Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferhunden


Emilie

Recommended Posts

Jeg har sett noen av den fæle sorten, men heldigvis flere av den funksjonelle sorten!

Begge "deler" har jeg sett på tur med min egne hunder, i nabolaget eller langs de offentlige turstiene i byen som brukes aktivt av byens hundeeiere.

Til og med samboeren min har kommentert rumpa til noen schæfere vi har passert på tur og spurt meg hva som feiler de hundene og hvorfor de ser sånn ut.. Stakkars mannen skjønte ikke hvordan folk kunne mene at slike hunder var flottere og ga de bedre premiering på utstilling enn en ordentlig, flott og funksjonell sch uten den banan-formen. Det gjør ikke jeg heller.

Håper virkelig rasen sch blir bedre nå og at flere oppdrettere åpner øynene og de kan ligne på hunder igjen alle sammen en dag. Men for at det skal skje tror jeg noen høyt oppe i utstillingsmiljøet over dammen må ta et tak, for slik det ser ut nå er det jo dommerne som har noe å si - alle skal jo avle frem de schæferne som vinner i ringen, og da må jo dommerne lære å premiere en funksjonelt bygget hund og ikke en banan-kopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar
EDIT: Og du over her, jeg visste ikke at schklubben hadde disse kravene. Jeg vet ikke hva berner sennenklubben anbefaler for sine medlemmer heller..

Det er ikke snakk om anbefalinger, men krav. En vesentlig forskjell :D

Vel jeg føler ikke behov for å overbevise deg egentlig, jeg vet selv hva dem folkene står for.

Nei, du gjør vel ikke det, men jeg er i grunnen ikke den eneste som trenger å overbevises kanskje? Ikke vet jeg hva tjommi'ene dine står for, og det gjør vel strengt tatt ikke noen andre som ikke kjenner dem heller, så...

Jeg stoler på dem som har holdt på i noen år ja- Folk som er inni miljøet men uten å faktisk drive oppdrett. Og etter å ha hatt noen runder med Schäferhund selv så vet jeg også at den kvadratiske bruksvarianten er ikke så veldig fri fra dem sykdomene som "utstilings" varianten sliter med. Så nei, jeg tror faktisk ikke alt kan skyldes på krysset og "banan" rygg.

Ja, men snakk om fysikk, og ikke sykdommer for en gangs skyld. OM det hadde vært tilfelle at det er like mye sykdommer hos begge varianter, hadde jeg fortsatt valgt den med mest mulig funksjonell fasong.

Og jeg lurer noe helt forferdelig på hvor dere ser alle disse schaferhundene?

Hver dag på jobb for eksempel, og i utstillingsringen, helst nærmt dommeren :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver dag på jobb for eksempel, og i utstillingsringen, helst nærmt dommeren

*ler* "hvor finne en utstillingschæfer - the complete guide"

Det aller værste jeg har sett var en svæææær kraftig bamse av en schæfer med skikkelig kraftig beinbygning, pels og kropp - og som delvis gikk på hasene sine og så ut som den "dro" seg fremover med forbeina. Det var trist :D Han hadde gigantisk hode og det hele så bare SÅ tungt og trist ut. Hunden så bare plaget ut. :D

De fleste schæferne jeg ser her oppe ligner forøvrig på hunden i avataren til Emilie, eller så er de grå og eller nesten helsorte - eller bare veldig veldig mørke. Flotte hunder! Har inntrykk av at nord-norge har færre showhunder, innen de fleste raser. Vi er kanskje ikke så utstillingsfikserte her oppe som vi må reise så langt for å stille ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om anbefalinger, men krav. En vesentlig forskjell :D

Nei, du gjør vel ikke det, men jeg er i grunnen ikke den eneste som trenger å overbevises kanskje? Ikke vet jeg hva tjommi'ene dine står for, og det gjør vel strengt tatt ikke noen andre som ikke kjenner dem heller, så...

Ja, men snakk om fysikk, og ikke sykdommer for en gangs skyld. OM det hadde vært tilfelle at det er like mye sykdommer hos begge varianter, hadde jeg fortsatt valgt den med mest mulig funksjonell fasong.

