Gå til innhold
Hundesonen.no

Å slanke hunden


MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Litt kort fortalt har jeg en snart 8 år gammel tispe som alltid har litt lett for å legge på seg. Etter sterilisering for 1 år siden er det blitt verre. I høst holdt hun seg bra, men nå i vinter har hun est ut. Til tross for god mosjon hver dag.

Har startet med en slankedagbok hvor jeg skriver hvor mye mosjon, hvor mye mat og skal veie henne 1 gang i uka.

Men har noen spørsmål:

1) Mener å ha hørt at hunder også øker forbrenningen ved å få mat flere ganger om dagen. Nå får hun mat to ganger om dagen. Kan det være en ide med mat 3 ganger om dagen ?

2) Hun får nå light for, men burde jeg prøve et slankefor fra veterinæren ( er vel RC, Hill's og Eukanuba som har dette ? )

Er det bedre enn light for når hun skal ned i vekt ? Så får man heller bruke light for når hun er nede i vekt som vedlikeholds for

3) Jeg vil gjerne bruke VH, men det blir så små mengde av dette. Ei vennine av meg mener at kylling varianten er mindre fetende enn nr 33/25. Noen som vet om det stemmer ? Og er kylling fullverdig ?

Andre tips/råd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Light er vel bare ett annet navn enn de andre produsentenes navn på slankefor? Pro Plan sitt slankefor heter jo light. :icon_confused: Jo oftere du forer, jo bedre er det. Det er ikke så mye vits å fore med VogH på en hund som har lett for å legge på seg, det er jo egentlig ett for for aktive hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var forskjell på eks Hills sitt light for og slankeforet du kjøper via dyrlegen ( Hill's w/d eller hva det heter )

Bruker pr i dag Pro Plan light.

Nå skal jo i utgangspunktet VH/råforing være for alle hunder og ikke bare for aktive hunder. Argumentet er jo at det er sunnere og bedre for hundene å spise kjøtt kontra tørrfor. Men jeg vet jo at det er kraftig kost og derfor får hun det ikke nå. Men jeg ønsker jo å kunne fore med dette da jeg mener det er bra for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan minke vekten på hunden/katten?

Man må først hjelpe dyret med å endre matvaner. Kanskje hunden eller katten din spiser for mye fordi den kjeder seg (dette om den har fri tilgang på mat), mulig den er under følelsesmessig stress...Kanskje den har kommet inn i en vane med å spise for mye, eller den spiser feil mat. Kanskje den ikke får den mosjonen den trenger. Dette må endres på!

Det å starte med en vektreduksjon på hund eller katt er en stor utfordring. Du kan i samarbeid med din veterinær lykkes med å gi dyret tilbake sin idealvekt. Dermed gir du økt livskvalitet, helse og aktiviteter tilbake til dyret.

For å gå igang med vektreduksjon - forhør deg hos veterinær om han eller hun har noen gode råd å gi deg på veien. Det er også viktig med en helsesjekk før man starter med slankingen. Overvekt kan som nevnt ha andre årsaker enn bar for mye mat og lite aktivitet.

Man får kjøpt en rekke forskjellige dietfor for hunder og katter. Sjekk om det for du bruker til ditt dyr har et alternativ til diettfor. Sjekk at næringsinnhold og vitaminer er som det skal, mens mengden med kalorier og fettstoffer er redusert. På forposene står det anbefalt rasjon. Veterinærer har eget spesialfor for slanking av hund og katt, og dette er å anbefale da det inneholder de rette næringsverdier og det gir resultater.

· Man må huske at diett i seg selv ikke er nok. Man må virkelig engasjere seg i slankingen av dyret, og det er viktig å motstå fristelser som å gi hunden godbiter. Hold deg til dietten, og dersom du under trening eller annet føler for å gi godbit - ta ut en liten mengde av dagsrasjonen og bruk denne som godbiter.

· Del opp dyrets dagsrasjon i flere små måltider. Forer man tre eller fire ganger om dagen hjelper man med å døyve sult, og trang til tigging. En ekstra høy bonus er det at hunder bruker kalorier når den fordøyer maten, så om du gir flere måltider - øker du forbrenningen av kalorier.

· Dersom man i familien er vant med å gi hunden en godbit ved matbordet - isoler dyret slik at man minsker fristelsen for å slenge til den en ekstra godbit.

