Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering av tispe

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har erfaring med kastrering av tispe? Tenker spessielt på kun fjerning av eggstokkene da det fortsatt er igjen litt østrogenproduksjon, men annet er av stor interresse det og!

Legger kastrerte tisper lettere på seg? Og hva er ca pris for inngrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det som kalles en sterilisering av tisper i Norge er pr i dag en kastrering. Så det er fysisk fjerning av eggstokker og ikke bare å kutte dem over som er definisjonen av sterilisering. I noen tilfeller fjerner man også livmoren i tillegg. Så det er ingen forskjell på "sterilisering" av tisper og kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det var jo kastrering hun snakket om.

Ja og nå har jeg forklart at kastrering og sterilisering av tisper er akkurat det samme..

Men for å svare så koster inngrepet ett sted mellom 4000-10.000kr avhengig av hvor man gjør det. Det er avhengig av hvorfor man gjør det om det dekkes av forsikringsselskapet.

Det er individuelt om tisper blir mer sultne og mer matvrak, min tispe har ikke forandret seg noe etter kastreringen. Hun røyter to ganger i året og er matvrak men har ikke endret adferd mtp mat etter kastreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men på sterilisering av hund skjærer man jo bare over sæd/eggelederen og dyret får jo fortsatt løpetid og har fortsatt hormonproduksjon men kan ikke forplante seg. Etter hva jeg har skjønt og hørt værtfal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Takk for svar!

Men på sterilisering av hund skjærer man jo bare over sæd/eggelederen og dyret får jo fortsatt løpetid og har fortsatt hormonproduksjon men kan ikke forplante seg. Etter hva jeg har skjønt og hørt værtfal..

Nei, det forekommer ikke sterilisering av hunder i norge rutinemessig i dag. De fjerner alt på både hanner og hunner, altså som sagt tidligere de kastreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble kastrert pga. eggstokkcyster, og da hun ble kvitt dette ble hun mye mer stabil mentalt sett. Hun ble også mye lettere å ha med å gjøre, og det virket også som om hun hadde det bedre selv - hun ble gladere og litt barnsligere, bare for å menneskeliggjøre litt.

Hun er minst like matvrak som hun var før, og som tidligere må matinntaket hennes overvåkes nøye for å hindre at hun legger på seg for mye.

Tidligere hadde hun to tydelige røyteperioder, nå har disse sklidd litt mer ut slik at hun røyter jevnt over mye, og ekstra mye et par ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM
Men for å svare så koster inngrepet ett sted mellom 4000-10.000kr avhengig av hvor man gjør det.

Oi, koster det så masse? På kanin kostet det 1200,- her, fordi de er så små (og fordi det var hunnkaniner), så det blir vanskeligere å komme til. Da hadde jeg trodd at det var billigere på hund, som er endel større enn en liten hermelin-blanding. Vi trenger ikke diskutere dette altså, jeg bare ville si at jeg synes det var veldig rart :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi på 4 fjernet både livmor og eggstokker da hun var ca 1,5 år. Ikke røyter hun mer og ikke sliter vi med vekta. Eneste forskjellen på henne er at hun ikke har løpetid :wub:

Men har hørt fra flere, spesielt kanskje de som har langhåra hunder, at de får dårligere pels og røyter mer. Noen får problem med urinlekkasje som skrevet før, mens noen sliter med vekta.

Og ja, det er dyrt. Det koster vel 5000 og et eller annet på den klinikken der jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kastrerte tisper får visstnok problemer med urinlekkasjer når de blir eldre.

Derfor jeg tenkte å bare ta eggstokkene, ikke livmora. Da produserer de vistnok noe østrogen som gjør at de ikke plages med urinlekasjer og "alzheimer" når de blir gamle. Er ikke så mange klinikker som praktiserer å kun ta eggstokkene, men de som gjør det annbefaler det. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg tenkte å bare ta eggstokkene, ikke livmora. Da produserer de vistnok noe østrogen som gjør at de ikke plages med urinlekasjer og "alzheimer" når de blir gamle. Er ikke så mange klinikker som praktiserer å kun ta eggstokkene, men de som gjør det annbefaler det. :wub:

Så vidt jeg veit er det helt motsatt av hvordan man gjør det på folk, så er du sikker på at du har forstått det riktig? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er ganske sikker.

Okay, jeg syns det fortsatt høres rart ut jeg, så det skal jeg jammen meg sjekke :wub: Jeg har nemlig fjerna livmora sjøl, og slipper å gå på østrogen fordi jeg fortsatt har eggstokker. Nå er det rett nok litt forskjell på menneske- og hunde-anatomi, men jeg klarer ikke å se for meg at det SÅ stor forskjell på forplantningsorganene.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det mye nyttig.

Har værtfal hørt det hvis man beholder livmora så produseres det litt østrogen. Men jeg er ingen ekspert på det området akkuratt :wub:

Det sto ikke så mye nyttig der i forhold til det vi diskuterer? Snarere tvert i mot, der står det

Så over til myteknekkingen:

Kastering av en hunnkatt: Kirurgisk fjerning av livmor og ovarier fra katten. Hunnkatter steriliseres ikke. De kastreres.

Kastrering av hanner: Kirurgisk fjerning av testikler.

Hvorfor: Eneste sikre fødselskontroll

Vil en kastrert hunnkatt kunne få løpetid: Nei

Gode årsaker for å kastrere hunnkatter: Risikoen for brystkreftsvulster reduseres dersom katten kastreres før første løpetid.