Hver dag på jobb for eksempel, og i utstillingsringen, helst nærmt dommeren :D

Må bare spørre hvor du jobber da, siden du ser så mange av dei hver dag på jobb? Såg inne på siden din at du holder til utenfor Haugesund, er derfor jeg lurer på dette.... For i Haugesund området er det ikke mange innen sch.miljøet i værtfall. (ikke aktive)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre hvor du jobber da, siden du ser så mange av dei hver dag på jobb? Såg inne på siden din at du holder til utenfor Haugesund, er derfor jeg lurer på dette.... For i Haugesund området er det ikke mange innen sch.miljøet i værtfall. (ikke aktive)

Jeg befinner meg både i Haugesunds- og Bergensområdet, men jeg skjønner ikke hvorfor hvilket geografisk område jeg befinner meg innenfor, har noen som helst relevans i forhold til denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du gjør vel ikke det, men jeg er i grunnen ikke den eneste som trenger å overbevises kanskje? Ikke vet jeg hva tjommi'ene dine står for, og det gjør vel strengt tatt ikke noen andre som ikke kjenner dem heller, så...

Tjommi'ene?

Jeg tipper at Jeanetter har langt mer erfaring og kunnskap om hva hun prater om enn de fleste andre i denne tråden her, så jeg ville kanskje ikke vært så respektløs når jeg svarte henne, var jeg deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befinner meg både i Haugesunds- og Bergensområdet, men jeg skjønner ikke hvorfor hvilket geografisk område jeg befinner meg innenfor, har noen som helst relevans i forhold til denne diskusjonen.

Selvfølgelig har det det, kan jo være kjekt for oss andre å vite hvor vi skal dra for å finne alle desse hundene så vi og får sjå kor ille det er. (siden det er så mange som du skriver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel neppe kun det du gjorde? Litt lengre ned skreiv du jo:

Og dette er grunnen til at jeg drar inn feks Ricco her i tråden, fordi jeg vet hun har avlshund(er) av den aktuelle rasen i hus, og at hun kanskje kunne uttale seg om hvorfor hun mener dette er gode hunder og verdt å avle på...

Ja, jeg skrev at jeg dro inn henne fordi det er kun henne jeg vet om på sonen som har schæferavlshund i hus, som er av utstillingstypen. Og jeg hadde håpet på en konstruktiv uttalelse fra DEN siden av debatten.

Jeg leser innleggene dine som et forsøk på å få Ricco til å diskutere her, også det innlegget jeg siterte. Ikke bare skal hun ha kjeft for alt det gale i schäferavlen, men hun skal jammen meg få litt for å skrive at hun eier hunden hun har i hus og..

Hva for slas pes fikk hu for å skrive det? "peset" som kom var i forbindelse med at hun lurte på hvor jeg fikk infoen min fra, og da svarte jeg bare at den fikk jeg fra hennes egen side. Så enkelt er det. Du liker ikke å pirke i småting nå vel Tone?

Forøvrig ligger Alexis også ute som "Kennel Wennigaardens tisper" på dems side. Hvor mange steder skal jeg måtte sjekke fordi NOEN kan ha vært trege med å oppdatere sidene sine?

Jeg må vel si at jeg på sidene mine opplyser om eierskifte av hund lenge før Dogweb gjør det.

Og står det egentlig EIER på de sidene? Eller er det kun oppdretter?

Forstår egentlig ikke at eg gidder å svare deg... Men kan det kanskje være en så enkel grunn at min side ikke er oppdatert?

Og siden du "finner ut" alt annet, så regner eg med at du og klarer å gå inn på Dogweb og se hvem som er eier på Adelnors Alexis.. (siden det virker som om du er så intr i meg og mitt) Du kan godt få regnr hennes, men det regner eg med at du allerede har.

Se over...

Jeg stoler på dem som har holdt på i noen år ja- Folk som er inni miljøet men uten å faktisk drive oppdrett. Og etter å ha hatt noen runder med Schäferhund selv så vet jeg også at den kvadratiske bruksvarianten er ikke så veldig fri fra dem sykdomene som "utstilings" varianten sliter med. Så nei, jeg tror faktisk ikke alt kan skyldes på krysset og "banan" rygg.

Nei, ALT kan selvfølgelig ikke skyldes på bananrygg osv. Allergien blandt annet skal ikke få skylden derfra. Men at det er SUNDT å ha en kropp som ser sånn ut, får du meg ikke til å tro :D

Og jeg lurer noe helt forferdelig på hvor dere ser alle disse schaferhundene? Er dette hunder som faktisk blir trent hverdag? Eller hunder som er ute i skogen 1 gang i uken og dermed blir overbelatet pga for lite trim.