· Glem ikke å la dyret få mosjon. Hunden tar man med på tur, katten kan man friste til lek. Begynn mosjonering av hunden forsiktig. Gå en tur på minst 10 minutter pr dag (man bør gå mer enn dette på en dag, men med en overvektig hund kan det hende den ikke takler mer enn en slik kort tur). Så øker man gradvis lengden på turen og aktiviteten ute, og etter endt og forhåpentligvis vellykket slankekur - så han man fått en hund eller katt som har fått tilbake livsgnisten og idealvekten.

OBS!! Vær forsiktig med å bare kutte drastisk ned på dyrets inntak av mat. Hurtigslanking er effektivt, men ikke særlig bra dersom dyret må ta av en god del kilo. Rådfør deg alltid med veterinær før du begynner en skikkelig slankekur på hunden eller katten.

For økt vomfyll som metthetsfølelse for hunden, kan du gi kokte grønnsaker, revne gulrøtter, kålrabi, blomkål ol.

Kyllingvarianten til V&H er nok litt mindre fet ja, da den andre inneholder laks - som er en fet fisk. Kyllingen er fullverdig, men inneholder ikke omega 3. Gir du v&h så tilsett grønnsaker for å gi mer metthetsfølelse. Man kan slanke en hund på v&h også, så lenge man finner riktig mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Light og slankemat fra veterinæren er to forskjellige ting, jeg bruker slankematen fra veterinæren HILLS r/d er slanke maten, w/d er den man stabiliserer med når hunden har gått ned det man ønsker) og syntes det er lettere å få hun ned på det, jeg gir hun mat 3 ganger om dagen.

Jeg prøvde også å fore på V&H kylling, ringte og spurte produsenten og de sa at det ikke var fullverdig hvis man skal fore på det heletiden, da bør man fore på enten tørrfor eller annet kjøtt itillegg.

Hvor mye aktivitet får hun hver dag?

Jeg pleier å legge inn en leketur med andre hunder pr dag, da får hun beveget seg skikkelig og at det er trening blir liksom glemt.

Når det blir varmere ute så kan man også begynne å svømme hunden, mener å huske at du svømmer hun mye etter båt, eller blandre jeg deg og en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye aktivitet får hun hver dag?

Jeg pleier å legge inn en leketur med andre hunder pr dag, da får hun beveget seg skikkelig og at det er trening blir liksom glemt.

Når det blir varmere ute så kan man også begynne å svømme hunden, mener å huske at du svømmer hun mye etter båt, eller blandre jeg deg og en annen?

Takk for svar.

Det stemmer det, vi pleier å svømme en del om sommeren ( dvs jeg ror og hun svømmer )

Vi har gått på ski hver eneste dag, bortsett fra de siste to ukene. Da har vi gått til fots

Hun får minimum 1 times "mosjons" tur hver dag ( ski, gå - og sykkel når det kommer ). Noen få dager blir det ikke så mye, men vi prøver å ha 1 time hver dag, gjerne litt mer.

Tror ikke det å gå er så mye trim for henne nå som det er båndtvang ( hun er veldig selvtrimmende når hun kan løpe løs ). Så jeg burde vel jogge litt og finne områder som er fritatt for båndtvangen hvor hun kan rase løs.

Dessverre leker hun ikke med andre hunder, så det uttgår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å resusere mengden fôr jeg gir til hunden jeg da... Og selvfølgelig holde hunden i aktivitet. Mine hunder legger på seg av å få mange måltider om dagen, så f.eks Yippie får bare mat om kvelden (1/2 av det som står anbefalt på sekken...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan minke vekten på hunden/katten?

Man må først hjelpe dyret med å endre matvaner. Kanskje hunden eller katten din spiser for mye fordi den kjeder seg (dette om den har fri tilgang på mat), mulig den er under følelsesmessig stress...Kanskje den har kommet inn i en vane med å spise for mye, eller den spiser feil mat. Kanskje den ikke får den mosjonen den trenger. Dette må endres på!

klippetbortmasselurt.

:shocked: Den eneste hunden jeg har hatt som regulerte matinntaket selv etter aktivitetsnivå, var Bimbo bedlington. Han spiste aldri før han var god og sliten etter tur, løping, leking. De hundene jeg har nå, er jeg redd ville spist seg ihjel om de fikk fri tilgang på mat. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det stemmer det, vi pleier å svømme en del om sommeren ( dvs jeg ror og hun svømmer )

Vi har gått på ski hver eneste dag, bortsett fra de siste to ukene. Da har vi gått til fots

Hun får minimum 1 times "mosjons" tur hver dag ( ski, gå - og sykkel når det kommer ). Noen få dager blir det ikke så mye, men vi prøver å ha 1 time hver dag, gjerne litt mer.

