Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv i bånd


laikamor

Recommended Posts

Laika er aggresiv i bånd, og hun skal ta alle hundene hun ser omtrent. vi er på hundetreff hver torsdag, og da er det mange av hundene hun vil ta. skjønner ikke hva det er, for hun logrer med halen samtidig.

når vi slipper hundene er hun kjempesnill. om noen av de andre sloss når vi slipper de, kommer hun bort til meg, og hun bryr seg ikke om de som sloss.

er det noen som har ideer til hva jeg kan gjøre for å stoppe dette?

hun virker også aggresiv med barn. min lillebror, som jeg altså bor med, er 6 år nå. hun har alltid vært snill med han. men når det er andre barn, virker hun aggresiv. vi er veldig forsiktige av denne grunnen, og vi lar henne ikke hilse løs på dem, for vi er redde hun skal bite dem. har prøvd å få noen barn til å gi henne hundekjeks, men barna vil ikke. har prøvd å ha henne i bånd, og rykke i det hver gang hun begynte å bjeffe, men det hjelper ikke.

noen tips til å avvenne henne med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar
Laika er aggresiv i bånd, og hun skal ta alle hundene hun ser omtrent. vi er på hundetreff hver torsdag, og da er det mange av hundene hun vil ta. skjønner ikke hva det er, for hun logrer med halen samtidig.

når vi slipper hundene er hun kjempesnill. om noen av de andre sloss når vi slipper de, kommer hun bort til meg, og hun bryr seg ikke om de som sloss.

er det noen som har ideer til hva jeg kan gjøre for å stoppe dette?

hun virker også aggresiv med barn. min lillebror, som jeg altså bor med, er 6 år nå. hun har alltid vært snill med han. men når det er andre barn, virker hun aggresiv. vi er veldig forsiktige av denne grunnen, og vi lar henne ikke hilse løs på dem, for vi er redde hun skal bite dem. har prøvd å få noen barn til å gi henne hundekjeks, men barna vil ikke. har prøvd å ha henne i bånd, og rykke i det hver gang hun begynte å bjeffe, men det hjelper ikke.

noen tips til å avvenne henne med det?

Hmm, det hørtes jo nesten ut som om hun er redd/nervøs for andre hunder når hun går i bånd. Har dette skjedd plutselig, eller har det vært en gradvis ting?

Når hunder ikke er sosialisert nok I BÅND så har noen en tendens til å bli litt redde. Hvis du for eksempel alltid går unna folk med andre hunder (i bånd) så vil hun jo etterhvert tro at det er farlig. Eller har hun kanskje blitt angrepet mens hun var i bånd og derfor blitt litt nervøs når andre hunder nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun var ikke slik når hun var liten, for da ble hun lei seg om folk og hunder ikke ville hilse på henne...

er ikke helt sikker på om det har skjedd gradvis eller ikke. når vi begynte å gå på hundetreff var hun ikke slik.

hun ble mye sosialisert når hun var liten, og hun var omtrent alltid i bånd.

hun ble angrepet en gang når hun var liten, men da var hun løs, o etter det virket hun ikke som hun var redd andre hunder. de eneste hun var sure på da var lundehunder (det var en lundehund som angrep henne). etter angrepet måtte vi til dyrlegen å få penicilin fordi lundehunden bet seg fat i nesa til laika.

hun reiser alltid bust når hun hilser på både folk og dyr, og hun bjeffer veldig men det gjør hun når hun er inne å ser noen på veien utenfor også.

det er veldig tungvindt når hun er sånn, og jeg vil gjerne få stoppet det på en eller annen måte.

det er noen hunder som hun liker veldig godt fordi om hun er i bånd. de hundene hun liker er som reegel mindre enn henne, og om de er store så pleier de å være rolige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe lundehund* hun reiser alltid bust når hun hilser på både folk og dyr, og hun bjeffer veldig men det gjør hun når hun er inne å ser noen på veien utenfor også.

det er veldig tungvindt når hun er sånn, og jeg vil gjerne få stoppet det på en eller annen måte.

det er noen hunder som hun liker veldig godt fordi om hun er i bånd. de hundene hun liker er som reegel mindre enn henne, og om de er store så pleier de å være rolige