Har du sett mange Schäferhunder det faktisk skjer med, eller er det ett rykte?

I utstillingsringen... Og som Emilie sier, ofte nærmest dommern. Det er disse hundene, som vakler avgårde med null kontroll på bakbeina og som ser ut som de må dras fremover av handler (så sant de ikke har noen på utsiden som kauker på dem da), som faktisk vinner i ringen. Og som det reklameres med når det avles på hunder. "Nv-0x, NUCH, Iuch osv osv osv". Ergo er det hundene som gjør det bra i ringen, (bananhundene) som går i avl. Da skal det liksom en del til før det blir bedring og mindre banan. Ikke sant?

Men for all del! Stemmer det at klubben er oppmerksom på dette og faktisk jobber med helsen på schæfern (og mindre banan) så er jo det VELDIG bra! Men om de var oppmerksomme på dette allerede på 70-tallet, så kan man jo begynne å lure på hvorfor utviklingen er som den er fra 70-tallet til nå da...

1970

207.jpg

2005

119824.jpg

Enda så var hannen fra 2005 LANGT bedre enn feks tispa som var avbildet sammen med... Bildene er hentet fra pedigreedatabase.com

se forøvrig også denne linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Atter en gang så klarer man ikke å føre saklige diskusjoner. Jeg har hatt schäfer siden 1995, det har blitt noen hunder også. Jeg har hatt både "rekeschäfere og gråschäfere". Det er ingen av mine hunder som har trengt smertestillende etter skogsturer, det er ingen av mine hunder som har hatt en bakpart som har vært så lav at de har hatt gnagsår på hasene eller så høy manke at de har karperygg. Merkelig det der, særlig siden jeg har hatt to tisper etter to av norges mest premierte utstillingshunder, de burde jo ikke ha vært i stand til å gå, etter de skrekkscenarioene som blir beskrevet her. Ja, de ser ekstreme ut når de blir stilt opp på bilder, men det er faktisk litt anderledes når de er i bevegelse.

Jeg deler nå hus med tre schäfere av rene brukslinjer, de er sunne, friske og trivelige hunder det også. Selv om en har hatt medfødt albueleddsfeil.. Jeg har enda ikke uansett rase eller linje hatt en hund med HD, er det flaks eller handler det om andre ting?

Jeg tror målrettet avlsarbeid er langt viktigere enn å sitte på hver sin side av gjerdet og kritisere hverandre. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det begynner å bli litt for mye "formel1 avl" på brukssiden og litt for mye "sjøldaua lik" på eksteriørsiden. Man får bare akseptere at rasen er delt og jobbe for den siden som man selv føler er riktig for seg selv, i steden for å skulle fortelle de på den andre siden om alle deres feil og mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjommi'ene?

For en ækte bææærgenser er tjommi = kompis :D

Jeg tipper at Jeanetter har langt mer erfaring og kunnskap om hva hun prater om enn de fleste andre i denne tråden her, så jeg ville kanskje ikke vært så respektløs når jeg svarte henne, var jeg deg.

Du er definitivt ikke meg og jeg svarer da akkurat slik jeg føler for å svare. Om du synes det var respektløst å stille spørsmålstegn ved Jeanettes bekjentes kompetanse, så får det være din hodepine. Stepper man opp på en schäferutstilling så skal det litt til før man møter en person som mener at schäferavlen er på vei rett vest. Jeg er skeptisk, og jeg mener det ikke er noe respektløst over det.

Og apropos respekt, det er i grunnen ikke bare meg som oser av mangel på dette her?

Selvfølgelig har det det, kan jo være kjekt for oss andre å vite hvor vi skal dra for å finne alle desse hundene så vi og får sjå kor ille det er. (siden det er så mange som du skriver)

Omtrent på de samme utstillingene som deg. Jeg befinner meg stort sett på vestlandet, men jeg har da sett hunder i ringen på østlandet også, det er samme ullen uansett hvor jeg går ser du :D

Gråtass: jeg har selv tispe etter en av Norges mestvinnende og meritterte hannhunder i sin tid. Som ettåring hadde hun allerede gnagsår på hasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skrev at jeg dro inn henne fordi det er kun henne jeg vet om på sonen som har schæferavlshund i hus, som er av utstillingstypen. Og jeg hadde håpet på en konstruktiv uttalelse fra DEN siden av debatten.

