Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn å gå pent med klikker


Mirai

Recommended Posts

Vicky; folk velger jo ulike måter å trene hundene sine på, og selv om du vil bruke din metode, så er ikke det nødvendigvis det riktige for alle av den grunn.

Jeg personlig tror man får igjen for trening med positiv forsterkning, man kan jo også ha lært inn en "nei"-kommando, uten å "ta" hunden av den grunn. Bare lære en nei/stopp-kommando, som fungerer i de tilfellene du nevner, hvor "noe annet" er mer interessant.

Jeg blir litt skeptisk når folk kritiserer andres metoder slik - de fleste vet best hva de selv og sin egen hund trives med.

kritiserer ikke, men jeg lurer på hvorfor man må gjøre det så uhyre komplisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 196
  • Created
  • Siste svar
Det stemmer og jeg kan ikke bruke noe makt på mine hunder i innlæringer for da ødelegger jeg dem.

men hvis de er så svake i psyken, holder det ikke da med et nei? bare lurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid, så vidt jeg veit kan ikke du så mye mer om klikkertrening enn de andre som har svart her.

Jeg syns ikke det er en komplisert måte å gjøre det på, for jeg ser jo at det har funket med andre. Jeg har mer lyst til å prøve det, enn å røske til eller klype i øret.

Jeg er ikke interessert i å gjøre det, sånn egentlig.

Charlotte: Nei, hadde jeg vært konsekvent fra begynnelsen hadde jeg nok ikke hatt problemet i dag. Flott at du klarte det, men sånn er det nå en gang ikke for meg nå. Derfor er jeg ute etter en måte å gjøre det på. En annen en enn å nappe i båndet, som mange har rådet meg til tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kritiserer ikke' date=' men jeg lurer på hvorfor man må gjøre det så uhyre komplisert?[/quote']

Hvis man mener at den "kompliserte" metoden er bedre enn den enkle, så tar man selvfølgelig den beste metoden. Å ta det alternativet som tar kortest tid er sjeldent det beste når det er snakk om å gjøre noe grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid, så vidt jeg veit kan ikke du så mye mer om klikkertrening enn de andre som har svart her.

Jeg syns ikke det er en komplisert måte å gjøre det på, for jeg ser jo at det har funket med andre. Jeg har mer lyst til å prøve det, enn å røske til eller klype i øret.

Jeg er ikke interessert i å gjøre det, sånn egentlig.

Charlotte: Nei, hadde jeg vært konsekvent fra begynnelsen hadde jeg nok ikke hatt problemet i dag. Flott at du klarte det, men sånn er det nå en gang ikke for meg nå. Derfor er jeg ute etter en måte å gjøre det på. En annen en enn å nappe i båndet, som mange har rådet meg til tidligere.

Har vært på seminarer å hørt på. Så jeg vet godt hvordan det fungerer. Greit at du syns det, jeg bare spurte hvorfor man ikke kunne gjøre det mer effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det å si ifra en gang for alle er den beste. Den er hvertfall 100% sikker om man gjør det riktig. Derimot med godbit og slikt kan man aldri være sikker på om hunden kommer til å dra igjen. Det kan jo alltids hende det kommer noe som er mer interessant enn godbiten. Jeg syns min metode er mest effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ville du trent inn/trente du inn å gå pent i bånd da?

Du skjønner det, at om man trener det inn riktig vil hunden vite at å gå pent er den eneste måten å komme seg framover på og i tillegg veit hunden at det øker sannsynligheten for å få belønning, mens å trekke i båndet = ikke belønning, og den kommer seg ikke framover.

Som jeg skrev på side 1 i denne diskusjonen, trener man inn riktig med klikkertrening vil man få en hund som har lyst til å gå pent i bånd fordi det lønner seg, og er den eneste måten å komme seg framover på.

Jeg mener at det å si ifra en gang for alle er den beste. Den er hvertfall 100% sikker om man gjør det riktig. Derimot med godbit og slikt kan man aldri være sikker på om hunden kommer til å dra igjen. Det kan jo alltids hende det kommer noe som er mer interessant enn godbiten. Jeg syns min metode er mest effektiv.

