Gå til innhold
Hundesonen.no

Å slanke hunden

MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Litt kort fortalt har jeg en snart 8 år gammel tispe som alltid har litt lett for å legge på seg. Etter sterilisering for 1 år siden er det blitt verre. I høst holdt hun seg bra, men nå i vinter har hun est ut. Til tross for god mosjon hver dag.

Har startet med en slankedagbok hvor jeg skriver hvor mye mosjon, hvor mye mat og skal veie henne 1 gang i uka.

Men har noen spørsmål:

1) Mener å ha hørt at hunder også øker forbrenningen ved å få mat flere ganger om dagen. Nå får hun mat to ganger om dagen. Kan det være en ide med mat 3 ganger om dagen ?

2) Hun får nå light for, men burde jeg prøve et slankefor fra veterinæren ( er vel RC, Hill's og Eukanuba som har dette ? )

Er det bedre enn light for når hun skal ned i vekt ? Så får man heller bruke light for når hun er nede i vekt som vedlikeholds for

3) Jeg vil gjerne bruke VH, men det blir så små mengde av dette. Ei vennine av meg mener at kylling varianten er mindre fetende enn nr 33/25. Noen som vet om det stemmer ? Og er kylling fullverdig ?

Andre tips/råd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Light er vel bare ett annet navn enn de andre produsentenes navn på slankefor? Pro Plan sitt slankefor heter jo light. :icon_confused: Jo oftere du forer, jo bedre er det. Det er ikke så mye vits å fore med VogH på en hund som har lett for å legge på seg, det er jo egentlig ett for for aktive hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var forskjell på eks Hills sitt light for og slankeforet du kjøper via dyrlegen ( Hill's w/d eller hva det heter )

Bruker pr i dag Pro Plan light.

Nå skal jo i utgangspunktet VH/råforing være for alle hunder og ikke bare for aktive hunder. Argumentet er jo at det er sunnere og bedre for hundene å spise kjøtt kontra tørrfor. Men jeg vet jo at det er kraftig kost og derfor får hun det ikke nå. Men jeg ønsker jo å kunne fore med dette da jeg mener det er bra for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan minke vekten på hunden/katten?

Man må først hjelpe dyret med å endre matvaner. Kanskje hunden eller katten din spiser for mye fordi den kjeder seg (dette om den har fri tilgang på mat), mulig den er under følelsesmessig stress...Kanskje den har kommet inn i en vane med å spise for mye, eller den spiser feil mat. Kanskje den ikke får den mosjonen den trenger. Dette må endres på!

Det å starte med en vektreduksjon på hund eller katt er en stor utfordring. Du kan i samarbeid med din veterinær lykkes med å gi dyret tilbake sin idealvekt. Dermed gir du økt livskvalitet, helse og aktiviteter tilbake til dyret.

For å gå igang med vektreduksjon - forhør deg hos veterinær om han eller hun har noen gode råd å gi deg på veien. Det er også viktig med en helsesjekk før man starter med slankingen. Overvekt kan som nevnt ha andre årsaker enn bar for mye mat og lite aktivitet.

Man får kjøpt en rekke forskjellige dietfor for hunder og katter. Sjekk om det for du bruker til ditt dyr har et alternativ til diettfor. Sjekk at næringsinnhold og vitaminer er som det skal, mens mengden med kalorier og fettstoffer er redusert. På forposene står det anbefalt rasjon. Veterinærer har eget spesialfor for slanking av hund og katt, og dette er å anbefale da det inneholder de rette næringsverdier og det gir resultater.

· Man må huske at diett i seg selv ikke er nok. Man må virkelig engasjere seg i slankingen av dyret, og det er viktig å motstå fristelser som å gi hunden godbiter. Hold deg til dietten, og dersom du under trening eller annet føler for å gi godbit - ta ut en liten mengde av dagsrasjonen og bruk denne som godbiter.

· Del opp dyrets dagsrasjon i flere små måltider. Forer man tre eller fire ganger om dagen hjelper man med å døyve sult, og trang til tigging. En ekstra høy bonus er det at hunder bruker kalorier når den fordøyer maten, så om du gir flere måltider - øker du forbrenningen av kalorier.

· Dersom man i familien er vant med å gi hunden en godbit ved matbordet - isoler dyret slik at man minsker fristelsen for å slenge til den en ekstra godbit.