Hva for slas pes fikk hu for å skrive det? "peset" som kom var i forbindelse med at hun lurte på hvor jeg fikk infoen min fra, og da svarte jeg bare at den fikk jeg fra hennes egen side. Så enkelt er det. Du liker ikke å pirke i småting nå vel Tone?

Forøvrig ligger Alexis også ute som "Kennel Wennigaardens tisper" på dems side. Hvor mange steder skal jeg måtte sjekke fordi NOEN kan ha vært trege med å oppdatere sidene sine?

Jeg må vel si at jeg på sidene mine opplyser om eierskifte av hund lenge før Dogweb gjør det.

Og står det egentlig EIER på de sidene? Eller er det kun oppdretter?

Nei Marit, jeg tror det er DU som pirker i småting nå, og du peser fortsatt om Riccos tisper. Som jeg har prøvd å si til deg et par ganger nå, bare fordi man tilfeldigvis har ei tispe i hus som har hatt valper, så er man vel ikke ansvarlig for all avl i den rasen?

Bare for å gjøre dette forståelig for deg. La oss si at Bridie var intakt og hadde A på hoftene og ikke var allergisk, og oppdretteren hennes spurte om å få ha et kull på henne - ville det vært DITT ansvar da? Ville du måtte stå til ansvar for alt som var galt i aussieavlen da? Nei, du ville ikke det, ikke sant.. Og nå har Ricco sagt at hun ikke vil diskutere med dere, da trenger vi ikke å gnåle om Wennigaarden og kull Alexis har hatt da, gjør vi vel?

Så sant man ikke har klubb-tilgang på dogweb, så får man ikke opp navnet på eieren nei, det er riktig det. Men så er vel neppe eierskapet på tispa greia her heller? For selv om jeg eier ikke mindre enn TO tisper som har eller skal gå i avl, så påtar jeg meg ikke noe ansvar for de kullene de produserer så sant det ikke er JEG som produserer dem.

Jeg tror målrettet avlsarbeid er langt viktigere enn å sitte på hver sin side av gjerdet og kritisere hverandre. Det er jo ikke til å stikke under en stol at det begynner å bli litt for mye "formel1 avl" på brukssiden og litt for mye "sjøldaua lik" på eksteriørsiden. Man får bare akseptere at rasen er delt og jobbe for den siden som man selv føler er riktig for seg selv, i steden for å skulle fortelle de på den andre siden om alle deres feil og mangler.

Kan vi ikke få begge deler a? Vær så snill? :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent på de samme utstillingene som deg. Jeg befinner meg stort sett på vestlandet, men jeg har da sett hunder i ringen på østlandet også, det er samme ullen uansett hvor jeg går ser du :D

Nå var det jo ikke hvor du drar på utstillinger jeg spurte om, men hvor du jobber siden du ser så mange hver dag på jobb. (som du skreiv sjøl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Kan vi ikke få begge deler a? Vær så snill? :angel:

Både Formel 1 og sjøldaualik? For det er bare å velge og vrake i, det. Men hvis det var noe annet du vil ha så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Jeg har en fartstid på ca 4 år i veterinærbransjen, da snakker vi ikke ett lite landsens kudoktor kontor, men to av landets største behandlingsinstitusjoner. Jeg kan med hånda på hjertet ikke si at det var flere schäfere inne til behandling enn andre raser. Ja de er sikkert sjuke, ja de er sikkert utaggerende drittbikkjer, ja de har alle sammen skremt noen i løpet av sitt liv, ja de er sikkert fandens oldemor på fire bein, men det er fortsatt verdens beste allround hund! Det er etter min mening, ikke uten grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fast ansatt på et hundepensjonat (står på hjemmesiden det også) - og jeg tror du vet hvor.

Var kanskje nettopp derfor eg spurte.... Så der har dere mange sch. hunder hele tiden alså? (nye, eller er det dei samme du ser kvar dag?)

Blir kanskje ett litt anna bilde for andre da med tanke på ditt svar at du ser så mange hver dag..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er definitivt ikke meg og jeg svarer da akkurat slik jeg føler for å svare. Om du synes det var respektløst å stille spørsmålstegn ved Jeanettes bekjentes kompetanse, så får det være din hodepine. Stepper man opp på en schäferutstilling så skal det litt til før man møter en person som mener at schäferavlen er på vei rett vest. Jeg er skeptisk, og jeg mener det ikke er noe respektløst over det.