For meg høres hun ikke aggressiv/sint ut, men usikker/redd. Valpis reiser også bust og kan trippe litt med høyt hevet hode (og kan en sjelden gang boffe litt) når vi passerer hunder som stirrer eller hopper og danser. Hun blir usikker, for man skal jo oppføre seg pent, ikke sant? Det er jo det hun har lært, og blir litt satt ut når andre ikke gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun virker også aggresiv med barn. min lillebror, som jeg altså bor med, er 6 år nå. hun har alltid vært snill med han. men når det er andre barn, virker hun aggresiv. vi er veldig forsiktige av denne grunnen, og vi lar henne ikke hilse løs på dem, for vi er redde hun skal bite dem. har prøvd å få noen barn til å gi henne hundekjeks, men barna vil ikke. har prøvd å ha henne i bånd, og rykke i det hver gang hun begynte å bjeffe, men det hjelper ikke.noen tips til å avvenne henne med det?

Som andre her sier, hun høres mer usikker og engstelig ut. Jeg tror det er lurt å holde henne unna barn jeg. Men en ting skal dere ihvertfall ikke gjøre - IKKE driv med sånn bånd-rykking når hun bjeffer! Dere gjør jo bare situasjonen verre - bikkja synes det er ubehagelig med barn/andre og voffer for at de skal holde seg unna - så driver dere og røsker henne i halsen og greier - blir jo ikke noe bedre av det! Og hva i all verden skal hunden forstå av det? Hvis du var redd noe, og du sa at du var redd - og så røsket noen deg i håret når du sa du var redd - du ville jo ikke akkurat bli mindre redd av det?

Det er flere ting dere kan gjøre med dette - men det er både omfattende og litt dumt å skrive om sånt på nett - den som gir råd ser tross alt ikke hele situasjonen og kan bomme fatalt med spesifikke råd. Så jeg synes søk hjelp! Og er det en dårlig ekspert som mener dere skal straffe hunden til "god oppførsel", så finn noen annen til å hjelpe dere.

En "safe" greie å anbefale når hun bjeffer, er ta henne vekk fra det hun bjeffer av. Beskytt henne mot det hun er engstelig for. Når hun er i bånd, ikke la noen hund komme innpå, begynner hun å stresse seg opp så trekk dere unna sånn at hun får litt avstand. Og vedr barn - bare hold henne unna og hold barna unna henne. Og la bjeffingen være signal om at nå synes bisken verden er skummel - ikke driv med sånn røsking eller annen straff. Og til sist: lykke til - håper det fikser seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillebrorn min skal ha familieselskap på søndag, og da kommer det kanskje noen unger. vet ikke hva vi skal gjøre med henne da, for de springer jo rundt over alt...

men takk for svar... er det noe jeg kan gjøre for at hun blir litt mindre redd? vi går jo på hundetreff, så hun treffer mange hunder når hun er i bånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her sier, hun høres mer usikker og engstelig ut. Jeg tror det er lurt å holde henne unna barn jeg. Men en ting skal dere ihvertfall ikke gjøre - IKKE driv med sånn bånd-rykking når hun bjeffer! Dere gjør jo bare situasjonen verre - bikkja synes det er ubehagelig med barn/andre og voffer for at de skal holde seg unna - så driver dere og røsker henne i halsen og greier - blir jo ikke noe bedre av det! Og hva i all verden skal hunden forstå av det? Hvis du var redd noe, og du sa at du var redd - og så røsket noen deg i håret når du sa du var redd - du ville jo ikke akkurat bli mindre redd av det?

Det er flere ting dere kan gjøre med dette - men det er både omfattende og litt dumt å skrive om sånt på nett - den som gir råd ser tross alt ikke hele situasjonen og kan bomme fatalt med spesifikke råd. Så jeg synes søk hjelp! Og er det en dårlig ekspert som mener dere skal straffe hunden til "god oppførsel", så finn noen annen til å hjelpe dere.

En "safe" greie å anbefale når hun bjeffer, er ta henne vekk fra det hun bjeffer av. Beskytt henne mot det hun er engstelig for. Når hun er i bånd, ikke la noen hund komme innpå, begynner hun å stresse seg opp så trekk dere unna sånn at hun får litt avstand. Og vedr barn - bare hold henne unna og hold barna unna henne. Og la bjeffingen være signal om at nå synes bisken verden er skummel - ikke driv med sånn røsking eller annen straff. Og til sist: lykke til - håper det fikser seg!

