Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferhunden


Emilie

Recommended Posts

Trist og skummel utvikling for en i utgangspunktet flott rase. Det er jo lov å håpe at de som avler slike schäfere til slutt innser at dette er særdeles lite funksjonelt, samt forverrer helsen drastisk, og at man på lang sikt kan se en utvikling i positiv retning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar
Ser du har en flott Schæfer hvertfall!Så det finnes håp vel..?

Tja, vet ikke helt om jeg ville bruke ordet flott om min hund. Hun har en rekke anatomiske svakheter som er typisk for schäferhunden, samt begynnende forkalkninger i ryggen. Men så er hun ikke noen avlshund heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt å se hvordan schäferen har utviklet seg de siste 20 årene, og det er bare skummelt å se at det faktisk går an å ødelegge noe så fantastisk på så kort tid :D Schäferen er en av rasene som vurderes når jeg skal ha hund igjen om ett år eller to, men den blir det Schäfer skal den helt klart komme fra friske, sunne, brukslinjer. Snakket med en oppdretter av utstillingsschäfer for noen uker tilbake, og hun presterte å si at vinklingen skal være omtrent 90 grader :shocked: Og den dokumentaren, Pedigree dogs exposed, viser det så vanvittig godt hvor feil "dagens" Schäfer er. Får bare håpe at flere og flere får øynene opp for dette og velger å ikke kjøpe fra de som avler for utstilling og utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, en ting.... Ricco?? Hvorfor sier ikke du noe her inne? Som har avlsschæfere i hus og jobber tett med oppdretter? er det ikke på tide vi kan få en "oppdretters" syn på dette? :D Eller gjør du som de fleste andre schæfereiere,- stikker hodet i sanden og ikke vil innse "problemet"?? :D

Og hvorfor skal eg det...? Ser forresten at du tillegger meg mye mer enn hva sannheten er, men du om det. Har jeg avlsschäfere?? (Jeg har ei tispe som er brukt i avl, snart 1 år siden siste kull) Vision er fortsatt "bare" unghund (snart 11 mnd) Så det er langt opp og frem før ho evt blir sett i avl, mye som skal gjeres og sjekkes først før noe sånt blir bestemt. Og hvilken oppdretter er det jeg jobber tett med?

Og mine synspunkter er vel godt nok dokumentert opp gjennom mine år her på Doggis (siden 2004)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal eg det...? Ser forresten at du tillegger meg mye mer enn hva sannheten er, men du om det. Har jeg avlsschäfere?? (Jeg har ei tispe som er brukt i avl, snart 1 år siden siste kull) Vision er fortsatt "bare" unghund (snart 11 mnd) Så det er langt opp og frem før ho evt blir sett i avl, mye som skal gjeres og sjekkes først før noe sånt blir bestemt. Og hvilken oppdretter er det jeg jobber tett med?

Og mine synspunkter er vel godt nok dokumentert opp gjennom mine år her på Doggis (siden 2004)

Hmm,nå ble jeg usikker her, men har ikke du hatt hund fra Winnigården med kull? :D

Og ja, OM Vision viser seg å bli bra, så skal vel hun i avl? Da er det to potensiale avlstisper i hus, av rasen schæfer. Som det er snakk om her. Og av utstillingsvarianten, ikke bruksvarianten.

Og jeg beklager, men jeg har ikke fått med meg dine synspunkter her tidligere. Men det er sikkert fordi jeg ikke var her i Sonen sin oppstart :D

Edit: Du eier Alexis sammen med Wennigården...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Du eier Alexis sammen med Wennigården...

Litt OT, men selv om man deleier en avlstispe med noen eller er forvert, er man da ansvarlig for avlen til den oppdretteren man eier hunden sammen med eller er forvert for? Bare for å skrive det laaaaaangt, liksom..

Litt interessant for meg å vite, liksom.. Jeg har to potensielle avlstisper i hus jeg og, men jeg føler vel ikke at jeg er ansvarlig for avlen på disse to - særlig ikke når JEG ikke har så mye jeg skulle sagt om de kullene de evt. produserer.

(Og nei, jeg mener på ingen måte at de kullene Dina har produsert til nå er noe jeg ikke kunne stått inne for, eller at de oppdretterene jeg har - det være seg i nåtid eller førtid - sameie på tispene på, vil avle noe jeg er totalt uenig i.. Jeg er mer nysgjerrig på hvordan man mener man burde fordele det ansvaret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men selv om man deleier en avlstispe med noen eller er forvert, er man da ansvarlig for avlen til den oppdretteren man eier hunden sammen med eller er forvert for? Bare for å skrive det laaaaaangt, liksom..