Og apropos respekt, det er i grunnen ikke bare meg som oser av mangel på dette her?

Nei, selvsagt.. Med all den erfaringa du har, sånn kontra alle andre, så er det selvsagt du som har rett, og vi andre som ikke veit bedre..

Både Formel 1 og sjøldaualik? For det er bare å velge og vrake i, det. Men hvis det var noe annet du vil ha så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Jeg tenkte vel mer på sånn full pakke-greie jeg. En hund som både var brukandes og som kunne gjøre det greit i en utstillingsring :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg tenkte vel mer på sånn full pakke-greie jeg. En hund som både var brukandes og som kunne gjøre det greit i en utstillingsring :D

Det er derfor det finnes belgere.. Nei, jeg skal ikke fleipe med sånne alvorlige ting.

Det er schäfere etter brukslinjer som ser tålelig skapelige ut, det er rekeschäfere som er tålelig brukanes, men det å finne en norsk siegerhund med en reell schh3 tittel tror jeg er vanskelig, om ikke umulig, fordi de lages ikke. Avlen er delt, rasen er delt og det er fordi etterspørselen etter valper er definitivt delt. Det er sånn at fordommer lever godt i oss mennesker, vi liker å sette merkelapper på ting for da er det lettere å forstå. Om jeg avler brukshunder, så er det mentalitet som er pri 1, om jeg avler eksteriørhunder så er det faktisk hundens anatomi (enten man liker det eller ikke) som er pri1. Det finnes også en del mennesker som vil ha schäferen som en ren familiehund. For disse menneskene så er det ett enklere hundehold om hundene har litt mindre drifter og er litt veike i gemyttet for det gir hunder som er mer tilpasset ett liv som eiere ønsker. Disse hundene er de det er desidert flest av i markedet, både til salgs og til avl. Disse hundene selges både med og uten papirer av alle typer oppdrettere innenfor hele skalaen av seriøsitet.

Jeg mener personlig at det er dette som er i ferd med å ødelegge schäferen som rase, ikke bananrygger eller steile fronter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass: jeg har selv tispe etter en av Norges mestvinnende og meritterte hannhunder i sin tid. Som ettåring hadde hun allerede gnagsår på hasene.

Hvordan har hun det i dag da? Må hun gå med hasebeskyttere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje nettopp derfor eg spurte.... Så der har dere mange sch. hunder hele tiden alså? (nye, eller er det dei samme du ser kvar dag?)

Ja, jeg ser kun de samme hver dag, tre stykker nærmere bestemt - og det er på grunnlag av disse jeg uttaler meg nå (*ironi*) :rolleyes:

Vel, om det gir deg et annet bilde av hvor mange schäferhunder jeg omgåes hver dag so be it. Men faktum er at jeg ser en god del, ja. Faste kunder, gjennomtrekkere og haugevis med omplasseringsschäfere er det som har vært innom de siste årene jeg har jobbet her. Jeg har dessverre ingen tall, men for all del det er sikkert mulig å skrive ut statestikker over vårt kunderegister for dokumentasjon.

Greien er vel at den rasen som vi ser desidert mest av, i alle kategorier, er schäferhund. Og jeg er ikke spesielt imponert, utillingsstjerner eller ikke. Schäferen er den mest omplasserte av de rasehundene vi får inn, og jeg merker meg naturligvis hva som står på deres stamtavler også.

Blir kanskje ett litt anna bilde for andre da med tanke på ditt svar at du ser så mange hver dag..?

Så du insinuerer at jeg overdriver? Eller er det noe annet du hinter til, i så fall må du bare skrike ut, jeg har ingen ting å skjule.

Nei, selvsagt.. Med all den erfaringa du har, sånn kontra alle andre, så er det selvsagt du som har rett, og vi andre som ikke veit bedre..

Selvsagt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Marit, jeg tror det er DU som pirker i småting nå, og du peser fortsatt om Riccos tisper. Som jeg har prøvd å si til deg et par ganger nå, bare fordi man tilfeldigvis har ei tispe i hus som har hatt valper, så er man vel ikke ansvarlig for all avl i den rasen?