Først så sier du at det er dumt å komme med råd og så kommer du med an haug med råd. Det var kanskje litt dumt. :icon_confused:

lillebrorn min skal ha familieselskap på søndag, og da kommer det kanskje noen unger. vet ikke hva vi skal gjøre med henne da, for de springer jo rundt over alt...

men takk for svar... er det noe jeg kan gjøre for at hun blir litt mindre redd? vi går jo på hundetreff, så hun treffer mange hunder når hun er i bånd

Er det en ganske ung hund dere har, siden dere ikke har rutiner for hva dere gjør når dere har besøk? Hunden kan for eksempel være på kjøkkenet mens dere har selskap. Inn dit trenger ingen av gjestene å gå. Hun trenger ikke å hilse på barna i det hele tatt.

Det er mange flotte passeringskurs man kan gå på. Jeg syns det kan virke som hunden deres bare begynner å bli voksen og usikker på en del ting. I beste mening, kan det hende at dere har bidratt til at hun er blitt mer usikker istedenfor trygg. Nykking i båndet eller annen straff er som Tonje sier, ikke veien å gå. Du vil jo lære henne at andre hunder, eller barn slett ikke er farlige, men igrunnen ganske hyggelige, ikke sant. Egentlig er det aller greiest om hun ikke bryr seg om hva eller hvem som er rundt henne, hvis det ikke er meningen at hun skal leke med dem.

I første omgang syns jeg du kan kutte ut å slippe henne sammen med andre hunder uten mål og mening. Du kan slutte å la henne hilse på tilfeldig forbipasserende hunder også. Hvorfor skal hun det? Finn noen hyggelige hunder (det er jo noen hunder hun liker) og gå tur med dem. Litt i bånd og litt løs. Det er som regel mye lettere for usikre hunder å oppføre seg pent når man går tur, enn når man bare står stille. Hvis dere pleier å ha frilek med noen hunder som hun leker fint med, så ville jeg uansett avsluttet etter en fem minutters tid. La henne aldri måtte "ordne opp" i ubehagligheter selv. Hun skal erfare at du er den trygge som ordner opp, hvis noe blir dumt. Parallellt må du hjelpe henne å bygge selvtillitt på at hun mestrer å møte både andre hunder, barn og annet som kan bli skummelt. Hvordan det skal foregå, lærer du aller best på passeringskurs, men det er sikkert noen her inne som har noen gode råd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillebrorn min skal ha familieselskap på søndag, og da kommer det kanskje noen unger. vet ikke hva vi skal gjøre med henne da, for de springer jo rundt over alt...

men takk for svar... er det noe jeg kan gjøre for at hun blir litt mindre redd? vi går jo på hundetreff, så hun treffer mange hunder når hun er i bånd

Når det er bursdagsselskap kunne du kanskje tatt henne med deg på tur? Komme tilbake igjen når det er overstått? Eller liker hun å kjøre bil? Kanskje hun kunne ligge i bilen?

Det er ikke sikkert hun bør hilse på mange hunder når hun er i bånd - det kan hende det stresser henne mer. Hva gjør dere på sånt hundetreff? Er det noe organisert trening? Sånne treff bare for å prate og la hundene herje, er bra for eiere men er egentlig ikke så bra for hundene. For egentlig synes jeg du skulle gå på ordentlig kurs.. Er det noen hundeklubb som driver med kursvirksomhet som du kan ta henne med på der du bor? Sånne ting, hvor det er noen kyndige (men hva som er kyndig er selvfølgelig vanskelig å vite for en..)

Først så sier du at det er dumt å komme med råd og så kommer du med an haug med råd. Det var kanskje litt dumt. :icon_confused:

Nei, det jeg foreslo løser neppe problemet, det var bare tiltak man kan gjøre der og da som ikke vil gjøre ting verre (brannslukking, ikke mer eller ikke mindre). Det finnes mye man kan gjøre - du foreslår selv passeringskurs hvilket er vel og bra, men fikser ikke forholdet til barn. Opphisselsen over hunder når den er i bånd og skepsisen overfor barn henger kanskje sammen - da skal det til litt mer enn ymse råd man får på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på treffene går vi som regel tur, og vi trener litt på å passering av og til. når vi trener passering går hun fint, for da vet hun at vi trener, men om vi ikke gjør det så går hun ikke fint ved passering. av og til når vi trener sklir hun også litt ut, men ikke så ofte. jeg skal jo på hundeleir i sommer, så der skal vi kanskje gjøre noe sånt?