Tror ikke det å gå er så mye trim for henne nå som det er båndtvang ( hun er veldig selvtrimmende når hun kan løpe løs ). Så jeg burde vel jogge litt og finne områder som er fritatt for båndtvangen hvor hun kan rase løs.

Dessverre leker hun ikke med andre hunder, så det uttgår

Det høres jo ut som om du er veldig aktiv, og det tror jeg du er. Noen ganger ender man ganske enkelt opp med en hund som av forskjellige årsaker legger lett på seg likevel. Når "alt" annet stemmer, dvs mosjon, aktivitet og helse osv, så er gjenstår det bare å kutte ned på mengden mat. Her må man være knallhard, og ja, det kan føles hjerterått til tider. Det er ikke umulig å slanke en hund på V&H (jeg har brukt både 33 og 25), man må bare være ekstra streng. Sulten kan jo hunden være uansett hvor mye mat den får (og ida, her kommer raseforskjeller inn, haha!). Du kan jo vurdere om det finnes måter å gjøre mosjonen enda mer krevende på; i stedet for å gå langs fortauet kan hun trekke deg, eller i stedet for å tusle på flat mark, kan dere gå i ulendt terreng, eller i snø. Alle monner drar, tenker jeg! :whistle:

Men altså: vær hard, gi mindre mat. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer mine tre sloughis med V&H og diverse andre kjøttråvarer, og synes det er ganske enkelt å justere hundenes vekt opp eller ned. Skal jeg ha noen ned i vekt, så kan jeg for eksempel:

* gi mindre mengder mat

* blande V&H med vann

* gi V&H i kombinasjon med magre kjøttråvarer

* gi maten på en måte som tar lengre tid å spise (f.eks. frosset)

...men jeg er kanskje litt heldig som har en rase med mye muskler og lite kroppsfett. De forbrenner maten ganske kjapt, for å si det sånn. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Låner denna litt jeg. For før sleit jeg med å få bikkja opp i vekt, nå sliter jeg med det motsatte :)

Han får ca 150g tørrfor + 100g vogh om dagen. Er det fremdeles for mye?

(han får minst 2 timer tur om dagen(vel, litt mindre når det har vært kokvarmt), + anna aktivisering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en bekant som provade allt utan att få hunden ned i vikt. Det sista hon provade var BARA vom og hundemat och så lite kolhydrater som möjligt. Det har fungerat kanonbra. Jag tror nog att det, precis som hos människor, ofta är kolhydraterna, inte fettet, som är boven vid övervikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tispe som alltid har slitt med vekten, uavhengig av aktivitetsnivå.

Det som funket for henne var Eukanuba light. Der kunne hun få så mye i volum at hun ble mett. Ved å bare redusere mengden av det vanlig foret, ble hun bar edesperat etter å stjele og spise alt mulig, men med Eukanuba light, gikk det bra, og vekten gikk ned. Jeg har flere bekjente som har brukt dette med godt resultat.

Et annet for som også gir resultat er Specific geriatril, et for for eldre hunder. Også dette foret kunne jeg gi i en såpass mengde at hun følte seg mett, mens vekten gikk ned.

Nå er hun snart 13 år og jeg har sluttet å prøv eå holde henne helt "fit" hun får være litt rund. Nå går hun på ProPlan for gamle hunder, og det funker også bra. I slankeperioder har jeg begrenset mengden litt og vekten har gått ned, men ikke så raskt som med Specifi og Eukanuba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Rapet gulrot funker bra her når labbisen må strammes opp litt.

Mindre mat, litt gulrot for å gi metthetsfølelse. (Svarte hunder kan bli misfarget i pelsen av gulrotfôring over lengre tid.)

Hun er 22 kg +/- og får 1 knapp IKEAkopp med seniorfôr til frokost (jeg aner ikke hvor mye en sånn en rommer jeg...) :icon_confused:

Til kvelds får hun ca 170 gr V&H, varierer mellom nr 25 og 33.

Var ikke hunden 8 år? Kanskje en idè å prøve senior, kan hende det fungerer bedre enn light.

En sheltieoppdretter jeg kjenner gir hundene sine rå kålrot i perioder når vekten er i meste laget, har ikke prøvd det selv men hun er veldig fornøyd med resultatet.

Sykling er jo også en fin mosjonsmåte om ikke hunden er "selvtrimmende" :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...