Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferhunden


Emilie

Recommended Posts

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Det som imponerer meg mest, er at det faktisk ikke er blitt fokus på dette før nå. Å se en schæfer sjangle seg avgårde i utstillingsringen sånn som de gjør nå, gjør vondt langt inni sjela. Det finnes ikke noe sundt i bevegelsene i det hele tatt.

men, det er vel for mye å håpe at det skal bli GJORT noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som imponerer meg mest, er at det faktisk ikke er blitt fokus på dette før nå. Å se en schæfer sjangle seg avgårde i utstillingsringen sånn som de gjør nå, gjør vondt langt inni sjela. Det finnes ikke noe sundt i bevegelsene i det hele tatt.

men, det er vel for mye å håpe at det skal bli GJORT noe...

Opplysning og informasjon rundt dette, samt det å IKKE støtte opp under slik avl ved å ikke kjøpe slike hunder, er forhåpentligvis med på å hjelpe til, til en viss grad i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig bra at du har fått ut den linken, Emilie! Litt folkeopplysning tror jeg er sunt. Slik at "mannen i gaten" får kunnskaper om hva som skjer ute i den vide verden, før han kjøper seg en liten schæfervalp.

Veldig bra!

Er ikke noe å si på dette, annet enn at det er helt horribelt... Det står i rasestandarden: "...enhver tendens til overvinkling vil redusere fastheten og derved bruksegenskapene..."

Hva er dette da? uff...hjelp...

et lite klipp fra pedigree dogs exposed - link jeg fant på siden du la ut Emilie... :P skremmende!

Det er visst (ifølge siden du la ut Emilie) :

"Den omtalte vinder er VA1 2006 Zamp vom Thermodos"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysning og informasjon rundt dette, samt det å IKKE støtte opp under slik avl ved å ikke kjøpe slike hunder, er forhåpentligvis med på å hjelpe til, til en viss grad i alle fall.

Tja, men det ser jo ikke akkurat ut til at det funker? Det er så mange som skal ha schæfer som bare kjøper en, uten å bry seg om det "vi" tenker på. Og det er jo på den måten de useriøse består.

Samt at de aller fleste "store" oppdretterne av rasen virkelig ikke klarer å åpne øynene for problemet, og fortsetter å både spy ut valper og faktisk påstå at det er sånn de skal være osv.

Og med tanke på at det er disse hundene som vinner på utstilling, så er det vel kanskje ikke så rart at det er disse hundene som det er mest av heller?

Man kan jo begynne å lure på om cluet med schæferkjøp er å finne den minst premierte da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hypnotisert av animasjon*

Jeg føler litt sånn "STOPP la meg få se hva som forandrer seg!"

Se mer på..

Men må ærlig si at forandringen på animasjonen ikke ser så ekstrem ut som den nok egentlig er..

Har jo vært fokus på dette noen år nå,men det er mange som krangler på det og mener det er okei...

Finnes også dem som mener at hunden er rak i ryggen siden den er det når den har bakbeina oppunder seg.

Merkelig syn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må ærlig si at forandringen på animasjonen ikke ser så ekstrem ut som den nok egentlig er..

Synes animasjonens forandringer var rimelig dramatiske jeg da.

Finnes også dem som mener at hunden er rak i ryggen siden den er det når den har bakbeina oppunder seg.

Merkelig syn..

Ryggen er vel uansett ikke akkurat helt fin, selv om hunden har krøllet sammen bena opp under buken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vet det,men enkelte sier det liksom at "Jamen se på dette bildet er jo ryggen fin" men så ser de ikke selv at det er den egentlig ikke,men det bare ser litt sånn ut om man klarer å se bort fra at den sitter på hasene nærmest der de er oppunder hunden sånn ca midt på...Og det synes jeg er merkelig.

Ja forandringene inni hunden er dramatiske ,klart..Ikke det jeg mente da..men tenker på at ryggen faktisk ikke dras ned i den grad den ofte er nede...Innvendig sett var forandringene bare helt på tur..

Jeg likte spesielt 2 hunder i denne filmen:

Og det var Volker Zollgrenzshutz Haus,og klodo von boxberg.Selv om sistnevnte kanskje er mer mallepreget.

Nå er ikke jeg noe Schæferfrik sånn at jeg ser på standarden og kan så mye om den,men rasen ligger hjertet nært og det er ihvertfall min smak sånn rent utseendemessig da...Volker er vel den jeg ærligst kan si minner om Schæfer,men noe ved den andre var bare pent,og er hvertfall bedre enn dagens!

Nei det er trist,men det er så mange raser som er triste hva gjelder utseende osv med tiden at man kan rive av seg maska og spør seg om det virkelig er slik at folk er blinde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvordan noen kan syntes det der er enten flott eller praktisk. Sjuke mennesker. :P

Snakk om å ødelegge dyra.

Det er bare trist å se på.

Fasinerende animasjon - tror ikke jeg har sett skjellettet på nådagens problemschafere før. Skremmende.