Eneste grunnen til at dette blir dratt inn igjen hele tiden, er fordi noen andre enn meg fortsetter å dra det videre med i diskusjonen. Det ble spurt hvor jeg fikk min info fra, jeg svarte på det. Så kommenterte Du noe jeg skrev og du fikk svar. Så enkelt er det. Og nå drar du det fillern meg videre igjen!

men skal la deg få det siste ordet jeg. Så lenge du ikke stiller spørsmål i svaret til meg. Jeg er oppdratt til å svare når jeg blir spurt om noe. Men dette blir bare for dumt 2ne.

Og ang avl på Bridie. Hadde hun vært frisk (altså ikke hatt hd) så mistenker jeg hu hadde gått i avl. Og da er det et standpunkt jeg måtte tatt når jeg overtok henne. Men det er uansett ikke tilfelle.

Samme gjelder Ero. Hadde ikke han vært kastrert, så kan det jop hende Hanne ville hatt han i avl (ikke at jeg tror det) men da er det et standpunkt jeg måtte tatt der og da. Og siden det er voksne hunder vi snakker om her, så er det fullt mulig for meg å gjøre meg opp et standpunkt på dette FØR jeg overtar hunden. Noe annet blir det selvfølgelig med valper....

Er du ferdig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skrev at jeg dro inn henne fordi det er kun henne jeg vet om på sonen som har schæferavlshund i hus, som er av utstillingstypen. Og jeg hadde håpet på en konstruktiv uttalelse fra DEN siden av debatten.

Hva for slas pes fikk hu for å skrive det? "peset" som kom var i forbindelse med at hun lurte på hvor jeg fikk infoen min fra, og da svarte jeg bare at den fikk jeg fra hennes egen side. Så enkelt er det. Du liker ikke å pirke i småting nå vel Tone?

Forøvrig ligger Alexis også ute som "Kennel Wennigaardens tisper" på dems side. Hvor mange steder skal jeg måtte sjekke fordi NOEN kan ha vært trege med å oppdatere sidene sine?

Jeg må vel si at jeg på sidene mine opplyser om eierskifte av hund lenge før Dogweb gjør det.

Og står det egentlig EIER på de sidene? Eller er det kun oppdretter?

Se over...

Nei, ALT kan selvfølgelig ikke skyldes på bananrygg osv. Allergien blandt annet skal ikke få skylden derfra. Men at det er SUNDT å ha en kropp som ser sånn ut, får du meg ikke til å tro :D

I utstillingsringen... Og som Emilie sier, ofte nærmest dommern. Det er disse hundene, som vakler avgårde med null kontroll på bakbeina og som ser ut som de må dras fremover av handler (så sant de ikke har noen på utsiden som kauker på dem da), som faktisk vinner i ringen. Og som det reklameres med når det avles på hunder. "Nv-0x, NUCH, Iuch osv osv osv". Ergo er det hundene som gjør det bra i ringen, (bananhundene) som går i avl. Da skal det liksom en del til før det blir bedring og mindre banan. Ikke sant?

Men for all del! Stemmer det at klubben er oppmerksom på dette og faktisk jobber med helsen på schæfern (og mindre banan) så er jo det VELDIG bra! Men om de var oppmerksomme på dette allerede på 70-tallet, så kan man jo begynne å lure på hvorfor utviklingen er som den er fra 70-tallet til nå da...

1970

207.jpg

2005

119824.jpg

Enda så var hannen fra 2005 LANGT bedre enn feks tispa som var avbildet sammen med... Bildene er hentet fra pedigreedatabase.com

se forøvrig også denne linken

Hmm...

Motbeviser ikke dette innlegget det Jeanette sa tidligere i tråden? Her ser man jo helt klart at schæferen var mye sunnere før, med mindre vi har fått gjort j***** mye på FIRE år. (fra 2005)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Både Formel 1 og sjøldaualik? For det er bare å velge og vrake i, det. Men hvis det var noe annet du vil ha så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Jeg har en fartstid på ca 4 år i veterinærbransjen, da snakker vi ikke ett lite landsens kudoktor kontor, men to av landets største behandlingsinstitusjoner. Jeg kan med hånda på hjertet ikke si at det var flere schäfere inne til behandling enn andre raser. Ja de er sikkert sjuke, ja de er sikkert utaggerende drittbikkjer, ja de har alle sammen skremt noen i løpet av sitt liv, ja de er sikkert fandens oldemor på fire bein, men det er fortsatt verdens beste allround hund! Det er etter min mening, ikke uten grunn.