Blir katter fete etter kastrering: Hvis katten får tilgang til aktivitet og en dertil passende diett, er kastrering i seg selv ingen årsak til fete katter.

Burde ikke hunnkatter få minst ett kull før kastrering: Nei. Katter trenger ikke å få kull for å utvikle seg

Men hvis du leser denne artikkelen om østrogen, så står det der at det er eggstokkene som i all hovedsak produserer østrogen:

De naturlig forekommende østrogenene produseres primært i eggstokkene hos kvinner i reproduktiv alder og i placenta (morkaken), men de dannes også til en viss grad i testikler og binyrebark (se binyrene). Binyrebarken danner også androstenedion som kan omdannes til østron i organer som har enzymet aromatase, som f.eks. fettvev, muskulatur og benvev. Østrogenene østradiol, østriol og østron finnes i serum hovedsakelig bundet til albumin, men østradiol binder seg også til kjønnshormonbindende globulin (SHBG). Østron og østradiol gjøres mindre aktive i leveren ved at de omdannes til østriol som modifiseres, gjøres vannløselig og skilles ut gjennom galle eller urin.

Selv om man gjerne kaller kastrering av hunnkatter og tisper sterilisering, så fjerner man alltid eggstokkene samtidig med livmoren (har ihvertfall gjort det på alle slike operasjoner jeg har vært med på) her i Norge. Det er mulig de steriliserer i land som f.eks USA, men der har de liksom silikoninnlegg i testiklene på kastrerete hannhunder også fordi de ikke skal føle seg mindre mannlige også :rolleyes: , det er liksom ikke helt den samme praksisen her og der, heldigvis.

Anbefales det å kastrere en 4-5 år gammel tispe?

Vi har nemlig planer om å gjøre det..

Det spørs vel hvorfor man kastrerer en 4-5 år gammel tispe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne slenge dette spørsmålet inn her.

Hvorfor kastrerer man egentlig en tispe?

Er det pga av løpetider og fare for å bli drektig osv. eller er det andre grunner.

Har nemlig en 6 måneder gammel tispe nå som jeg tenker det kan være lurt å bestemme seg om man skal kastrere, da det, etter hva jeg har hørt, er bedre å gjøre det før løpetid da dette minsker faren for livmorsbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne slenge dette spørsmålet inn her.

Hvorfor kastrerer man egentlig en tispe?

Er det pga av løpetider og fare for å bli drektig osv. eller er det andre grunner.

Har nemlig en 6 måneder gammel tispe nå som jeg tenker det kan være lurt å bestemme seg om man skal kastrere, da det, etter hva jeg har hørt, er bedre å gjøre det før løpetid da dette minsker faren for livmorsbetennelse.

I utgangspunktet kastrerer man ikke tisper - men om man gjør det, er grunnene forskjellige. Strengt tatt er det i Norge bare lov til å kastrere av medisinske årsaker, f.eks. eggstokkcyster, jursvulster, livmorkreft også videre. Noen kastrerer også om de (eller tispene, da) plages av gjentatte innbilske svangerskap, store hormonforstyrrelser i forbindelse med løpetid også videre.

For meg blir det veldig feil å kastrere bare for å kastrere, uten å ha sett hvordan hunden faktisk er i forbindelse med løpetid (og det er vel først etter et par-tre løpetider man virkelig ser hvordan hunden "er", med tanke på hormoner også videre). At tisper har løpetid er man vel klar over før man kjøper hund, og da bør man også innfinne seg med dette. Løpetid er noe som hører med bikkja, og personlig ser jeg ingen legitim grunn til å kastrere sånn uten videre - altså uten gode medisinske/hormonelle/atferdsmessige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kastrerer man ikke tisper - men om man gjør det, er grunnene forskjellige. Strengt tatt er det i Norge bare lov til å kastrere av medisinske årsaker, f.eks. eggstokkcyster, jursvulster, livmorkreft også videre. Noen kastrerer også om de (eller tispene, da) plages av gjentatte innbilske svangerskap, store hormonforstyrrelser i forbindelse med løpetid også videre.

For meg blir det veldig feil å kastrere bare for å kastrere, uten å ha sett hvordan hunden faktisk er i forbindelse med løpetid (og det er vel først etter et par-tre løpetider man virkelig ser hvordan hunden "er", med tanke på hormoner også videre). At tisper har løpetid er man vel klar over før man kjøper hund, og da bør man også innfinne seg med dette. Løpetid er noe som hører med bikkja, og personlig ser jeg ingen legitim grunn til å kastrere sånn uten videre - altså uten gode medisinske/hormonelle/atferdsmessige årsaker.

Det er akkurat det jeg har fått inntrykk av. Men siden så mange anbefalte å kastrere så skjønte jeg ingenting, en hannhund kastrerer man jo heller ikke med mindre det er behov.

Men det var godt å vite, da blir det bare spennende med litt løpetider fremover. Er helt ny på dette, da det er min første tispe, men det er jo litt spennende også da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtter sterilisere Toya for 1 år siden ( hun var da 6 år ) og det kostet rundt 5.000kr

Siden hun hadde livmorbetennelse fikk jeg dekket dette på forsikringen.

Min hund har alltid vært matvrak, men synes hun legger enda lettere på seg nå.

I tillegg har hun fått masse "fjone" pels, noe jeg ikke er særlig happy for. Men men

Det viktigste er at bikkja er frisk og rask. Hun jakter som en kanon fortsatt så ikke merket noen forskjell på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...