Det ender vel med at hele rasen ryker hvis det ikke gjøres no med det snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke selve standarden for rasen endret seg, bare hunden liksom. Og man trenger ikke å være en schäferfreak, ei heller hundeinteressert, for å se at noe er riv ruskende galt med dagens eksteriørschäfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt syk,så må jeg si at de aller fleste på den hannhundlista(mest brukte hanner)var flotte hunder sånn fra midten og frem til hodet..Resten bakover orker jeg ikke snakke om.Den ene var verre enn den andre!

De flotte hodene,og utrykkene hundene har(syns jeg da)men så er resten så bæææd.Huff!

Måkke få meg inn på Schæferdille greia her midt på natten jeg får hodeverk av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er akkurat det som er..Det virker som de har fått flottere ansikter/utrykk og hoder men det har likevel falt bort med baken...

Ser du har en flott Schæfer hvertfall!Så det finnes håp vel..?

Her er det etter min mening kennelklubbene og dommerene som sitter på ansvaret og autoriteten.

Det nytter ikke at de godtar slike hunder i ringen hvis det skal stoppe og snu.Vil ikke de så skjer det jo ikke noe..

Sånn er det jo med alle raser som forandres...Men et virker som om dommere og klubber bare følger strømmen og tenker at "det ikke gjør noe" at raser ender opp slik som feks din rase..og min rase,og jensen sin...

Når det er feks 50-50 med folk for og imot så blir det ikke noe sak utav det fordi dem som er imot får bare melde seg ut av utstillingsverden om vendingene blir feil for dem.Det er jo egentlig det sykeste at innen enkelte raser så er det dem som IKKE stiller ut hundene sine og vinner en masse som har de beste hundene sånn sett ut fra fornuften...

Man ser jo også de nye bulldoggene som kommer rekende..De minner jo om den opprinnelige og er jo egentlig ikke nye i det hele tatt sånn billedmessig,men blir de registrert og godkjent?Nja om en liten evighet kanskje...

Det er mange raser som er på styr,men man får jo ikke nevne dem for da er man rasist osv.Jeg digger Schæfere og de klumpete Bulldogene er megasjarmerende.Det betyr ikke at jeg ikke ser tydelig hvor galt det går når mennesker tar litt vel av..

Min egen rase Napolitansk Mastiff er jo et prakteksempelt på det.Uten å kuppe tråden med den rasen så kan man vel si at dagens Nappe er sjarmerende(synes jeg)men langt fra korrekt..Og hvor tar Corsoen veien?Joda..Den tar samme vei som sin kusine Napolitaneren ;Størst mulig,tyngst mulig,osv.

Om 10 år ser mange CC ut som dagens NApper når egentlig begge raser skulle vært identiske om ingen "gikk noe sted"

Merkelig?

Det eneste jeg tror man kan gjøre,sånn helt seriøst er og bare tviholde på sannheten og ikke la små detaljer lure oss/seg/deg sånn litt om litt.Det er ofte slik forandringene skjer.Litt etter litt ser man det,og vips så var det rene transformasjonen.

Dessverre er ikke resultatet like klart for alle så derfor er det alltids greit med en animasjon,eller ekte bilder slik at man tydelig ser forandringene...

Det er mange raser som får sånne filmer med tiden om ikke oppdretterne er mer bevisste på detaljene.

Da snakker jeg ikke flisespikkeri på hundens kosmetiske,men ihvertfall hva gjelder anatomi,og hode bør man kunne se klart hva som skjer..

Om jeg ikke sa det sist så sier jeg det nå; Jeg tror ikke oppdrettere flest ser forandringene før de har gått langt.Da er det vandt til det og ser liksom ikke hele styret...Øyet er veldig tilpassningsdyktig..

Det er som når man blir feit dag for dag og ikke merker grammene før det er 15 kg,men da synes man det er okei "ikke så veldig gale"

HVis man skulle regne % hvor mange som oppdretter Schæfer driver avl på bananer?

Og hvor mange driver avl på den gode gamle?

Av ren nysgjerrighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

SINNSYKT !

Så en video ..

Hvor det stod; Hvis avlen fortsetter som nå, kommer rasen en dag til å dø ut ..

..og jeg tviler ikke ET sekund !

De vil nok ikke dø ut, men de individene som lever kommer til å være veldig syke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt å se. Man kunne til en viss grad forstått at oppdretterne ikke var obs på det,

om utviklingen hadde skjedd gradvis gjennom flere "generasjoner" oppdrettere...

Men her snakker vi faktisk om en 20-års periode!

Når jeg bestemte meg for schäfer som første hund ifjor,

var jeg veldig klar på at jeg skulle ha en fra brukslinje.