Amen!

Jeg tror jeg kan ramse opp minst to poppis raser som er på helt feil vei her inne. Men jeg driver ikke med direkte hets som enkelte.

Forøvrig kan dere stille hvor mye sprøsmål dere vil ved både min intigritet, ærlighet osv dere bare vil. Jeg tror mer på det jeg hører av dem som faktisk har jobbet med dette over 30år enn ett bilde... Eller en landsdel sine representanter av en rase (da kan jeg også fortelle forsjellen på mentaliteten på en vestlandsbelger og en Østlandsbelger) :D

Og nei, jeg sier ikke at Schäfehunden er tipp-topp og at nå har vi reddet rasen osv osv. Men det er en prosess på gang som jeg tror mange ikke ser.

Å plukke ut enkelt individer og vinnere er en ting, og se en helhet på hva som faktisk er rundt omkring er faktisk en helt annen sak enn å se dem få representantene som dukker opp på en utstilling. Det er faktisk ikke mange prosent av dem fødte hundene som dukker opp på utstilling. Og somoftest er det dem samme ringrevene som dukker opp igjen og igjen og igjen.. Det er mange flere dere ute enn dem som syns på ett område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi det finnes flere raser som har problemer så burdte man som raseentusiast holde kjeft i forhold til egen rase?

Hørres lurt ut.La oss alle holde munnen lukket så slipper vi å tråkke andre på tærne...

Det er virkelig ikke rart at rasene som går feil vei gjør nettopp det slik som folk snakker her...

Stikker hodet i sanden og skriker helst at det finnes verre,eller det er ikke så gale--MEN hjelper det?

Det er for all del unødvendig å drive hets av enkeltpersoner,og raser...men siden når ble fakta på bordet og spørsmål angående avl hets?

Jeg begynner å bli så møkk lei av at folk trekker opp hets og rasisme kortet med en gang det gjelder noe som tydeligvis er et sårt tema...

Det er nytteløst å diskutere NOEN rase som går feil vei fordi alle de som ikke syns det er noe galt vil hele tiden si at det finnes verre,eller beskylde andre for å hetse deres dyrebare rase..

Den der "hellig gjørelsen" av hunder strekker seg ofte bare sålangt stoltheten tillater,og det ligger sjeldent noe forunuft i det.

"Ikke snakk om rasen min" vrøvlet er sånt som får raser som sliter dit de er,ganske enkelt.

De som styrer rasene til dundas kan ikke få tilsnakk for da er man slemme og dumme ,og muligens illojale mot rasen sin..

Eller hva går det i?

Alle burdte helst holde munn og bare la ballen rulle,så slipper man hårsåre oppdrettere eller strutsementalitet.*ironi*

All respekt til dem som evner å kritisere egne raser,og er våkne i den grad det trengs.Må da være grenser for dull og dall uansett rase.Flere raser har problemer,suprise!men kan ikke folk bare slutte å næææge så forferdelig når det blir nevnt en spesifikk?

Man skal verne om rasen sin,men betyr det at man skal lukke øynene?

Ja takk til bedre diskusjoner hva angår den syke hundeavlen.

Hva med å lage en tråd for hver enkelt rase,så slipper de hårsåre å føle seg støtt pga angrep på egen rase..

Djiiiis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg lurer noe helt forferdelig på hvor dere ser alle disse schaferhundene? Er dette hunder som faktisk blir trent hverdag? Eller hunder som er ute i skogen 1 gang i uken og dermed blir overbelatet pga for lite trim.

Har du sett mange Schäferhunder det faktisk skjer med, eller er det ett rykte?

Nå bor jeg i tjukkeste Oslo, jeg ser en del schæfere rundt om. Rundt meg bor det tre stk. Ei tispe av utstillingslinjer. Rett og fin i ryggen, noe lang kanskje. Valpen neddi gata her, snublet litt rundt, hun er nå 7 mnd og har utvikliet seg i riktig rettning, fortsatt noe lang i ryggen, men fin i bakbeina. Så har vi hannhunden på hjørnet, utstillingshund. Han er vakker! Fin i bakparten, funksjonelt bygget og nydelig i gemyttet. Utstillingstispa jeg ser titt og ofte, men ikke hver dag, er minst like funksjonelt bygget som hannhunden neddi gata her. Jammen meg møter jeg tjenestehunder i parken her å, dritlekre alle sammen og alle av den typiske utstillingshunden.