Hvorfor er din måte så mye sikrere enn klikkermetoden? Hvordan kan man være sikker på at hunden aldri trekker igjen med din metode?

Å rykke i båndet eller klype i øret når hunden drar kan ikke bare skape negative assiasjoner til båndet, men også til andre hunder, mennesker og andre ting, og i tillegg kan det faktisk hende at det slettes ikke fungerer i det hele tatt å rykke i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det å si ifra en gang for alle er den beste. Den er hvertfall 100% sikker om man gjør det riktig. Derimot med godbit og slikt kan man aldri være sikker på om hunden kommer til å dra igjen. Det kan jo alltids hende det kommer noe som er mer interessant enn godbiten. Jeg syns min metode er mest effektiv.

Det er jo der folk er uenige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot med godbit og slikt kan man aldri være sikker på om hunden kommer til å dra igjen. Det kan jo alltids hende det kommer noe som er mer interessant enn godbiten. Jeg syns min metode er mest effektiv.

Cita vil heller hilse på andre mennesker og noen ganger heller snuse i grøften enn å ha godbiten min.. (Bare spør Birte, siden vi går turer sammen hver dag og arbeider med det!). For hvis Cita driter i godbiten, så er det noe annet hun vil oppnå. Men hun oppnår ikke det hun vil før hun går fint i båndet - og det vet hun, og derfor drar hun ikke i båndet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen funker det å gi hunden beskjed én gang for alle at den ikke skal rykke i båndet og så vil den aldri gjøre det igjen. Vel flott for den som får DET til.

For MEG har ikke det funket. Jeg skal begynne nå å trene inn klikkervarianten rett og slett fordi at hun ALDRI vil lære å gå pent hvis jeg står og skriker og nykker i andre enden på båndet.

Men til klikker folka:

Når dere skal lære inn fra begynnelsen å gå pent hva gjør dere når dere går tur i skogen da?

Stopper dere opp HVER gang hunden trekker i båndet?

Isåfall vil jeg og Pito bruke 5 timer på en tur vi vanligvis bruker én på og hun vil være så tykk at hun triller ned igjen pga alle godbitene :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om ett knip i øret hindrer hunden i å dra i båndet flere ganger, uansett hva den vil oppnå, sier ikke det noe? :s

meg sier det at til og med det å f.eks møte en annen hund eller menneske ikke er verdt det, fordi det klypet var forferdelig...?

Og ja, hunden trenger ikke være opptatt etter godbiten... det kan like gjerne være det å hilse på andre hunder, mennesker, få lov til å snuse på noe osv.

Og om man trener klikkertrening, hvorfor skal man plutselig bruke straff når man skal lære inn å gå pent i bånd? :? Man skal jo ikke blande treningsmetodene uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til klikker folka:

Når dere skal lære inn fra begynnelsen å gå pent hva gjør dere når dere går tur i skogen da?

Stopper dere opp HVER gang hunden trekker i båndet?

Isåfall vil jeg og Pito bruke 5 timer på en tur vi vanligvis bruker én på og hun vil være så tykk at hun triller ned igjen pga alle godbitene

Jepp.. Det kan ta himla lang tid, men resultatet blir en hund som holder kontakten med deg hele tiden.. og innimellom kan du si "værsågod" og la hunden få snuse i skogen/slippe den løs etc...

Og når de 5 timene med gå-pent-i-bånd treningen er over er resultatet fantastisk!! Og du får en lykkelig hund som forbinder båndet med noe positivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager..noen har misforstått... :-o

Å lære inn gå pent med klikker betyr jo ikke at man lar hunden trekke hvis den føler for det?Paralellt så nekter man jo hunden videre fremdrift ved å stoppe opp hvis den trekker?(negativ straff)

De hundene jeg har møtt som har lært å gå pent ved den måten går virkelig pent.Nettop fordi de vet at det er eneste måten å oppnå noe som helst på.Godbiten for å gå pent er bare med på å forsterke atferden.Jeg ser ikke at det er så himla komplisert?