Og kom heldigvis i kontakt med en oppdretter som har

sunne friske hunder som førsteprioritet. Og som en bonus syns

jeg slike hunder er mye flottere eksteriørmessig også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig dette med schæfer hundene som blir slik altså. Det er faktisk veldig mange som har denne rasen selv som ikke har greie på, og som ikke tenker over vinklingen i bakbeina. Jeg har sett endel fantastisk flotte bruksschæfere som er rett og fin i ryggen, og har en fin vinkel i bakbeina. Disse hundene er sunne og friske, og holder seg frisk. Det er utstillingsmiljøet som drar det så himla langt og det blir bare mer og mer ekstremt.. Jeg tror ikke mange er klar over dette når de skal kjøpe valp, og dermed støtter opp om de oppdretterne som har utstillingschampioner som ser helt grusomme ut, ubevisst. Det er viktig at det blir større fokus på dette. Jeg er glad de viste den dokumentaren på nrk2 om rase avl, og hvilke konsekvenser dette får for mange hunderaser.. Det er trist å se at rasene blir ødelagt på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg var så "uheldig" og kommentere akkurat bakparten på denne type schäfer for noen år siden. Hvorpå personen svarte at bevegelsene var så utrolig mye mer effektive med den lave bakparten enn på de med rett rygg. Jeg klarte ikke å "dy" meg og slengte tilbake: "Oi, det kan jeg ikke skjønne, for hvorfor er det da kun schäferhundene som har denne bakparten, om den skulle være så effektiv? Det er jo den eneste rasen som er så ekstremt lav bak! Ingen annen hunderase jeg har sett har denne bakparten, så det kan jo umulig være effektivt..."

Jeg likte schäferhundene tidligere, de som var i nabolaget da jeg vokste opp. De var lik hunden på avataren til Emilie :rolleyes: Og hver gang jeg ser den type schäfer (som ikke automatisk ramler sammen når den står) så er kommentaren (både fra meg og sambo): "ah! den var fin!". Om jeg stiller opp våre hunder på samme måte som en utstillingsschäfer vil også min rase bli "hellende" i ryggen, men ikke like ille som de schäferhundene som er avlet for utstilling.

Som dere ser så er hun ikke så hellende...

zuma_schafer.jpg

(Men så er ikke rasen avlet på de som er hellende i ryggen)

Og som det står på den danske siden:

Animationen viser tydeligt, hvordan sygdomme som HD, cauda equina-syndrom (afklemte nerver i cauda equina/diskusprolaps) og spondylose kan opstå i baghånden.

Jeg lurer på hvor mange linjer det finnes i Norge av rasen som ikke har spondylose? Veldig ofte får jeg høre: "nei, h*n har problemer med ryggen. Det er visst spondylose, men det gjør jo ingen ting, valpene blir jo så flotte likevel...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meget vakkert!

Dette er virkelig sunne individer tenker jeg! (ser ut som det er fra usa, men uansett det er schæferens utvikling)

Å grøss og gru... Eneste positive man kan se her, er at bikkjene faktisk klarer å løpe selv da. Det er ikke KUN sjangling. Som man desverre ser veldig mange andre steder.

Vi stod ved schæferringen på Hamar i 20 min ca vi. Og det er en skam rett og slett. Ikke bare fordi bikkjene ser ut som en flokk med forvirra høner som sjangler rundt på banen, men fordi det løper en haug med "handlere" på yttersiden av banen og piper og kvitrer for å få oppmerksomheten til dyrene. På en så oppvakt rase som schæfern SKAL være, så burde det da vel for blomsterpotte ikke være umulig å lære de dyra å LØPE på en pen måte, uten et helt sirkus utenfor ringen som tar helt av?

Han ene stod tilogmed og gjemte seg bak pappa for at bikkja ikke sku se'n. Mamma lo så tårene trillet da hu så mannen kaste seg ned bak pappa der :P Og vi kommenterte vel kanskje LITT høyt hva for noe tull de drev på med :closedeyes:

Skummelt å se. Man kunne til en viss grad forstått at oppdretterne ikke var obs på det,

om utviklingen hadde skjedd gradvis gjennom flere "generasjoner" oppdrettere...

Men her snakker vi faktisk om en 20-års periode!

Når jeg bestemte meg for schäfer som første hund ifjor,

var jeg veldig klar på at jeg skulle ha en fra brukslinje.

Og kom heldigvis i kontakt med en oppdretter som har

sunne friske hunder som førsteprioritet. Og som en bonus syns

jeg slike hunder er mye flottere eksteriørmessig også...

Og du har funnet deg en NYDELIG hund!

ps. Gratulerer med dagen til nemi, som var på lørdag :P

Men, en ting.... Ricco?? Hvorfor sier ikke du noe her inne? Som har avlsschæfere i hus og jobber tett med oppdretter? er det ikke på tide vi kan få en "oppdretters" syn på dette? :P Eller gjør du som de fleste andre schæfereiere,- stikker hodet i sanden og ikke vil innse "problemet"?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
*klippe bort om dobbelthandling*

[OT]

For endel år siden var vi og tittet på midt-norsk mesterskap. Junior var dengang 7-8 mnd (5 år nå). Vi sto i god avstand til ringen, men likevel ble både jeg og barnevogna sprunget ned (flere ganger) av ivrige eiere som hyla/skrek/ osv (og brukte pipedyr i all mass). Ikke nok med at en "hjalp til" rundt ringen, men gjerne 2-3 personer pr hund.

[/OT]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...