prisen jeg kommer til og ta, er jeg usikker på men ikke mye mer enn vanlig.

Kanskje 1000kr mere. ikke tenkt så mye på det enda.

har mere fokus på de hundene jeg parrer og hvordan resultatet blir.

På meg virker det i alle fall som om at fargen blå er innmari viktig for deg - det er det eneste du har repetert gjennom flere innlegg. Ellers har du jo ikke sagt noe om foreldrenes helse (eller, du har sagt at de er helsesjekket, men hva slags tester som er utført og hva resultatene ble, DET har du ikke sagt noe om), foreldrenes gemytt, linjene de kommer fra også videre. Du har kun spekulert i om du skal ta deg ekstra betalt for blå valper, og i så fall hvor mye.

For meg er det nesten så langt unna en seriøs oppdretter man kan komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle begynner et sted, men de færreste sier vel rett ut at de har tenkt til å få valper på tispa si når hun er tre måneder gammel.

Hvordan vet du at hunden er sunn og frisk når hun ikke har noen registrerte helseresultater på Dogweb? Generell "allmennhelse" kan man egentlig ikke si så mye om på en 16 måneder ung hund. En så ung hund bør ikke ha vært utsatt for så mye belastning at den har fått slitasjeskader allerede, for eksempel.

Vel, nå er jo ikke tispa di gammel nok til å bli champion uansett... Men på raser som i bunn og grunn ikke brukes til så mye annet enn utstilling (utenom turer, selskap, "småtrening" også videre, selvfølgelig) bør man ha stilt noen ganger så man kan stadfeste at hunden faktisk er en god representant for rasen, og dermed vil ha noe å tilføre rasen - utover en sjelden farge... Du kan godt si selv at hunden er rasetypisk, men det hjelper lite om du ikke kan bevise at flere dommere er enige med deg.

Hvis alder spiller en stor rolle, hvorfor velger du da å parre en hund som er bare 16 måneder gammel?

I mitt hode handler det ikke bare om hvor mange løpetide tispa har hatt, men også at den har fått litt erfaring på baken - modnet mentalt, med andre ord. En 16 mnd gammel hund er på mange måter fremdeles veldig ung i hodet, og å skulle gi en så ung tispe ansvaret det er å ha et valpekull syns jeg rett og slett er dårlig gjort, jeg.

En seriøs oppdretter tar selvfølgelig godt vare på hundene. Men en seriøs oppdretter setter heller ikke kull på tispa si uten å ha satt seg inn i om kombinasjon av tispe og hannhund kan føre til et kull som tilfører rasen noe positivt - både i forhold til helse, eksteriør, gemytt og bruksegenskaper. For å få bekreftet at hundene er gode når det gjelder disse fire punktene, er det naturlig å gjennomføre ulike helsetester (hvilke er avhengig av hva som er aktuelt for rasen, men for eksempel HD- og AA-røntging, øyelysing og sjekke om hunden har patella luxasjon), stille hunden på utstilling (og da mer enn én gang - gjerne oppnå championat om hunden er en "showrase"), foreta mentaltester, stille i lp/agility/bruks/jaktprøver/viltsporprøver også videre.

En seriøs oppdretter undersøker dessuten linjene på begge sider, for å forsikre seg om at de er sunne og at det ikke ligger arvelige sykdommer "på lur".

En seriøs oppdretter er ute etter å tilføre rasen noe positivt, ikke bare avle for å få valper av en sjelden farge.

Neivel? Hva er da dette:

På meg virker det i alle fall som om at fargen blå er innmari viktig for deg - det er det eneste du har repetert gjennom flere innlegg. Ellers har du jo ikke sagt noe om foreldrenes helse (eller, du har sagt at de er helsesjekket, men hva slags tester som er utført og hva resultatene ble, DET har du ikke sagt noe om), foreldrenes gemytt, linjene de kommer fra også videre. Du har kun spekulert i om du skal ta deg ekstra betalt for blå valper, og i så fall hvor mye.

For meg er det nesten så langt unna en seriøs oppdretter man kan komme.

Signeres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men noen ganger tar det tid før det vises i nkk.

(idette tilfelle kjipt, men jeg har mitt på mitt tørre)

Røntgenresultat legges ut på DogWeb FØR det sendes i brevs form til eier.

Øyelysningsresultat kan veterinær avsi der og da, så det vet eier før det legges ut på DogWeb, men det skal ikke ta lang tid, og du skal ha fått kopi av attesten så du kan framvise ved behov.

Det samme gjelder etter hva jeg vet for PL.

Men om din hund har røntgenresultat fra utlandet, må du informere NKK om dette før de eventuelt kan legge det inn. De godtar ikke røntgenavlesninger fra ethvert land, så om hunden er avlest i et ikke-godkjent land må den røntgenfotograferes på nytt i Norge. Men jeg forsto det som at du har importert valper, ikke voksne, ferdigrøntgede hunder?