Nei, ikke nødvendigvis. Men man har vel mest sannsynlig litt mer erfaring/interesse/meninger (stryk det som ikke passer) ang avl på den rasen man har, så lenge man er intr i å være forvært og planlegger avl på yngste hunden i hus også. (så sant den viser seg å være bra nok da)

Og man kan vel gi innvendiger om man er intr i at hunden man har i sin besittelse skal brukes i avl eller ikke... Evnt vise sin mening ved å i det minste ikke ønske å sette videre avkom i avl. (tenker spesielt på hd statistikk på søsken til avlshunden det er snakk om her osv)

Men, skal prøve å sitte på hendene mine videre jeg nå.... Er vel ikke vanskelig å se hva jeg mener om schæferhund oppdrettet her i landet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nødvendigvis. Men man har vel mest sannsynlig litt mer erfaring/interesse/meninger (stryk det som ikke passer) ang avl på den rasen man har, så lenge man er intr i å være forvært og planlegger avl på yngste hunden i hus også. (så sant den viser seg å være bra nok da)

Vel, om oppdretteren til Norris og jeg mot all formodning skulle være uenig i hvor egnet hun er til avl, så hjelper det ikke så innmari mye hva jeg sier, så lenge jeg har en kontrakt på at hun er solgt for så så mye penger pluss et kull. Og jeg vil ikke ha skylda for alt det idiotiske oppdrettere kan finne på å gjøre heller, selv om jeg tilfeldigvis har to avlstisper i hus - og jeg hadde ihvertfall ikke følt at jeg trengte å forsvare meg i en tråd som dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men 2ne, Vision er da Riccos egen hund, og ikke en fôrtispe?

Mulig det, men poenget til Marit var jo at Ricco eide Alexis sammen med oppdretteren til Vision? Om Vision er bra nok til å avles på, vet vel ingen i denne tråden enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men poenget til Marit var jo at Ricco eide Alexis sammen med oppdretteren til Vision? Om Vision er bra nok til å avles på, vet vel ingen i denne tråden enda?

Men, er egentlig en hund bra nok til avl når mor er eneste hunden i sitt kull som er røntget som er fri for hd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er egentlig en hund bra nok til avl når mor er eneste hunden i sitt kull som er røntget som er fri for hd?

Det ser jaggu ikke sånn ut, her blant alle expertoppdretterene av schäfer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke dette en fryktelig personlig diskusjon da? At Ricco ikke ønsker å si noe her, det får være hennes valg. Tråden var da ment til å diskutere schæfer, ikke Ricco sine bikkjer.

Forøvrig, da jeg var forvert så hadde jeg ingenting jeg skulle sagt om valg av hanhund eller noe. Jeg, personlig, hadde aldri foretatt den parringa på Rikke, som ble gjort, men måtte vakkert bøye meg for oppdretters ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,nå ble jeg usikker her, men har ikke du hatt hund fra Winnigården med kull? :D

Og ja, OM Vision viser seg å bli bra, så skal vel hun i avl? Da er det to potensiale avlstisper i hus, av rasen schæfer. Som det er snakk om her. Og av utstillingsvarianten, ikke bruksvarianten.

Og jeg beklager, men jeg har ikke fått med meg dine synspunkter her tidligere. Men det er sikkert fordi jeg ikke var her i Sonen sin oppstart :D

Edit: Du eier Alexis sammen med Wennigården...

Beklager å måtte skuffe deg enda en gang.... (forstår ikke hvor du får dine opplysninger fra, men det samme kan det være for meg) Nei, jeg eier ikke Alexis sammen med Kennel Wennigården, hun er kun min hund.

Og om Vision noen gang blir alvstispe er kun fremtiden som vil vise, helt umulig og uaktuelt å ta stanpunkt til nå.

Du trenger heller ikke å ha vært med her fra starten av for å ha fått med deg mine synspunkter, opp gjennom årene så har det vært div diskusjoner om dette, så om du søker så finner du det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke dette en fryktelig personlig diskusjon da? At Ricco ikke ønsker å si noe her, det får være hennes valg. Tråden var da ment til å diskutere schæfer, ikke Ricco sine bikkjer.

Det er vel heller ikke rettferdig at en eneste person som kanskje vurderer å ha kull på hunden sin om den vokser opp som man ønsker, skal forsvare avl av en hel rase :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ikke rettferdig at en eneste person som kanskje vurderer å ha kull på hunden sin om den vokser opp som man ønsker, skal forsvare avl av en hel rase :D

Heller ikke hvis det er snakk om avl på en hund som er av akkurat den typen som diskuteres? Personlig eller ikke, jeg kan ikke helt se hvordan eksteriøravlen på schäferhund i dag er forsvarlig i det hele tatt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Men, er egentlig en hund bra nok til avl når mor er eneste hunden i sitt kull som er røntget som er fri for hd?