tror de har snakket om å få til ett kurs med hundeklubben også, men vet ikke om det blir noe. de har årsmøte i dag, og der skulle de diskutere bla. det.

når det gjelder selskapet så går det ikke å bare ha henne på kjøkkent, for der skal barna spise, og vi har ikke noe dør fra kjøkkenet og inn til stuen. jeg kan ikke gå tur gjennom hele selskapet, fordi jeg skal hjelpe til med å servere mat ol. hun liker ikke å kjøre bil, hun sugler og spyr av og til, så tror ikke vi kan ha henne i bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik "i bånd bjeffer" :icon_confused: Han er rett og slett usikker og redd. Har ikke fått plukket det av ham ennå, så tipsene her tillater jeg meg å "stjele" :ahappy:

Jeg har derimot et annet problem, naboohunden.. en voksen groenendael hanne, som spaserer fritt rundt som gårdshund. Han er aldri aggressiv mot mennesker eller andre løse hunder. Men med en gang jeg har mine i bånd, så setter han etter dem og tar tak i ryggen om han får tak. Det skal ikke såå mye til før han klarer å skade småttingene på 3 kilo. Vi treffes flere ganger hver eneste dag og dette er langt fra en hyggelig situasjon.

Kjenner eieren godt og skulle gjerne samarbeidet med ham for å løse situasjonen, så dere.. hva kan årsaken til dette være og hva kan vi gjøre for å kanskje løse dette?

Hvis dette kupper tråden, så flytt den gjerne for seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fryktaggressive hunder er kun det når de er i bånd. Så da må man trene dette sakte men sikkert. Mange hunder har dårlig erfaring med selve halsbåndet. At de syns det er vondt/ubehagelig, og at man har rykket i det eller straffet hunden har forsterket inntrykket mot andre hunder. Min hund er også slik. Det er en blanding av ulike grunner. Både ubehag og dårlig assosiasjoner. Men jeg har ikke et så stort problem at jeg vil trene så mye på det. Hun klarer å passere noen på gaten, så jeg trenger bare å unngå å gå for nært eller hilse i bånd. Har også byttet halsbånd, og jeg korrigerer ikke hvis hunden utagerer. Vi bare går videre, roser når hun er flink.

Det finnes ulike måter å trene det på. man må finne en forsterker man kan bruke. Feks godbiter. Så må man være på en trygg avstand der hunden ikke reagerer, og så sakte nærme seg. Det tar tid, men hvis man virkelig vil, går det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente en hund som var veldig redd og engstelig i bånd, dette fordi han var blitt angrepet kraftig i bånd som liten.

Dette ble forandret ved å rolig la hunden hilse på andre hunder i bånd. Det er jo kanskje ikke noe vits i å trene passering hvis problemet ligger i usikkerheten.. da må man jo gi hunden sikkerheten tilbake. Ved å lære henne at de andre hundene ikke er noe farlig.. og den eneste måten jeg ser å gjøre det på, er jo å la henne hilse og se at det ikke er noe farlig. Dette ville jeg kun gjort med hunder du vet at hun liker i starten og så gå gradvis videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har veldig lyst til å få dette av henne, men det er ikke så mange hunder rundt her vi bor. kjenner ikke så vedlig mange som har hunder heller. tror dere det hadde gått ann å trent med søskenbarnet mitt sin hun som hun kjenner fra før?

det er en sheltie tispe, men hun er veldig nervøs, for hun har blitt banket så mange ganger av den samme hunden som laika ble banket av. de bor i samme hus, men nå har de sendt lundehunden opp til en annen lundehunddame...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har veldig lyst til å få dette av henne, men det er ikke så mange hunder rundt her vi bor. kjenner ikke så vedlig mange som har hunder heller. tror dere det hadde gått ann å trent med søskenbarnet mitt sin hun som hun kjenner fra før?

det er en sheltie tispe, men hun er veldig nervøs, for hun har blitt banket så mange ganger av den samme hunden som laika ble banket av. de bor i samme hus, men nå har de sendt lundehunden opp til en annen lundehunddame...