· Glem ikke å la dyret få mosjon. Hunden tar man med på tur, katten kan man friste til lek. Begynn mosjonering av hunden forsiktig. Gå en tur på minst 10 minutter pr dag (man bør gå mer enn dette på en dag, men med en overvektig hund kan det hende den ikke takler mer enn en slik kort tur). Så øker man gradvis lengden på turen og aktiviteten ute, og etter endt og forhåpentligvis vellykket slankekur - så han man fått en hund eller katt som har fått tilbake livsgnisten og idealvekten.

OBS!! Vær forsiktig med å bare kutte drastisk ned på dyrets inntak av mat. Hurtigslanking er effektivt, men ikke særlig bra dersom dyret må ta av en god del kilo. Rådfør deg alltid med veterinær før du begynner en skikkelig slankekur på hunden eller katten.

For økt vomfyll som metthetsfølelse for hunden, kan du gi kokte grønnsaker, revne gulrøtter, kålrabi, blomkål ol.

Kyllingvarianten til V&H er nok litt mindre fet ja, da den andre inneholder laks - som er en fet fisk. Kyllingen er fullverdig, men inneholder ikke omega 3. Gir du v&h så tilsett grønnsaker for å gi mer metthetsfølelse. Man kan slanke en hund på v&h også, så lenge man finner riktig mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Light og slankemat fra veterinæren er to forskjellige ting, jeg bruker slankematen fra veterinæren HILLS r/d er slanke maten, w/d er den man stabiliserer med når hunden har gått ned det man ønsker) og syntes det er lettere å få hun ned på det, jeg gir hun mat 3 ganger om dagen.

Jeg prøvde også å fore på V&H kylling, ringte og spurte produsenten og de sa at det ikke var fullverdig hvis man skal fore på det heletiden, da bør man fore på enten tørrfor eller annet kjøtt itillegg.

Hvor mye aktivitet får hun hver dag?

Jeg pleier å legge inn en leketur med andre hunder pr dag, da får hun beveget seg skikkelig og at det er trening blir liksom glemt.

Når det blir varmere ute så kan man også begynne å svømme hunden, mener å huske at du svømmer hun mye etter båt, eller blandre jeg deg og en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye aktivitet får hun hver dag?

Jeg pleier å legge inn en leketur med andre hunder pr dag, da får hun beveget seg skikkelig og at det er trening blir liksom glemt.

Når det blir varmere ute så kan man også begynne å svømme hunden, mener å huske at du svømmer hun mye etter båt, eller blandre jeg deg og en annen?

Takk for svar.

Det stemmer det, vi pleier å svømme en del om sommeren ( dvs jeg ror og hun svømmer )

Vi har gått på ski hver eneste dag, bortsett fra de siste to ukene. Da har vi gått til fots

Hun får minimum 1 times "mosjons" tur hver dag ( ski, gå - og sykkel når det kommer ). Noen få dager blir det ikke så mye, men vi prøver å ha 1 time hver dag, gjerne litt mer.

Tror ikke det å gå er så mye trim for henne nå som det er båndtvang ( hun er veldig selvtrimmende når hun kan løpe løs ). Så jeg burde vel jogge litt og finne områder som er fritatt for båndtvangen hvor hun kan rase løs.

Dessverre leker hun ikke med andre hunder, så det uttgår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å resusere mengden fôr jeg gir til hunden jeg da... Og selvfølgelig holde hunden i aktivitet. Mine hunder legger på seg av å få mange måltider om dagen, så f.eks Yippie får bare mat om kvelden (1/2 av det som står anbefalt på sekken...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan minke vekten på hunden/katten?

Man må først hjelpe dyret med å endre matvaner. Kanskje hunden eller katten din spiser for mye fordi den kjeder seg (dette om den har fri tilgang på mat), mulig den er under følelsesmessig stress...Kanskje den har kommet inn i en vane med å spise for mye, eller den spiser feil mat. Kanskje den ikke får den mosjonen den trenger. Dette må endres på!

klippetbortmasselurt.

:shocked: Den eneste hunden jeg har hatt som regulerte matinntaket selv etter aktivitetsnivå, var Bimbo bedlington. Han spiste aldri før han var god og sliten etter tur, løping, leking. De hundene jeg har nå, er jeg redd ville spist seg ihjel om de fikk fri tilgang på mat. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det stemmer det, vi pleier å svømme en del om sommeren ( dvs jeg ror og hun svømmer )

Vi har gått på ski hver eneste dag, bortsett fra de siste to ukene. Da har vi gått til fots

Hun får minimum 1 times "mosjons" tur hver dag ( ski, gå - og sykkel når det kommer ). Noen få dager blir det ikke så mye, men vi prøver å ha 1 time hver dag, gjerne litt mer.