OT

Det spørs jo også hva raseklubben(e) har i sine alvskrav også. Og så vidt meg bekjent kan det avles på HD-C på schäfer i Norge.

Det er vel heller ikke rettferdig at en eneste person som kanskje vurderer å ha kull på hunden sin om den vokser opp som man ønsker, skal forsvare avl av en hel rase :D

a014.gif You took the words right out of my mouth...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ikke hvis det er snakk om avl på en hund som er av akkurat den typen som diskuteres? Personlig eller ikke, jeg kan ikke helt se hvordan eksteriøravlen på schäferhund i dag er forsvarlig i det hele tatt jeg.

Nei, det syns jeg ikke. At du personlig ikke helt ser hvordan eksteriøravl på schäferhund i dag kan forsvares, betyr ikke at Ricco MÅ forsvare en avl hun kanskje muligens bidrar til senere. Eller at dere kan stille henne til ansvar for all den avl som er gjort til nå. Hvis hun ikke vil diskutere i denne henrett all showlinjeavl på schäfer-tråden, så bør hun få lov å slippe det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo også hva raseklubben(e) har i sine alvskrav også.

Vel, når det kommer til krav rundt schäferens utseende, så er det vel om å gjøre å være mest mulig tro til rasestandarden - det som er litt betenkelig er at selve standarden ikke er særlig endret de siste 100 årene. Men alle kan vel enes om at rasen fysiske uttrykk har endret seg dramatisk fra den ble godkjent som egen rase, og fram til i dag.

Og så vidt meg bekjent kan det avles på HD-C på schäfer i Norge.

Det hjelper neppe rasens helsebilde at avl på C-hofter er tillatt, men diagnosen har vel ikke noen direkte tilknytning til hundens fysikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ikke rettferdig at en eneste person som kanskje vurderer å ha kull på hunden sin om den vokser opp som man ønsker, skal forsvare avl av en hel rase :yes:

Nei, sant. Det blir litt for teit. Blir som at jeg skal ta ansvaret for at endel riesenhanner er noget vel overhormonelle, dersom jeg skulle vurdere kull på galskapen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Vel, når det kommer til krav rundt schäferens utseende, så er det vel om å gjøre å være mest mulig tro til rasestandarden - det som er litt betenkelig er at selve standarden ikke er særlig endret de siste 100 årene. Men alle kan vel enes om at rasen fysiske uttrykk har endret seg dramatisk fra den ble godkjent som egen rase, og fram til i dag.

Det hjelper neppe rasens helsebilde at avl på C-hofter er tillatt, men diagnosen har vel ikke noen direkte tilknytning til hundens fysikk?

Da er det kanskje dommerne på utstillinger som er ansvarlige da for "den begredelige" bakparten på "show-schäferne"? :yes:

Når det gjelder ditt svar nr 2, så quoter jeg hele svaret mitt her:

OT

Det spørs jo også hva raseklubben(e) har i sine alvskrav også. Og så vidt meg bekjent kan det avles på HD-C på schäfer i Norge.

Som du ser så er det jo ett svar på PsychoLynx's kommentar om at den aktuelle hunden er den eneste som er fri for HD i det kullet. Jeg poengterte kun at det er ikke sikkert at det er den eneste hunden som kan brukes i avl. Nei, jeg har ikke sjekket med DogWeb (fordi det interesserer meg ikke).

Og når det skal være sakt, så vil jeg heller avle på en hund som har HD-C uten forkalkninger enn å avle på en hund som er HD-fri men som har andre sykdommer/sykdommer på linjene (allergi, hypothyreose, spondylose, levershunt, OCD, øyesykdommer. Listen kan bli lang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg ikke skjønner meg helt på rasestandarder, men jeg lurer litt på hva dere mener med at scäferhundens standard ikke har forandret seg. Bildet i standarden ser jo slik ut: http://www.nkk.no/nkk/public/getAttachment...;ARTICLE_ID=442 Jeg synes denne hunden ligner ganske mye på dagens hunder jeg, den ligner hvertfall ikke på de første hundene i youtubevidoene som viser rasens utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns rasen er veldig vakker, men det er så utrolig trist at den ødelegges av avl både gemytt og helse.. Dette gjør at jeg aldri kommer til å tør å satse på en slik rase. Syns også mange ser litt handicappet ut, hvis de er ganske lave i bakpartiet. De går på en merkelig måte, og det ser ikke spesiellt funksjonellt ut. Jeg syns mange av de eldre type schæferne er fine. Og den i logoen til Norsk schæferhund klubb :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...