Jo det tror jeg ville fungert veldig bra... ihvertfall til å starte med.. men husk å ikke ta av båndet før hun virkelig skjønner at den andre hunden ikke kommer til å "drepe henne"... Men bare for å være helt sikker, så bør du vite at søskenbarnet din sin hund ikke er truende for din.

Ok, så hun har blitt banket.. var dette også i bånd? Og så bra at hunden har forsvunnet da.. da blir det jo litt lettere for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun ble banket når hun var løs... den lundehunden som banket henne har fått lundehundsyndromet nå, men jeg vet ikke hvordan det går med henne...

sheltien angriper ikke laika. det er jeg helt sikker på. vi har passet på henne her fra en måned før jul til et par uker etter jul, så de kjenner hverandre godt... sheltien er veldig nervøs, og hun blir redd av ingen ting, men hun angriper ikke andre hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Hvilken blanding er det ? Border Collie blanding ? Hvor gammel?

Endel av det kan kanskje være en form for gjeterinstinkt?

Laika er en blandingshund. Moren er blanding av cocker spaniel, papillon og border collie, og faren er renrasa buhund.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på treffene går vi som regel tur, og vi trener litt på å passering av og til. når vi trener passering går hun fint, for da vet hun at vi trener, men om vi ikke gjør det så går hun ikke fint ved passering. av og til når vi trener sklir hun også litt ut, men ikke så ofte. jeg skal jo på hundeleir i sommer, så der skal vi kanskje gjøre noe sånt?

tror de har snakket om å få til ett kurs med hundeklubben også, men vet ikke om det blir noe. de har årsmøte i dag, og der skulle de diskutere bla. det.

når det gjelder selskapet så går det ikke å bare ha henne på kjøkkent, for der skal barna spise, og vi har ikke noe dør fra kjøkkenet og inn til stuen. jeg kan ikke gå tur gjennom hele selskapet, fordi jeg skal hjelpe til med å servere mat ol. hun liker ikke å kjøre bil, hun sugler og spyr av og til, så tror ikke vi kan ha henne i bilen

Så fint at dere trener på passering. fortsett med det! :ermm:

Når det gjelder den bursdagen, virker du ikke så veldig interessert i å finne noen forbyggende løsning. Noe må du da kunne finne på. Ha henne på soverommet. Si til moren din at hun får ta serveringen, for det er viktigere at du går tur og dermed beskytter både unger og hund. Blir hun bilsyk i en bil som står stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av og til begynner hun å sugle etter 1 min i bilen, men av og til går det helt fint...

jeg har tenkt på å ha henne på rommet mitt, men problemet er da at hun bjeffer veldig. hun bjeffer når vi får besøk, og om hun hører at det er fullt av folk her så bjeffer hun veldig mye. skal prøveå ha henne på rommet, men om hun bjeffer veldig kan hun ikke være der hele dagen.

skal gå tur med henne, men ikke gjennom hele selskapet...

jeg har jo veldig lyst til at hun skal kunne oppføre seg med barn også, men da skulle vi jo hatt noen barn som kunne gitt henne godbiter.... det er ingen av barna vi har hatt på besøk som vil gi henne godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

av og til begynner hun å sugle etter 1 min i bilen, men av og til går det helt fint...

jeg har tenkt på å ha henne på rommet mitt, men problemet er da at hun bjeffer veldig. hun bjeffer når vi får besøk, og om hun hører at det er fullt av folk her så bjeffer hun veldig mye. skal prøveå ha henne på rommet, men om hun bjeffer veldig kan hun ikke være der hele dagen.

skal gå tur med henne, men ikke gjennom hele selskapet...

jeg har jo veldig lyst til at hun skal kunne oppføre seg med barn også, men da skulle vi jo hatt noen barn som kunne gitt henne godbiter.... det er ingen av barna vi har hatt på besøk som vil gi henne godbiter.

Nå gjør du det igjen. Du har et problem, ser en mulig løsning, men ser ut til å ikke egentlig ville gjøre noe med problemet. For å trene tilvenning med unger og hund, trenger du da unger som kan oppføre seg. De trenger da ikke gi hunden godbiter. Fibi fikk godbiter av meg hun. Ungene ble instruert i å sette seg ned, snu seg vekk etc. Fibi fikk klikk og godbit for å nærme seg, touche med snuta etc.

Vennene til datteren min fikk riktignok godbiter i hendene når de kom inn døra her. Det var faktsik en forutsetning for å få komme på besøk og ikke noe de kunne velge bort. Nå er Fibi superglad i alle som vanker her og noen til.