Jeg møter også schæfere med froskelår, men de er færre enn de funksjonelle hundene.

Vi skal ikke glemme at de på utstilling er stilt opp, så de ser krøkkete ut. Retter man opp de fleste schæfere her i Norge vil man se at det er ikke så hakke gærn't rent funksjonelt.

De bildene vi så på BBC er eksteme, og slik ser det ikke ut her i Norge lenger. Ja det var en periode det var grusomt å se på, men så ille er det ikke lenger overhodet!

Grunnen til at jeg vil ha grå schæfer denne gangen er fordi jeg kan få de fra den kennelen er små, men hadde jeg giddet så hadde jeg helt klart funnet schæfer med utstillingshunder bak seg, og fungert fint! Det er jeg i tvil om. Krever bare litt mer leting og større krav fra min side, for selv om rasen er på god vei, så har man fortsatt de som ikke helt vil følge på, både mentalt og fysisk.

Jada hadde halvdau hund selv, men det var en av 7 individer som ble syk der. To av dem er i tjeneste, henholdvis HV og politet, en er redningshund, en blir brukt i skogen, og de to siste er en død og den andre leker sofabikkje.

Kan ikke for det, men jeg tror at dere som sier dere har møtte så mange schæfere med froskelår og bananrygg, overdriver en liten smule her. Bilder, har du helbilder av de du har på kennelen Emilie? For du sier du har tre og alle er like dårlige i bakparten så da har jeg lyst til å se dem jeg.

Så fordi det finnes flere raser som har problemer så burdte man som raseentusiast holde kjeft i forhold til egen rase?

Hørres lurt ut.La oss alle holde munnen lukket så slipper vi å tråkke andre på tærne...

Det er virkelig ikke rart at rasene som går feil vei gjør nettopp det slik som folk snakker her...

Stikker hodet i sanden og skriker helst at det finnes verre,eller det er ikke så gale--MEN hjelper det?

Det er for all del unødvendig å drive hets av enkeltpersoner,og raser...men siden når ble fakta på bordet og spørsmål angående avl hets?

Jeg begynner å bli så møkk lei av at folk trekker opp hets og rasisme kortet med en gang det gjelder noe som tydeligvis er et sårt tema...

Det er nytteløst å diskutere NOEN rase som går feil vei fordi alle de som ikke syns det er noe galt vil hele tiden si at det finnes verre,eller beskylde andre for å hetse deres dyrebare rase..

Den der "hellig gjørelsen" av hunder strekker seg ofte bare sålangt stoltheten tillater,og det ligger sjeldent noe forunuft i det.

"Ikke snakk om rasen min" vrøvlet er sånt som får raser som sliter dit de er,ganske enkelt.

De som styrer rasene til dundas kan ikke få tilsnakk for da er man slemme og dumme ,og muligens illojale mot rasen sin..

Eller hva går det i?

Alle burdte helst holde munn og bare la ballen rulle,så slipper man hårsåre oppdrettere eller strutsementalitet.*ironi*

All respekt til dem som evner å kritisere egne raser,og er våkne i den grad det trengs.Må da være grenser for dull og dall uansett rase.Flere raser har problemer,suprise!men kan ikke folk bare slutte å næææge så forferdelig når det blir nevnt en spesifikk?

Man skal verne om rasen sin,men betyr det at man skal lukke øynene?

Ja takk til bedre diskusjoner hva angår den syke hundeavlen.

Hva med å lage en tråd for hver enkelt rase,så slipper de hårsåre å føle seg støtt pga angrep på egen rase..

Djiiiis.

Nå må du nesten titte litt på de som svarer med rasen i denne diskusjonen... De fleste har andre raser. Så lurt å vite rasene til de som svarer før du kaster deg over dem. Og om du leser enda nøyere så vil du se at INGEN forsvarer rasen og dens helse. ALLE sier at det er grunnlag for forbedring. Så jeg anbefaler at du leser innlegg før du fyrer. De fleste av oss raseentusiaster sier møkkabikkjer, sjøldaua og froskelår. Kjenner ikke til noen raseentusiatser kaller rasene sine slik. Vi vet at rasen har vært i helvetsforgård, men har nå tatt steget litt vekk. Men for all del, trengte du å få ut søven og surheten her, så be my guest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...