Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering av tispe


Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har erfaring med kastrering av tispe? Tenker spessielt på kun fjerning av eggstokkene da det fortsatt er igjen litt østrogenproduksjon, men annet er av stor interresse det og!

Legger kastrerte tisper lettere på seg? Og hva er ca pris for inngrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det som kalles en sterilisering av tisper i Norge er pr i dag en kastrering. Så det er fysisk fjerning av eggstokker og ikke bare å kutte dem over som er definisjonen av sterilisering. I noen tilfeller fjerner man også livmoren i tillegg. Så det er ingen forskjell på "sterilisering" av tisper og kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det var jo kastrering hun snakket om.

Ja og nå har jeg forklart at kastrering og sterilisering av tisper er akkurat det samme..

Men for å svare så koster inngrepet ett sted mellom 4000-10.000kr avhengig av hvor man gjør det. Det er avhengig av hvorfor man gjør det om det dekkes av forsikringsselskapet.

Det er individuelt om tisper blir mer sultne og mer matvrak, min tispe har ikke forandret seg noe etter kastreringen. Hun røyter to ganger i året og er matvrak men har ikke endret adferd mtp mat etter kastreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men på sterilisering av hund skjærer man jo bare over sæd/eggelederen og dyret får jo fortsatt løpetid og har fortsatt hormonproduksjon men kan ikke forplante seg. Etter hva jeg har skjønt og hørt værtfal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Takk for svar!

Men på sterilisering av hund skjærer man jo bare over sæd/eggelederen og dyret får jo fortsatt løpetid og har fortsatt hormonproduksjon men kan ikke forplante seg. Etter hva jeg har skjønt og hørt værtfal..

Nei, det forekommer ikke sterilisering av hunder i norge rutinemessig i dag. De fjerner alt på både hanner og hunner, altså som sagt tidligere de kastreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble kastrert pga. eggstokkcyster, og da hun ble kvitt dette ble hun mye mer stabil mentalt sett. Hun ble også mye lettere å ha med å gjøre, og det virket også som om hun hadde det bedre selv - hun ble gladere og litt barnsligere, bare for å menneskeliggjøre litt.

Hun er minst like matvrak som hun var før, og som tidligere må matinntaket hennes overvåkes nøye for å hindre at hun legger på seg for mye.

Tidligere hadde hun to tydelige røyteperioder, nå har disse sklidd litt mer ut slik at hun røyter jevnt over mye, og ekstra mye et par ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest LeenaM
Men for å svare så koster inngrepet ett sted mellom 4000-10.000kr avhengig av hvor man gjør det.

Oi, koster det så masse? På kanin kostet det 1200,- her, fordi de er så små (og fordi det var hunnkaniner), så det blir vanskeligere å komme til. Da hadde jeg trodd at det var billigere på hund, som er endel større enn en liten hermelin-blanding. Vi trenger ikke diskutere dette altså, jeg bare ville si at jeg synes det var veldig rart :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispa mi på 4 fjernet både livmor og eggstokker da hun var ca 1,5 år. Ikke røyter hun mer og ikke sliter vi med vekta. Eneste forskjellen på henne er at hun ikke har løpetid :wub:

Men har hørt fra flere, spesielt kanskje de som har langhåra hunder, at de får dårligere pels og røyter mer. Noen får problem med urinlekkasje som skrevet før, mens noen sliter med vekta.

Og ja, det er dyrt. Det koster vel 5000 og et eller annet på den klinikken der jeg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kastrerte tisper får visstnok problemer med urinlekkasjer når de blir eldre.

Derfor jeg tenkte å bare ta eggstokkene, ikke livmora. Da produserer de vistnok noe østrogen som gjør at de ikke plages med urinlekasjer og "alzheimer" når de blir gamle. Er ikke så mange klinikker som praktiserer å kun ta eggstokkene, men de som gjør det annbefaler det. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg tenkte å bare ta eggstokkene, ikke livmora. Da produserer de vistnok noe østrogen som gjør at de ikke plages med urinlekasjer og "alzheimer" når de blir gamle. Er ikke så mange klinikker som praktiserer å kun ta eggstokkene, men de som gjør det annbefaler det. :wub:

Så vidt jeg veit er det helt motsatt av hvordan man gjør det på folk, så er du sikker på at du har forstått det riktig? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er ganske sikker.

Okay, jeg syns det fortsatt høres rart ut jeg, så det skal jeg jammen meg sjekke :wub: Jeg har nemlig fjerna livmora sjøl, og slipper å gå på østrogen fordi jeg fortsatt har eggstokker. Nå er det rett nok litt forskjell på menneske- og hunde-anatomi, men jeg klarer ikke å se for meg at det SÅ stor forskjell på forplantningsorganene.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det mye nyttig.

Har værtfal hørt det hvis man beholder livmora så produseres det litt østrogen. Men jeg er ingen ekspert på det området akkuratt :wub:

Det sto ikke så mye nyttig der i forhold til det vi diskuterer? Snarere tvert i mot, der står det

Så over til myteknekkingen:

Kastering av en hunnkatt: Kirurgisk fjerning av livmor og ovarier fra katten. Hunnkatter steriliseres ikke. De kastreres.

Kastrering av hanner: Kirurgisk fjerning av testikler.

Hvorfor: Eneste sikre fødselskontroll

Vil en kastrert hunnkatt kunne få løpetid: Nei

Gode årsaker for å kastrere hunnkatter: Risikoen for brystkreftsvulster reduseres dersom katten kastreres før første løpetid.