Trener du hund, må du ville det. Da finner du alltid løsninger. Unnskyldningene dine henger ikke på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan prøve å gi henne godbiter nå banrna (og andre) kommer på besøk...

men skal jeg bare ignorere når hun bjeffer på barna? eller skal jeg korrigere det?

har ikke trent dette før, så jeg kunne trenge noen tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har veldig lyst til å få dette av henne, men det er ikke så mange hunder rundt her vi bor. kjenner ikke så vedlig mange som har hunder heller. tror dere det hadde gått ann å trent med søskenbarnet mitt sin hun som hun kjenner fra før?

det er en sheltie tispe, men hun er veldig nervøs, for hun har blitt banket så mange ganger av den samme hunden som laika ble banket av. de bor i samme hus, men nå har de sendt lundehunden opp til en annen lundehunddame...

Jeg ville nok heller prøvd å finne en hund som er rolig og grei, og ikke en som er nervøs. Om ikke for Laikas del, så for sheltiens del, det er jo ikke bra for henne om det påvirker henne negativt å være "passeringstreningshund" for Laika. :icon_redface: Hvis du sender meg en PM med hvor i landet du holder til hen, så kan jeg se om jeg ikke kjenner noen som kanskje kan hjelpe deg..?

kan prøve å gi henne godbiter nå banrna (og andre) kommer på besøk...

men skal jeg bare ignorere når hun bjeffer på barna? eller skal jeg korrigere det?

har ikke trent dette før, så jeg kunne trenge noen tips

Du skal bare gi henne godbiter når hun er helt rolig og ikke bryr seg om barna. Hvis hun begynner å utagere/bjeffe når barna er i nærheten, så tar du henne bare unna (så godt du får til). Ut fra det du skriver så synes jeg Ida har kommet med veldig mange gode råd, og hvis du skal la barna hilse på Laika, så skal det være litt på hennes premisser, de skal ikke presse seg på henne for det vil nok bare gjøre vondt (mye) verre. Som Ida sa, sette seg ned på huk og se vekk, og la henne ta godbiten når hun er klar for det. Aldri følge etter henne, eller plage henne på noen annen måte. Dette er det viktig at alle som er hos dere overholder og foreldrene dine bør også inkluderes i dette, synes jeg.

Hvis hun har en plass med en seng el.l., så kan hun jo læres til å ligge der etter hvert, men sånn for enkelhets skyld til å begynne med så kan hun kanskje være på rommet ditt, evt? Tenker særlig på det barneselskapet, og tror kanskje det kan bli litt mye for henne å begynne der med å skulle omgås så mange barn såpass lenge.

Ellers synes jeg passeringskurs høres ut som en veldig god idé :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha puttet hunden i bilen når selskapet står på. Uansett hvor langt du kommer i treningen før den tid, så er bursdagsbesøk et dundas på jord for oss sosialiserte voksne mennesker- hvordan vil det da være for en hund som i utgangspunktet synes ungere er noe ræl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips...

skal prøve å overtale barn når de kommer på besøk om å gi henne godbiter :icon_redface:

Nei, det skal du ikke. Du må bestemme deg for at nå skal dere trene på at hun slutter å oppføre seg uhøflig mot de som kommer. Det er jo en del som må til. Dette at barn som kommer på besøk, skal gi henne godbiter, er bare en del av det.

Et forslag til første trinn:

  • Hunden sitter på stuegulvet til gjesten(e) er kommet helt inn. (Dette innebærer jo at du kanskje må alliere deg med moren din eller noen andre hunden er trygg på, som kan opprettholde instruksen "sitt" (eller sette seg) fra det ringer på og til første godbit er gitt. )
  • Gjesten gir henne en godbit uten å si noe, eller se på henne og går så vekk fra hunden
  • Begynner hun å tulle, går gjesten helt ut og dere begynner på nytt.

Du må også sørge for å dekke til vinduer, eller på annen måte forhindre at hun står og girer seg opp på folk og hunder som går forbi.

All trening skal være positiv. Kjefting, nakketak og slikt hører ingen steds hjemme. Å la være å kjefte, er ikke det samme som å ignorere. Man tar bare tak i problemet ved å lære hunden hvordan den kan oppføre seg pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...