Tror ikke det å gå er så mye trim for henne nå som det er båndtvang ( hun er veldig selvtrimmende når hun kan løpe løs ). Så jeg burde vel jogge litt og finne områder som er fritatt for båndtvangen hvor hun kan rase løs.

Dessverre leker hun ikke med andre hunder, så det uttgår

Det høres jo ut som om du er veldig aktiv, og det tror jeg du er. Noen ganger ender man ganske enkelt opp med en hund som av forskjellige årsaker legger lett på seg likevel. Når "alt" annet stemmer, dvs mosjon, aktivitet og helse osv, så er gjenstår det bare å kutte ned på mengden mat. Her må man være knallhard, og ja, det kan føles hjerterått til tider. Det er ikke umulig å slanke en hund på V&H (jeg har brukt både 33 og 25), man må bare være ekstra streng. Sulten kan jo hunden være uansett hvor mye mat den får (og ida, her kommer raseforskjeller inn, haha!). Du kan jo vurdere om det finnes måter å gjøre mosjonen enda mer krevende på; i stedet for å gå langs fortauet kan hun trekke deg, eller i stedet for å tusle på flat mark, kan dere gå i ulendt terreng, eller i snø. Alle monner drar, tenker jeg! :whistle:

Men altså: vær hard, gi mindre mat. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer mine tre sloughis med V&H og diverse andre kjøttråvarer, og synes det er ganske enkelt å justere hundenes vekt opp eller ned. Skal jeg ha noen ned i vekt, så kan jeg for eksempel:

* gi mindre mengder mat

* blande V&H med vann

* gi V&H i kombinasjon med magre kjøttråvarer

* gi maten på en måte som tar lengre tid å spise (f.eks. frosset)

...men jeg er kanskje litt heldig som har en rase med mye muskler og lite kroppsfett. De forbrenner maten ganske kjapt, for å si det sånn. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Låner denna litt jeg. For før sleit jeg med å få bikkja opp i vekt, nå sliter jeg med det motsatte :)

Han får ca 150g tørrfor + 100g vogh om dagen. Er det fremdeles for mye?

(han får minst 2 timer tur om dagen(vel, litt mindre når det har vært kokvarmt), + anna aktivisering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en bekant som provade allt utan att få hunden ned i vikt. Det sista hon provade var BARA vom og hundemat och så lite kolhydrater som möjligt. Det har fungerat kanonbra. Jag tror nog att det, precis som hos människor, ofta är kolhydraterna, inte fettet, som är boven vid övervikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tispe som alltid har slitt med vekten, uavhengig av aktivitetsnivå.

Det som funket for henne var Eukanuba light. Der kunne hun få så mye i volum at hun ble mett. Ved å bare redusere mengden av det vanlig foret, ble hun bar edesperat etter å stjele og spise alt mulig, men med Eukanuba light, gikk det bra, og vekten gikk ned. Jeg har flere bekjente som har brukt dette med godt resultat.

Et annet for som også gir resultat er Specific geriatril, et for for eldre hunder. Også dette foret kunne jeg gi i en såpass mengde at hun følte seg mett, mens vekten gikk ned.

Nå er hun snart 13 år og jeg har sluttet å prøv eå holde henne helt "fit" hun får være litt rund. Nå går hun på ProPlan for gamle hunder, og det funker også bra. I slankeperioder har jeg begrenset mengden litt og vekten har gått ned, men ikke så raskt som med Specifi og Eukanuba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Rapet gulrot funker bra her når labbisen må strammes opp litt.

Mindre mat, litt gulrot for å gi metthetsfølelse. (Svarte hunder kan bli misfarget i pelsen av gulrotfôring over lengre tid.)

Hun er 22 kg +/- og får 1 knapp IKEAkopp med seniorfôr til frokost (jeg aner ikke hvor mye en sånn en rommer jeg...) :icon_confused:

Til kvelds får hun ca 170 gr V&H, varierer mellom nr 25 og 33.

Var ikke hunden 8 år? Kanskje en idè å prøve senior, kan hende det fungerer bedre enn light.

En sheltieoppdretter jeg kjenner gir hundene sine rå kålrot i perioder når vekten er i meste laget, har ikke prøvd det selv men hun er veldig fornøyd med resultatet.

Sykling er jo også en fin mosjonsmåte om ikke hunden er "selvtrimmende" :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...