Er hundene dine røntgenfotografert i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

La oss spørre direkte da:

1. Hvor gammel er hundene?

2. Er hundene røntget for Hofteleddsdysplasi og albueleddsartrose (HD og AA)?

3. Hvis ja på spørsmål 2 - hva var resultatet og hvorfor er ikke dette registrert i NKK?

Vær obs på at NKK legger ut alle resultater når de foreligger så sant avgiften til NKK er betalt - hverken eier eller andre får noe resultat fra NKK UTEN at det legges ut på DogWeb.

4. Er hundene øyenlyst? Dvs. sjekket for katarakt, PPM, PRA osv.?

Øyenlysning kan bare gjøres hos autorisert øyenlyser

5. Er hundenes patella sjekket? (patella er i tilfelle du lurer hundens kneledd på bakbena)

6. Er hundene stilt ut? Og hvilken premiering fikk de?

7. Hvorfor vil du ha kull, hva mener du dine hunder kan tilføre rasen?

Å avle på en 14 måneder gammel tispe er ikke greit uansett hva slags rase det er snakk om og uansett hvor mange løpetider hun har hatt.

Å avle på en 14 måneder gammel hunder som ikke er helsesjekket er enda mindre bra. Uansett hva du mener om hennes helse og hva alle dommerne og oppdretterne du kjenner måtte si og mene så betyr det ingenting med mindre det kan dokumenteres.

Rasen er av en type som det avles på over en lav sko fordi den ser tøff ut - etter at am.staff ble forbudt har antallet såkalte oppdrettere av rasen eksplodert - og langt fra alle havner i klassen for de seriøse.

For å heve seg litt kvalitetsmessig som oppdretter så trenger du ikke gjøre allverden - men punkt 1 - man avler ikke på valper, punkt to man helsesjekker - DET er minste minimum - alt annet er så dønn useriøst som det kan få blitt - beklageligvis så er markedet for rasen av en slik karakter at det er fullt mulig å avle på den måten og allikevel få solgt valper til blodpris - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Belgerpia sitt innlegg.

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke bare kan si f.eks Tispa har HD: A er øyelyst ovs. når du stadig sier at du har ditt på det tørre. For hvis du har det, hva er da problemet med å si det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange seriøse valpekjøpere tror du at du vil få, nå du ikke sier OM evnt hvilke helsesjekker og resultater hundene dine har? Skjønner ikke hva du vil fram til her, hvorfor starte en tråd her inne, der du vet det vil bli spurt om foreldre og resultater dersom du ikke vil ut med det. Da burde du holdt dette planlagte kullet for deg selv så hadde ingen spurt. Og det er min mening helt uten smiley's

DETTE BLIR FOR DUMT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå å gjenta andre til det kjedsommelige dropper jeg moraltalen - men når det først er snakk om farge, føler jeg jeg burde påpeke at hvis ikke chanell har blått i linjene og fortrinnsvis nære slektninger er det uansett svært liten sjanse for at du får blå valper uavhengig av hvor blå far er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... :blink: er den her typen avl som ødelegger rasens rykte...Hele opplegget her virker jo fryktelig useriøst fra TS' side...Og i slike tilfeller vil jeg også tro det blir anskelig å finne seriøse kjøpere...? Men siden du allerede vurderer å ta mer betalt for valpene enn det staffen ligger på, gjør du kanskje dette mest for pengene??? Ingen seriøse kjøpere ønsker å kjøpe valp fra en "oppdretter" som hverken har noe helseresultater eller utstillingsresultater å vise til!!!

Jeg, for min del, holdt på å tabbe meg ut ved å kjøpe valp fra en oppdretter som påsto at alle hennes hunder var friske og sunne, men det viste seg jo at hannen hadde HD på D og tispa hadde demodex...dette fant jeg ut siden jeg sjekket opp masse på egenhånd...heldigvis fikk vi trekt oss fra denne oppdretteren og kom i kontakt med ei som hadde gode helseresultater, flotte utstillings resultater og i tillegg mentaltestet alle hunder før hun vurderte å bruke de i avl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg må kommentere litt mer her..

For navnet på tispa er faktisk skrevet feil på websidene deres.

Til orientering er det kun en hund fra kullet som er røntget, denne hadde HD C.

Av valper etter faren er det kun 1 som er røntget fri, 2 med svak og 1 med middels HD.

Hva gjelder AD er 1 fri og 1 har svak.

Av moren sine valper er det kun røntget 1 hund, svak HD fri for AD.

Så går vi over til hannhunden.

Han finner jeg faktisk ikke..

Etter hans far finner jeg kun to registrerte avkom i Norge, ingen av de med den oppgitte moren.

Altså snakker vi om en hund som pr. i dag ikke er registrert i Norge.

Hva taler for at dette skal være et bra kull? NV-tittelen til en av tispas søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden jeg har nevnt fagen blå noen ganger, så tenker dessverre noen her at det er kun det som teller for meg.

Det er vel ikke det at du nevner fargen blå så mye, det er vel heller det at du unngår å svare på spørsmålene om helse på hundene dine, det får det hele til å skurre, for du snakker så mye om hvor viktig det er at hundene er friske, men så har du ingen helseresultater å vise til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...