Men det jeg ser er at mange av de som avlærer bikkja si "en gang for alle"

har en fantastisk selektiv hukomelse.Jeg har en tante som trener Nordenstam og hun har vel tatt hunden sin en gang for alle sånn ca 2000 ganger nå,men insisterer fortsatt på at hun bare har behøvd å gjøre det èn gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om ett knip i øret hindrer hunden i å dra i båndet flere ganger, uansett hva den vil oppnå, sier ikke det noe? :s

meg sier det at til og med det å f.eks møte en annen hund eller menneske ikke er verdt det, fordi det klypet var forferdelig...?

Og ja, hunden trenger ikke være opptatt etter godbiten... det kan like gjerne være det å hilse på andre hunder, mennesker, få lov til å snuse på noe osv.

Og om man trener klikkertrening, hvorfor skal man plutselig bruke straff når man skal lære inn å gå pent i bånd? :? Man skal jo ikke blande treningsmetodene uansett!

JA! :) =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. Det kan ta himla lang tid, men resultatet blir en hund som holder kontakten med deg hele tiden.. og innimellom kan du si "værsågod" og la hunden få snuse i skogen/slippe den løs etc...

Og når de 5 timene med gå-pent-i-bånd treningen er over er resultatet fantastisk!! Og du får en lykkelig hund som forbinder båndet med noe positivt...

Årraith :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg mener at det å si ifra en gang for alle er den beste. Den er hvertfall 100% sikker om man gjør det riktig. Derimot med godbit og slikt kan man aldri være sikker på om hunden kommer til å dra igjen. Det kan jo alltids hende det kommer noe som er mer interessant enn godbiten. Jeg syns min metode er mest effektiv."

"effektiv" eller uhuman? Sier du at du har tatt hunden din EN gang så har den aldri trukket i båndet mer?? hva gjorde du da?? Elektrosjokk eller?? Et knip i øret?? serriøst?? :? Så går den fint, har du noen gang møtt en hund som er litt "hard i nøtta" ?? (regner med du har det siden du har så mange "kurs" eller noe..) Skjønner ikke hvordan dere nordenstammere får sånt til jeg, min toller hadde vertfall ikke latt seg gå fint i bånd p.g.a at noen forsøker å rive av han øret.. Nei prøv det som benedicte og de andre "Klikkerfolkene" har sagt..Konsekvent! :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg mener at det å si ifra en gang for alle er den beste. Den er hvertfall 100% sikker om man gjør det riktig. Derimot med godbit og slikt kan man aldri være sikker på om hunden kommer til å dra igjen. Det kan jo alltids hende det kommer noe som er mer interessant enn godbiten. Jeg syns min metode er mest effektiv."

"effektiv" eller uhuman? Sier du at du har tatt hunden din EN gang så har den aldri trukket i båndet mer?? hva gjorde du da?? Elektrosjokk eller?? Et knip i øret?? serriøst?? :? Så går den fint, har du noen gang møtt en hund som er litt "hard i nøtta" ?? (regner med du har det siden du har så mange "kurs" eller noe..) Skjønner ikke hvordan dere nordenstammere får sånt til jeg, min toller hadde vertfall ikke latt seg gå fint i bånd p.g.a at noen forsøker å rive av han øret.. Nei prøv det som benedicte og de andre "Klikkerfolkene" har sagt..Konsekvent! :):D

=D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev på side 1 i denne diskusjonen, trener man inn riktig med klikkertrening vil man få en hund som har lyst til å gå pent i bånd fordi det lønner seg, og er den eneste måten å komme seg framover på.

Hvorfor er din måte så mye sikrere enn klikkermetoden? Hvordan kan man være sikker på at hunden aldri trekker igjen med din metode?

Å rykke i båndet eller klype i øret når hunden drar kan ikke bare skape negative assiasjoner til båndet, men også til andre hunder, mennesker og andre ting, og i tillegg kan det faktisk hende at det slettes ikke fungerer i det hele tatt å rykke i båndet.

fordi hunden vet at ubehaget kommer selv om det andre mennesket har noe godt. Det kan alltid komme noe som er bedre enn det du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...