Blir katter fete etter kastrering: Hvis katten får tilgang til aktivitet og en dertil passende diett, er kastrering i seg selv ingen årsak til fete katter.

Burde ikke hunnkatter få minst ett kull før kastrering: Nei. Katter trenger ikke å få kull for å utvikle seg

Men hvis du leser denne artikkelen om østrogen, så står det der at det er eggstokkene som i all hovedsak produserer østrogen:

De naturlig forekommende østrogenene produseres primært i eggstokkene hos kvinner i reproduktiv alder og i placenta (morkaken), men de dannes også til en viss grad i testikler og binyrebark (se binyrene). Binyrebarken danner også androstenedion som kan omdannes til østron i organer som har enzymet aromatase, som f.eks. fettvev, muskulatur og benvev. Østrogenene østradiol, østriol og østron finnes i serum hovedsakelig bundet til albumin, men østradiol binder seg også til kjønnshormonbindende globulin (SHBG). Østron og østradiol gjøres mindre aktive i leveren ved at de omdannes til østriol som modifiseres, gjøres vannløselig og skilles ut gjennom galle eller urin.

Selv om man gjerne kaller kastrering av hunnkatter og tisper sterilisering, så fjerner man alltid eggstokkene samtidig med livmoren (har ihvertfall gjort det på alle slike operasjoner jeg har vært med på) her i Norge. Det er mulig de steriliserer i land som f.eks USA, men der har de liksom silikoninnlegg i testiklene på kastrerete hannhunder også fordi de ikke skal føle seg mindre mannlige også :rolleyes: , det er liksom ikke helt den samme praksisen her og der, heldigvis.

Anbefales det å kastrere en 4-5 år gammel tispe?

Vi har nemlig planer om å gjøre det..

Det spørs vel hvorfor man kastrerer en 4-5 år gammel tispe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne slenge dette spørsmålet inn her.

Hvorfor kastrerer man egentlig en tispe?

Er det pga av løpetider og fare for å bli drektig osv. eller er det andre grunner.

Har nemlig en 6 måneder gammel tispe nå som jeg tenker det kan være lurt å bestemme seg om man skal kastrere, da det, etter hva jeg har hørt, er bedre å gjøre det før løpetid da dette minsker faren for livmorsbetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne slenge dette spørsmålet inn her.

Hvorfor kastrerer man egentlig en tispe?

Er det pga av løpetider og fare for å bli drektig osv. eller er det andre grunner.

Har nemlig en 6 måneder gammel tispe nå som jeg tenker det kan være lurt å bestemme seg om man skal kastrere, da det, etter hva jeg har hørt, er bedre å gjøre det før løpetid da dette minsker faren for livmorsbetennelse.

I utgangspunktet kastrerer man ikke tisper - men om man gjør det, er grunnene forskjellige. Strengt tatt er det i Norge bare lov til å kastrere av medisinske årsaker, f.eks. eggstokkcyster, jursvulster, livmorkreft også videre. Noen kastrerer også om de (eller tispene, da) plages av gjentatte innbilske svangerskap, store hormonforstyrrelser i forbindelse med løpetid også videre.

For meg blir det veldig feil å kastrere bare for å kastrere, uten å ha sett hvordan hunden faktisk er i forbindelse med løpetid (og det er vel først etter et par-tre løpetider man virkelig ser hvordan hunden "er", med tanke på hormoner også videre). At tisper har løpetid er man vel klar over før man kjøper hund, og da bør man også innfinne seg med dette. Løpetid er noe som hører med bikkja, og personlig ser jeg ingen legitim grunn til å kastrere sånn uten videre - altså uten gode medisinske/hormonelle/atferdsmessige årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kastrerer man ikke tisper - men om man gjør det, er grunnene forskjellige. Strengt tatt er det i Norge bare lov til å kastrere av medisinske årsaker, f.eks. eggstokkcyster, jursvulster, livmorkreft også videre. Noen kastrerer også om de (eller tispene, da) plages av gjentatte innbilske svangerskap, store hormonforstyrrelser i forbindelse med løpetid også videre.

For meg blir det veldig feil å kastrere bare for å kastrere, uten å ha sett hvordan hunden faktisk er i forbindelse med løpetid (og det er vel først etter et par-tre løpetider man virkelig ser hvordan hunden "er", med tanke på hormoner også videre). At tisper har løpetid er man vel klar over før man kjøper hund, og da bør man også innfinne seg med dette. Løpetid er noe som hører med bikkja, og personlig ser jeg ingen legitim grunn til å kastrere sånn uten videre - altså uten gode medisinske/hormonelle/atferdsmessige årsaker.

Det er akkurat det jeg har fått inntrykk av. Men siden så mange anbefalte å kastrere så skjønte jeg ingenting, en hannhund kastrerer man jo heller ikke med mindre det er behov.

Men det var godt å vite, da blir det bare spennende med litt løpetider fremover. Er helt ny på dette, da det er min første tispe, men det er jo litt spennende også da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtter sterilisere Toya for 1 år siden ( hun var da 6 år ) og det kostet rundt 5.000kr

Siden hun hadde livmorbetennelse fikk jeg dekket dette på forsikringen.

Min hund har alltid vært matvrak, men synes hun legger enda lettere på seg nå.

I tillegg har hun fått masse "fjone" pels, noe jeg ikke er særlig happy for. Men men

Det viktigste er at bikkja er frisk og rask. Hun jakter som en kanon fortsatt så ikke merket noen forskjell på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...